4,266    29    6  

Bygge 180m vei ved kjøp 6 tons hjullaster og 6,2t gravemaskin direkte fra Kina

 173     Vestlandet     0
Jeg har laget en blogg om å privatkjøpe fra Kina. Naboen sa du bør ikke kjøpe lastebil som utstyr, med bl.a. EU godkjenning, utvidet sertifikat og høye forsikringer.

Kjøp deg en gammel hjullaster, stell den bra og få deg en brukt graver på 4-5 tonn. Da kan du bli ferdig til en rimelig penge. Du trenger jo nesten ingen tilførte veimasser!! Knus alle steinene du finner i tomteområdet ditt (12-13 regulerte råtomter). 5 meter for dagen blir lett 50 meter på en uke.

Istedet for gammelt, og rustet, og med behov for deler og stadig jakt på rimelige deler. Og dårlig VERKSTEDSPLASS, endte det med kjøp av EN (1) 6 Tons hjullaster og EN (1) 6,2 Tons graver med CE (Europa utslippskrav) godkjenning.

Mange spørsmål oppstod underveis og noen hundre tusen kroner var i dagevis i "flyt" mellom norske banker og China Agricultural sin nokså store regionkontorer. Ville jeg kunne tape pengene? Forsvant de på "veien"?

Når jeg skriver starten på nettstedet her, har jeg i en UKE laget en blogg der jeg følger en 40 fots High Cube container over havene. Containeren min som bare er et nummer på tilsendt Bill of Lading, er plassert et eller annet sted ombord på et fartøy som startet med min container (har kjøpt den til garasje) fra Qingdao i Nord Kina. Det har vært i to Koreahavner før det forlater Shanghai og avslutter den Kinesiske reisen i Guadong (tidl Kwantung)  (Canton og Kantonesisk språk ) med kurs for Singapore.

Jeg har vært sjømann på Østenfart noen år og skriver  om det på bloggen

http://handlefrakina.blogspot.no.  (Kopier og lim lenken inn i nettleser)

Bl.a fordi det minner meg om gamle dager, der jeg følger skipet HANJIN SOOHO (koreansk registrert på Isle of Man, DVs britisk) på veien "tilbake mot Europa". SOOHO kommer/går på timen til/fra de få svære containerhavnene som anløpes.

For de som ikke har interesse av skipsfart og slikt, kan det tenkes at du kan bruke en del av tipsene om hvordan man kan handle direkte med kinesere. Det står også noe om prisforhandlinger, og om at de er bevisste men samtidig hyggelige forhandlere dersom du først får noe å gå på. (Du må starte pent med maskinen, og har deretter større frihet ved ekstrautstyr som du kanskje ikke trenger.  Men som du bestiller gjennom kjøpsprosessen.

For deleproduksjonen er stor i Kina. Du kan nok finne frem til bl.a leverandører av skuffer, bolter, skuffe tenner og bl.a. reservedeler til maskinen din som i stor grad er standardisert.

Selv kompliserte saker som gravemaskinsmontert hydraulisk drill, finner man endel leverandører av. Det blir nok Max 1/3 av pris i Europa. Men hva med garantier osv.??

Alt relevant i en handle alene situasjon, skal du kunne orientere deg om ved å lese bloggen http://handlefrakina.blogspot.no

God tur, og for de som ikke orker tanken på en gammel brummende, rusten og halvt utslitt maskin finnes det alternativer. Du må bare våge eller tørre litt ekstra.

Og unnskyld gjenoppleving av tropevarme, der noen svettet av seg 7-dagers fylla etter bunkring av Suntory Whiskey og slikt i Japan. Det var tross alt et flott liv for de fleste av oss.

I den utstrekning det kommer spørsmål, vil jeg forsøke å gi slike uten å plage mine selgende venner som bare er 2 av mange kinesiske salgskvinner og salgsmenn med hyggelig tone. De gir garantert OPPFØLGING av seriøse henvendelser. Etter at du har spurt om "last" price osv. Kinesere elsker å selge og å få gjort avtaler.

Jeg har måttet sette meg litt inn i kinesisk handelskultur. Noe kan man lese seg til, annet bør man spørre folk som har vært på handletur til Kina om.

Og gjør oppmerksom på oversettelsesprogrammer finnes bl.a fra norsk til kinesisk, og at det nok også er mulig å e-post veksle ved hjelp av oversettelsesprogrammer.

Jeg er stø i engelsk som de foretrekker, og som de er dyktige i. Kinesere har et høyt utdanningsnivå.

Etter invitasjon fra to fabrikanter kan jeg søke Den Kinesiske Ambassade i Oslo om visum. Kulturen deres er ikke som vår, og det kan være noe å oppleve i seg selv. De invitasjonen kan jeg godt tenke meg å gå videre med.

Signatur

   #1
 552     Stavanger     0
Dette var spennende lesing. Skriv gjerne videre om hvordan det går fremover også.
  (trådstarter)
   #2
 173     Vestlandet     1
Jo for de som ikke leser bloggen så går det fremover. Som dere vil se henter jeg bilder fra nettet. Stort sett "pictures" på en Google adresse, men også fra Wiki og andre.

Jeg har sagt til mine kinesiske forhandlingspartnere (eller)? At når greiene har kommet hjem og er i funksjon etter å ha gått et formelt gravekurs, så skal jeg forsøke å levere ukesrapporter på bloggen, muligens med en annen overskrift for dem som ikke blir "off topic".

