1,064
31
0
Bilreparasjoner i utlandet - kan man få momsen refundert ved hjemreise?
620
Hordaland
0
Ferien nærmer seg, og 2003-modellen vår (avensis) gjør fremdeles jobben med å frakte oss uten å mukke. Nå har vi imidlertid kjørt nesten 50.000 km for mye i forhold til når registerreima skulle vært skifta, og bør vel snart få tatt dette. Det lokale verkstedet skal ha 9 flak hvis vannpumpa skal tas samtidig. Sjekket et sted til som skulle ha omtrent det samme. Ser for meg at slikt er billigere Tyskland hvis man allikevel har tenkt seg en tur dit. Er det noen som vet om man i så fall kan få igjen den tyske momsen på verkstedregningen ved utreise? Er det da noen øvre grense på hvor stort beløp man kan få refundert? Det kunne jo kanskje vært fristende å få tatt noe mer i samme slengen, f.eks. hovedservice, nye dempere, skifte bremsevæske osv.. Jeg var med på å få skiftet eksosanlegget da dette datt av saaben vår i frankfurt en gang på 80-tallet. Da fikk vi momsen igjen for reparasjonen ved grensepassering, men mye kan jo ha endret seg siden den gang... leste forresten nettop på dinside.no at man ikke får refundert moms på varer kjøpt i nordiske land.
Uansett, det å kjøre langtur med en bil som skulle ha vært på service for lenge siden, kan skape deg mer bry og plunder enn det vil koste her hjemme. Kjedelig om den reima faktisk tar kvelden når du begynner å peise på nedover på Autobahn. Det går dessverre med en del norske biler her i året fordi dem presses langt mer enn de vanligvis gjør her hjemme i 60, og det gjerne i kombinasjon med full last.
Så skal man ta en service slik er det bedre at den faller mer naturlig med serviceintervallet enn slike overskridelser du har tatt.
Det kan for all del gå bra, men det er fort gjort at ferien blir ødelagt, for slikt skjer gjerne når det minst passer. Da er det heller ikke sikkert at nærmeste verksted har deler og tid der og da heller.
Det gjelder hvertfall med tyske merker, vet ikke helt hvordan det er med japsebiler. Men antagelig bra der og, er jo arbeidet som koster.
(Tror hvertfall det var Sulland). Samtidig har Møller også kjørt kampanje på 6500,- for regreim og vannpumpe på 1.9 TDI 2003 og nyere.
Så de burde kanskje være mulig å prute seg til denne prisen? Dette er ca 2 timer unna sverige, så jeg tipper vi hadde hatt litt lekasje dit på regreim-bytter hvis disse kostet 9-12 tusen.
Ford har kjørt hardt på prisgaranti mot andre norske verksteder. Uansett, regreimbytte på lokalt verksted til 6500 syntes ikke jeg er så ille...
Har forøvrig kjede i "nybilen", så da er det ikkeno å tenke på :)
(Og jeg skjønner meg ikke på de som gambler med hele motoren ved å kjøre så langt over intervall på regreim. At regreim ryker er ikke noe som har skjedd 2 ganger i historien, sannsynligheten for at den ryker når du er 50 000 over intervall er vel ganske høy).
OT: Hva slags bil er dette?
Men at du har deler til "et par hundrelapper" er vel å pynte litt på sannheten. Regreim til min tilårskomne Mitsubishi med liten motor koster 750 hos mekonomen. Regner med det ikke er noe billigere på nybil, så si 1000 for ei regreim og 1000-1500 for ei vannpumpe + litt fortjeneste, så ligger du mellom 2000-3000 kroner i deler. Regner med de bytter kjøleveske og ikke heller på den gamle?
Jeg brukte "en kveld" på å bytte regreim selv, men tipper bilverksteder operer med rundt 3 timer for et bytte?
Mulig de tar noen på 2 timer, men i dag operer mange bilmerker med "standardtider", så du betaler for en fastsatt tid som er satt fra bilprodusent. Noen biler går lett, andre er et helvete med bolter som ryker, men du betaler en fast sum. Denne ligger da noe i mellom "raskest mulig" og "7 timer helvete".
Si meg hva du gjør, så skal jeg klage over hvor dyrt det er
Jeg ga ca 750 for spennrulle og rem(+ noe mer?) til Passat og 400 og noe for rem til Transporter Diesel. Hvis verkstedet tar 1000 kr timen kan de bruke ca fem timer hvis delene koster 1500 kr og prisen er som forespeilet. (6500) Tviler på at de bruker så lang tid.
