Byttet crankshaft position sensor i dag (litt fordi den er lett tilgjengelig, og litt fordi jeg tok feil av 'crank' og 'cam'), uten at det førte til noen endring i ytelsen. Jeg finner ingenting om camshaft sensor i fabrikkmanualen, ei heller i delelista for bilen. P.t. har jeg ingen anelse om hvor den sitter.
Jeg finner ingenting om camshaft sensor i fabrikkmanualen, ei heller i delelista for bilen. P.t. har jeg ingen anelse om hvor den sitter.
Den sitter ved kamaksel eller kamakselhjul. Se også etter Phase Sensor da mange bruker det begrepet. Den skal fortelle ECU hvilke fase (kompresjon eller eksos) en sylinder befinner seg i. Hvilken vinkel innenfor hver fase veivaksel befinner seg er det veivakselsensoren som registrerer. En kamrem strekker seg ikke så mye at det påvirker motoren. Den feiler ved at tennene rives av eller at den havner i klem og rives i filler. I begge tilfelle med dyr ventilsalat som resultat. Du sier du får feilutskrift. Har du P-koden(e) for disse?
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Skulle ønske jeg fikk noen feilkoder, men dessverre har jeg ingen slike. Pål Arne hadde feilkode på sin bil da han hadde sensorproblem, og jeg ser i FSM at også min bil har mulighet til å kunne gi feilkoder på cam sensor. Men den gir altså ingen feilkode.
Long term fuel trim (LTFT) er den du skal se på mener jeg. Denne blir lagret i minnet - egne verdier for hvert turtall. Jeg tenker det er spennende å se om det skjer noe med FT over og under problemturtallet. Positive verdier over ca 10(?)% for FT, tyder på mager blanding, og negative FT-verdier tyder på for feit blanding.
I dag var det ut med dieselfilter. Først tappet jeg av vannutskilleren - der kom det kun diesel. Så tok jeg ut filteret. Det var så hvitt og pent at jeg puttet samme filter inn igjen. Det ble som tidligere nevnt byttet i sommer.
Vann ville vært en god forklaring på hvorfor det er veldig stor forskjell i startvillighet om temperatur er like over eller like under 0. Er det over 0, er det ikke antydning til tungstartet. Er det så vidt under frysepunktet må starteren gå flere sekunder lenger enn normalt. Men hvor det vannet skulle være når det ikke finnes i vannutskilleren, er ikke godt å si.
Fuel trim er en justeringsverdi som legges inn basert på at verdiene i drivstoffkartet (map) ikke gir ønskede avgassverdier. ECU justerer dette ved å legge til / trekke fra drivstoffleveranse. Long Term Fuel Trim tilsvarer I faktoren i en PID regulator og lagres kontinuerlig. Noe er akseptabelt, men for mye antyder at mapverdiene er feil. Det er de dog ikke, det er motoren som avviker.
Og har du en analyseenhet som ikke gir deg P-kodene så gir den deg nok ikke hverken korttids eller langtids fuel trim verdier.
Jeg forstår det slik at du har en VNT/VGT turbo, og du har sjekket at den omstiller. Men har du sjekket at den omstiller seg nok? Og den omstiller ikke etter turtall, men manifoldtrykket. Du kan sjekke den ved å koble fra slangen (morken?) og variere trykket mens du observerer bevegelsen. Men da bør du gjerne ha en "known good unit" å sammenlikne med. Er det ikke du som har 2 slike biler? Da har du det om den andre bilen funker. Jeg ville før noe annet byttet slangen. Den er jo billig og en vanlig feilkilde på eldre biler. Gubedre hvor ofte man feilsøker seg til håret faller av, for så å bytte slanger så er problemet fikset!
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Stemmer at jeg har 2 like biler. Den andre har en uoriginal turbo (men fra samme produsent som originalen) som responderer hinsides mye raskere når man trykker på pedalen. De er dermed ikke helt sammenlignbare om jeg skulle sammenlignet dem med målebånd. Derimot går staget som styrer turbogeometrien til det treffer stoppeskruen når motor startes, og jeg har bekreftet med kamera under kjøring, at med den feilen som er nå, blir den der helt til motor slås av. Grunnen til at den blir stående der er selvsagt at det ikke lages nok trykk til at ECU ser noen grunn til å redusere trykket. Stoppeskruen er festet med en guffe, så den har neppe justert seg på egenhånd.
I.o.m at den stanger mot stoppeskruen kan man friskmelde hele vakuumlinja, inkludert slanger og styringen av ventilen som regulerer vakuumet.
Om den treffer stoppeskruen i motsatt retning har jeg ikke sjekket (den er utenfor rekkevidde uten å demontere ting), men det har ingen betydning så lenge problemet ikke er for mye trykk.
Jeg bruker elm327 og appen torque for å se feilkoder og live data. I appen har jeg mulighet til å legge inn egenvalgte id'er for data som skal overvåkes. Men det forutsetter jo at man vet id'ne til det man ønsker, og det har jeg ingen anelse om hvordan jeg skal finne.
En annen indikator på at turbon i seg selv fungerer er at jeg har positivt (0,1 - 0,2psi) turbotrykk på tomgang. Ved alle turbofeil jeg har vært borti tidligere har turbotrykket vært negativt (-0,6 - -0,3psi).
