1,140
32
6
Dieselutslippsbløffen
5,111
Sørnorge
0
VW's utslippsmanipulasjon som ble avslørt i usa har blitt viden kjent denne uka. De er nok ikke alene om dette jukset. Men jeg kom over en artikkel som tilførte en (for meg) ukjent informasjon:
http://www.hegnar.no/motor/artikkel563640.ece
Hvordan kan det henge sammen? Er det tre ganger så mye juks på lastebiler og busser?
http://www.hegnar.no/motor/artikkel563640.ece
TØIs målinger viser at nye diesel personbiler slipper ut mere NOx enn nye tunge kjøretøy. En ny personbil med dieselmotor i bytrafikk i gjennomsnitt slipper ut rundt tre ganger mer NOx enn en ny buss eller lastebil
Hvordan kan det henge sammen? Er det tre ganger så mye juks på lastebiler og busser?
http://yara.co.uk/nox-reduction/adblue-for-vehicles/what-is-adblue/
Kjøres på lavere turtall og motorer har større moment kanskj???
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
I England hadde de bensinpumper som telte opp antall liter fortere enn faktisk levert med unntak av at ved 5.0Liter og 20.0L som var testvolumene så var levert mengde korrekt. For alle andre volum var det varierende grad for lite levert. Ingeniørne er vel tatt over av WV nå
Adblue er det vel bare MB som bruker på lastebil/buss?
Gjør EGR egentlig noe godt for NOx utslipp? Alle biler er vel uansett laget slik at de lukkes når man trykker gasspedalen ned til et bestemt nivå? Altså burde det ikke være behov (ytelsesmessig) å lage en eksosrørsensor som endrer EGR oppførsel når en måle pinne stikkes inn?
"Fra tunge kjøretøy med Euro VI dieselmotorer er det SCR-teknologien,
reduksjonsmidlet urea og avanserte styrings- og reguleringssystemer som er grunnen
til de lave utslippene av NOx virkelig trafikk. Ny avansert SCR-teknologi medfører
etter hva vi kan forstå en ekstra kostnad i størrelsen 60000.-
(NOK) per kjøretøy. Itillegg kommer forbruk av urea."
(https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=40122)
Sitat fra toll.no:
"Målemetodene for NOx-utslipp, i henhold til EUs avgassdirektiver, er ikke de samme for tunge kjøretøy som for lette. Kjøretøy som i det norske avgiftssystemet grupperes i avgiftsgruppe A, B og H, vil som hovedregel være godkjent etter målemetoden for lette kjøretøy. Noen få vil imidlertid være godkjent etter målemetoden for tunge kjøretøy. Skillet mellom lette og tunge kjøretøy i avgassammenheng går ved en referansevekt (egenvekt uten fører + 100 kg) på 2.610 kg.
Utslippet for tunge kjøretøy måles med motoren i benk, og utslippet oppgis i gram pr kwh. Dette betyr at de oppgitte verdiene for tunge kjøretøy ikke kan sammenlignes med verdiene for lette. En egnet omregningsfaktor mellom tunge og lette utslippstall er heller ikke mulig å finne."