#441
 3,595     0
Norge følger internasjonal utvikling på mobil. Det er ikke noe problem å få tak i 4G mobiler. Sammenligningen er også dårlig siden vi har både 2G og 3G parallelt. Levetiden på en mobil er mye kortere enn en radio. Derfor er det en helt annen situasjon.

Men vi følger altså ikke "internasjonal utvikling på lydkringkasting" - i forstaned at vi ikke er rævdiltere, mener du? Men er vi rævdiltere på mobilfronten?

Er det noe problem å få tak i DAB-radioer?

Det at vi nå må kassere rene FM-radioer (de som ikke har noen annen funksjon, som vekkerklokke eller mobiltelefoner eller kinoforsterkere eller ...) eldren enn 8-10 år er altså et argument mot fornying, et kritikkpunkt mot å modernisere kringastings-teknologi? Mens det at vi må kassere mobiler etter maks 2-3 år fordi den forrige teknologien er foreldet gjør at det er aksptabelt? Betyr det at hvis den teknologiske utviklingen hadde stilt krav om at vi måtte skifte ut mottakerne våre hvert 2-3 år, ville det vært helt akseptabelt?

Det er faktisk det du sier! At det er helt OK at mobil-utskifting med et par års mellomrom pga ny teknologi er helt OK, mens radiio-utskifting etter førti år pga ny teknoloigi er helt uakseptabelt. Jeg må medgi at jeg ikke helt forstår logikken.

   #442
 7,686     Bærum     0
Du leser innlegg som Fanden leser Bibelen. Du kan fremdeles bruke din 2G telefon til å ringe med. 3G og 4G gir ny funksjonalitet og kapasitet. Den eneste brukeropplevelsen DAB gir er flere kanaler.
   #443
 117     0
Og benytter antall søk på nett på samme måte:
Teller med brukte DAB uten +, kabler og mye annet som ikke er relevant.
   #444
 25,138     Akershus     0
"Det er faktisk det du sier! At det er helt OK at mobil-utskifting med et par års mellomrom pga ny teknologi er helt OK, mens radiio-utskifting etter førti år pga ny teknoloigi er helt uakseptabelt. Jeg må medgi at jeg ikke helt forstår logikken."

Logikken er jo ganske enkel ny mobil gir nye muligheter, gammel radio gir lyd, ny radio gir lyd. Hvorfor skifte?
Du har en gammel Tandbergforsterker, hvorfor skal du tvinges til å bytte til en DABbergforsterker? Begge gir god lyd, men strømleverandøren vil ikke leger levere strøm til Tandberg-utstyr.

Ad bildekk, irrelevant sammenligning. De nye dekkene erstatter utslitte dekk og gir nytt veigrep, den nye DABben gir det samme som det den erstatter: grei lyd. Dette til en meningsløs kostnad i biler.

De fleste her er nok enige i at DAB kan være en grei oppgradering. Problemet er lappverket en plages med i endog nesten nye biler. Masse bortkastede penger.
Signatur
   #445
 80     Å vestland, vestland     0
Det er fleire ting ein kan irritere seg over når det gjelder innføringen av Dab..
Kostnader:  her får Kari og Ola Nordmann ein rekning på xx milliarder fordi staten ikkje har råd til 100 mill. i året for å drifte fm nettet. Eg personlig har ikkje økonomi til å oppgradere mine radioer. Aktører i Elektronikkbransjen kommer til å ha noen heftige julebord i år😀

Dekning: for meg som bur på vestlandet e da provoserande å høyra dekningssjefen uttale av tunneler som HAR fm skal få dab. Strekninga Voss-Bergen har 39 tunneler fordelt på 31,6 km. Tre av dei har fungerende fm dekning..

Miljø: liker ikkje at vi skal kassere xx millioner velfungerende radioer. Skal erstattes av nye radioer som garantert ikkje har samme levetid som dei gamle.   Elektronikk i dag blir ikkje bygd for å vare stort lengre enn garantitida.
Angående mobil, min sony w995 frå 2009 fungerer kjempebra. Trenger ikkje ny..
Signatur
   #446
 117     0
Rettt skal være rett:
Gjorde et nytt søk på Komplett.
Nå begynner de faktisk å få inn noe brukbart utstyr.
Koster litt, men men ...

   #447
 3,595     0
Ad bildekk, irrelevant sammenligning. De nye dekkene erstatter utslitte dekk og gir nytt veigrep, den nye DABben gir det samme som det den erstatter: grei lyd. Dette til en meningsløs kostnad i biler.

Jeg hører mye på radio, men får praktisk talt ingenting av det jeg er ute etter på FM. NRK Jazz, Allid Nyheter, Folkemusikk, Nyheter. Tidligere var barneprogrammene ("NRK Super") viktige. P2 er essensiell; den får du jo på FM i byene, men jeg ferierer svært ofte nordover, og i mange strøk skal du ikke svært langt bort fra E6 før den forsvinner.

