1,064    31    0  

Bilreparasjoner i utlandet - kan man få momsen refundert ved hjemreise?

 620     Hordaland     0
Ferien nærmer seg, og 2003-modellen vår (avensis) gjør fremdeles jobben med å frakte oss uten å mukke. Nå har vi imidlertid kjørt nesten 50.000 km for mye i forhold til når registerreima skulle vært skifta, og bør vel snart få tatt dette. Det lokale verkstedet skal ha 9 flak hvis vannpumpa skal tas samtidig. Sjekket et sted til som skulle ha omtrent det samme. Ser for meg at slikt er billigere Tyskland hvis man allikevel har tenkt seg en tur dit. Er det noen som vet om man i så fall kan få igjen den tyske momsen på verkstedregningen ved utreise? Er det da noen øvre grense på hvor stort beløp man kan få refundert? Det kunne jo kanskje vært fristende å få tatt noe mer i samme slengen, f.eks. hovedservice, nye dempere, skifte bremsevæske osv..  Jeg var med på å få skiftet eksosanlegget da dette datt av saaben vår i frankfurt en gang på 80-tallet. Da fikk vi momsen igjen for reparasjonen ved grensepassering, men mye kan jo ha endret seg siden den gang...  leste forresten nettop på dinside.no at man ikke får refundert moms på varer kjøpt i nordiske land.

   #1
 3,234     Vestfold     0
Du må som regel ha et papir som du stempler i tolla når du skal ha igjen momsen. Men husk at du må betale norsk moms om det overstiger beløpene 3000/6000kr.

Uansett, det å kjøre langtur med en bil som skulle ha vært på service for lenge siden, kan skape deg mer bry og plunder enn det vil koste her hjemme. Kjedelig om den reima faktisk tar kvelden når du begynner å peise på nedover på Autobahn. Det går dessverre med en del norske biler her i året fordi dem presses langt mer enn de vanligvis gjør her hjemme i 60, og det gjerne i kombinasjon med full last.

Så skal man ta en service slik er det bedre at den faller mer naturlig med serviceintervallet enn slike overskridelser du har tatt.

Det kan for all del gå bra, men det er fort gjort at ferien blir ødelagt, for slikt skjer gjerne når det minst passer. Da er det heller ikke sikkert at nærmeste verksted har deler og tid der og da heller.
   #2
 1,307     Hardanger     0
Men det er ganske store beløp å spare på å ta verksted i Tyskland, toll eller ei.

Det gjelder hvertfall med tyske merker, vet ikke helt hvordan det er med japsebiler. Men antagelig bra der og, er jo arbeidet som koster.
Signatur
   #3
 3,234     Vestfold     0
Ingen tvil om at man sparer. Skal ikke lengre enn til Sverige før det kan lønne seg.
   #4
 2,265     0
Sulland her i området har kjørt kampanje på bytte av regreim og vannpumpe på 6500,-. (Toyota).
(Tror hvertfall det var Sulland). Samtidig har Møller også kjørt kampanje på 6500,- for regreim og vannpumpe på 1.9 TDI 2003 og nyere.
Så de burde kanskje være mulig å prute seg til denne prisen? Dette er ca 2 timer unna sverige, så jeg tipper vi hadde hatt litt lekasje dit på regreim-bytter hvis disse kostet 9-12 tusen.
  (trådstarter)
   #5
 620     Hordaland     0
Det er vel logisk at verksteder nær svenskegrensa må fire litt mer på prisen enn her på vestlandet...
   #6
 2,265     0
Har mer inntrykk av at det har vært krig mellom Toyota, Ford og VW egentlig.
Ford har kjørt hardt på prisgaranti mot andre norske verksteder. Uansett, regreimbytte på lokalt verksted til 6500 syntes ikke jeg er så ille...

Har forøvrig kjede i "nybilen", så da er det ikkeno å tenke på :)

(Og jeg skjønner meg ikke på de som gambler med hele motoren ved å kjøre så langt over intervall på regreim. At regreim ryker er ikke noe som har skjedd 2 ganger i historien, sannsynligheten for at den ryker når du er 50 000 over intervall er vel ganske høy).

