#11
 1,060     Jevnaker     0
Hmm... Burde kanskje kikke på en sånn avensis en dag.
Er det mulig å dra noe tilhenger med de?

Dessverre Sad Kun luslige 1300kg(lovlig)... Men jeg har hatt Sierra på biltralle med 2 sett hjul inni++(ca 1700-1800kg) langs svingete dårlig norsk landevei uten problem. Var en drøm å kjøre. Hengervekten er satt latterlig lavt på dem.

Jeg har en teori angående hvordan dem setter hengervekt på biler i Norge:

De(personene som typegodkjenner bilene for det norske markedet) printer ut en bunke bilder av bilene og tar med de ut på gata og spør helt tilfeldige personer om hvor tung henger de synes denne bilen kan dra. Dette gjør de da fordi de ikke har hverken peiling eller interesse for bil. Hvor mye importørene betaler blir omregnet til en faktor som svaret fra gata ganges opp med.

Et par eksempler:

Tidligere nevnte Avensis(alle motorer): 1300kg
Honda Accord (170hk automat): 1100kg
Suzuki Jimny (1.3 automat): 1300kg(!)
Skoda Octavia4x4 (150hk automat): 2000kg
Mazda 6 (4x4 175hk automat/4x4 150hk manuell): 1600kg
Mercedes ML (alle motorer bortsett fra 230 bensin): 3365kg(!)

Som dere ser så varierer det veldig.

Legger ved bilde av instruksjonsboka og vognkortet på overnevnte Suzuki Jimny. ikke så mye logikk å spore der heller....




En mpv heter på engelsk "people carrier" og er vanligvis nettopp det: en boks som frakter folk, og ser ut deretter. Renault har kommet med en bil som (i mine øyne) virkelig har både Super SS Rally GT og Fastback Hardtop Sprinter-faktoren: Siste generasjon av Grand Espace. Det må være noe av det peneste med 7 seter og 4 hjul og den drar 2tonn. Men, den er Fransk(med de lastene det medfører), bruktimportert(sikkert ikke mer enn 3år garanti) og den er allerede 3 år gammel...
Jeg har ikke prøvd denne, men har kjørt lillebroren Grand Senic og den var det god plass i(på 1. og 2. seterad) og var veldig god å kjøre.





Signatur

   #12
 2,435     Hordaland     0
Det som har størst betydning for hvor tung henger en bil kan dra er stort sett basert på bilens bremseegenskaper. Statens vegvesen gir litt blaffen i om du må ligge i førstegir opp de tyngste bakkene eller om du kommer deg utmerket opp i 5 gir med full last. Mest avgjørende er hva bilens bremsesystem er dimensjonert for, og hvor mye en tung henger påvirker bilens styreferdigheter. Det handler om at du forsatt skal klare å stoppe på en kontrollert måte om du må bråbremse i 80km/t.
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 25     Østfold     0
Akkurat hva som gir tillatt hengervekt på en bil kan en spørre seg om. Det går på typegodkjenningen av bilen i seg selv. Jeg har nå en zafira opc, 240hk bensinturbo og får såvidt klemt 17" felger over frambremsene, kun 1500kg elns hengervekt på den.

Ang det tråden handler om; Fransk bil er helt uaktuelt, sikkert helt greie biler men jeg vil ikke ha det...
"MPV" er forsåvidt det jeg har nå i form av en Zafira, praktisk på mange måter men sliter med plassen.
Er mere fysen på vanlig stasjonsvogn igjen... Det mest fornuftige ville vel vært å kjøpt seg en 940/960 stv igjen Smile Den drar 1800kg og flere kubikk bensin pr mil.
Signatur
   #15
 5,111     Sørnorge     0
Det finnes nok av eksempler på både caravelle og octavia som er stylet og ser kule ut. Jeg kan ikke huske å ha sett noen kule avensis. Siste utgave av Superb ser jo bra ut i utgangspunktet. I utseende vinner nok de fleste over Avensis. Det gjør de i kjøre/sittekomfort også. Min erfaring med caravelle er begrenset til modeller som nå er godt over 20 år, men jeg kjørte dem mye. De eneste bilene jeg har kjørt som jeg virkelig har fått vondt i kroppen av å kjøre har vært Avensis, Volvo Felt og min egen Man lastebil.

Ellers har vi motsatte holdninger når det gjelder retning på barneseter. Her ble stolen snudd rette veien så fort besitteren begynte å fatte interesse for å følge med på ting utenfor vinduet. Det var ikke så langt unna 1års-dagen. Så kjører hun også mye bil - 4000km i måneden i det siste - så det gjelder å gjøre turene mest mulig interessante.
   #16
 5,725     0
Når det gjelder godkjenning av tilhengervekt for bil er det fabrikanten som har det meste å seie der (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-07-05-817#KAPITTEL_1)
"(4) For bil som skal godkjennes for trekking av tilhenger gjelder følgende:
a) største tilhengervekt med driftsbrems settes til det laveste av alternativene 1–3, men uansett slik at den ikke overstiger 3500 kg:
1. fabrikantens garanti,
2. bilens totalvekt (for terrengbil 1,5 ganger bilens totalvekt),
3. tilhengerfestets vektgaranti,
b) største tilhengervekt uten driftsbrems settes til det laveste av alternativene 1 og 2, men uansett slik at den ikke overstiger 750 kg:
1. fabrikantens garanti,
2. halvparten av bilens egenvekt,
"


