#121
 3,612     1
Egentlig kunne en spart pengene til hele bakkeTV og konsentrert seg om kabel og satelitt.

Kabel når du er utenfor hjemmet?

Satellitt når du har et fjell mot sør som stikker mer enn 27° over horisonten (eller 15-20° lengre nird)? Og i tunneller?

   #122
 25,368     Akershus     1
Pleier ikke å se så mye på TV i tunneller. Wink
Signatur
   #123
 3,612     0
Suksess? I vårt tilfelle mistet vi TV på hytta. Om vi vil se tv i ferien, må vi betale 3000/år ekstra, noe vi ikke behøvde før digitaliseringen.

Som TV-løs (og inderlig fornøyd med det!) spør jeg av nysjerrighet, uten noen form for egenerfaring:

For absolutt alle andre nett jeg har vært borti, det være seg mobilnett, FM-nett, melllombølge-nett, DAB-nett, ... har det vært slik at selv om utbyggingen er "fullført", i forstand: til minimumskrav, har likevel utbyggingen fortsatt mer eller mindre kontinuerlig. Hvis FM-utbyggingen hadde stoppet opp så snart dekningskravene var oppfylt (at du kunne motta signal med en retningsvirkende antenne i en mast ti meter over bakkenivå), da ville dagens DAB-dekning blitt opplevd som å komme til himmerik. Men FM-utbyggingen fortsatte i tre tiår etter dette, Det samme var tilfellet med analog-TV. Det samme var, og er, tilfellet med mobiltelefon. Det bygges ut hele tiden, til bedre og bedre dekning.

Det er svært vanskelig å tro på at digitalt bakke-TV er det sorte fåret som er totalt utstøtt og avvist, uten en eneste ny sender siden 200i8, da det digitale bakkenettet ble "fullført". Hvis den siste senderen ble satt opp i 2008, og mottaking-forholdene siden da har vært uendret, da blir jeg forbauset - det bryter med det jeg er vant med å høre. Men som TV-løs kan jeg ikke selv verken bekrefte eller avkrefte.

Siden dette er en DAB-tråd: Jeg kan stadig treffe på mennesker som viser til rapporter fra England i 1993-94 som kan bekrefte at lydkvaliteten til DAB er elendig - i den tiden da konkurransen om plass på DAB-nettet var så intens at det bare var kapasitet til 32-64 kbps til hver, om alle skulle få plass. (Med MP2-komprimering er det håpløst lav kapasitet!) I Norge var det aldri snakk om så lave bitrater (annet enn for rene talekanaler, som nå nedlagte NRK Stortinget).

Du sier ingenitng om hvor hytta di ligger. På samme måte som den første DAB-utbyggingen ble orientert mot der folk bor, ble også den første DVB-utbyggingen det. I de to årene som har gått siden de fastboendes krav (etter internasjonale normer) ble dekket, har det pågått en intens utbygging for å dekke fritidsområdene. I teorien kunne det hende at utbyggingen av bakkenettet for TV brått stoppet opp 2008, når alle fastboende hadde fått sitt. Jeg finner det svært vanskelig å tro. Jeg tror at bakkenettet for TV, i likhet med alle andre nyere nett, har blitt kontinuerlig utbygget og styrket, at det er mange områder som i 2008 enda ikke hadde bakkenett-dekning, men som i 2016 har det. Det er selvsagt muiig at hytta di ligger i et område som selv i 2016 ikke har dekning (eller at den har dekning ihht. internasjonale standarder, men du er ikke villig til å sette opp en antenne etter de krav den internasjonale standarden fastsetter). Det er mulig du får det i 2017. Men det er også mulig at du reelt fikk det i 2015 eller 2014, uten at du oppdaget det fordi du trakk dine konklusjoner i 2008. Hvem vet.

Eller (surprise me!): Er det virkelig slik at bakke-TV-dekningen i Norge overhodet ikke har blitt forbedret siden 2008?