Jeg eier faktisk noen omfattende detaljplanlegginga fra 25 år tilbake!!

Har teknologiens utvikling i løpet av disse årene gjort et tomteprosjekt billigere og bedre, eller kanskje mer komplekst med alle disse "formalansvarlige firmaer og personer" når KUNNSKAPEn ikke finnes i Kommunale korridorer??

Det vil sikkert dukke opp uventede formelle hinder underveis. Noe jeg frykter mer

ENN at MASKINENE skal bryte sammen før året har gått. Trenger jeg kanskje sentralsmøring i stedet for daglig Pressing med fett pumpa??


Jeg har bl.a vært byråkrat lenge. Ekte. Det tirrer et levende byråkrati. Makta vet best selv når den tar Feil.

Isåfall skal jeg forsøke å ikke være like irritert som TOM var på saksbehandleren fra Grimstad og naboen Thuja-mannen som gjorde mest mulig for å irritere vett og forstand.

Og hvordan kan jeg og de jeg er sammen med forsikre oss mot personlige feil som etter Motorvognloven?? Eget ansvar for brukket arm og maskinvelt??

Jeg håper de fleste vil høre hvor lenge slike Kinamaskiner virker og hva de til slutt blir verdt. I forhold til bl.a SVENSK stål.

Når Portugal er passert for containeren og maskinene skal jeg slutte å skrive om det Maritime og kulturer ute i verden. Mens vi i "steinrøysa" som vi selvironisk uttrykte det sjøs. Alltid vet BEST.

OBS. Russere er på bloggen nest største lesergruppen, foran  Kinesere. De kommer de kommer
Signatur
   #3
 2,874     0

Og hvordan kan jeg og de jeg er sammen med forsikre oss mot personlige feil som etter Motorvognloven?? Eget ansvar for brukket arm og maskinvelt??

Motorvogn (det inkluderer motorredskap som hjullaster, gravemaskin, gaffeltruck, hogstmaskin, lassbærer osv osv) som ikke er registrert/registreringspliktig skal være forsikret etter bilansvarsloven dersom "eigaren eller innehavaren let vogna verta brukt, faren med eller fråsegsett på slik vis at det kan koma opp skadebotkrav etter denna lova."

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-02-03#%C2%A715

Da er det, som på bil, også mulig å tegne fører/passasjerulykkesforsikring sammen med ansvarsforsikringen.
   #4
 5,745     0
Lova gjeld uregistrerte motorvogner "berre når skaden er gjord på gate, veg eller annan stad der ålmenta kan ferdast eller skaden kjem av at vogna er brukt der. ", mao. på privat grunn gjeld lova normalt ikkje.

Ein interssant tråd, eg er på utkikk etter ein gravemaskin i størrelsen.
  (trådstarter)
   #5
 173     Vestlandet     0
Rett oblygre. Du får holde deg utenfor "folk og ferdsel"

På en reise langs norske bygdeveier står en drøss av hjullastere med fremdriftsevne og man ser ikke noe grønt skil (det finnes spesielle regler som går utenpå teksten nevnt overnfor)

Tror det er slik at om du tusler deg ut på vei med annet enn rent privat ferdse,l så gjelder et personlig ansvar for en fører med maskinførerbevis.

Her var ikke poenget ansvar overfor andre enn føreren, men beskyttelsen som motorvognloven også gir til fører av en uhellsforfulgt motorvogn. Du får bare prosentvis erstatningsreduksjon ut fra utvist aktsomhet eller UAKTSOMHET

Vi får nå se hvordan en kinesisk ZL fungerer i hverdagen på et ubefolket byggested.

Det er det jeg skal fortelle om etterhvert som ukene går.

Holder garantien om "deler mot foto" eller blir det bare problemer??

Naboen har vansker med å få tak i deler til en 35 år gammel John Deere
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 173     Vestlandet     0
Har fått noen e-poster fra lesere av ByggeBolig som føler seg usikker mht. så pass store kjøp og som spør etter leverandører. De har vært på nettet men føler seg usikker. Er alle seriøse?? Jeg tror de aller fleste er det og de er i hvert fall villig til å ordne opp ved "problemer", Svarer på e-poster og har oppfølging hele veien.

Jeg skal oppgi mine leverandører når varene har kommet frem og fungerer. På en av maskinene har Kineserne fått INNMALT Navn, oppgitt telefon nummer og e-post adresse, og det er til og med "oversatt" dvs skrevet også på Kinesisk.  Mange kinesere bor i vårt land. Så derfor så.

Hvis alt er i orden er de seriøse og andre kan gå samme vei.

For de som tar kontakt på e-post kan jeg lage en punktvis oppsummering av de ulike elemenentene i handelen.

Jeg har ikke tid til å forsøke å være agent, men bl.a. finnes en svensk(Kinesisk?) medhjelper i HongKong som sikkert hjelper til med "hele pakka".

Men på generell basis kan jeg fortelle om hva som skal og bør gjøres i en såpass stor handel.

Når reisen nå nærmer seg slutten skal jeg repetere og forklare litt på de siste 12 dagsreisene før Oslo.
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 173     Vestlandet     0
Jeg  har skrevet at jeg skal fortelle hvordan ferden går nordover med toget (tåget).

