4,090    29    6  

Bygge 180m vei ved kjøp 6 tons hjullaster og 6,2t gravemaskin direkte fra Kina

 173     Vestlandet     0
Jeg har laget en blogg om å privatkjøpe fra Kina. Naboen sa du bør ikke kjøpe lastebil som utstyr, med bl.a. EU godkjenning, utvidet sertifikat og høye forsikringer.

Kjøp deg en gammel hjullaster, stell den bra og få deg en brukt graver på 4-5 tonn. Da kan du bli ferdig til en rimelig penge. Du trenger jo nesten ingen tilførte veimasser!! Knus alle steinene du finner i tomteområdet ditt (12-13 regulerte råtomter). 5 meter for dagen blir lett 50 meter på en uke.

Istedet for gammelt, og rustet, og med behov for deler og stadig jakt på rimelige deler. Og dårlig VERKSTEDSPLASS, endte det med kjøp av EN (1) 6 Tons hjullaster og EN (1) 6,2 Tons graver med CE (Europa utslippskrav) godkjenning.

Mange spørsmål oppstod underveis og noen hundre tusen kroner var i dagevis i "flyt" mellom norske banker og China Agricultural sin nokså store regionkontorer. Ville jeg kunne tape pengene? Forsvant de på "veien"?

Når jeg skriver starten på nettstedet her, har jeg i en UKE laget en blogg der jeg følger en 40 fots High Cube container over havene. Containeren min som bare er et nummer på tilsendt Bill of Lading, er plassert et eller annet sted ombord på et fartøy som startet med min container (har kjøpt den til garasje) fra Qingdao i Nord Kina. Det har vært i to Koreahavner før det forlater Shanghai og avslutter den Kinesiske reisen i Guadong (tidl Kwantung)  (Canton og Kantonesisk språk ) med kurs for Singapore.

Jeg har vært sjømann på Østenfart noen år og skriver  om det på bloggen

http://handlefrakina.blogspot.no.  (Kopier og lim lenken inn i nettleser)

Bl.a fordi det minner meg om gamle dager, der jeg følger skipet HANJIN SOOHO (koreansk registrert på Isle of Man, DVs britisk) på veien "tilbake mot Europa". SOOHO kommer/går på timen til/fra de få svære containerhavnene som anløpes.

For de som ikke har interesse av skipsfart og slikt, kan det tenkes at du kan bruke en del av tipsene om hvordan man kan handle direkte med kinesere. Det står også noe om prisforhandlinger, og om at de er bevisste men samtidig hyggelige forhandlere dersom du først får noe å gå på. (Du må starte pent med maskinen, og har deretter større frihet ved ekstrautstyr som du kanskje ikke trenger.  Men som du bestiller gjennom kjøpsprosessen.

For deleproduksjonen er stor i Kina. Du kan nok finne frem til bl.a leverandører av skuffer, bolter, skuffe tenner og bl.a. reservedeler til maskinen din som i stor grad er standardisert.

Selv kompliserte saker som gravemaskinsmontert hydraulisk drill, finner man endel leverandører av. Det blir nok Max 1/3 av pris i Europa. Men hva med garantier osv.??

Alt relevant i en handle alene situasjon, skal du kunne orientere deg om ved å lese bloggen http://handlefrakina.blogspot.no

God tur, og for de som ikke orker tanken på en gammel brummende, rusten og halvt utslitt maskin finnes det alternativer. Du må bare våge eller tørre litt ekstra.

Og unnskyld gjenoppleving av tropevarme, der noen svettet av seg 7-dagers fylla etter bunkring av Suntory Whiskey og slikt i Japan. Det var tross alt et flott liv for de fleste av oss.

I den utstrekning det kommer spørsmål, vil jeg forsøke å gi slike uten å plage mine selgende venner som bare er 2 av mange kinesiske salgskvinner og salgsmenn med hyggelig tone. De gir garantert OPPFØLGING av seriøse henvendelser. Etter at du har spurt om "last" price osv. Kinesere elsker å selge og å få gjort avtaler.

Jeg har måttet sette meg litt inn i kinesisk handelskultur. Noe kan man lese seg til, annet bør man spørre folk som har vært på handletur til Kina om.

Og gjør oppmerksom på oversettelsesprogrammer finnes bl.a fra norsk til kinesisk, og at det nok også er mulig å e-post veksle ved hjelp av oversettelsesprogrammer.

Jeg er stø i engelsk som de foretrekker, og som de er dyktige i. Kinesere har et høyt utdanningsnivå.