   #124
 3,612     0
Pleier ikke å se så mye på TV i tunneller. Wink

Men hva med de to små fyrene som bor i ein tunnell?

Satser du på at siden tunnelen er nesten rett under Tyholt-tårnet, vil signalene trenge seg så langt ned i bakken at de likevel får TV-underholdningen sin? Smile
   #125
 25,368     Akershus     0
Har som en av få, gått jernbanesporet fra Stavne til tunnellåpningen på ski. Ropte inn i tunnellen, men Ludviksen var visst i Samfundet den kvelden. Hørte dog i søvne at det ramlet litt i tunnellen fra tid til annen, kanskje Ludviksen var på besøk?

Hytta ligger i Vats i Ål. Vats og nabobygda Leveld mistet omformerne da bakkeTV kom. Vi ser begge, begge er fortsatt døde. Beste stasjon er Gaustadtoppen. De som ligger 100m høyere enn oss får inn den. Dekningskartet er ikke endret siden bakketv kom.

Leveld er per dd planlagt med dårligere DABdekning enn dagens FM. Fjøsradioen må kanskje ha antenne på låvetaket. (Eller en går over til nettradio).
Signatur
   #126
 3,612     0
Dårligere enn dagens FM: Sikkert!

Da vi fikk FM, var dekningkravet et visst signalnivå (godt nok for en "typisk" radio) med et drog av en retningsvirkende antenne med 12 dB forsterking i en mast ti meter over bakken. Hadde vi ikke det, kunne vi ikke klage. Når DAB kommer er dekningskravet en bærbar radio med en enkel antennepisk, innendørs i et trehus, i første etasje. Ganske dramatisk mer "publikumsvennlig"!

I de 30-40 år siden vi fikk FM-dekning har utbyggingen pågått kontinuerlig, og det har blitt mulig å bruke mer og mer 'skrot-radioer', på mer og mer obskure plasser, fordi vi har fått signalnivåer skyhøyt over det standardene krever. Det har tatt noen tiår. Det vil gå vesenlig raskere med DAB enn det gjorde med FM å komme opp på slike 'luksus-nviåer'. Ingen påstår av vi er der enda, så du har rett i at signalnivåene ikke er på høyde med hva FM fikk gjennom 40 års utbygging. Du kan fortsatt ikke bruk like billige skrot-DAB-radioer som du kan for FM; det bestrider ingen.

Ifølge dekningkartene har Vats Meget god dekning til stykke utover viddene, før du finner daler som bare har God dekning, dekning ihht internasjonale normer. Mellom Leveld og Vats er det også et godt stykke på veien som "bare" har God dekning, ikke Meget god dekning. Basisdekning er 6 dB under "RPC5" internasjonale dekningskrav: "RPC4" er basert på utendørs antennepisk minst halvannen meter over bakken - typisk for en bilradio med antenne på taket. Du skal kjøre langt vekk fra Vats / Leveld for å finne strøk der kravet til Basisdekning ikke er oppfylt.

Jeg kjører rundt med antenne på taket, og kassevogna mi er over to meter høy. Jeg har enda til gode å finne noe som helst sted der dekningskartene påstår at det er er dekning, uten at jeg har upåklagelig signal. Tvert om: Jeg har stabilt DAB-mottak tildels langt utenfor de områder der kartene sier at det skal være DAB-dekning.

Jeg blir svært forbauset hvis jeg faktisk får utfall i min radio om jeg svinger oppom Fv 244 når jeg er nedoover i de strøkene rundt påske. (Takk for tipset - det ser ut som et lite sidespor som absolutt kan være verd å utforske!) Jeg har en ganske billig bærbar radio også, 699 kr, som viser seg å ha svært så brukbar følsomhet - den fanger opp nesten like mye som bilradioen. Hvis du faktisk har problemer med DAB-mottak på hytta, mens jeg har det perfekt, både i bilradioen og i en billig bærbar, da er det nærliggende å mistenke at det har noe å gjøre med radioene dine (eller spesielt for bilradio: Installasjonen av dem) mer enn med DAB som sådan.

