pwb
  (trådstarter)
   #11
 2,283     Ski     0
Liten hest så det finnes en del hengere med plass til to hester hun kan trekke med en i, men er det to så må man på BE / B96, hennes bror har BE så hun ser ikke poenget i å ta BE selv enda, men vil gjerne da kunne frakte en hest selv.

   #12
 24,668     Akershus     0
Tror jeg heller hadde gått for BE med en gang. En står friere mhp valg av bil, henger, antall hester og en kan enklere steppe inn dersom noe skjer og en må overta en annens oppsett. Koster i størrelsesorden 6000,-
Signatur
   #13
 3,277     I huset mitt     0
Etter 2013 så er det vel kun oppkjøring/førerprøve som er forskjell på B96 og BE mene jeg.
-Begge har 7 timer obligatoriske greier, mens B96 er ibox etter gjennomført og BE i boks etter førerprøve i tillegg.
   #14
 5,111     Sørnorge     0
Slik det har utviklet seg med kostnader på førerkort, er det ingen tegn til at det blir billigere med tiden. Angrer på at jeg ikke tok full pakke med en gang.

Jeg har ikke kjørt Ifor williams hestehenger, men deres maskin- og planhengere. Det er de eneste hengerne jeg har vært borti som gir følelsen av at hengeren prøver å styre en Land Rover Discovery 4, selv uten last! Man må stadig korrigere på rattet og det bråker, rister og dunker for hver minste ujevnhet i veien. Alle andre hengere jeg har kjørt har vært fullstendig umerkelige etter Discovery 3 og 4. Men de ser ut til å være veldig solid bygget.

Hvis man ser på gaupen sine hestehengere, ser man at de har to modeller - en tung og dyr, en lettere og billigere. Begge modeller kan leveres med 6 forskjellige totalvekter fra 1250kg til 1995kg - eneste forskjell er registrert totalvekt og nyttelast. Prisen er også lik. Man trenger altså å vite størrelse på hestene for å vite hvilken henger man trenger, og dermed hvilke biler som finnes.

Jeg fant denne lista over hestevekter:
100-200 (Shetland)
150-250 (Russ)
250-400 (islandshest)
350-400 (nordlandshest/lyngshest)
430-500 (fjordhest)
400-600 (engelsk fullblod)
400-600 (varmblodstraver)
400-550 (kaldblodstraver)
450-600 (varmblods ridehest)
580-680 (dølahest)
700-900 (ardenner)

Man kan vel da anta at de to hestene som denne tråden handler om veier 1000kg tilsammen. Da trengs en henger med 1500kg totalvekt og 840kg nyttelast. (Så vidt jeg vet godtas ganske mye overlast før man får bot. Jeg har bare hørt om ett tilfelle hvor en personbil har blitt tatt inn på vekta for å bli veid, uten at den var synlig overvektig. Hengerne er jo like mekanisk sett).

Man trenger altså en bil med maks 2000kg totalvekt, som har lov til å trekke 1640kg henger, med 4wd og automat. Da finnes disse modellene å velge i (tar med årsmodeller og motor da vekt kan variere med dette):
Suzuki Grand Vitara V6 bensin 2001

Hvis man klarer seg med 1500kg tillatt henger:
Subaru Forester 2.0-125 4WD 2001

Modeller som får trekke vesentlig mindre henger: Nissan X-trail, Honda CR-V

Hvis man vil kjøpe 1400kg-utgave av hengeren kan også VW Passat komme med.
TSt
   #15
 14,509     0
Har en egen tilhenger som ikke er for stor så kommer en langt med B96 men skal en låne hengere eller har behov som ikke lar seg dele opp (hest ....) så en må ha stor totalvekt så er jeg enig at en bør gå for BE. Med egen tilhenger og tilgang til 3 andre som alle kan benyttes med B96 så har jeg ikke behov for noe annet. Bilens begrensning på hengervekt er lov å benytte mot aktuell vekt også på B / B96. (men som av totalene må forsatt være under hhv 3500, 4250 kg)
pwb
  (trådstarter)
   #16
 2,283     Ski     0
Slik det har utviklet seg med kostnader på førerkort, er det ingen tegn til at det blir billigere med tiden. Angrer på at jeg ikke tok full pakke med en gang.

Jeg har ikke kjørt Ifor williams hestehenger, men deres maskin- og planhengere. Det er de eneste hengerne jeg har vært borti som gir følelsen av at hengeren prøver å styre en Land Rover Discovery 4, selv uten last! Man må stadig korrigere på rattet og det bråker, rister og dunker for hver minste ujevnhet i veien. Alle andre hengere jeg har kjørt har vært fullstendig umerkelige etter Discovery 3 og 4. Men de ser ut til å være veldig solid bygget.