   #11
 21,481     Enebolig     0
Er det nå elektrikeren endelig skal få skrike ut lobbyvirksomhet?  Grin Hvor lang tid det tar avhenger vel av type bil.
   #12
 2,265     0
Norge er høykostland, det koster.

Men at du har deler til "et par hundrelapper" er vel å pynte litt på sannheten. Regreim til min tilårskomne Mitsubishi med liten motor koster 750 hos mekonomen. Regner med det ikke er noe billigere på nybil, så si 1000 for ei regreim og 1000-1500 for ei vannpumpe + litt fortjeneste, så ligger du mellom 2000-3000 kroner i deler. Regner med de bytter kjøleveske og ikke heller på den gamle?

Jeg brukte "en kveld" på å bytte regreim selv, men tipper bilverksteder operer med rundt 3 timer for et bytte?
Mulig de tar noen på 2 timer, men i dag operer mange bilmerker med "standardtider", så du betaler for en fastsatt tid som er satt fra bilprodusent. Noen biler går lett, andre er et helvete med bolter som ryker, men du betaler en fast sum. Denne ligger da noe i mellom "raskest mulig" og "7 timer helvete".

Si meg hva du gjør, så skal jeg klage over hvor dyrt det er Smile
   #13
 22,342     Akershus     0

Er det nå elektrikeren endelig skal få skrike ut lobbyvirksomhet?  Grin Hvor lang tid det tar avhenger vel av type bil.
Ja det er avhengig av type. Jeg har kun gjort dette på Escort og Passat bensimotorer. Der var det enkelt å skifte.
   #14
 22,342     Akershus     0

Men at du har deler til "et par hundrelapper" er vel å pynte litt på sannheten. Regreim til min tilårskomne Mitsubishi med liten motor koster 750 hos mekonomen. Regner med det ikke er noe billigere på nybil, så si 1000 for ei regreim og 1000-1500 for ei vannpumpe + litt fortjeneste, så ligger du mellom 2000-3000 kroner i deler. Regner med de bytter kjøleveske og ikke heller på den gamle?

Jeg ga ca 750 for spennrulle og rem(+ noe mer?) til Passat og 400 og noe for rem til Transporter Diesel. Hvis verkstedet tar 1000 kr timen kan de bruke ca fem timer hvis delene koster 1500 kr og prisen er som forespeilet. (6500) Tviler på at de bruker så lang tid.
   #15
 2,265     0


Men at du har deler til "et par hundrelapper" er vel å pynte litt på sannheten. Regreim til min tilårskomne Mitsubishi med liten motor koster 750 hos mekonomen. Regner med det ikke er noe billigere på nybil, så si 1000 for ei regreim og 1000-1500 for ei vannpumpe + litt fortjeneste, så ligger du mellom 2000-3000 kroner i deler. Regner med de bytter kjøleveske og ikke heller på den gamle?

Jeg ga ca 750 for spennrulle og rem(+ noe mer?) til Passat og 400 og noe for rem til Transporter Diesel. Hvis verkstedet tar 1000 kr timen kan de bruke ca fem timer hvis delene koster 1500 kr og prisen er som forespeilet. (6500) Tviler på at de bruker så lang tid.


På Biltema? :)
Mekonomen er sikkert ikke billigste, men de er billigere enn å kjøpe originalt, og fører hvertfall tilsvarende kvalitet. Regreim til 2005 Touran koster 1119,- og spennrulle 762,- til 1.9 tdi.

Jeg hadde vært mistenksom til deler som koster 1/3 av hva verksteder bruker, av samme grunn som at jeg har sluttet å kjøpe verktøy som koster 1/3 av hva håndtverkere bruker.

Jeg skjønner at du får tak i billige deler, men du kan ikke forvente at profesjonelle bilverksteder bruker dette på nye biler som de innstår garanti for? Jeg har hvertfall til gode for å se et bilverksted som handler alle sine slitedeler fra Biltema og regner med det er en grunn til det.

At det på enkelte biler tar 5 timer å bytte regreim tviler jeg ikke på, men snittet ligger sikkert noe under dette.
   #16
 10,486     Akershus     0
Reg. reim skulle vært byttet for 50k siden, og du planlegger ferietur til Tyskland med bilen??

Det er en grunn til at det er fastsatte serviceintervaller på de reimene, og det er ikke nødvendigvis bare for å dra inn mest mulig penger på service.

