340
13
0
Bilnøkkel + røntgen = tull?
5,111
Sørnorge
0
Har akkurat vært å hentet bilen med reservenøkkel. Lånte den bort til en som skulle på sykehuset i dag. Når vedkommende skulle kjøre tilbake fra sykehuset fungerte ikke nøkkelen. Hverken døråpner eller startsperre ville akseptere nøkkelen. Batteriet var nytt for noen uker siden.
Etter å ha reprogrammert nøkkelen i bilen, fungerer den igjen utmerket. Sykehusbesøket ser altså ut til å ha endret kodingen på nøkkelen. Det beste forklaringen vi har kommet til er at vedkommende har hengt litt for mye utenfor røntgenrommet.
Etter å ha reprogrammert nøkkelen i bilen, fungerer den igjen utmerket. Sykehusbesøket ser altså ut til å ha endret kodingen på nøkkelen. Det beste forklaringen vi har kommet til er at vedkommende har hengt litt for mye utenfor røntgenrommet.
Jeg hadde bærbar PC med feil etter reise flere ganger, snakket med leverandør av bagasjeskannere på flyplasser og de sa at håndbagasjeskanner var trygg mens større bagasjeskannere kanskje kunne gjøre noe men trolig trygt. Men oppdaget etter gjentatte besøk på garanti at det var konstruksjonsfeil som gjorde at en kontakt inne i maskinen ikke var på plass men kom på plass når den ble demonteret pg montert igjen. Så feil er ikke alltid så lette og forstå.
Jeg har keyless på min bil, så normalt har jeg bare nøkkelen i lommen. Det fungerer greit nok, bortsett fra i et spesifikt parkeringshus her i byen. Det er ikke ofte vi er der, men hver eneste gang jeg har parkert der, har ikke bilen klart å plukke opp at nøkkelen er i nærheten. Må opp med nøkkelen og trykke. Så det er "noe" i det parkeringshuset som forstyrrer. Så jeg er enig i at feil ikke alltid er lette å forstå.
Så vidt jeg vet produseres nøklene med en fast id, og det er bilen som programmeres til å godta id'n en nøkkel har. Nøkkelen holder id'n sin selv om den er strømløs i lang tid.
At bilen skulle miste en nøkkel fra minnet sitt virker jo også litt rart. Man skulle jo tro at hvis bilen mister hukommelsen, så skulle den mistet alle nøkler, ikke bare en?
Jeg har vanskelig for å tenke meg annet enn at nøkkelen må ha vært utsatt for noe på sykehuset. Bilen sto parkert i et nærliggende boligfelt den dagen.
Så forundrer meg ikke om nøkkelen ikke virket etter ett sykehusbesøk:)
Den andre tanken var at batteriet hadde blitt for kaldt og ga for lite effekt til å sende.
Jeg ba henne derfor:
1) Pass på at ingen knapper trykkes de neste 10 minuttene
2) Stapp nøkkelen inn i armhulen, under klærne slik at den blir varm.
3) Når 10 min har gått, legg nøkkelen på venstre side av frontruta og trykk EN gang. Funker den ikke da heller, så legg den inntil bakerste sidevindu på høyre side og trykk en gang. (Mottagerantennene sitter på disse to stedene.)
Dette funka altså ikke.
Når jeg dro for å hente bilen med reservenøkkel var klokka like før midnatt. Jeg hadde da med begge nøkler. Den defekte var fortsatt defekt. Med reservenøkkelen i tenningen var det første jeg gjorde å sette bilen i programmeringsmodus og trykke knappene på den defekte nøkkelen. Bilen hadde da ingen problemer med å motta signalet fra denne. Og etter programmeringen fungerte nøkkelen feilfritt. Altså var det ingen tegn til at nøkkelen ikke sendte signal, eller at bilen ikke klarte å tolke signalet. Problemet var altså bare at bilen ikke kjente igjen signalet som "sin" nøkkel.