#201
 3,595     0
Antar at du får meldingene om Operatunnelen mens du er i Stavanger dersom du hører på en kanal i riksblokka. Hvis du får dem når du hører på en kanal i regionblokka (dvs. de fleste NRK-kanalene; alle når FM-stengingen tar til), da er det noe trimming som skal til - det burde være unødvendig.

At riksblokka kun beslaglegger én enkelt frekvens for hele landet har mange positive sider, men en av ulempene er at da må også sendingene være 100% identiske, ned til aller siste bit, over hele landet. Det er umulig å ha separate trafikkmeldinger for ulike deler av landet på riksblokka. Og tilsvarende innenfor regionblokka: Fra Sogn og Fjordane til Agder er det ikke mulig å sende ulike meldinger til ulike deler av regionen. Dette skyldes at radioen din hører et "kor" av alle DAB-sendere for samme blokk, den hører ikke én enkelt sender. Hadde senderne formidlet ulike bitstrømmer ville det være å "bable i munnen på hverandre", og ingen ville forstått noe som helst.

Det er et lite unntak: Inni en tunnel er du i en isolert verden, signalmessig sett. Hvis tunnelen har DAB-dekning, er alle senderne utenfor uhørbare; radioen hører kun signalet fra senderantenne-ledningen som ligger langs veggen. Derfor er det mulig å ha en fast montert mottaker utenfor tunnelen, som fanger opp en vanlig DAB-sender, og så sender det ut på antennekabelen - men først etter å ha lagt på eventuelle meldinger som er relevante for akkurat den tunnelen. Rett innenfor åpningen kan du ha en liten sammenblanding av de "ytre" signalene og signalene fra antennekabelen, men det er så kortvarig at du ikke merker noe til eventuell støy.

Snakker du med radio-folk i utlandet og fortelller at vi har et sendernett med 1500 km i luftlinje mellom sørligste og nordligste sender, men de er likevel 'perfekt' sykronisert på brøkdelen av en bitperiode, da kan du risikere å få et mistroisk 'Hæ?' tilbake. Hvis det overhodet finnes noe annet DAB-nett i verden med tilsvarende diameter, er det ihvertfall usedvanlig sjelden.

Det er også ganske speiselt (men neppe like enestående) at vi har sju i prinsippet uavhengige DAB-nett, men der vi likevel insisterer på at hvis samme innhold sendes i flere av nettene, så må radioen oppdage det og få det til å virke som om ett nett for brukeren. I de aller fleste andre land er separate nett virkelig separate, med ulike programtilbud. Det RDS gjør på FM blir innenfor et DAB-nett ivaretatt av at alle sendere opererer på samme frekvens ("Singel-frekvens-nettverk"), så det er ikke nødvendig å skifte mellom sendere. Derfor har radioprodusentene vært treige med å implementere "Service Following", siden det ikke er mange andre land enn Norge som virkelig har hatt behov for den. (Service Following har eksistert i DAB-standarden helt fra starten, men ikke som noe obligatorisk som implementeres.) Legg merke til at SF ikke skifter mellom sendere, men mellomnett. Så den trår til bare når du krysser grensen mellom én region og en annen, ikke innenfor en enkelt region.

   #202
 3,595     0
Med en kostnad på 1000 kr/bil, har myndighetene påført bilistene ca 2 milliarder. De fleste inngår i en husstand. Med én radio pr husstand er vi oppe i 4 milliarder.

Gjorde du tilsvarende betraktninger da vi fikk GSM-1800? Og da vi fikk GPRS? Og da vi fikk EDGE? Og da vi fikk 3G? Og da vi fikk 4G? Og da vi fikk VoLTE, som bare har støtte fra et subsett av 4G-telefoner?

Eller: Har du estimert hvor mange millarder det koster å kjøpe nye vinterdekk til landets bilpark? Eller installere ryggekamera? Eller skifte ut startbatteriet?

Det er lett å multiplisere seg opp til store summer, bare minst en av faktorene er høy nok. Den kan være helt reell - men la oss da bruke den på alle aktuelle alternativer, i alle tilsvarende situasjoner, ikke bare på én eneste. Da må vi f.eks. se hva en FM-radio kostet på 60-70-tallet, inflasjonskorrigere det, og multiplisere med antallet husstander for å få et inntrykk av hvor mange milliarder innføringen av FM kostet utover det vi kan lese ut av Televerkets regnskaper på den tiden.
   #203
 3,595     0
Fikk rapport i dag om at en kollega hadde testet DAB adapteren, på AUX inngang var det grei lyd, men FM modulasjon ga veldig dårlig lyd.

Jeg har akkurat samme erfaring med overføring fra en frittstående GPS til den gamle FM-radioen min. GPSen kunne spille musikk fra minnkort - det var den gamle radioen for gammel til, og den hadde ingen linjeinngang.
Men takk for påminnelsen: Den nye radioen har linjeinngang. Den har et nytt og fancy navigasjonssystem med elendig skjerm i dagslys, kaotisk brukergensesnitt og ellers elendig funksjonalitet på norske landeveier (alt som ikke nærmer seg motorveier forsvinner så snart farten går over 50-60 km/t og kartet zoomes ut). Så jeg har hentet inn den gamle Garmin'en fra kulden... Ny-radioen kan spille minnekort, men jeg skal strekke en ledning for å få talestemmen til GPSen inn på bil-høyttalerne.
   #204
 3,595     0
Trafikkmeldinger er det jeg vil savne, fikk en her om dagen med melding om bil i motgående kjørefelt ut fra Gardermoen (igjen).