Bilen ble vasket for 3 år siden, alle bremsesklossene går på stålet og dekkene har ca. 0,1 mm mønster igjen også, eller?
Signatur
   #17
 22,342     Akershus     0



Men at du har deler til "et par hundrelapper" er vel å pynte litt på sannheten. Regreim til min tilårskomne Mitsubishi med liten motor koster 750 hos mekonomen. Regner med det ikke er noe billigere på nybil, så si 1000 for ei regreim og 1000-1500 for ei vannpumpe + litt fortjeneste, så ligger du mellom 2000-3000 kroner i deler. Regner med de bytter kjøleveske og ikke heller på den gamle?

Jeg ga ca 750 for spennrulle og rem(+ noe mer?) til Passat og 400 og noe for rem til Transporter Diesel. Hvis verkstedet tar 1000 kr timen kan de bruke ca fem timer hvis delene koster 1500 kr og prisen er som forespeilet. (6500) Tviler på at de bruker så lang tid.


På Biltema? :)
Mekonomen er sikkert ikke billigste, men de er billigere enn å kjøpe originalt, og fører hvertfall tilsvarende kvalitet. Regreim til 2005 Touran koster 1119,- og spennrulle 762,- til 1.9 tdi.

Jeg hadde vært mistenksom til deler som koster 1/3 av hva verksteder bruker, av samme grunn som at jeg har sluttet å kjøpe verktøy som koster 1/3 av hva håndtverkere bruker.

Jeg skjønner at du får tak i billige deler, men du kan ikke forvente at profesjonelle bilverksteder bruker dette på nye biler som de innstår garanti for? Jeg har hvertfall til gode for å se et bilverksted som handler alle sine slitedeler fra Biltema og regner med det er en grunn til det.

At det på enkelte biler tar 5 timer å bytte regreim tviler jeg ikke på, men snittet ligger sikkert noe under dette.
De delene kjøpte jeg der jeg helst ikke vil kjøpe noe: Hos Møller. Kanskje med svimlende 10% avslag. Om Møller skifter remmer de har tatt betalt for er en annen sak. De har ihvertfall meget god avanse. Regremmer kjøper jeg kun originalt, og disse hadde VW merke. Kan godt hende de er av en billigere type enn de du kjøpte, men uansett slike remmer er billige å produsere.

  (trådstarter)
   #18
 620     Hordaland     0
Reg. reim skulle vært byttet for 50k siden, og du planlegger ferietur til Tyskland med bilen??

Det er en grunn til at det er fastsatte serviceintervaller på de reimene, og det er ikke nødvendigvis bare for å dra inn mest mulig penger på service.

Bilen ble vasket for 3 år siden, alle bremsesklossene går på stålet og dekkene har ca. 0,1 mm mønster igjen også, eller? 


Ikke vær nesevis nå ;D

Det har vært tatt servicer jevnlig på bilen, men reima har liksom bare blitt glemt. Selv trodde jeg at intervallet var på 150k, men nå ser det altså ut til å være 105k. Dette fant jeg ut rett etter forrige service som ble tatt på 140k. Jeg er forresten ikke så redd for at reima skal ryke helt plutselig på en stund ennå. Disse skiftintervallene blir jo bare lengre og lengre på nyere biler, men jeg tror ikke det er fordi de har funnet opp en ny type reim av et vidundermateriale, snarere at det har vært ganske store sikkerhetsmarginer på intervallene tidligere. Kjenner en som skiftet på samme type bil første gang etter 300k, og reima var like fin. Men da strekker man jo strikken litt! Det som antakelig vil skje først er ikke at selve reima ryker, for disse er generelt veldig sterke, men strammemekanismen kan bli litt sliten. Jeg hadde kommet til å skiftet den selv hvis jeg ikke drev med denne altoppslukende husbyggingen...
   #19
 4,110     Akershus (Follo)     0
På min forrige bil (AR GTV) sprakk strammehjulet. Full ventilsalat og bytte av 16 ventiler. Det ble ganske dyrt selv om jeg gjorde jobben selv! Det er ofte hjulene eller vannpumpa som er bakenforliggende årsak når reima ryker. Den hadde ikke gått for langt, men hadde opplevd for mange vintre. På den bilen ble intervallet faktisk satt ned til det halve av opprinnelig, og med tidsbegrensing i nordiske land. Det samme har vært tilfelle på endel andre merker også.

