234    4    0  

Bilverkstedproblemer... igjen

 5,111     Sørnorge     0
Mulig jeg har ekstremt uflaks med bilverksteder, men de jeg har vært hos kødder det alltid til. Noen eksempler:
- bytte shims på ventilløfter => Verkstedet overdro samtlige skruehull i toppdeksel. Bilen feilet påfølgende EU-kontroll pga det (oljelekkasje).
- bytte nærlyspære => verkstedet knakk 3 av 4 knaster i pæreholderen og dette ristet løs kort tid etter. Hele lykta måtte byttes.
- oljeskift => verkstedet glemte å skru til oljefilteret og kjørte 300m med oljesprut over hele motorrommet. Motorytelsen har vært redusert siden (redusert kompresjon?)

Etter disse, og flere lignende hendelser begynte jeg å skru selv. Og da kom:

- EU-kontroll => verkstedet kuttet spor i foring på bærearm med kniv. (Helt rett sprekk. Ingen tegn til morkning rundt. Den var hel da jeg sjekket to dager tidligere i forbindelse med bytte av bærearm på den andre siden.)

Nå var jeg på tur, hadde ikke med passelige verktøy, og bilen fikk startproblemer. Den prøvde ikke å dra rundt. I nesten et år i forkant har starteren dratt saktere rundt enn den burde (som om batteriet var dårlig, selv om batteriet var bra), men det har likevel ikke vært noe problem å starte. Men nå dro den altså ikke rundt i det hele tatt. Det var kun et klikk (antagelig et rele).
Turen gikk til et verksted som hadde passende startmotor (med innebygget rele) på lager for å få problemet løst. Starter ble byttet, bilen startet fint, helt til man hadde kjørt 70 mil påfølgende dag. Da var det helt dødt. Ikke engang noe klikk. Den måtte dyttes. Noen ganger etter dette startet den dog fint. Etterhvert fant jeg ut at de gangene den ikke startet, holdt det å dytte bilen et par meter, og stoppe den ved å sette i gir og slippe clutchen. Deretter kunne den startes som vanlig ved å vri på nøkkelen. Det virket som om vibrasjoner var det som skulle til for å aktivere startmotoren.

Startmotor på denne sitter meget klønete til. For å få den ut har man valget mellom å fjerne innsugsmanifold eller drivaksling. Ved bruk av kamera på pinne ser jeg at kabelen fra ECU til startmotorrele ikke var skrudd fast. Verkstedet hadde altså ikke skrudd fast kabelen slik at den bare periodisk hadde kontakt.

Utrolig at det ikke finnes verksteder som klarer å gjøre en reparasjon!
(Det finnes ett verksted som ikke har kødda. Ottestad bilverksted på Nøtterøy. De fikk jobben med å løsne noen skruer, og de gjorde akkurat det de skulle. Og de har gjort EU-kontroller uten å lage feil.)

   #1
 748     0
Hvilken bil er dette?
Jeg er endelig ferdig med garanti-tiden på bilen og kan skru og ta service selv igjen.
TDJ
   #2
 1,627     Asker      0
Man undres jo like mye på hvilket verksted dette er..... slik at man kan holde seg unna Unsure !
Signatur
HSt
   #3
 36,579     Lillestrøm kommune     0
I studietid i Trondheim var vi innom merkeverkstedet på gratis sikkerhetskontroll med gamle bilen, slitte foringer (byttet 2 år siden) var diagnosen . NAF var ikke enig, det morsomste var å komme tilbake året etter, da var det ingen merknad. Men verksmester som fikk se lappen fra året før spurte pent om å få se på bilen en gang til og kunne konstatere at bilen var ok ...
  (trådstarter)
   #4
 5,111     Sørnorge     0
Problemverkstedene som eksemplene over er hentet fra, i samme rekkefølge:
Bil1, Ås
Bilxtra, Ski
Gjermundsen auto, Tønsberg
Winter-Hansen, Tønsberg
Starter (et eller annet), Gdynia

Det hører med at Winter-Hansen er det eneste stedet jeg har prøvd to ganger. Den første gangen kuttet de altså opp foringen. Ved den neste EU-kontrollen feilet de på rust på bremseskive innside. Jeg insisterte da på at de skulle peke på rusten. Etter mye krangling ble verksmesters sønn med ut, jeg jekket opp bilen, han stakk armen inn og sa at her kjenner han rust. Jeg tittet, så ingen rust og insisterte på at han skulle SE og peke. Han stakk igjen inn armen og sa han kjente. Jeg ga meg ikke og krevde at han skulle SE. Fikk etterhvert dytta ham inn, og han så ingen rust. Dermed ble bilen godkjent likevel.