pwb
   #11
 2,283     Ski     0
Det går nok greit så lenge det er en yrkesbil, altså en bil som ikke er mulig å bruke i daglig bruk fordi den er full av utstyr. Men du kan ikke bruke den til butikken i helgene Wink En viktig faktor er også hvor mange hjemme hos deg som har førerkort og antall biler ellers, er dere to som har førerkort (du og fruen) og allerede har to biler så taler det positivt for at du ikke blir beskattet for yrkesbilen. Ett annet viktig moment er å føre så nøyaktig kjørebok som overhode mulig slik at du kan dokumentere at du ikke har brukt bilen privat. Det er jo snylterne de vil til livs (og dem er det mange av), ikke de som bare gjør jobben sin selv om det kan virke slik veldig ofte.

   #12
 5,725     0

Skal du betale for å vite hvordan du skal gjøre ting riktig? Det er utrolig frekt. Du får si til dem at med så dårlig service er du ikke interessert i benytte dem til skatteinnbetaling.


Kr. 430 for ein bindende forhåndsuttalese?
Gitt vekk i sak som dette og dei fleste andre.
Hør med ein skattejurist, han har rådgi men ikkje bestemme, i tillegg ser ein fort at kr 430 knapt holder til ein kopp kaffi der i gården.
Hos skatteetaten får du uttalese fra dei som faktisk behandler likninga.
Dette er det beste skatteetaten har kommet opp med på mange år ;D ;D ;D
Gebyret må være der for ikkje å blir oversvømt med saker.
Men det beste hadde naturligvis vore at regleverket var så eintydig at ein ikkje kunne ta feil.
  (trådstarter)
   #13
 22,342     Akershus     0

Det går nok greit så lenge det er en yrkesbil, altså en bil som ikke er mulig å bruke i daglig bruk fordi den er full av utstyr. Men du kan ikke bruke den til butikken i helgene Wink En viktig faktor er også hvor mange hjemme hos deg som har førerkort og antall biler ellers, er dere to som har førerkort (du og fruen) og allerede har to biler så taler det positivt for at du ikke blir beskattet for yrkesbilen. Ett annet viktig moment er å føre så nøyaktig kjørebok som overhode mulig slik at du kan dokumentere at du ikke har brukt bilen privat. Det er jo snylterne de vil til livs (og dem er det mange av), ikke de som bare gjør jobben sin selv om det kan virke slik veldig ofte.
Ikke lov å kjøre til butikken hvis du skulle snidde forbi en på vei til jobben etter det som ble sagt.

Uansett kan jeg ikke skjønne at det skal være så mye vinning eller moro med å kjøre en bil som er en blanding av verktøyskasse og askebeger.

Rådet  fra skattefolka var å føre en 110% sikker kjørebok.
   #14
 51     0
Det er sikkert lite moro i å kjøre en Berlingo rundt omkring, men noe greia er at man ikke skal få reisefradrag samtidig som arbeidsgiver dekker kjøring mellom hjem og arbeid.
Kjøring mellom hjem og fast arbeidssted. Slik kjøringen er skattepliktig også hvis man har utstyr med seg i bilen, man kjører lastebil osv.

Egentlig er regelverket for fri bil ganske greit (og firkantet)
1) Hvis bilen er egnet til privat bruk

De fleste varebiler er det, Når det gjelder biler med verktøy/utstyr, så må det være store mengder utstyr, som ikke uten videre lar seg gjøre å fjerne.

Og
2) arbeidstakeren har denne fritt tilgjengelig

Den står hjemme hos arbeidstakeren

Og
3) arbeidstakeren bruker bilen i det minste sporadisk privat

Privat bruk er blant annet å kjøre innom butikken, å kjøre til hytta eller fotballtrening og å kjøre mellom hjem og fast arbeidssted.

Reglene for yrkes- og arbeidsreiser er kompliserte, men godt forklart i lenken min over.

Fordi 1 og 2 som regel er oppfylt så blir spørsmålet om bilen er brukt privat eller ikke. De som har kjørebok som viser at all kjøring er yrkesreiser vil naturligvis slippe beskatning.