Jeg synes også eksosen lukter mer på tomgang nå enn den har gjort tidligere. Det er en veldig usikker observasjon, men indikerer jo at motoren får en rikere blanding enn før. MAF-avlesning på tomgang er 6,9, mens den andre bilen har 7,1. Problembilen får altså litt mindre luft på tomgang. (Maf-sensor er ombyttet uten at det endret avlesningen.)
Jeg har også trykktestet slangen mellom luftfilter og turbo, slik at jeg vet det ikke trekkes luft utenom maf. Under testen var oil breather blendet.
Jeg ser jo at det kommer en del olje fra oil breather og undres om årsaken kan ligge her. Men jeg har ingen forståelse for hvordan den skal fungere.
Den sitter ved kamaksel eller kamakselhjul. Se også etter Phase Sensor da mange bruker det begrepet. Den skal fortelle ECU hvilke fase (kompresjon eller eksos) en sylinder befinner seg i. Hvilken vinkel innenfor hver fase veivaksel befinner seg er det veivakselsensoren som registrerer.
En kamrem strekker seg ikke så mye at det påvirker motoren. Den feiler ved at tennene rives av eller at den havner i klem og rives i filler. I begge tilfelle med dyr ventilsalat som resultat.
Du sier du får feilutskrift. Har du P-koden(e) for disse?
På bilens deleliste har jeg funnet nr 2 på denne tegningen:
http://nissan4u.com/parts/primera/el_p12e/2005_9/type_104/engine_mechanical/cylinder_head_rocker_cover_camshaft_and_valve_mechanism/illustration_4/
Den kalles Solenoid valve timing 23796AW300. Det høres jo ikke riktig ut, men hvis jeg slår opp delenummert på ebay kommer f.eks denne:
http://www.ebay.com/itm/BOSCH-Nockenwellensensor-/301813660378?fits=Make%3ANissan&hash=item46457efada:g:Q8IAAOSwImRYP7-4
Og det ligner jo mer på en sensor enn navnet på delelisten skulle tilsi.
På en annen side har ebay-varer en tendens til å match litt i overkant mange delenumre.
Nå har dieselfilter kommet, så det får bli bytte av det først. Forhåpentlig uten å knekke altfor mange av klipsene som må av for å komme til.
Så tok jeg ut filteret. Det var så hvitt og pent at jeg puttet samme filter inn igjen. Det ble som tidligere nevnt byttet i sommer.
Vann ville vært en god forklaring på hvorfor det er veldig stor forskjell i startvillighet om temperatur er like over eller like under 0. Er det over 0, er det ikke antydning til tungstartet. Er det så vidt under frysepunktet må starteren gå flere sekunder lenger enn normalt. Men hvor det vannet skulle være når det ikke finnes i vannutskilleren, er ikke godt å si.
Har ikke funnet noe fuel trim-aktig valg i odb2.
Og har du en analyseenhet som ikke gir deg P-kodene så gir den deg nok ikke hverken korttids eller langtids fuel trim verdier.
Jeg forstår det slik at du har en VNT/VGT turbo, og du har sjekket at den omstiller. Men har du sjekket at den omstiller seg nok? Og den omstiller ikke etter turtall, men manifoldtrykket. Du kan sjekke den ved å koble fra slangen (morken?) og variere trykket mens du observerer bevegelsen. Men da bør du gjerne ha en "known good unit" å sammenlikne med. Er det ikke du som har 2 slike biler? Da har du det om den andre bilen funker. Jeg ville før noe annet byttet slangen. Den er jo billig og en vanlig feilkilde på eldre biler. Gubedre hvor ofte man feilsøker seg til håret faller av, for så å bytte slanger så er problemet fikset!
I.o.m at den stanger mot stoppeskruen kan man friskmelde hele vakuumlinja, inkludert slanger og styringen av ventilen som regulerer vakuumet.
Om den treffer stoppeskruen i motsatt retning har jeg ikke sjekket (den er utenfor rekkevidde uten å demontere ting), men det har ingen betydning så lenge problemet ikke er for mye trykk.
Jeg bruker elm327 og appen torque for å se feilkoder og live data. I appen har jeg mulighet til å legge inn egenvalgte id'er for data som skal overvåkes. Men det forutsetter jo at man vet id'ne til det man ønsker, og det har jeg ingen anelse om hvordan jeg skal finne.
En annen indikator på at turbon i seg selv fungerer er at jeg har positivt (0,1 - 0,2psi) turbotrykk på tomgang. Ved alle turbofeil jeg har vært borti tidligere har turbotrykket vært negativt (-0,6 - -0,3psi).
Jeg synes også eksosen lukter mer på tomgang nå enn den har gjort tidligere. Det er en veldig usikker observasjon, men indikerer jo at motoren får en rikere blanding enn før. MAF-avlesning på tomgang er 6,9, mens den andre bilen har 7,1. Problembilen får altså litt mindre luft på tomgang. (Maf-sensor er ombyttet uten at det endret avlesningen.)
Jeg har også trykktestet slangen mellom luftfilter og turbo, slik at jeg vet det ikke trekkes luft utenom maf. Under testen var oil breather blendet.
Jeg ser jo at det kommer en del olje fra oil breather og undres om årsaken kan ligge her. Men jeg har ingen forståelse for hvordan den skal fungere.