Det er med en indre lettelse at jeg kan konstatere at Containeren og maskinene er på vei til endestasjon. Kanskje kommer de aldri videre på kloden enn til her i området.

Det står en e-post adresse nederst for de som er spesielt interessert.

I går kom det en henvendelse. Om å få til en handel med en minigraver på 1,8 tonn direkte fra Kina. Oppgitt pris uten pruting er ca 18500 US CIF Oslo, omregnet på kurs kr.6 for dollaren. Det kom et tilbud med diverse tilbehør valgfritt. Hammer, skuffer, quick hitch osv.

Det er altså kr. 110.000 pluss MVA for en helt ny maskin av anerkjent merke.

Naboen sier at slike små maskiner kan gjøre mye jobb, og det samme sier flere av deltakerne på Byggebolig.no.

Men skuffa er litt smal, og store steiner blir et problem. Men for grøfting rundt hus og anlegg av ute areal kan det godt være verdt prisen.

Leie fra UCO eller Ramirent ligger på dagsleie 1900 kroner pluss mva. De fleste vil ha behov for en ukes arbeide, slik at leien blir ca 12000. Maskinene er svært pent brukt og har godt vedlikehold. Det største problemet med småmaskiner er at beltene kan gå av i røtter osv, eller grave seg ned når det er bløtt. Dessuten må man godta ANSVAR dersom maskinen velter, dvs. at noe bør forsikres for utleier skal være skadesløs hvis kjøreren overdriver på en eller annen måte.

I alle fall disse mini-maskinene er en stor fordel for slitne "kontor rygger" som skal drive med planering og sikt.

Min erfaring vist på  bloggen ER.

Kineserne er svært korrekte mht. omtrent alt, og har ansvarsfølelse for jobben de utfører. Varen kommer som avtalt (lite forbehold for PAPIR dokumenter)

Jeg ser liten risiko ved å handle direkte, men man må finansiere såvel depositum som balansebetaling ved levering. Transaksjonene går lett fra bank til selger, og du kan om du vil sikre ekstra ved for eksempel PayPal om du velger direkte overføring av penger.

Det blir litt billigere ved felles transport av flere enheter, men ikke avgjørende forskjeller.

Det er stor mulighet for å få tak i deler også utenom garantien her i Norge. Og hvis du orker kan du få "alt" av deler fra Kinesiske del leverandører.

Wee Trading, har fast prissatte tilbud som er helt OK for de som ikke vil ta strevet med å handle direkte. Garantien er den samme som fra Kina.  2000 timer. Wee har et "all right" påslag. De har bygget stor import bygget på bl.a. Kina handel.

Men skal du over 4,5 tonn må du om forhandler på Hønefoss som fører et større utvalg og som selvsagt også har litt høyere priser. Det er mulig at noen større maskinselgere rundt omkring i landet, også begynner å selge Kinamaskiner og ikke bare CAT, Volvo, Komatsu osv.

Igår så jeg en privatmann med "god råd" som hadde fått seg en svært rød Kubota 48. En flott maskin men til ca dobbel pris av en anerkjent Kinesisk som ikke har "dual" det ene og det andre.

Jeg skal skrive ukesblogg når maskinene er i sving. Jeg legger muligens ut litt på YouTube

Det er mange ting å tenke på. Bl.a. hvordan jeg ordner mer med diesel uten å bruke Jerry-kanner og søle diesel på klær

Mine maskiner har et sugesystem fra større tank. Man kan for anleggsmaskiner få rimeligere diesel enn for bil. Du må fylle på "truck pumper"

De som har tatt direkte kontakt skal jeg informere direkte på e-post både om priser og bl.a. sikring av kontrakter. Jeg kan lage en momentliste slik at ivrige folk kan spare fra kr.40.000 til 200.000 avhengig av størrelser og behov.

Du vil ha litt behov for å korrespondere på engelsk i flere faser til tross for oversettelsesporgrammer på bl.a.Google

Bli ikke skremt av den utmalende historien min. (jeg er litt story-writer) Du kan ikke sitte helt stille, og må gjøre avtaler om bl.a. videre transport. Og mye annet. Men det går

Jeg skal bl.a. ha transportert en 40 fots brukt container (når den er tom) til eiendomsområdet vårt. Den kan i hvert fall være garasje for en gravemaskin som ikke gjør noe vinterstid.
Signatur

   #9
 10,486     Akershus     1

Leie fra UCO eller Ramirent ligger på dagsleie 1900 kroner pluss mva. De fleste vil ha behov for en ukes arbeide, slik at leien blir ca 12000. Maskinene er svært pent brukt og har godt vedlikehold. Det største problemet med småmaskiner er at beltene kan gå av i røtter osv, eller grave seg ned når det er bløtt. Dessuten må man godta ANSVAR dersom maskinen velter, dvs. at noe bør forsikres for utleier skal være skadesløs hvis kjøreren overdriver på en eller annen måte.


Nå kan ikke jeg svare for UCO, men når jeg leier ut, er det til halve prisen av hva du skisserer her, og maskinen har full forsikring, både kasko, ansvar, personskade osv. Egenandelen er riktignok 10.000,- .

Hvilket anerkjent merke er det du handler fra Kina?