Men det er klart... Hvis du vil ha reklamesendinger, DA er det ganske tynn dekning i området. Da er eneste muligheten for å bedre forholdene er å kjøpe mer av det som det reklameres for (jeg antar du hører reklamesendingene hjemme), slik at produsentene skjønner at det lønner seg å kjøpe radio-reklame. Da kan du få enda mer reklame på favoritt-kanalene dine, og radiostasjonene får råd til å betale for bedre utbygging av reklamenettet. Det tar selvsagt en del tid. Enn så lenge får du nøye deg med NRKs fjorten kanaler og gå glipp av reklametilbudet.



   #127
 1,489     Oslo     0
Jeg leser med interesse det som skrives om DAB-radio - både her og andre steder, men jeg har ganske sikkert ikke lest nok.

Dog minner jeg om spørsmålet som jeg stilte i går: Hvorfor er det så mye skepsis mot DAB-radio?
Signatur

   #128
 7,686     Bærum     0
For min del er skepsisen at jeg må ut med 5.000 til bilen pluss et ukjent beløp til bil nr. 2. I tillegg virker ikke radioen i mine to surroud-anlegg, heller ikke i stereo-forsterkeren. Siden FM fungerer helt greit for meg blir det mange tusen å betale. Når fremtiden er nettradio ser jeg på dette som et dyrt blindspor. Lille Norge bør ikke prøve å lede an i en slik utvikling. Det norske markedet er lite, derfor blir overgangen dyr.
   #129
 3,612     0
I andre sammenhenger er en regning for arbeid på bilen noe man bare nikker til og finner fram bankkortet Smile Og da jeg skulle ha mulighet for å høre radio på mobilen, fikk jeg en regning på 7000 kr da jeg måtte skifte ut min gamle trippel-bånd GSM-telefon.

Det sies mye rart om hva det koster å få seg DAB i bilen, og uten å gå inn på et spesifikt tilfelle og undersøke det grundig har det blitt til at jeg ser på det meste som relativt ikke-dokumentariske utsagn.

Det er rundt tre år siden jeg første gang når noen unnskyldte seg med at "det var ikke mulig å få levert DAB til min nye bil" sjekket leverandør-informasjonen, og du måtte si ifra ved bestillingen om du ikke ville ha DAB-radio; det var standard. Det var i en lang debatt der kjøpere av det ene bilmerket etter det andre hevdet at det ikke fantes originalradio med DAB, og for merke etter merke ble det tilbakevist (men for tre år siden var det ikke standard på alle merker). En bil som er tre år gammel eller nyere: Da har kjøperen bevisst valgt å se bort fra at DAB er på vei inn, og snudd seg bort når DAB-tilbudet har blitt presentert. (Går du fire-fem år tilbake eller mer, da var det vanskeligere å få originalradio med DAB).

Neste utbredte argument: Jeg vil ha en bilradio tilpasset interiøret i min bil!DAB - teknologi, dekning og utstyr - 8275fbba8e3b4e1880715cf0bed22e2e.gif - finnmark4ever
Og likevel: Løsner du på frontdekselet ser du i mange biler at det bakenfor står en helt standard ISO- eller dobbel-ISO ramme der du kan sette inn en helt standard radio fra f.eks. Kenwood, Pioneer eller Alpine. og de starter slett ikke på fem tusen kroner - de starter på rundt tusenlappen. Og forfengeligheten er ivaretatt.

Neste argument: Jeg vil at rattkontrollene fortsatt skal virke! ...Dette er en variant av forfegnelighets-argumentet: Hvis trafikksituasjonen er slik at du ikke kan strekke hånda bort på dashbordet, da bør du absolutt ikke betjene radioen uansett, heller ikke med rattkontrollene. Dessuten: De store produsentene av bilradioer har tilkobling til rattkontrollene!

