#431
 25,138     Akershus     0
De DABbene til 2-3000kr, er det dem vi må kaste nå som ubrukelige?

Ad bilsalg i UK, hvor mye DAB+ ble solgt i 2005". De bilene har bare kjørt halve levetiden.
Signatur

   #432
 117     0
Ja, ja, Keal du har gode kunnskaper om frekvenser, kanaler og denslags.
men... marked derimot....
...
Det norske markedet er i verdenssammenheng på "promillestadiet" og knapt det.
Ikke mange (ingen) produsenter gidder bry seg om det.
..
Hjelper ikke om det selges noen biler i England. Der "trues" de også til DAB-galskapen så de har knapt noe valg.  
   #433
 3,595     0
Når et verdensmarked på noen hundre millioner enheter er stort nok til at det kan produseres mottakere til 200 kr pr stykk, da burde markedet være være stort nok til at Norge kan henge seg på.

Mener du virkelig at hundre millioner mottakere på verdensbasis er for lite, bare fordi den lille norske fliken av det er under én million apparater i året? Er det dette "promillestadie-markedet" som gir oss DAB-radioer ned til 200 kr pr radio? Hvor forventer du at prisene vil ligge når vi beveger oss ut fra "promille"-stadiet og over på et marked av noen størrelse som det verd å bry seg om?

FFor å gjenta spørsmålet: Hvor stort mener du markedet må være før Norge henger seg på? Både for DAB, 4G og 5G, om du vil svare på det...

   #434
 3,595     0
De DABbene til 2-3000kr, er det dem vi må kaste nå som ubrukelige?

Ad bilsalg i UK, hvor mye DAB+ ble solgt i 2005". De bilene har bare kjørt halve levetiden.

Jeg har ikke tatt vare på detaljinfo om mottakerne som ble tilbudt i 2009-2011, men vi snakker om 3-5 år etter at DAB+ ble standardisert, så det er svært gode sjanser for at de er fullt brukbare i dag. Jeg antar det er det du refererer til.

Jeg har heller ikke info om biler solgt i GB for tolv år siden - de du forventer at vil være på veien til de er tjuefire år gamle. Selv i Norge er det ganske gammelt... Nei, jeg tror ikke mange av dem ble solgt med DAB-radioer da de var nye, om det er det du lurer på. Men i 2005 hadde fortsatt de aller fleste bilradioer ISO- eller dobbel-ISO-ramme også "offisielt" (en betydelig andel har det fortsatt, selv om det er skjult bak et deksel som får det til å se ut som at den eneste aktuelle leverandøren for bilradio er bilfabrikken - det er en markedsføringsbløff som Forbrukerrådet burde gått hardt ut mot!). Jo eldre bilen er, jo større sjanse er det for at du har en drøss ulike ISO-alternativer å velge mellom, til priser under tusenlappen. Les: Under prisen på disse idiotiske "adapterne" (greie nok om de koster 300 kr, men å betale 1500-2000 kr for dem er absurd!)
   #435
 5,337     Tromsø     0
Ad bilsalg i UK, hvor mye DAB+ ble solgt i 2005". De bilene har bare kjørt halve levetiden.

Gjennomsnittsalder på biler som skrotes i Norge er 17-18 år, i Frankrike skroter man rundt ca 10 års alder, og ADAC i Tyskland regner typisk forventbar levetid for en bil på 14 år og 250.000 km. Så det vil overaske meg mye om 12 år gamle biler i UK bare er halvveis i livet.
Signatur
   #436
 25,138     Akershus     0
Det var da svært til detaljfiling på alder. Poenget er at svært mange biler i Norge har mange år igjen og en brukbar DAB-løsning ferdig montert koster mer enn 200kr.

(Forøvrig er den ene av mine snart 30 år, VW Syncro-Coach)
Signatur
   #437
 117     0
keal:
FFor å gjenta spørsmålet: Hvor stort mener du markedet må være før Norge henger seg på? Både for DAB, 4G og 5G, om du vil svare på det...

Det har ingen av oss forutsetning for å svare på.
Jeg kan kun konstantere at tilbudet av DAB apparater er elendig.
..
Gjør en søk på nettet, på Ebay eller Amazon. Søk m/recievers så får du opp mengder.
Legg så til DAB recievers. Finnes omtrent bare noen "pinglete" greier.


   #438
 49     Kolvereid     0
Søkte på ebay.co.uk
dab: 69.252
dab radio: 2147
dab car: 4477
dab car radio: 3320

dab receiver: 46

Alt avhenger av å bruke riktige søkeord...
   #439
 7,686     Bærum     0
"Og til sist: Vurderer du nye mobil-teknologi tilsvarende? At Norge burde ha ventet med å innføre 4G til det var solgt noen hundre millioner 4G-telefoner i andre land? Hvor lenge skal vi vente før vi innfører 5G, med hensyn til millioner 5G-telefoner solgt og pris på telefonene?"

Norge følger internasjonal utvikling på mobil. Det er ikke noe problem å få tak i 4G mobiler. Sammenligningen er også dårlig siden vi har både 2G og 3G parallelt. Levetiden på en mobil er mye kortere enn en radio. Derfor er det en helt annen situasjon.
   #440
 3,595     0
Det var da svært til detaljfiling på alder. Poenget er at svært mange biler i Norge har mange år igjen og en brukbar DAB-løsning ferdig montert koster mer enn 200kr.

Hvis disse gamle bilene "har mange år igjen", og du er er interessert i å høre radio i dem, hvorfor ikke installere en fungerende radio, da?

Ja, det koster mer enn en 200-kroners lommeradio. Men hva kostet det sist du kjøpte deg nye vinterdekk til bilen? Eller du bytet ut startbatteriet, fordi det gamle var utslitt?

Det er jo helt frivillig. Å ha skikkelige dekk "tvinges" du til av myndighetene. Å ha et startbatteri som fungerer er bortimot "nødvendig" for å få bilen i gang. Om du vil ha en bilradio som fungerer er helt opp til deg - det er helt frivillig. Ingen tvinger deg til å ha den, ingen tvinger deg til å bruke den. Gi F hvis du ikke synes det er verd kostnaden! 19% av bilene har ikke FM-radio heller! Da må vel du klare deg uten DAB-radio!