Etter invitasjon fra to fabrikanter kan jeg søke Den Kinesiske Ambassade i Oslo om visum. Kulturen deres er ikke som vår, og det kan være noe å oppleve i seg selv. De invitasjonen kan jeg godt tenke meg å gå videre med.

Signatur

   #1
 552     Stavanger     0
Dette var spennende lesing. Skriv gjerne videre om hvordan det går fremover også.
  (trådstarter)
   #2
 173     Vestlandet     1
Jo for de som ikke leser bloggen så går det fremover. Som dere vil se henter jeg bilder fra nettet. Stort sett "pictures" på en Google adresse, men også fra Wiki og andre.

Jeg har sagt til mine kinesiske forhandlingspartnere (eller)? At når greiene har kommet hjem og er i funksjon etter å ha gått et formelt gravekurs, så skal jeg forsøke å levere ukesrapporter på bloggen, muligens med en annen overskrift for dem som ikke blir "off topic".

Jeg eier faktisk noen omfattende detaljplanlegginga fra 25 år tilbake!!

Har teknologiens utvikling i løpet av disse årene gjort et tomteprosjekt billigere og bedre, eller kanskje mer komplekst med alle disse "formalansvarlige firmaer og personer" når KUNNSKAPEn ikke finnes i Kommunale korridorer??

Det vil sikkert dukke opp uventede formelle hinder underveis. Noe jeg frykter mer

ENN at MASKINENE skal bryte sammen før året har gått. Trenger jeg kanskje sentralsmøring i stedet for daglig Pressing med fett pumpa??


Jeg har bl.a vært byråkrat lenge. Ekte. Det tirrer et levende byråkrati. Makta vet best selv når den tar Feil.

Isåfall skal jeg forsøke å ikke være like irritert som TOM var på saksbehandleren fra Grimstad og naboen Thuja-mannen som gjorde mest mulig for å irritere vett og forstand.

Og hvordan kan jeg og de jeg er sammen med forsikre oss mot personlige feil som etter Motorvognloven?? Eget ansvar for brukket arm og maskinvelt??

Jeg håper de fleste vil høre hvor lenge slike Kinamaskiner virker og hva de til slutt blir verdt. I forhold til bl.a SVENSK stål.

Når Portugal er passert for containeren og maskinene skal jeg slutte å skrive om det Maritime og kulturer ute i verden. Mens vi i "steinrøysa" som vi selvironisk uttrykte det sjøs. Alltid vet BEST.

OBS. Russere er på bloggen nest største lesergruppen, foran  Kinesere. De kommer de kommer
Signatur
   #3
 2,779     0

Og hvordan kan jeg og de jeg er sammen med forsikre oss mot personlige feil som etter Motorvognloven?? Eget ansvar for brukket arm og maskinvelt??

Motorvogn (det inkluderer motorredskap som hjullaster, gravemaskin, gaffeltruck, hogstmaskin, lassbærer osv osv) som ikke er registrert/registreringspliktig skal være forsikret etter bilansvarsloven dersom "eigaren eller innehavaren let vogna verta brukt, faren med eller fråsegsett på slik vis at det kan koma opp skadebotkrav etter denna lova."

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-02-03#%C2%A715

Da er det, som på bil, også mulig å tegne fører/passasjerulykkesforsikring sammen med ansvarsforsikringen.
   #4
 5,725     0
Lova gjeld uregistrerte motorvogner "berre når skaden er gjord på gate, veg eller annan stad der ålmenta kan ferdast eller skaden kjem av at vogna er brukt der. ", mao. på privat grunn gjeld lova normalt ikkje.

Ein interssant tråd, eg er på utkikk etter ein gravemaskin i størrelsen.
  (trådstarter)
   #5
 173     Vestlandet     0
Rett oblygre. Du får holde deg utenfor "folk og ferdsel"

På en reise langs norske bygdeveier står en drøss av hjullastere med fremdriftsevne og man ser ikke noe grønt skil (det finnes spesielle regler som går utenpå teksten nevnt overnfor)

Tror det er slik at om du tusler deg ut på vei med annet enn rent privat ferdse,l så gjelder et personlig ansvar for en fører med maskinførerbevis.

Her var ikke poenget ansvar overfor andre enn føreren, men beskyttelsen som motorvognloven også gir til fører av en uhellsforfulgt motorvogn. Du får bare prosentvis erstatningsreduksjon ut fra utvist aktsomhet eller UAKTSOMHET

Vi får nå se hvordan en kinesisk ZL fungerer i hverdagen på et ubefolket byggested.

