633    29    3  

"Du bygger - vi tar oss av resten!"

 4     0
Hei,
jeg har et spørsmål til byggmestere: selger dere for det meste arbeidstimer med en viss fortjeneste eller er det også vanlig å legge på et påslag på byggevarer i et byggeprosjekt?
Med konseptet "du bygger - vi tar oss av resten" (det er ikke bare Optimera som praktiserer) får man jo et relativt bekymringsfritt liv, men man gir jo også bort muligheten til å tjene penger på et prosjekt, pengene går til kjedene istedenfor, eller? Jeg hører ihvertfall at byggmestere er veldig lojale mot kjedene sine, de har heller ikke tid til å shoppe etter bedre priser andre steder. Det virker litt et kortsiktig behag å overlate innkjøp og planlegging til noen andre.


 

Du ser et godt tilbud på en byggevare fra en alternativ leverandør. Må nok hentes 50km unna, men du får 10000kr lavere materialkost. Hva gjør du?

  • Henter og beholder differansen.
  • Henter og deler differansen med kunen.
  • Henter og gir hele differansen til kunden.
  • Ignorerer tilbudet. Du er lojal mot din faste leverandør.
  • Ignorerer tilbudet, fordi kunden betaler materialkostnad etter regning og du får ingenting hvis du finner en byggevare billigere et sted.


   #1
 3 679     Akershus     3
Hei,
jeg har et spørsmål til byggmestere: selger dere for det meste arbeidstimer med en viss fortjeneste eller er det også vanlig å legge på et påslag på byggevarer i et byggeprosjekt?
Med konseptet "du bygger - vi tar oss av resten" (det er ikke bare Optimera som praktiserer) får man jo et relativt bekymringsfritt liv, men man gir jo også bort muligheten til å tjene penger på et prosjekt, pengene går til kjedene istedenfor, eller? Jeg hører ihvertfall at byggmestere er veldig lojale mot kjedene sine, de har heller ikke tid til å shoppe etter bedre priser andre steder. Det virker litt et kortsiktig behag å overlate innkjøp og planlegging til noen andre.





Dersom vi jobber på timer tar vi påslag på alt vi leverer, i tillegg til fakturerte timer. Er dette noe man ønsker å unngå, bør man gå for fastpris.

Pengene går ikke til kjedene, dersom utførende leverer materialene, tas det påslag. Uansett førpris.

I mange tilfeller er kontosystemets rabatter knyttet opp til forbruket. Dermed kan det lønne det seg for et firma å handle så mye som mulig på samme sted.

Tid er en faktor her, og de fleste har ikke tid til å lete rundt etter det rimeligste, for så å reise til andre siden av byen for å hente det. Med mindre du som kunde aksepterer at for hver gang du sparer 150kr på at jeg handler materialer på andre siden av byen og får to timer på timelista som man kunne produsert noe, drar håndtverkeren til nærmeste mulige utsalg som man har konto hos.

Og med mindre man er *helt* låst til en leverandør, vil de aller fleste håndverkerfirmaer se nødvendigheten og fordelen av å ha konto flere steder,  men bruke *en* som hovedleverandør. (Nå snakker jeg nok mer for de som er mindre firmaer enn de store, de har fort spesielle avtaler og skal stort sett alltid ha store kvanta.)

Et godt kundeforhold er mer enn bare penger - kunne f.eks. komme med en bit av en gammel panel vi trengte, som ikke fantes i noen trelaster. Vår mann tok jobben og sporet opp, bestilte og leverte denne til oss, om den fantes. Bare ved hjelp av *en* telefon fra oss. Sånn service tør jeg påstå at man ikke får uten å ha faste leverendører.

Ser spørsmålet ditt over - Det er litt urealistisk. Av flere grunner. De aller fleste som har ulike byggevarer idag leverer. Dersom man velger, som du antyder, å kjøpe hos en annen leverandør, kjører de ut. Vi så etterhvert at det var mindre og mindre gunstig å hente selv, si en baderomsinnredning som kom på lager på andre siden av byen. Det kunne ta halve dagen, om man var uheldig med trafikken. 