De gamle reglene var slik (inntil 2012) (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/*#*):
"3. For motorvogn med tillatt totalvekt til og med 3.500 kg, kan ikke tillatt tilhengervekt for tilhenger med brems settes høyere enn motorvognens tillatte totalvekt. Dog kan terrenggående kjøretøyer som tilsvarer definisjonen i direktiv 70/156/EØF, som endret ved direktiv 87/403/EØF, ha tillatt tilhengervekt inntil 1,5 ganger motorvognens tillatte totalvekt. Tillatt tilhengervekt får ikke under noen omstendighet overstige 3.500 kg.
Tillatt tilhengervekt for tilhenger uten brems kan ikke settes høyere enn halvparten av motorvognens egenvekt og får ikke overstige 750 kg.

De tillatte tilhengervekter skal være fastsatt slik at motorvognen med tilhenger skal kunne igangsettes 5 ganger i løpet av 5 minutter i en stigning på 12% med vogntog lastet til dets tillatte totalvekt.

Uansett bestemmelsene i første og tredje ledd kan godkjenningsmyndigheten fastsette tilhengervekt lik motorvognens egenvekt, dog ikke høyere enn fabrikantens garanterte tilhengervekt etter nr. 1."
Krava til bakkestart er grunnen til at ein del biler med automat har lågare vekt på henger enn manuelle (eksempel Nissa Patrol som har 3500 kontra 2600 trur eg)
   #17
 10,486     Akershus     0
Er i samme situasjon som deg, bortsett fra at jeg er høyere enn deg.

Vi har i dag både Nissan leaf og Skoda Octavia, ingen problem med bakovervendte stoler i noen av dem for min del. Har setet mitt helt i kontakt med barnesetet bak, men dette er bare bra sikkerhetsmessig.

Kan trygt anbefale Skoda mtp plassen..!


Hva slags seter har du til unga?


Vi har beesafe her. I e-klassene (211 og 124) er det greit med plass. I lang S-klasse (126) er det veldig god plass, i Jeep Grand Cherokee (WJ / WG) er det trangt som f***. En kompis har i sin e-golf, og der er det bare med nød og neppe at jeg har mulighet til å sitte i det hele tatt. Jeg er bare 180 cm høy.

At leaf og octavia skal fungere for en på 195cm + og med bakovervendte barneseter tror jeg ikkno på. Mulig det går greit for dere, men det vil nesten garantert ikke gjøre det for andre.


____



Som mercedes-idiot smerter det litt å komme med en ørliten advarsel mot 212 med høy km. Bilene er veldig bra, men det har vært en del tilfeller av til dels veldig dyrt vedlikehold på de 4-sylindrede. Registerkjedet er enkelt, og sitter bak motoren, så det er en møkkajobb å bytte. Må sjekkes opp før evt. kjøp.

De bilene jeg har kjørt med skikkelig god plass er s-max, superb og s-klasse. Av de er det vel egentlig bare én jeg gjerne vil ha.

Jeg kunne vurdert noe sånt her (w220): https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98015934
Dette er også en modell hvor det fort kan komme på litt påkost, avhengig av hvor mye en vil gjøre selv, og om man gidder bruke litt tid på å lete opp løsninger.


Her er modellen etter (w221): https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128445899
Denne ligger litt over i pris. Jeg kjenner til en maken bil i god stand, som skal kunne presses ned mot budsjettet ditt. Dette er ikke noe man kjører på 0,3 l/mil, men helt håpløst er det heller ikke. Jeg kjørte den opp fra Kristiansand til Oslo på ca. 0,8 med normal kjøring.
Signatur

   #18
 10,486     Akershus     0
Jeg har en teori angående hvordan dem setter hengervekt på biler i Norge:

Det er produsenten som setter hengervekt bilen er godkjent for.
Biler importert før 1996 kan ha lavere, da man i gNore fikk maksimalt bilens egenvekt som hengervekt. Dette kan registreres opp hvis man har en instruksjonsbok eller annet som sier hva produsenten har godkjent bilen for.
Signatur
   #19
 10,486     Akershus     3
Ellers har vi motsatte holdninger når det gjelder retning på barneseter. Her ble stolen snudd rette veien så fort besitteren begynte å fatte interesse for å følge med på ting utenfor vinduet. Det var ikke så langt unna 1års-dagen. Så kjører hun også mye bil - 4000km i måneden i det siste - så det gjelder å gjøre turene mest mulig interessante.


Noen prioriterer heldigvis heller sikkerhet. Unga ser like fint bakover som forover. Her satt vesla riktig vei til hun var 5,5 år. Da var det ikke plass til beina lenger.
Signatur
   #20
 10,486     Akershus     0
Krava til bakkestart er grunnen til at ein del biler med automat har lågare vekt på henger enn manuelle (eksempel Nissa Patrol som har 3500 kontra 2600 trur eg)

Varierer med årsmodell. Normalt vil en bil med automat mye lettere ta bakkestart. For patrol er det uansett ikke noe tema, da man bare setter den i lavserie og fint kan ta i gang med hva man vil av henger. Der er det rett og slett fabrikken som har satt tallet lavere for biler med automat siden de ikke tåler belastningen over tid.
Signatur