For 110.000 + mva. får man en helt fin, pent brukt cat, volvo eller liknende. For min del er det mye mer aktuelt å kjøpe noe sånt fra en anerkjent forhandler med full deletilgang, enn å sende pengene rundt til Kina og håpe det kommer en maskin tilbake.
Signatur
   #10
 1,806     Trondheim     0
Hei
Artig blogg du har og jeg kondolerer med din kone.

Jeg oppfatter dette som at du er fersk i "gamet" , men hvordan opplevde du å forhandle med dem?

For en stund tilbake bestilte jeg noen peumatiske søyler. Jeg oppfattet dem som veldig bestemt på pris.. 5500USD + 600USD i frakt
Jeg innså at prisen var låst.. Skulle jeg ned i pris så hadde de andre produkter å tilby istedet.
Tilbudet var basert med grensesnitt ihht Incoterms 2014 EXW og 100% T/T in advanced.
Til og med hvordan varene skulle betales Visa/Paypal/ TT var en hot diskusjon.
Jeg startet høyt og prøvde meg på DDU (delivery duty unpaid) på 5500USD
Vi ble tilslutt enige om CFR (Cost and freight) på 5500USD.

Jeg oppfattet leverandøren som svært profesjonell og veldig pågående. Gjennom 3mnd med forhandling ble det utvekslet over 95mailer. Svarte jeg ikke på noen dager så  "ble tonen litt krassere/fornærmet fra selger"

Idag foretok jeg min handel nr 2 fra Kina. Jeg har bestilt 550 Led downlights fra ett firma.
Samme pågåenhet fra selger.. Her var også prisen "låst" pr enhet. Det samme med fraktbetingelser. Men de tilbydte CCP ihht Incoterms 2014. Forhandlingen da var at de i utgangspunktet benyttet Ledchip fra Sharp med RA80. Jeg fikk endret denne til Cree med RA på 92. (fargegjengivelse)

Det hadde vært artig å lese i din blogg om hvordan man forhandler seg frem til bedre vilkår. Hva er greit og hva er ikke greit..






   #11
 1,806     Trondheim     0
Legger ved en illustrasjon vedr grensesnitt på risiko ihht Incoterms
  (trådstarter)
   #12
 173     Vestlandet     0
Det er trolig forskjell mellom type produktet. På Maskinfabrikkene har de nok et stort ekstra "rom", men så lenge de får solgt for "last price" uten videre, så har de ikke bruk den siste prisen.,

Når det gjelder forhandlere og agenter som skaffer fra andre produsenter, har de  mindre å gå på. Da er privatøkonomien deres avhengig av størst mulig påslag. De er svært mange som konkurrerer om selgerjobbene. Noen av agentene har små påslag. andre freidig høye.

Men man bør også tenke på REALITETEN av det finnes et ekstra prisnivå. Ett for utlendinger og ett for salg internt.

Vi har en produksjonsbedrift her i området. I stigende grad kjøper de produksjonsvarer fra Utlandet, og særlig Kina. For å holde orden på Kina handelen har de ansatt en ingeniør utdannet i Norge. Der ankommer varer nesten hver uke, Når de er på Handletur, så merkes godt at det finnes en ekstra "intern" pris. For Kineseren (hvis han orker) kan jo sjekke produsenter eller leverandører som om han er kinesisk handlende. Det kommer altså opp andre priser. Etterhvert.

Jeg har vært på utkikk etter noen spesielle ting og har sendt noen forespørsler. Ganske tidlig i kontaktene kommer det fre fra "selgeren" som ikke er eieren, at de håper på en lang handelsrelasjon.

De vil ha stabilitet og utvikling, og hvis det skjer kan jo prisnivået skyve på seg. Da skal man forhandle langsiktige avtaler. Og slik det sies på nettsiden til både danske eksportmyndigheter og bl.a, den Hong Kong baserte svensken jeg har nevt, sier at "kontrakt" ofte bare er intensjonsavtale. Det er frem og tilbake i flere runder.

+høytidelig overrekkelse av visitt kort (vise hverandre tillit kort)

Akkurat i Maskinbransjen er det lett å forstå denne eller disse forskjellene. Hvis du går rett på en deleprodusent for eksempel "hydraulisk hurtigkopling" vil du se at prisen er svært mye lavere enn om du vil la "fabrikken" levere den.  En fabrikk hurtig kopling er rett og slett en kjøpt eller "importert" del, og der de hara beregner seg et påslag før de gir noen pris til meg.

Så spørs det hvor mye man kan oppnå i privatmarkedet. Det er nok best for maskiner å forhandle forsiktig for hovedgjenstanden, for så enten å si NEI til Snøbladet jeg egentlig ikke trengte, eller kreve en rabatt.

Hvis nå Wee fra Rogaland jevnlig er i Kina, så har de trolig opparbeidet tillit. Hvis de for eksempel for minigraverne 1,8 tonn  gjør en avtale om å selge mellom 10 og 30 i året fra produsenten de har samarbeidet med, vil jeg tro at det dukker opp en ekstra liten kvantumsrabatt.

Slike minimaskiner er en slags "guttedagenes" leketøy for norske lønnstakere. De har råd til ikke bare en sånn tøff 4-hjuling som brummer 6-8 timer i terrenget i nærområdet pr ÅR. (koster jo ca 100.000 + tilleggsutstyr til "månen". Mange har lyst til å ha denne graveren inntil tomten er opparbeidet. Dessuten kan den gi lovlige inntekter som nabohjelp. Vi har et lønnsnivå til å kjøpe mye greier nesten av ren kjedsommelighet.