Det som også ble gjort, og her kommer kundeforholdet med faste leverandører inn: I tilfellet over, så kunne vi ringe "vår" lokale mann og si at "handler vi der får vi noe til sånn og sånn pris. Er du interessert i å gi en pris?" Og stort sett alltid fikk vi en pris som lå  litt under oppgitt pris. 


.Thag
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 4     0
Takker for omstendelig svar, Thag! Du nevner flere gode grunner for hvorfor kundeforholdet til leverandøren har stor vekt slik at "sidesprang" blir uaktuelle. Samtidig er det mye (altfor mye?) tillit til kjeden. Det går jo lett å finne prisforskjeller mellom kjedene på nøyaktig samme produkt. Både du og din mann i kjeden kan være redelige personer, men til slutt kan det bli høyere sluttpris som kunden skal betale fordi kjedene kan «leke  med priser og rabatter. Og ingen mekanisme for kontroll fra byggmesterens side (har ikke tid til å jobbe som controller).
   #3
 1 382     0
Av nysgjerrighet. Som firma med "fast" leverandør får dere jo gjerne 30-40% rabatt, om ikke mer. Når dere så tar påslag, er det da fra deres rabatterte priser eller på topp av ordinær utsalgsprisen fra deres leverandør?
   #4
 3 679     Akershus     0
Av nysgjerrighet. Som firma med "fast" leverandør får dere jo gjerne 30-40% rabatt, om ikke mer. Når dere så tar påslag, er det da fra deres rabatterte priser eller på topp av ordinær utsalgsprisen fra deres leverandør?


Tror praksisen er forskjellig her fra firma til firma. Det vanlige hos oss var at vi og kundene delte på rabattene vi fikk. Vi skulle tjene penger, og kundene skulle vite at vi tok vare på kundens interesser.


.Thag
Signatur
   #6
 275     0
Dette gjelder også for elektrofirma.

Prisene for brød og smør varer er ofte bedre priset hos ,megaflis,elektroimportøren og nettbutikker.
Men samme gjelder som over her . De fleste Elektrofirma handler hos en hovedgrossist , da det ikke er lønnsomt å bruke timer på å renne rundt i flere butikker for å spare et par kroner i materiell.
   #7
 1 382     0
Synes det er motsatt hos elektriker og rørlegger. Der er priser utelukkende dyrere fra elektriker enn det er om en handler selv, og gjerne stor forskjell i pris også.

På bygningsmaterialer vil en faktisk få bedre priser via tømrer enn hva hyllepris er, forutsatt at de fordeler rabatten de får.

   #8
 275     0
Med rabatt så er prisene lik eller nesten lik på nett vs grossist i de fleste tilfeller så regner med at elektrofirma tar rabattert pris pluss et lite påslag. ( vet ikke om jeg klarer å gjøre meg helt forstått her ) 😊

Ta feks gipsplater , tviler på at noen får bedre pris på optimera kontra obs bygg når de kjører tilbud 10 ganger i året 😊
Men klart på ting som ikke er brød og smør varer så er nok optimera billigere.
   #9
 3 679     Akershus     0
Gipsplater er ikke egentlig et godt eksempel, for det er ofte noe som er fast lavpris, og der har vi svært lite å hente.
Samme er tilfelle med impregnert i sommersesongen. Lite eller ingen rabatter på terrassevarer Smile

Tror vi klarte å forhandle oss frem til 5% engang vi skulle ha 300 plater Smile


.Thag
Signatur
   #10
 275     0
Poenget jeg prøver å få frem er at innen elektro så har ikke firma bedre priser hos grossist enn hva mannen i gata har på megaflis osv. På mange produkter.
Man kan jo ikke forvente at firma skal kunne gi pris til kunde som da er lavere?


En rørlegger betaler også ofte det samme eller mer for produkter hos grossist som megaflis osv selger de for.

Dette er jo storkjøp avtalene til megaflis og gjengen som gjør at det er slik?