De som har kjørt privat... De får en ofte urimelig høy standardfordel.
   #15
 1,396     Nordpolen     0
Du har krav på fradrag for kjøring til og fra jobb selv om du bruker firmabil og drar rett ut til kunde
   #17
 774     Konnerud i Drammen     0
Alle de punktene du nevner der gjør jeg. jeg er da montør som jobber stort sett ute, jeg har da bil hjemme full av utstyr. nå er ikke jeg så ofte innom kontoret som 2 dager i uka, men i enkelte tider kan jeg ha oppmøte på kontoret hver dag i månedsvis, for så å dra ut til kunde derfra igjen.
jeg har bilen stående her hjemme året rundt, handler mat og henter unger i barnehagen, om det er lov er jeg usikker på.

hørte rykter om at det muligens ville bli lov å henre barn i barnehage, da det var mer miljøvenning, i forhold til å dra hjem og kaldstarte en bil for å hente unger.. går ikke ann for politikerne å bruke sunn fornuft.

om jeg skal til noen som er mellom jobb og hus, så bruker jeg firmabilen, f.eks trening.

de gangene jeg har vakt, døgnvakt,en uke i slengen.. så tar jeg med meg bilen uansett hvir jeg skal.. hender støtt fruen kjører en bil og jeg jobbilen om vi skal i selskap eller noe mens jeg har vakt, så kjører ikke den fordi det er billigere eller veldig gøy. men for å være i beredskap.

vi har gps sporing i bilenene så vet ikke helt hvordan det stiller seg. men bruker såklart firmabilen minst mulig når jeg ikke trenger den, men bruker såklart sunn fornuft..

og nei, jeg skstter ingen ting av dette.
Signatur

pwb
   #18
 2,283     Ski     0

Alle de punktene du nevner der gjør jeg. jeg er da montør som jobber stort sett ute, jeg har da bil hjemme full av utstyr. nå er ikke jeg så ofte innom kontoret som 2 dager i uka, men i enkelte tider kan jeg ha oppmøte på kontoret hver dag i månedsvis, for så å dra ut til kunde derfra igjen.
jeg har bilen stående her hjemme året rundt, handler mat og henter unger i barnehagen, om det er lov er jeg usikker på.

hørte rykter om at det muligens ville bli lov å henre barn i barnehage, da det var mer miljøvenning, i forhold til å dra hjem og kaldstarte en bil for å hente unger.. går ikke ann for politikerne å bruke sunn fornuft.

om jeg skal til noen som er mellom jobb og hus, så bruker jeg firmabilen, f.eks trening.

de gangene jeg har vakt, døgnvakt,en uke i slengen.. så tar jeg med meg bilen uansett hvir jeg skal.. hender støtt fruen kjører en bil og jeg jobbilen om vi skal i selskap eller noe mens jeg har vakt, så kjører ikke den fordi det er billigere eller veldig gøy. men for å være i beredskap.

vi har gps sporing i bilenene så vet ikke helt hvordan det stiller seg. men bruker såklart firmabilen minst mulig når jeg ikke trenger den, men bruker såklart sunn fornuft..

og nei, jeg skstter ingen ting av dette.


Hvis du blir tatt vil det bli jævla dyrt, de skattelegger deg mange år tilbake også.
   #19
 51     0
@Julenissen - Det er helt korrekt, jeg ønsket bare å belyse sammenhengen med skatteplikten for arbeidsreiser dekket av arbeidsgiver.

@Tanngarden - Du bærer selv risikoen her, skulle kemneren komme på kontroll hos din arbeidsgiver vil de nok se og ta opp dette. Normalt vil du omliknes for 3 år og få tilleggsskatt på 30 % ordinær + 15 % skjerpet.
Eks
Varebil kr 150 000 gir skattepliktig fordel på kr 45 000 per år. Marginalskattesats på 38% gir en skatt på kr 17 100. 3 år med tilleggskatt og alt kan gi en regning på kr 74 385 + renter.

Det er nettopp når man skal ta hensyn til miljø og alt annet rart i skattereglene at de blir så innmari infløkte og uforståelige
   #20
 628     Bergen     0
Når først skatteguruene er lokket fram:

-Hvordan er det egentlig med "arbeidsreiser" med yrkesbil?
Jeg fører kjørebok med spesifisering av "yrkes-" "arbeidsreiser"
"Arbeidsreisene" blir beskattet. 

Jeg hadde en lang oppklarende samtale med det lokale kemmnerkontoret når kjørebøkene kom, så jeg har kontroll på kjøringen i jobbregi. (håper jeg)

Men hvordan er det så med disse turene innom butikken, legen osv ifbm en yrkesreise? 
Kan jeg føre en "arbeidsreise" tur-retur  butikk-hjem, bli skattet for det, og ha ren samvittighet?

Og er det i så fall en grense for hvor mange slike turer jeg kan føre uten å risikere å ha "fått" bilen av arbeidsgiver?

Det får gå at jeg betaler noen tiere i millimeterrettferdighetens navn, men det plager meg at yrkesbilen skal bli en fotlenke og tidstyv .
-Spesielt med tanke på at alternativet, oppmøte på kontoret, hadde betydd 5-30 minutts buss/sykkeltur med fullt reisefradrag og full frihet.. >Sad