Det er det jeg skal fortelle om etterhvert som ukene går.

Holder garantien om "deler mot foto" eller blir det bare problemer??

Naboen har vansker med å få tak i deler til en 35 år gammel John Deere
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 173     Vestlandet     0
Har fått noen e-poster fra lesere av ByggeBolig som føler seg usikker mht. så pass store kjøp og som spør etter leverandører. De har vært på nettet men føler seg usikker. Er alle seriøse?? Jeg tror de aller fleste er det og de er i hvert fall villig til å ordne opp ved "problemer", Svarer på e-poster og har oppfølging hele veien.

Jeg skal oppgi mine leverandører når varene har kommet frem og fungerer. På en av maskinene har Kineserne fått INNMALT Navn, oppgitt telefon nummer og e-post adresse, og det er til og med "oversatt" dvs skrevet også på Kinesisk.  Mange kinesere bor i vårt land. Så derfor så.

Hvis alt er i orden er de seriøse og andre kan gå samme vei.

For de som tar kontakt på e-post kan jeg lage en punktvis oppsummering av de ulike elemenentene i handelen.

Jeg har ikke tid til å forsøke å være agent, men bl.a. finnes en svensk(Kinesisk?) medhjelper i HongKong som sikkert hjelper til med "hele pakka".

Men på generell basis kan jeg fortelle om hva som skal og bør gjøres i en såpass stor handel.

Når reisen nå nærmer seg slutten skal jeg repetere og forklare litt på de siste 12 dagsreisene før Oslo.
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 173     Vestlandet     0
Jeg  har skrevet at jeg skal fortelle hvordan ferden går nordover med toget (tåget).

Det er med en indre lettelse at jeg kan konstatere at Containeren og maskinene er på vei til endestasjon. Kanskje kommer de aldri videre på kloden enn til her i området.

Det står en e-post adresse nederst for de som er spesielt interessert.

I går kom det en henvendelse. Om å få til en handel med en minigraver på 1,8 tonn direkte fra Kina. Oppgitt pris uten pruting er ca 18500 US CIF Oslo, omregnet på kurs kr.6 for dollaren. Det kom et tilbud med diverse tilbehør valgfritt. Hammer, skuffer, quick hitch osv.

Det er altså kr. 110.000 pluss MVA for en helt ny maskin av anerkjent merke.

Naboen sier at slike små maskiner kan gjøre mye jobb, og det samme sier flere av deltakerne på Byggebolig.no.

Men skuffa er litt smal, og store steiner blir et problem. Men for grøfting rundt hus og anlegg av ute areal kan det godt være verdt prisen.

Leie fra UCO eller Ramirent ligger på dagsleie 1900 kroner pluss mva. De fleste vil ha behov for en ukes arbeide, slik at leien blir ca 12000. Maskinene er svært pent brukt og har godt vedlikehold. Det største problemet med småmaskiner er at beltene kan gå av i røtter osv, eller grave seg ned når det er bløtt. Dessuten må man godta ANSVAR dersom maskinen velter, dvs. at noe bør forsikres for utleier skal være skadesløs hvis kjøreren overdriver på en eller annen måte.

I alle fall disse mini-maskinene er en stor fordel for slitne "kontor rygger" som skal drive med planering og sikt.

Min erfaring vist på  bloggen ER.

Kineserne er svært korrekte mht. omtrent alt, og har ansvarsfølelse for jobben de utfører. Varen kommer som avtalt (lite forbehold for PAPIR dokumenter)

Jeg ser liten risiko ved å handle direkte, men man må finansiere såvel depositum som balansebetaling ved levering. Transaksjonene går lett fra bank til selger, og du kan om du vil sikre ekstra ved for eksempel PayPal om du velger direkte overføring av penger.

Det blir litt billigere ved felles transport av flere enheter, men ikke avgjørende forskjeller.

Det er stor mulighet for å få tak i deler også utenom garantien her i Norge. Og hvis du orker kan du få "alt" av deler fra Kinesiske del leverandører.

Wee Trading, har fast prissatte tilbud som er helt OK for de som ikke vil ta strevet med å handle direkte. Garantien er den samme som fra Kina.  2000 timer. Wee har et "all right" påslag. De har bygget stor import bygget på bl.a. Kina handel.

Men skal du over 4,5 tonn må du om forhandler på Hønefoss som fører et større utvalg og som selvsagt også har litt høyere priser. Det er mulig at noen større maskinselgere rundt omkring i landet, også begynner å selge Kinamaskiner og ikke bare CAT, Volvo, Komatsu osv.