Hvis man ser på gaupen sine hestehengere, ser man at de har to modeller - en tung og dyr, en lettere og billigere. Begge modeller kan leveres med 6 forskjellige totalvekter fra 1250kg til 1995kg - eneste forskjell er registrert totalvekt og nyttelast. Prisen er også lik. Man trenger altså å vite størrelse på hestene for å vite hvilken henger man trenger, og dermed hvilke biler som finnes.

Jeg fant denne lista over hestevekter:
100-200 (Shetland)
150-250 (Russ)
250-400 (islandshest)
350-400 (nordlandshest/lyngshest)
430-500 (fjordhest)
400-600 (engelsk fullblod)
400-600 (varmblodstraver)
400-550 (kaldblodstraver)
450-600 (varmblods ridehest)
580-680 (dølahest)
700-900 (ardenner)

Man kan vel da anta at de to hestene som denne tråden handler om veier 1000kg tilsammen. Da trengs en henger med 1500kg totalvekt og 840kg nyttelast. (Så vidt jeg vet godtas ganske mye overlast før man får bot. Jeg har bare hørt om ett tilfelle hvor en personbil har blitt tatt inn på vekta for å bli veid, uten at den var synlig overvektig. Hengerne er jo like mekanisk sett).

Man trenger altså en bil med maks 2000kg totalvekt, som har lov til å trekke 1640kg henger, med 4wd og automat. Da finnes disse modellene å velge i (tar med årsmodeller og motor da vekt kan variere med dette):
Suzuki Grand Vitara V6 bensin 2001

Hvis man klarer seg med 1500kg tillatt henger:
Subaru Forester 2.0-125 4WD 2001

Modeller som får trekke vesentlig mindre henger: Nissan X-trail, Honda CR-V

Hvis man vil kjøpe 1400kg-utgave av hengeren kan også VW Passat komme med.


Hennes hest som da hun skal frakte av og til veier 300-350kg, så skal det av og til være to hester og den andre veier 450kg men hun skal ikke kjøre med to hester.
   #17
 5,111     Sørnorge     0
Da trengs en henger som klarer 800kg nyttelast. Da funker eksempelet over på lovlig vis.
Hvis man aksepterer 60kg overlast (på registreringen, ikke mekanisk) kan man kjøpe 1400kg-hengeren. Da blir gammel Passat mulig å bruke som trekkbil med B-lappen.
(Jeg regner med at det ikke er ønske om å ha en henger for kjøring med en hest, og en annen for kjøring med to hester, for å tilfredstille 3500kg-grensa på B-lappen.)

For å få med flere biler i vurderingen må man ha 1250kg-henger. Da får man plutselig ganske mye overlast med to hester.

Den trygge veien å gå er nok å velge Grand Vitara eller Forester som trekkbil. Grand Vitara har fordelen av høyere nyttelast i bilen, og mulighet til å kjøre 1850kg henger med BE-lappen (1550kg med Cool. Forester har fordelen av kunne kjøre henger med 1610kg registrert totalvekt med B-lappen, men bare 1500kg aktuell totalvekt uavhengig om man har E eller ikke.

Jeg har ikke prøvekjørt noen av dem selv. Etter hva jeg har hørt funker automatikken i 4wd ganske likt i de to bilene etter årsmodell 2005. Før dette måtte GV opereres manuelt. GV har dermed mulighet til å styre diffsperrer manuelt, noe Forester ikke har. Det er vel først og fremst nyttig med manuell kontroll i terreng. GV har imidlertid mulighet til å koble ut 4wd, noe som gir lavere forbruk og mindre slitasje, noe som kan være verdt å tenke på om man kjøper en utgave som har kjørt langt. GV har lavgirserie, noe som er veldig kjekt, spesielt om man rygger med tung henger. Men jeg lurer på om GV også setter på diffsperre når man setter i lavgir. Om den gjør det, betyr det at man absolutt ikke kan bruke lavgir på asfalt.
Legacy kom med lavgir på manuelt gir. Automatkassene i Legacy har et veldig lett førstegir for å kompensere litt for manglende lavgir. Jeg vet ikke om det samme gjelder for Forester. Og om det lave giret også gjaldt revers er jeg usikker på.

Jeg ville nok prøvekjørt begge med en tung henger - prøv rygging i bratt motbakke med sving. Og prøv motorvei - hvem er mest komfortabel? Er hengeren stabil bak begge når du bruker motorbrems (svak brems) i nedoverbakke? Ofte får man følelsen av at hengeren forsøker å styre biler som ikke er gode trekkbiler ved svak brems i høye hastigheter. Man kan gjerne også se at hengeren vandrer litt fra side til side i speilet.

Kom på at Toyota Rav4 også er en mulighet.