969    27    8  

Bleiebil for lange folk

 25     Østfold     0
Spør her siden det er litt aktivitet og sikkert flere som har vært i samme situasjon.

Har to barn, ei på litt over to og ei på 10mnd.
Disse sitter begge i bakovervendte seter og planen er at de skal gjøre det så lenge som mulig.
Nå kommer problemet; jeg er 195 høy og får enkelt og greit ikke plass til beina når jeg skal kjøre.
Pr nå har vi en 2017 Mondeo og en 2006 Zafira. Det går akkurat nå men når vi skal opp på neste sete så går det ikke lengre.

Har derfor kikka litt på noe å erstatte Opelen med og sitter igjen med Skoda Superb og Ford S-Max som alternativene. Problemet er at jeg igrunn ikke har særlig lyst på noen av de...
Vil gjerne ha en litt mere ålreit normal bil som kan håres opp litt...

Prisnivået er 150-200 og jeg er ikke så engstelig for høy km stand typ taxi. Skal avgårde og prøvesitte en MB E-klasse S212.

Er det noen som vet av andre biler som bør tas opp til vurdering?
Fortrinnsvis vanlige stasjonsvogner men kan også vurdere mere SUV type. Ikke eldre enn 2005 modeller.
Signatur

   #1
 1,411     Hordaland     0
Er i samme situasjon som deg, bortsett fra at jeg er høyere enn deg.

Vi har i dag både Nissan leaf og Skoda Octavia, ingen problem med bakovervendte stoler i noen av dem for min del. Har setet mitt helt i kontakt med barnesetet bak, men dette er bare bra sikkerhetsmessig.

Kan trygt anbefale Skoda mtp plassen..!
Signatur
   #2
 3,277     I huset mitt     0
Satt å lurte litt på begrepet "bleiebil for lange folk" var før jeg åpna tråden..Laughing

Mercedes ML er vel passe stor og fin kanskje?
   #3
 1,060     Jevnaker     0
Er 198 på strømpelesten selv og har funnet ut at det har mye å si hvilket barnesete man har. Har nettopp gått til innkjøp av Britax MaxWay for å ha et sete i -98 Camry'n som ikke har isofix og for å ha sete til etter vesla(nå 1.5år) blir tyngre enn 18kg. Har en 2007 Avensis(T25) og der er det plass til både Britax'n og Recaro Zero1 som vi bruker i bilen til vanlig.

Med Recaro setet bak meg har jeg god plass til hele kroppen og litt til. Med Britax blir det helt grei plass.


@Hibrofly: Etter det jeg har sett så er det relativt trangt i baksetet på ML. 
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 25     Østfold     0
Hmm... Burde kanskje kikke på en sånn avensis en dag.
Er det mulig å dra noe tilhenger med de?
Signatur
   #5
 4,000     Asker     0
Har hatt nye biler og eldre biler med høy km. Må si at det er viktig å huske at en dyr bil koster «dyr-bil-reparasjon uavhengig av alder. Så min anbefaling er alltid å gå for så ny bil som mulig. Heller betale 100 ekstra og helt ny. Da har man 5 år bortimot uten kostnad, bedre sikkerhet, og høyere verdi ved salg. Så ikke sikkert det totalt er dyrere.
Har hatt en 5 år gammel passe dyr bil som hadde gått 140k. Den kostet meg 20-30k i året i reparasjoner. Det er 2500 i mnd!
Signatur
   #6
 25,137     Akershus     0
Litt avsporing: kjøtrt Transporter syncro kombi 1988 mod. fra 1996-2016. En fantastisk tur og familiebil. Er 194. Junior 190. Transporteren er 180*460 dvs. bare litt bredere enn Rekorden som den erstattet.

Poeng: har dere vurdert minibuss? I en moderene transporter kan 2. Seterad stilles motsatt av kjøreretningen.

Signatur
   #7
 3,595     0
Støtter at kassebil bør vurderes. Kjørte en Transit Kombi i hele "pappa-perioden", med masse luft foran bakre seterad - kanskje mer relevant når ungene blir store nok til å sitte framover-vendt, men da er det suverent. Og du har masse plass til bagasje. Vi hadde overnattingsmulighet i bilen også, og benyttet det stadig vekk.

I en minibuss er det som regel mye mer knotete å få med seg masse bagasje, eller om du f.eks. skal hjelpe venner med flytting, eller kjøper ny vaskemaskin. (Om du da ikke går såpass opp i størrelse at du må oppgradere førerkortet - men da får du et kjøretøy som er adskillig mindre egnet for bytrafikk.)