Reagerte du ikke på at det kom hundrevis av biler mot deg? Smile
   #205
 5,569     0
Antar at du får meldingene om Operatunnelen mens du er i Stavanger dersom du hører på en kanal i riksblokka. Hvis du får dem når du hører på en kanal i regionblokka (dvs. de fleste NRK-kanalene; alle når FM-stengingen tar til), da er det noe trimming som skal til - det burde være unødvendig.

Tja, hører f.eks på NRK Rogaland om morgenen på vei til jobb - da tikker det inn trafikkmeldinger fra Oslo. Om NRK Rogaland sendes på riksblokka eller regionblokka aner jeg ikke. Men godt å høre at det (egentlig) er mulig å filtrere trafikkmeldinger til de områder der de er relevante.
   #206
 117     0
keal
Ja, ja, siden du ikke svarer, du vet altså heller ikke hvor du får kjøpt en bra DAB+ radio til noe omkring kr 5500,- (du nevner tallet).
Vet du, eller vet du ikke ikke?
Svaret er enkelt: Ja, eller Nei.
Vennligst svar uten lange uvesentlige utredninger.

Legg merke til:
Jeg har ikke kritisert selve DAB teknologien med et eneste ord, men påpeker mangelen på egnet mottagerutstyr.
Når/hvis de store landene innfører DAB, da vil nok dette endre seg men det vil kunne ta noe tid.

Det eneste jeg har opplevd at folk skriker opp om er dersom det nye navigasjonssystemet og ryggekameraet kommer i et system som også handterer DAB-sendinger, da blir kostnaden nærmest uholdbar.

Vi har faktisk et slik system originalmontert system (DAB+, FM, Ryggekamera og relativt bra lydanlegg.)
Det var ingen spesielt store ekstra kostnader forbundet med det.
Til å begynne med, i slutten av 2015, beg. 2016 opplevde vi stadig at radioen ble taus langs E18.
I løpet av 2016 har dette blitt svært mye bedre.
Systemet med trafikkmeldinger har fungert utmerket for oss.
...
For å få noenlunde bra lyd i stua, koblet jeg en adapter til det gamle stereoanlegget.
Med høyttalere fra steinalderen (Tandberg) ble det vesentlig mye bedre, så alt er ikke hel-svart.
...
Dere skylder på kostnader og mangel på utstyr for å beholde FM, men hvordan kan da andre land klare det???
...
At slukking av FM er for tidlig for et lite land, det bør være ganske innlysende.
   #207
 3,595     0
Den sendes på regionblokka - på riksblokka har du bare Sport og Jazz og Klassisk (og P13? husker ikke). Da er det noen som har valgt en kjapp løsning. Det er ikke teknisk "nødvendig", og ikke noen grunn til, å sende ut Oslo-lokale trafikkmeldinger i Stavanger.

Jeg ville sendt en liten notis til NRK/Norking om dette. De burde ha tenkt på det selv, men kanskje det har gått fort i svingene.

Kanksje trafikkmeldingene burde inneholdt en stedskode som mottakerens radio kunne bruke til å filterere vekk "uinteressante" meldinger. Kanskje det kommer noe slikt etterhvert - det kan gjøres uten at det gir problemer for gamle radioer, f.eks. ved at meldingen starter med en stedskode som en gammel radio viser, uten å være klar over at nyere radioer kan bruke stedskoden til filtrering. Men samme trafikkmelding må sendes ut til samtlige mottakere i regionen (/nettverket), så det må være opp til mottakeren om den skal vises elelr ikke.

   #208
 25,138     Akershus     0
Er trafikkmeldingene bare tekst, ikke lyd? Hva med trafikksikkerheten når en skal se på skjermer i stedet for veien?


Ad kjøp av mobiltelefon - har faktisk ikke kjøpt noen til nå! Kona har kjøpt én, og har den fortsatt. Vinterdekk kjøper jeg når de gamle er utslitt og ville blitt bra sur om Vegvesenet nektet meg å kjøre med de nye fordi det ikke står dabdekk på dem. Tvangsinnføring av dab gir meg ikke noe jeg trenger.
Signatur
   #209
 5,569     0
Ja, bare tekst. Kanskje en målbar effekt på trafikksikkerhet, men kan på ingen måte sammenlignes med å lese en SMS på en mobiltelefon i fart...
   #210
 3,595     0
Er trafikkmeldingene bare tekst, ikke lyd? Hva med trafikksikkerheten når en skal se på skjermer i stedet for veien?

Tekstlige trafikkmeldinger er en del av RDS-systemet, som også støttes i DAB. (Også Service Following-funksjonen som de fleste har hørt om er del av RDS.) Min radio gir et hørbart signal når det kommer inn en ny trafikkmelding. Det er mulig det kan slås av; jeg har ikke gjort det. Hvis du ikke til stadighet skal bli forstyrret av pipesignaler er det jo best om du slipper å bli plaget med irrelevante trafikkmeldinger, som f.eks. slik det ble nevnt her, at du får beskjed om at Opera-tunnelen er sperret, når du befinner deg i Stavanger.

DAB har også mekansimer for å kunne sende ut en lyd-kanal, parallelt med de andre kanalene, merket med at 'Dette skal flettes sammen med lyden i den kanalen det lyttes på, uansett hvilken det er' (innenfor samme blokk). Jeg er 99,9% sikker på at det er denne Vegvesenet bruker hvis de skal varsle bilister i tunneler om ulykker etc. - de kaller det "innsnakk", det er jo ganske avslørende.