Så å si at DAB erstatter noe jeg hadde fra før rett og slett holder ikke vann. Jeg får massevis av stoff med DAB som jeg ikke hadde før. Pluss bedre veigrep på lyden. Mange steder rundt i fjell-Norge er FM-lyden som helt blankslitte dekk. På tide å skifte ut.

   #448
 3,595     0
Du leser innlegg som Fanden leser Bibelen. Du kan fremdeles bruke din 2G telefon til å ringe med. 3G og 4G gir ny funksjonalitet og kapasitet. Den eneste brukeropplevelsen DAB gir er flere kanaler.

Hey, snakk om å lese...

Poenget her varet helt annet: Om vi nordmenn skulle holde oss borte fra ny teknologi til det er skapt et stort verdensmarked (og her betegenes 100 millioner solgte enheter som et "knøttlite" marked). Og så vrir du det om til at en annen, gammel teknologi fortsatt kan brukes der den fortsatt kan brukes.

Eller var det ment som reelt argument: At Norge gjerne kan kaste seg på helt ny teknologi som enda ikke har noe stort verdensmarked, bare dersom det finnes en annen, eldre teknologi (som brukes til noe annet)?

Men hvis det ikke finnes noen annen, eldre teknologi for noe annet, da må vi nordmenn vente til en ny teknologi har tatt over dominansen både i land det er naturlig og unaturlig å sammenligne oss med?
   #449
 3,595     0
De fleste her er nok enige i at DAB kan være en grei oppgradering. Problemet er lappverket en plages med i endog nesten nye biler. Masse bortkastede penger.

Det som er mest frustrerende er hvor selvforskyldt det er for mange bileiere.

Jeg har snakket, både direkte og over nettet, med utallige mennesker de siste fem år som har kjøpt seg bil uten DAB-radio, selv om det var tilgjengelig som originalutstyr. Men de har trukket på skuldrene: Vi får se om det blir noe av dette DAB-systemet. (Jeg snakker nå om etter at Stortinget gjorde sitt vedtak.) Jeg har vært borti flere som har hevdet at det ikke var mulig å få bilen levert med DAB, til tross for at produsenten har hatt det som standard fra lenge før bilkjøpet. Når kjøperen finner fram kopien av bestillingen på bilen viser det seg at han har krysset av eksplisitt for en radio uten DAB.

Det gjelder selvsagt ikke alle. Men jeg har lenge forundret meg over hvor stor andel av de jeg prater med som mer eller mindre bevisst har knepet øynene igjen og håpet at DAB var borte når de åpnet dem igjen. For her snakker vi om folk som definitivt kjenner til DAB. Folk som i flere år har sagt alt fra 'Jeg vil nå se hvordan det går' til hissig 'Ingen skal tvinge meg til å kjøpe noen DAB-radio'.

Mange av de som i dag betaler store summer for å få installert en original-radio kunne sluppet det om de hadde valgt en DAB-radio ved bilkjøpet (selv om det kanskje ikke var standardvalget i 2011). Og mange av de som idag lager seg et lappverk med adaptere og løse kabler og antenner dinglendende i vinduet kunne like gjerne, og i en del tilfeller til lavere pris, byttet ut ISO- eller dobbel-ISO radioen i dashbordet med moderne radio med DAB, gjerne også med andre nye funksjoner. (Dette gjelder spesielt eldre biler, fra en tid da DAB ikke var aktuelt ved bilkjøpet). Men det har blitt skapt en aura rundt DAB i bil at det"må" være spinndyrt å skifte ut den gamle radioen, og derfor kan selgerene ta helt uhørte priser for disse adapterne. Kjøperne tar seg ikke bryet med å undersøke prisen på en ny komplett radio.

Bilkjøpere de siste fem-seks år burde visst bedre. Og ikke kom å si at DAB har kommet som julekvelden på kjerringa - den som ikke de siste årene har fått med seg at DAB er på vei inn, er mer enn lovlig nedsnødd!
   #450
 117     0
Samme hvordan du vrir på det;
Her forsøker DAB-klanen (hvem det nå er) å innføre en teknologi markedet ikke etterspør.
Etter å ha mast om DAB i mange år, særlig gjennom NRK, ble den siste utvei å benytte "tvang" i den form å skru av FM sendingene.
Riksrevisjonen bør starte undersøkelser for stortingets begrunnelse for sine vedtak.
Kan nok resultere i at noen "hode ruller".
...
Det er ikke snakk om å ikke ta i bruk ny teknologi, nordmenn tar i bruk ny teknologi ganske tidlig når de ser nytten.
Den nytten har ikke mange nordmenn sett i DAB.