Jeg har sett noen få innrømme det, og det gjaldt meg selv også: Da jeg skiftet ut radioen var det for å få en nyere GPS-navigator. For å kunne plugge inn en minnepinne med lydfiler. For å kunne spille DVDer, med skjerm i baksetet. For å kunne koble til et ryggekamera. For å ... Det er ikke DAB som koster deg fem tusen kroner, det er en oppgradering av underholdnings- og navigasjonssystemet i bilen, som også inkluderer DAB. Men det inkluderer masse annet, også.

Tidlig på året var det en gallup der de fleste bileiere uten DAB sa at "Ja, jeg planlegger å få DAB i bilen" - men mer enn halvparten av dem sa "Jeg skal gjøre det når det blir nødvendig". I siste liten. Og det blir brukt masse gode grunner for å utsette, utsette, utsette: At det enda står en del tunneler igjen uten DAB-dekning, at de har hørt at DAB-dekningen er dårlig (ihvertfall var den det for tre år siden), at NRK bare sender dritt Smile, ...

Og så er det tydeligvis en del som fortsatt ikke vil innse grunnleggende tekniske realiteter, og vil vente til vi får satellitt-dekning i tunnelene Smile ... Mottak fra geostasjonære satellitter når du kjører E6 gjennom Finnmark ... "5G kommer til å mobilnettene tusen ganger så høy kapasitet" ... Kapasitetsproblemene vil bli løst med multikasting i mobilnettene ... Som regel har de som kommer med slike argumenter så overfladisk teknisk kunnskap at det er hel umulig å begynne å forklare hvorfor de romantiske drømmene ikke vil fungere.

Vi må forholde oss til de formelle sidene også: Norkring er et kommersielt, konkurranseutsatt selskap som tilbyr et utvalg distribusjonstjenester for å tjene penger. Nå som de kommersielle kontraktene utløper og de ikke lenger er avtatalemessig forpliktet til å levere formidling av FM-sendinger, ønsker de ikke å gi kundene dette tilbudet lenger. Teknologien er for dyr i drift, krever altfor mye elektrisk kraft, har altfor liten kapasitet, altfor dårlig lydkvalitet, og for fortsatt drift ville investeringsbehovet vært enormt. NRK sier seg enig, de ønsker ikke å fortsette å kjøpe FM-distribusjon verken fra Norkring eller andre. Vi ser stadig tilsvarende på andre felter: Jeg har flere lommelykter som fungerer helt fint - hvis bare noen vil selge meg batterier som passer i dem. Jeg har både et Instamatic 50 kamera og et Kodak M14 Super-8-kamera som fungerer prikkfritt, bare jeg får tak i film. Det gjør jeg ikke. Ingen er interessert i å selge til meg. Det er deres valg. Det er fortsatt noen som er villig til å sende signaler til den FM-radioen som fungerer helt fint for deg - i overkant av to hundre lokalradio-stasjoner. Skulle "noen" (staten) gått inn og pålagt Norkring å bruke ressurser på en distribusjonstjeneste de ikke ønsker å tilby mer, da kan vi begynne å sammenligne oss med land vi ikke ønsker å sammenligne oss med!

FM-radioen din fungerer helt fint for alle de som ønsker å sende deg FM-signaler, men du kan ikke kreve at noen mot sin vilje skal sende deg FM-signaler. Det er som da plateselskapene gikk over fra vinyl til CD: Den gamle Garrard'en din fungerte nok helt fint, men du kunne ikke av den grun kreve at plateselskapene skulle fortsette å produsere sine nye utgivelser både på vinyl og CD. Min første CD-spiller kostet 4300 kroner dengang midt på 1980-tallet - rundt 10.000 i dagens kroneverdi. Det måtte til, om jeg skulle spille de siste utgivelsene fra de store plateselskapene. Var jeg ikke interessert i det, kunne jeg spart de pengene. Slik kan også du spare pengene, hvis du ikke bryr deg om kringkastingssendinger.