På Biltema? :)
Mekonomen er sikkert ikke billigste, men de er billigere enn å kjøpe originalt, og fører hvertfall tilsvarende kvalitet. Regreim til 2005 Touran koster 1119,- og spennrulle 762,- til 1.9 tdi.
Jeg hadde vært mistenksom til deler som koster 1/3 av hva verksteder bruker, av samme grunn som at jeg har sluttet å kjøpe verktøy som koster 1/3 av hva håndtverkere bruker.
Jeg skjønner at du får tak i billige deler, men du kan ikke forvente at profesjonelle bilverksteder bruker dette på nye biler som de innstår garanti for? Jeg har hvertfall til gode for å se et bilverksted som handler alle sine slitedeler fra Biltema og regner med det er en grunn til det.
At det på enkelte biler tar 5 timer å bytte regreim tviler jeg ikke på, men snittet ligger sikkert noe under dette.
Det er en grunn til at det er fastsatte serviceintervaller på de reimene, og det er ikke nødvendigvis bare for å dra inn mest mulig penger på service.
Bilen ble vasket for 3 år siden, alle bremsesklossene går på stålet og dekkene har ca. 0,1 mm mønster igjen også, eller?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Ikke vær nesevis nå ;D
Det har vært tatt servicer jevnlig på bilen, men reima har liksom bare blitt glemt. Selv trodde jeg at intervallet var på 150k, men nå ser det altså ut til å være 105k. Dette fant jeg ut rett etter forrige service som ble tatt på 140k. Jeg er forresten ikke så redd for at reima skal ryke helt plutselig på en stund ennå. Disse skiftintervallene blir jo bare lengre og lengre på nyere biler, men jeg tror ikke det er fordi de har funnet opp en ny type reim av et vidundermateriale, snarere at det har vært ganske store sikkerhetsmarginer på intervallene tidligere. Kjenner en som skiftet på samme type bil første gang etter 300k, og reima var like fin. Men da strekker man jo strikken litt! Det som antakelig vil skje først er ikke at selve reima ryker, for disse er generelt veldig sterke, men strammemekanismen kan bli litt sliten. Jeg hadde kommet til å skiftet den selv hvis jeg ikke drev med denne altoppslukende husbyggingen...
Jeg byttet nettop på en av bilene, en Volvo rekkesekser. Det kom på under 2000 i deler og tok en drøy time. Og da har jeg aldri gjort det før på denne motortypen. Det var SKF reim med strammehjul og vannpumpe. Om du får en SKF eller Pirelli Isoran rem så er nok kvaliteten den samme som originalremma.
Men har den gått 50´over tiden så ikke kjør på jobben engang! Skift nå! Om en ventil knekker så ryker gjerne stempel råde(r) og veiv.
På den gamle volvoen kostet regreimskifte 1500 på verksted.
Jeg skulle gjerne hørt fra noen som har erfaring med momsrefusjon på verkstedsbesøk i utlandet. Jeg vet at det generelt er dårlige muligheter innenfor Norden, men hva med Tyskland...?
Og med de oppgitte prisene så virker det som de har beregnet at de bytter først vannpumpa for så å sette alt sammen igjen. Sette bilen ned på gulvet og deretter heise den opp igjen og bytte remma. Det foregår selvfølgelig ikke slik i praksis. Da gjør man alt når man først har plukket av plæstikken.
Det kalles vel timesakkord eller noe i den duren.
Mekonomen skal man ikke ta for gitt er billigere enn originalt! Jeg har vært borti at Mekonomen også er dyrere enn originalt, så det kan lønne seg å sjekke.
Reg. reimene kan godt holde langt over intervallet, men det er lite å gamble på. Reima skal også sjekkes visuelt ved service. Selv om reima holder så kan vannpumper streike (lager, begynner å lekke osv) eller andre løpe/spennhjul, så det er greit å holde intervallene her.
Som flere er inne på, det er ofte trangt i nyere i biler. Derfor er det som oftest mest lønnsomt å bytte alt av reimer/løpehjul og sånt i samme slengen, siden delene er en liten del av det hele. Mye må demonteres uansett.
Utfordringen her er at du kun skal få refusjon for delene du eksporterer, ikke arbeidet (som jo er utført nettop i Tyskland).. Har hørt noe om at reparasjoner derfor faller litt utenfor normale refusjonsregler.. Noen som kan dette bedre enn meg?
Jeg gjør dette til statighet pga møbelkjøp i Sverige (har hytte der). Da stopper vi i tollen på svensk side og får stemplet skjema. Så stopper vi i tollen på norsk side, betaler norsk mva og får fikset refusjonspapirene. Pengene kommer på konto i etterkant.