Jeg byttet nettop på en av bilene, en Volvo rekkesekser. Det kom på under 2000 i deler og tok en drøy time. Og da har jeg aldri gjort det før på denne motortypen. Det var SKF reim med strammehjul og vannpumpe. Om du får en SKF eller Pirelli Isoran rem så er nok kvaliteten den samme som originalremma.

Men har den gått 50´over tiden så ikke kjør på jobben engang! Skift nå! Om en ventil knekker så ryker gjerne stempel råde(r) og veiv.

Signatur
   #20
 489     0
At skifte av registerreim kan variere i arbeidsmengde, og hvor mye duppeditter osm må byttes samtidig kan illustreres av vedlagte tilbud fra VW verksted i Østersund. 12000 svenske for å skifte regreim og vannpumpe og tilhørende herligheter på en VW Caravelle med 2,5 TDI. (Jeg endte med å bytte på merkeverksted i Norge til 9000,- ei god stund før reima var gått riktig antall km - den var derimot 5 år gammel, og dermed tok jeg ikke sjansen på å kjøre lenger.

På den gamle volvoen kostet regreimskifte 1500 på verksted.
Bilreparasjoner i utlandet - kan man få momsen refundert ved hjemreise? - Skjermdump 2011-05-05 10.29.jpg - Alhan
  (trådstarter)
   #21
 620     Hordaland     0
Jeg trodde jeg hadde kjørt for langt, helt til jeg ringte Jæger i dag tidlig og fikk vite at intervallet faktisk er 150k, som jeg selv også trodde i utgangspunktet. Det var det lokale verkstedet her som villedet meg til å tro at det var 105, og at jeg derfor snart hadde kjørt 50 for mye. De var vel ivrige etter å selge meg et ekstra verkstedsbesøk. Hos Toyota koster reimskifte uten vannpumpe 6500, med vannpumpe noe over 11.000,- Delene koster 2300 for reimsett og vannpumpe tilsammen, toyota originaldeler. Altså ca 9000 bare for arbeidet hos toyota - mye å spare hvis en gidder å gjøre det selv...

Jeg skulle gjerne hørt fra noen som har erfaring med momsrefusjon på verkstedsbesøk i utlandet. Jeg vet at det generelt er dårlige muligheter innenfor Norden, men hva med Tyskland...?
   #22
 22,342     Akershus     0

At skifte av registerreim kan variere i arbeidsmengde, og hvor mye duppeditter osm må byttes samtidig kan illustreres av vedlagte tilbud fra VW verksted i Østersund. 12000 svenske for å skifte regreim og vannpumpe og tilhørende herligheter på en VW Caravelle med 2,5 TDI. (Jeg endte med å bytte på merkeverksted i Norge til 9000,- ei god stund før reima var gått riktig antall km - den var derimot 5 år gammel, og dermed tok jeg ikke sjansen på å kjøre lenger.

På den gamle volvoen kostet regreimskifte 1500 på verksted.
Denne bilen har vel to tannremmer, dessuten har de skiftet generatorrem og kanskje mere. Det hadde sikkert holdt å skifte bare remmen mellom veiv og kam. Inneholdt den norske prisen det samme som det svenske tilbudet?
   #23
 4,110     Akershus (Follo)     0
Jeg vet ikke hvordan det er med den aktuelle bilen, men på min GTV var det så pine trangt at når jeg først var i slaget så skiftet jeg rubbel og bit. Remmene koster bare noen hundre så det er ikke noe å spare på.

Og med de oppgitte prisene så virker det som de har beregnet at de bytter først vannpumpa for så å sette alt sammen igjen. Sette bilen ned på gulvet og deretter heise den opp igjen og bytte remma. Det foregår selvfølgelig ikke slik i praksis. Da gjør man alt når man først har plukket av plæstikken.