Igår så jeg en privatmann med "god råd" som hadde fått seg en svært rød Kubota 48. En flott maskin men til ca dobbel pris av en anerkjent Kinesisk som ikke har "dual" det ene og det andre.

Jeg skal skrive ukesblogg når maskinene er i sving. Jeg legger muligens ut litt på YouTube

Det er mange ting å tenke på. Bl.a. hvordan jeg ordner mer med diesel uten å bruke Jerry-kanner og søle diesel på klær

Mine maskiner har et sugesystem fra større tank. Man kan for anleggsmaskiner få rimeligere diesel enn for bil. Du må fylle på "truck pumper"

De som har tatt direkte kontakt skal jeg informere direkte på e-post både om priser og bl.a. sikring av kontrakter. Jeg kan lage en momentliste slik at ivrige folk kan spare fra kr.40.000 til 200.000 avhengig av størrelser og behov.

Du vil ha litt behov for å korrespondere på engelsk i flere faser til tross for oversettelsesporgrammer på bl.a.Google

Bli ikke skremt av den utmalende historien min. (jeg er litt story-writer) Du kan ikke sitte helt stille, og må gjøre avtaler om bl.a. videre transport. Og mye annet. Men det går

Jeg skal bl.a. ha transportert en 40 fots brukt container (når den er tom) til eiendomsområdet vårt. Den kan i hvert fall være garasje for en gravemaskin som ikke gjør noe vinterstid.
Signatur

   #9
 10,486     Akershus     1

Leie fra UCO eller Ramirent ligger på dagsleie 1900 kroner pluss mva. De fleste vil ha behov for en ukes arbeide, slik at leien blir ca 12000. Maskinene er svært pent brukt og har godt vedlikehold. Det største problemet med småmaskiner er at beltene kan gå av i røtter osv, eller grave seg ned når det er bløtt. Dessuten må man godta ANSVAR dersom maskinen velter, dvs. at noe bør forsikres for utleier skal være skadesløs hvis kjøreren overdriver på en eller annen måte.


Nå kan ikke jeg svare for UCO, men når jeg leier ut, er det til halve prisen av hva du skisserer her, og maskinen har full forsikring, både kasko, ansvar, personskade osv. Egenandelen er riktignok 10.000,- .

Hvilket anerkjent merke er det du handler fra Kina?

For 110.000 + mva. får man en helt fin, pent brukt cat, volvo eller liknende. For min del er det mye mer aktuelt å kjøpe noe sånt fra en anerkjent forhandler med full deletilgang, enn å sende pengene rundt til Kina og håpe det kommer en maskin tilbake.
Signatur
   #10
 1,806     Trondheim     0
Hei
Artig blogg du har og jeg kondolerer med din kone.

Jeg oppfatter dette som at du er fersk i "gamet" , men hvordan opplevde du å forhandle med dem?

For en stund tilbake bestilte jeg noen peumatiske søyler. Jeg oppfattet dem som veldig bestemt på pris.. 5500USD + 600USD i frakt
Jeg innså at prisen var låst.. Skulle jeg ned i pris så hadde de andre produkter å tilby istedet.
Tilbudet var basert med grensesnitt ihht Incoterms 2014 EXW og 100% T/T in advanced.
Til og med hvordan varene skulle betales Visa/Paypal/ TT var en hot diskusjon.
Jeg startet høyt og prøvde meg på DDU (delivery duty unpaid) på 5500USD
Vi ble tilslutt enige om CFR (Cost and freight) på 5500USD.

Jeg oppfattet leverandøren som svært profesjonell og veldig pågående. Gjennom 3mnd med forhandling ble det utvekslet over 95mailer. Svarte jeg ikke på noen dager så  "ble tonen litt krassere/fornærmet fra selger"

Idag foretok jeg min handel nr 2 fra Kina. Jeg har bestilt 550 Led downlights fra ett firma.
Samme pågåenhet fra selger.. Her var også prisen "låst" pr enhet. Det samme med fraktbetingelser. Men de tilbydte CCP ihht Incoterms 2014. Forhandlingen da var at de i utgangspunktet benyttet Ledchip fra Sharp med RA80. Jeg fikk endret denne til Cree med RA på 92. (fargegjengivelse)

Det hadde vært artig å lese i din blogg om hvordan man forhandler seg frem til bedre vilkår. Hva er greit og hva er ikke greit..