Wee selger trolig til folk med "guttedrømmer" De har FASTE PRISER og ikke urimelige påslag. Hurtig å gjøre handelen uten å begynne å prute borte i Kina. Og ha ansvaret underveis.

Jeg har spart ca kr. 250.000 ved aktiviteten (dvs hjullasteren er i prakis "gratis"), i hvert fall. Ved å sammenligne Kina maskinspriser hos Forhandlere i Skandinavia, kom jeg rask frem til at det var mye å vinne. Jeg hadde da ikke tatt i betraktning rabattene jeg tross alt fikk for det meste av tilleggsutstyret.

Å starte opp som underforhandler vil helt sikkert være velkomment og trygt for Kineserne, men man må ha et perspektiv om fritid også. Om jeg ansatte en godt engelskspråklig sekretær med Kinesisk språk,  som tok seg av forhandlinger og som fant kjøpere i Skandinavia, ville nok sekretærens lønn bli lik en bra norsk. Det er verdt en ettertanke

Det er mulig at jeg tilbyr noen å hjelpe til i kjøps prosessen mot et par tusen i service avgift, dersom det går mot fast handel.

Jeg kan også begynne å selge maskinene etter kort tid, men da med en viss fortjeneste slik at det blir mulig å forholde seg "lovlig" til det norske mva-systemet. Jeg får helt sikkert ikke "tak" i det som er spart i forhold til å kjøpe Skandinavisk

For "privat kjøperen" som vil ha en maskin "noen år", er en maskin med 2000 timers garanti sikkert greit nok. Et vanlig norsk arbeidsår med 38 timers uke er vel ca 1700 timer. Noe som man ikke jobber inn som "privat maskinfører" før etter 4-5 år i praksis.

Volvo og Cat osv. er helt sikkert trygge og gode. Men også der skjer det materialbrudd og lekkasjer for den litt uvørne operatør.

Kina handelen øker og øker, Det vil vare mange år ikke bare fordi arbeiderne har lavere lønn.

Men de STÅR PÅ, se alle e-posene dine.  Det har nok opplæring i akkurat det.

Og nå etter avlevering sender de små forespørsler om alt går bra.

DET ER DET FÅ NORSKE FORHANDLERE SOM GIDDER.

Jeg synes det er artig å høre at selgerne har vært knallharde.

Pga "feil" hos dem var jeg også "knall hard" en kort tid. Det forstod de godt. De rimet seg.

Men jeg kan ut fra det erfarne Kinahandlere sier, fortelle at de utenom arbeidstiden har med seg mye vennlighet og interesse for hvordan du steller med livet dit. Jeg tror at jeg vil foretrekke å handle med kinesere.

På Alibaba finnes en rekke indiske leverandører. Der tror jeg jeg ville ha gått mer langsomt frem.

De er også 1,3 milliarder og har ingen ett-barns politikk foreløpig



Signatur
   #13
 1,806     Trondheim     0
De ligger 6timer forran oss i tid. De oppleves som ekstremt på. De presenteres også med "europeiske" navn. Jeg sitter nesten med en mistanke om at "oliver" var flere personer som jobbet på skift for å være tilgjengelig.
Samme med "angel" til lysleverandøren.

Vedrørende søylene spurte selgeren hvorfor jeg skulle ha disse. Jeg forklarte bakgrunnen og la ved ett bilde av gårdsplassen og problematikken med biler og små barn. Det brøyt en del av isen i forhandlingene..
Men jeg tror det ved å forstå dems kultur bedre, gir oss bedre innsikt i å ikke tråkke i klassiske feller osv.
Som du skriver.. jeg oppfatter dem som ekstremt vennlige og bestemte.
  (trådstarter)
   #14
 173     Vestlandet     0
Jeg tror nok det er samme personen som er på jobb sent og tidlig. Gravemaskinselgeren dro på visnings og forhandlingsreise til Brazil og oppgav reservekontakt. Straks han var tilbake spurte han om alt var ok.

De har en sånn moderne " verdi- side" om både etikk og målene for hver person og selskapet. Mens etikk og slikt ofte er et skalkeskjul om å ha  det som før her hos oss, tror jeg kineserne gjerne vil vise det i praksis. Foregår jo stadig opprydding av politikere som grafser til seg kake der.

Oftest bruker kinesere faktiske navn, men jeg tror det er populært å  ha navn som lyder engelsk eller amerikansk.  En  av mine kontakter heter Trelly. Det heter ikke mange i Europa. Hun er svært korrekt og etterrettelig, og vil ha meg i LinkedIn nettverket. Skal du til Kina, føl deg fri til å ta kontakt om reisen, og kom gjerne og besøk oss  i SørKina

Her er vi off topic i forhold til tomt og bolig.Men det kan sikkert være ok for fakta- og regel og løsningsorienterte folk , å vite at det finnes  andre aspekter enten man handler  varer eller forsøker å problemløse det som dukker opp.
Signatur
  (trådstarter)
   #15
 173     Vestlandet     0
Får se om det går å få kopiert noen bilder her fra iPad



img]