Det kalles vel timesakkord eller noe i den duren.
Signatur
   #24
 22,342     Akershus     0
På min transporter motor er remmene på begge sider av kamaksel. Jeg skiftet kun den kritiske remmen (kanskje noen billigremmer også, men det husker jeg ikke.) Det på andre siden fikk stå.
   #25
 173     Nord-Trøndelag     0
Oppholder du deg over 24t i utlandet, kan du ta med deg varer/tjenester toll- og momsfritt for kr 6000 over grensen. Momsen du har betalt i utlandet krever du tilbakebetalt via et skjema som du får om du kontakter tollvesenet. Du får tilbake moms tilsvarende det aktuelle landets sats.
Signatur
  (trådstarter)
   #26
 620     Hordaland     0
Mener du det norske tollvesenet/ etter at man er hjemme igjen? Jeg trodde kanskje man måtte ordne alt dette i det landet man krever momsrefusjon fra før man reiser ut igjen?
   #27
 173     Nord-Trøndelag     0
Vanskelig å forklare men.. Momsen får du refundert gjennom en internasjonal ordning (vet ikke hva den heter) , som en del land er medlem i ( også Tyskland). Så det er ikke tollvesenet som refunderer, det er det landet du handler i, men det er da denne ordningen som administrerer dette. Jeg regner med at tollvesenet kan hjelpe deg med dette. Det er også noen forretninger som holder disse skjemaene selv, så du kan fylle det ut der du handler. Dette gjelder vel gjerne forretninger hvor det ofte blir utført såkalt grensehandel.
Signatur
   #29
 3,234     Vestfold     0

På Biltema? :)
Mekonomen er sikkert ikke billigste, men de er billigere enn å kjøpe originalt, og fører hvertfall tilsvarende kvalitet. Regreim til 2005 Touran koster 1119,- og spennrulle 762,- til 1.9 tdi.

Jeg hadde vært mistenksom til deler som koster 1/3 av hva verksteder bruker, av samme grunn som at jeg har sluttet å kjøpe verktøy som koster 1/3 av hva håndtverkere bruker.

Jeg skjønner at du får tak i billige deler, men du kan ikke forvente at profesjonelle bilverksteder bruker dette på nye biler som de innstår garanti for? Jeg har hvertfall til gode for å se et bilverksted som handler alle sine slitedeler fra Biltema og regner med det er en grunn til det.

At det på enkelte biler tar 5 timer å bytte regreim tviler jeg ikke på, men snittet ligger sikkert noe under dette.


Mekonomen skal man ikke ta for gitt er billigere enn originalt! Jeg har vært borti at Mekonomen også er dyrere enn originalt, så det kan lønne seg å sjekke.

Reg. reimene kan godt holde langt over intervallet, men det er lite å gamble på. Reima skal også sjekkes visuelt ved service. Selv om reima holder så kan vannpumper streike (lager, begynner å lekke osv) eller andre løpe/spennhjul, så det er greit å holde intervallene her.

Som flere er inne på, det er ofte trangt i nyere i biler. Derfor er det  som oftest mest lønnsomt å bytte alt av reimer/løpehjul og sånt i samme slengen, siden delene er en liten del av det hele. Mye må demonteres uansett.
   #30
 269     Akershus     0
Du vil kunne få refusjon for arbeid på bilen tror jeg. MEN, du skal jo i teorien da betale moms til Norge samtidig... Tror ikke du får stemplet refusjonspapirene uten at de samtidig fersker deg i innføring..... Så med mindre de har mye høyere mva-sats i Tyskland vil dette bare være hassle.. Vær også oppmerksom på at du først må betale norsk moms, for så å få refundert den tyske etter en stund(les: uker). Så du må kunne legge ut mellomlegget.

Utfordringen her er at du kun skal få refusjon for delene du eksporterer, ikke arbeidet (som jo er utført nettop i Tyskland).. Har hørt noe om at reparasjoner derfor faller litt utenfor normale refusjonsregler.. Noen som kan dette bedre enn meg?

Jeg gjør dette til statighet pga møbelkjøp i Sverige (har hytte der). Da stopper vi i tollen på svensk side og får stemplet skjema. Så stopper vi i tollen på norsk side, betaler norsk mva og får fikset refusjonspapirene. Pengene kommer på konto i etterkant.
   #31
 173     Nord-Trøndelag     0
MVA-fri innførsel av varer/tjenester til Norge på varer/tjenester opp til 3000 ved opphold under 24t, 6000 ved opphold over 24t.
Signatur