Men både kassevogn og minibuss er litt på tvers av TS sitt ønske om "en litt mere ålreit normal bil som kan håres opp litt..."

   #8
 3,595     0
Har hatt en 5 år gammel passe dyr bil som hadde gått 140k. Den kostet meg 20-30k i året i reparasjoner. Det er 2500 i mnd!

Tror jeg hadde relativt mye flaks da jeg kjøpte bil våren 1997; jeg skrotet den sist november. I 20 år gikk den praktisk talt uten reparasjoner, men i det 21. året brøt "alt" sammen, og å fikse den ville koste minst det tredobbelte av bruktverdien. EU-testen sa omtrent "Ta med bilen bak låven og skyt den", og det gjorde jeg. Jeg er godt fornøyd med tjue år problemfri drift.

Så jeg kjøpte ny bil av en modell jeg har fått tillit til... Jeg venter ikke at en 2018-modell skal tjene meg i nye 21 år, men det å ha hatt en bil osm har vært problemfri såpass lenge betyr sitt når man skal fornye.
   #9
 159     0
Har hatt en 5 år gammel passe dyr bil som hadde gått 140k. Den kostet meg 20-30k i året i reparasjoner. Det er 2500 i mnd!

Tror jeg hadde relativt mye flaks da jeg kjøpte bil våren 1997; jeg skrotet den sist november. I 20 år gikk den praktisk talt uten reparasjoner, men i det 21. året brøt "alt" sammen, og å fikse den ville koste minst det tredobbelte av bruktverdien. EU-testen sa omtrent "Ta med bilen bak låven og skyt den", og det gjorde jeg. Jeg er godt fornøyd med tjue år problemfri drift.

Så jeg kjøpte ny bil av en modell jeg har fått tillit til... Jeg venter ikke at en 2018-modell skal tjene meg i nye 21 år, men det å ha hatt en bil osm har vært problemfri såpass lenge betyr sitt når man skal fornye.


Lyst å fortelle hva slags vidunderbil du kjørte og har kjøpt ny av? 😂😁
   #10
 3,595     0
Jfr. det foregående innlegget Smile - gammelbil var en Transit Kombi. "Kombi"-begrepet forsvant vel for noen år siden; i 1997 betalte jeg 28% av personbil-avgifter, så den hadde en høyst akseptabel sluttpris.

I 2018 har jeg ikke behov for familiebil, så den nye har bare én seterad, tre seter. Den er 60 cm kortere, men lasterommet lengre er (den bakre seteraden tok mer enn 60 cm: Det var 60 cm luft mellom fremre setekant og ryggen til forsetet) - rundt 2,4 meter, med en luke inn under passasjersetet som gjør at jeg kan ta med plank, rør og annet "smalt" på mer enn tre meters lengde. Jeg har utmerket plass til å sove i bilen på helge- og ferieturer.

Mye har naturligvis skjedd med Transit på 21 år. Den gamle var bakhjulsdrevet, den nye har forhjul-strekk. Derfor er golvet i lasterommet mer enn 30 cm lavere - veldig hendig ved inn- og ut-lasting. Svingradien er redusert fra 15 til 10 m, som er en fantastisk forbedring! Sikkerhetsutstyret er mye bedre i dag, som på alle biler. Motoren er langt sprekere og mer miljøvennlig (Euro6), og til så stor bil å være ganske snill på drivstoffet: På langkjøring er den hårfint over 0,6 l/mil.

Jeg betalte litt ekstra for ekstra Tectyl-behandling: Det som knakk gammelbilen var at Trondheim har satt i gang et saltings-program som får gruvene i Krakow til bli misunnelige...

Ford Transit er ikke bilen du stolt viser fram til dine kamerater som mekker bil hver ettermiddag. Men for fjorten dager siden hentet jeg hjem en favn bjørkeved i den; det kunne jeg ikke gjort i en Tesla. I vår var jeg ute og kjøpte meg en støperjerns-innsats til peisen, vekt 120 kg - da var jeg glad for den lave innlastingshøyden! Jeg var i februar frivillig sjåfør til en musikkfestival for å frakte kontrabasser og trommesett... Det er slike ting man kjøper kassebil for, ikke fordi den er noen Super SS Rally GT du kan vise til kameratene.