Containeren har i hvert fall kommet frem. Alt pakket, sikret og uskadd. Endel bruksanvisninger på kinesisk (gode tegninger), litt deler, mye verktøy, noen liter olje, og 80 pappkopper for kaffe med reklame. Og så reklamefoldere for
maskiner. Kinesere selger hele tiden. Og står på
Signatur
   #16
 5,745     0
Du får legge ut nokre bilder når du er klar, dei vil eg gjerne sjå.
Til eit prosjekt eg helt på med (1500m3++ sprengmasse som skal flyttes) valgte eg å kjøpe brukt stor traktor (Valmet 2105) som går i 30 km/t (da er det ingen tyngdebegrensing på hengeren), eit stor steinhenger (13 tonn nyttevekt, totaltvekt 18 tonn) samt eg hadde ei 12 tonns gravemaskin (Kato HD450 SEV), totalt verdi rundt 250 000,- inkl. mva (kjøpt privat).
Satser på å bruke det i 5 år, etter det er verdien tilnærmet den samme ex. mva og inflasjon som i dag så for meg (som er skrukyndig i allefall delvis..) er det eit betre alternativ enn å kjøpe nytt.
  (trådstarter)
   #17
 173     Vestlandet     0
Jeg har bare ikke hatt tid til å legge ut bilder.

Graveren Carter 65, ser ut som en hvilken som helst av anerkjent merke. Måtte rydde plass til containeren. Det er ikke noe å si på kraften. Jeg flyttet bl.a. 5-6 sprengsteineir Ca 0,6 m3. Trangt sted kjørte på "tomgang"' hadde ikke problemer med å dra frem Ca 8 m3 samlet. Løftet de på 3-400 kg.

Det ER i hvert fall ytre kvalitetsforskjell på de to maskinene, et de luxe førerhus med air condition og You name it av touch controller. Hjullasteren enklere i utførelse. Ganske mye ettertrekking av muttere og trykkrør. Den andre ikke en ekstra millimeter å finne. Svært logisk og enkelt med smørepunkter, mens lasteren krever mer bøy og tøy.

Jeg skal nå vise den frem til anleggsbransjen her, for hvis det bare er manglende bomsving, der en tiltrotator kan dekke op mye av behovet, så er prisforskjellen til Volvo og Cat og mye annet trolig alt for stor i forhold til nytteverdien. Holder den seg brekkasjefri i 2000 timer, er den vel av kvalitet god nok??"'

Hvis du sender meg epost adressen din kan du få noen småvideoer. Send til

arn-haga@online.no
Signatur
  (trådstarter)
   #18
 173     Vestlandet     0
Når man som en slags amatør setter seg i maskinene er det alvor. Hjullasteren er ganske høy og er av fabrikat Jieli.

http://www.qzjieli.com/

Sjefen er Jason som var min selger. Men kvinner som selger av maskinutstyr er vel i flertall og har gode varekunnskaper

De lager bare hjullastere og mye tilleggsutstyr.

Jeg kunne vel egentlig få laget en ordning med montering av Giant GT 30 hammeren på hjullasteren. Det er mye hydraulikk og ekstra uttak.

Det ville ha vært mest rasjonelt, men det er klart med graverarmens mange posisjoneringsmuligheter fungerer en hammer best.Den knuser ca 1 m3 stein som ikke er for robust og stor på 1-3 timer. Man må stort sett angripe stein på mer enn 300 kg fra kantene. De små på 80-100 kg går med 3-4 slag

Graveren har så kraftig hydraulikk at jeg står i fare for å daukjøre maskinen. For det er nok trygg på tomgang

Begge kontaktpersonene mine har vært usedvanlig fleksible og oppfølgende på enhver henvendelse.

De følger opp og spør om det går bra og om noe har skjedd. Det har det jo, som når to skruer med spesielle muttere løsnet på selve Hammeren (ikke Carters feil), Det var festeboltene med foringer mot hurtig koplingen. Av en eller annen grunn tok jeg vare på to svære splinter som lå slengt langs jernbanelinjen borte i byen. Det lar seg ikke riste løs.

Jeg har fått høre at jeg må smøre omtrent dobbelt så ofte i smørepunktene i forhold til Europa merker, Amerika-merker og de fra Japan og Korea.  Stålkvaliteten er endel annerledes.

Det spiller ikke så stor rolle. Graveren går ca 4 timer pr dag og hjullasteren endel mindre.

Hvis det nå går problemfritt i 1000 timer og hydraulikkolje og mer skal byttes ut, har jobben min blitt gjort, og maskinene har bra restverdi.

Jeg sendte forresten en forespørsel om å kjøpe 10 eller 50 hammerspisser eller pigger. Den er 17 kg og 70  mm tjukk. Det var uventet stor forskjell mellom laveste bud og høyeste. Meislene koster i Norge ca 1000 kroner + frakt. Den største tilbyderen kunne levere i to hardhetskvaliteter og selv om de ble flysendt med kilopris på 4 dollar kiloet, ville det være lønnsomt å kjøpe direkte.  Den andre var "way off" både for frakt og for meiselpris pr kilo. Slik var det ikke med maskintilbudene når jeg spurte. Der var kanskje 10-15% forskjell mellom agentselgere og fabrikk selgere. Men ikke alltid så mye.

Garantiordningen er altså fyforsendelse av deler som bryter sammen.