Jeg kjøpte for 3-4 år siden (husker ikke nøyaktig når) et DAB-adapter til stereoanlegget til 799 kr. Det har digital utgang til forsterkeren (i tillegg til phono), så adapteret påvirker overhodet ikke lydkvaliteten; den er helt på topp. Jeg antar at du kan få tilsvarnede adaptere til dine surround-anlegg og forsterkere. Om du vil, kan du jo velge nett-alternativet i stedet - det er ingenting som sier at det være DAB, hvis ikke det er det mest praktiske. Jeg har ikke direkte nett-inngang på surround-forsterkeren min, og må betjene nettradioen fra PC-skjermen. Noen ganger er det faktisk ganske greit å kunne høre på radio uten å måtte slå på PCen, og å betjene radioen fra fjernkontrollen, ikke fra PC-tastaturet. Så jeg veksler fram og tilbake mellom DAB-adapter og nettradio. (En annen side er at de som gjør nett-distribusjoen for NRK har de siste månedene hatt en del trøbbel med utfall og looping(!) og annet tull. Når nettradioen ikke fungrer i det hele tatt, er det godt å kunne gå over på DAB.

DAB er ikke dyrt. Min bærbare DAB-radio kostet tidelen (700 kr) av min mobile nettradio (7000 kr). Totalregningen for DAB-utbygging fram til dekningskravene var oppfylt var ca. 1 mrd kroner, fordelt over omtrent tjue år. Telenor Mobil bygger ut mobilnettet for ca. 4 mrd kr pr år (fra 2012 til 2014: 13 mrd på 3 år), Telia omtrent det samme. Når hele DAB-utbyggingen koster mindre enn to måneders mobil-utbygging, da kan du ikke snakke om at det er så fryktelig "dyrt".

Tror du reelt på at "Det norske markedet er lite, derfor blir overgangen dyr", da har du ikke fulgt mye med på DAB. Norge er en liten flik i et stort DAB-marked. DAB er i sterk vekst i en rekke land, først og fremst i Europa, men også f.eks. Australia, og en del mindre land som f.eks. Kina og land med lavt befolkningstetthet som Sør-Korea og Indonesia Smile. I enkelte land har FM aldri blitt dominerende (det gjelder f.eks. noen land i Øst-Europa); selv om FM har eksistert går en del stasjoner direkte fra mellombølge til DAB. Denne myten om at Norge er alene i verden er usedvanlig seiglivet, men den holder altså ikke vann.
   #130
 7,686     Bærum     0
Det var da voldsomt. Det er riktig at det ikke koster 5.000 å få DAB i min bil. Det koster eksakt 4.990. Det er prisen jeg fikk oppgitt på verkstedet. Mulig jeg er forfengelig, men jeg ønsker ikke ledninger og en klump tapet fast på dashbordet. jeg ønsker å bruke originalt multifunksjonshjul til å velge kanaler da det er mer trafikksikkert og betjeningsvennlig enn klumpen på dashbordet. Fremdeles har ikke 3 av 4 biler DAB-radio. Jeg skjønner også at adaptere til husanleggene ikke koster 5.000 for stykket, men til sammen blir det mange tusen. Jeg har flere DAB-radioer allerede. Selvfølgelig kjøper jeg ikke en radio uten DAB i dag. At mange land har DAB-sendinger er riktig. Det du ikke nevner er at Norge er det første landet i verden som slår av FM-nettet. Derfor har jeg rett i at Norge leder denne utviklingen. Hadde vi har beholdt begge alternativene ville det vært problemfritt.
Sammenligningen med mobilnettene blir feil. De bygges ut for å innfri konsesjonsvilkårene og kundekrav, men de medfører ikke teknologiskifte for kundene. At nye tjenester krever nytt håndsett er noe annet. Det er greit at vi er uenige, men du trenger ikke gi inntrykk av at alle som er uenige med deg ikke har peiling. Det blir arrogant.