Det bruker Fedex og DHL, og viktige ting bruker ca 3 dager på turen fra Kina til Skandinavia. Deretter avhenger sluttresutlatet av Bring og PostNord
Signatur
   #19
 794     Rogaland     0

De ligger 6timer forran oss i tid. De oppleves som ekstremt på. De presenteres også med "europeiske" navn. Jeg sitter nesten med en mistanke om at "oliver" var flere personer som jobbet på skift for å være tilgjengelig.
Samme med "angel" til lysleverandøren.



Oftest bruker kinesere faktiske navn, men jeg tror det er populært å  ha navn som lyder engelsk eller amerikansk.  En  av mine kontakter heter Trelly. Det heter ikke mange i Europa. Hun er svært korrekt og etterrettelig, og vil ha meg i LinkedIn nettverket. Skal du til Kina, føl deg fri til å ta kontakt om reisen, og kom gjerne og besøk oss  i SørKina

Kinesere får frivillig tildelt engelske navn av læreren sin, i første klasse, på skolen. De fleste tar i mot det de får tildelt, mens noen takker nei og velger å bruke sitt kinesiske navn i utenlandskommunikasjon. Men dette er altså grunnen til at så mange kinesere har navn som er mulige å lese og bruke for oss.
   #20
 1,076     1484     1

Hvis det nå går problemfritt i 1000 timer og hydraulikkolje og mer skal byttes ut, har jobben min blitt gjort, og maskinene har bra restverdi.

Hvis paven ikke hadde vært katolikk:
å forvente 1000timer feilfri drift på en gravemaskin er ikke bare optimistisk, det er regelrett tåpelig.

Har du tenkt hvordan du skal kunne erstatte ukurante deler når ting begynner ramle fra hverandre ? Hvor er nærmeste delelager på egeninimporterte Kinesiske anleggsmaskiner ?

Å tro at disse maskinene har noen bra restverdi etter 1000timer, er i overkant optimistisk. Det står en Kinesisk hjullaster neddi bygda her, som har stått på samme stedet nå i fler år. Ryktene vil ha det til at det ikke lar seg oppdrive reservedeler i det hele tatt. Var dog garantert en knakende godt kjøp når den var ny....

Og jada, jeg har fått med meg påstandene om at " det er bare brukt std. komponenter fra Rexroth, osv osv. Problemet er at selv om fabrikatet finnes ( fabrikasjonsnavnet  betyr ikke dette at servospaker, ventiler og komponenter er tilgjengelig her i Europa. ABB f.eks, som jeg jobbet for tidligere, hadde store serier motorer, frekvensomformere og annet som ikke er tilgjengelig i Europa. Mange skipseiere måtte bygge om utstyret da det kom til Norge, fordi reservedeler og komponenter ikke fantes utenfor kina...
Signatur
   #21
 813     Østfold     1


Hvis det nå går problemfritt i 1000 timer og hydraulikkolje og mer skal byttes ut, har jobben min blitt gjort, og maskinene har bra restverdi.

Hvis paven ikke hadde vært katolikk:
å forvente 1000timer feilfri drift på en gravemaskin er ikke bare optimistisk, det er regelrett tåpelig.

Har du tenkt hvordan du skal kunne erstatte ukurante deler når ting begynner ramle fra hverandre ? Hvor er nærmeste delelager på egeninimporterte Kinesiske anleggsmaskiner ?

Å tro at disse maskinene har noen bra restverdi etter 1000timer, er i overkant optimistisk. Det står en Kinesisk hjullaster neddi bygda her, som har stått på samme stedet nå i fler år. Ryktene vil ha det til at det ikke lar seg oppdrive reservedeler i det hele tatt. Var dog garantert en knakende godt kjøp når den var ny....

Og jada, jeg har fått med meg påstandene om at " det er bare brukt std. komponenter fra Rexroth, osv osv. Problemet er at selv om fabrikatet finnes ( fabrikasjonsnavnet  betyr ikke dette at servospaker, ventiler og komponenter er tilgjengelig her i Europa. ABB f.eks, som jeg jobbet for tidligere, hadde store serier motorer, frekvensomformere og annet som ikke er tilgjengelig i Europa. Mange skipseiere måtte bygge om utstyret da det kom til Norge, fordi reservedeler og komponenter ikke fantes utenfor kina...


Vel, vi kjøpte en ny cat 320e her i våres, den har nå rusla 600timer + den nå, og har ikke skjedd noe med den enda, utenom en klemt ledning på rotortilten (førerfeil) og en sprekk i frontruta (pga pigging)
Signatur
   #22
 1,076     1484     1
Vel, vi kjøpte en ny cat 320e her i våres, den har nå rusla 600timer + den nå, og har ikke skjedd noe med den enda, utenom en klemt ledning på rotortilten (førerfeil) og en sprekk i frontruta (pga pigging)


1. Det er en CAT, ikke en Kinesisk BlingBlong.  8)
2. Den er fortsatt bare halvveis til 1000  :)
3. Jeg tipper kanskje CAT har litt annen kvalitetskontroll enn kinesiske BlongBling maskiner.  Grin
4. Jeg tipper en 20tonner også har litt mer kvalitetskontrollerte LØSNINGER enn en BlingBlong fra Kina...  ;D
Signatur
   #23
 813     Østfold     0
Joa det har den nok, men kineserne har kommet seg veldig de siste åra Wink
Når jeg tenker meg om har det vært litt problemer med GPS'en men ser ut til at det funker greit nå siste måneden ihvertfall, men det er jo ettermontert utstyr, som ikke har noe med maskin å gjøre forsåvidt.
Signatur
  (trådstarter)
   #24
 173     Vestlandet     0
Jeg synes noen av innleggene her er nedlatende om Kineserne og deres produkter.

I maskinbransjen som ellers kommer Kineserne etter i hurtig takt.

Du som er så nedlatende vil finne mye "made in China" i hverdagsbeholdningen din.

Mine Japanske Kameraer er bl.a. produsert i Kina. Mye i en I-phone er også produsert der. Men har kvalitetskontroll etter amerikansk system.

Det er vel ingen tvil i kvalitetsbransjen om at Japanerne fortsatt er best på kvalitets kontroll og sikring.  (jeg har en 14 gammel Japansk 4 hjuls trekker. Det har ikke skjedd noe på  vel 200.000 km)

Det er nok derfor at Kineserne fra Sanyo til LiuGong osv har japansk, koreansk og bl.a. italiensk og tyske hydrauliske komponenter.

I min graver står det en Japansk og importert Yanmar. Ingen gidder å trøbble med at Yanmar på små maskiner er like bra som Cat for eksempel.

Volvo har forresten eierskapet til en stor Kinesisk produsent, og ikke bare for hjemmemarkedet. Verden er et "stort land" osv. Verdens største bygg og maskinmesse finner sted i Shanghai Kina om 18 dager.

MINE MASKINER OG PROBLEMER HITTIL.

Jo det har vært kvalitets svikt i forhold til forventning. Metallrusk i hydraulikk kretser som ikke hadde gått gjennom filter.  Produsenten av hjul lasteren hjalp straks til med å vise hvordan det skulle ordnes (i-phone bilder osv + veiledende tekst)

Men at tilsvarende problem dukket opp på Carters svært godt sammenskrudde og fungerende graver, var overraskende. Et bitte lite produksjonsrusk hadde lurt seg inn i styrepumpen (pilot for hendel) for bladet eller skjæret.  Trykkfallet resulerte i dau maskin inntil jeg selv plukket det fra hverandre og fikk en spesialist til å rense ventil sleidene.

Men jeg er forberedt på små problemer som dette, men ingen store. I hvert fall ikke pga materialfeil.

Man må se det hele i forhold til pris og ytelse.

Hjullasteren min har en China-Cummins. Forkammer motor. Men den starter foreløpig hver dag den brukes  (den har i forhold til graveren svært dårlig stol hvis det betyr noe), men løfter nok ganske mye mer enn 2 tonn som er oppgitt løftevekt.

Jeg leide i fjor en ny Volvo hjullaster 6 t, som hadde både bedre sving egenskaper og annet, men den maktet ikke like tunge løft.

Så alt er ikke bare dritt.

Nå har graveren gått bare 130 timer og lasteren bare vel 50 timer.

Men til mitt formål har maskinene fungert.

Trolig har de en brukbare restverdi når jeg er ferdig, og da er jeg sikker på at graveren finner kjøper.  Det er massevis av standard deler for den nevenyttige som vil skifte ut. Hjul lasteren har jeg tenkt å beholde.

Og så har jeg beholdt denne jævla store containeren som står der og glaner på omgivelsene i sitt 15 år. Bu er bu.

Jeg smører litt oftere enn en gang for hver 8 arbeidstime, for jeg vet at Kineserne ikke har samme standard på slitasjedeler der det skal greases.

Kjøp deg Cat. For Guds skyld. Det skjer sikkert ikke noe før 5000 timer.

Men husk at aktsomme maskinførere har maskiner som varer lenger enn de uaktsomme førerne.

I går trillet jeg avgårde noen 2 tonns steiner foran graveren etter å ha fått dem opp på bakke nivå. Det er ikke så ille for en kinesisk undervurdert graver.  Men de på 3 og 4 tonn får jeg sprengt så de kan behandles.

Veien blir kjempebra.  Et stykke grov jeg ned til fjell under leire, men da det ble 1 meter med steinhard leire gikk jeg over til fiberduk som underlag. Det kommer til å gå bra med god drenering. Jeg klarer 5 meter vei med fylling pr. dag når jeg har stein og sandmasser nok til fyllingen.

Aner ikke hva jeg har spart i forhold til å lease en Cat eller noe. Ja jeg kunne faktisk ha kjøpt Kinesisk Cat. Og hvordan tror du Cat til sist løser forsyningsproblemet av det maskinen skrus sammen til??  (Cat har et digert Joint Venture i Kina)

Det viktigste er tross alt at jeg får det til og at det går fremover
Signatur
  (trådstarter)
   #26
 173     Vestlandet     0
hvis du sender meg e-post adressen din kan du få endel bilder fra i-paden. så mye styr med å kopiere de over til byggebolig her
Signatur
  (trådstarter)
   #27
 173     Vestlandet     0
Det var disse bildene da.

Har fått lagt noen ut på bloggen.

Her på Byggebolig fikk jeg det ikke til.

Det var enklere med hydraulikk ventilene
Signatur
   #28
 6,009     Finnmark     0
For å legge ut bilder så må du komprimere dem litt........
Signatur
   #29
 1,076     1484     1
Spon i ventilsystemet på 152 timer. Betryggende... ;D
Signatur