278    9    0  

ENK eller AS

 636     0
Har regnet litt på det og ser at det muligens kan være aktuelt og gå over til AS. Har drevet ENK i 5 år og ser at 5 år med invistering i verktøy, stillas etc har nådd mettingspunktet og no går "utgiftene" ned og skatten går opp.

Noen som har lignende erfaringer som har gått over til AS og kanskje angret???

Prøver og få oversikt over "nye" utgifter/kostnader i forbindelse med AS, men dette blir nesten som å kaste pil i blinde.

Dette har jeg bl. a. funnet ut:
Regnskapsutgifter komplett ca. 40k
OTP 2% av bruttoløn
YS-forsikring 8000?
Arb.gj. avg.
Kostnader til bil og bilhold (bil blir innskuddt "egenkapital" + cash til oppstartskostnader)


Ser at jeg kan leige ut verktøyet/stillaset jeg har i dag til AS'et som skattfri leieinntekt. (2000,- pr mnd)
Hvilke andre skattefrie goder kan man unne seg???

   #1
 5 979     Finnmark     0
Har hatt begge varianter!
Lagde ett nytt AS når skatten gikk til himmels i ENK....
Nå er det også lettere pga lavere krav til egenkapital: 30000k
og valgfri revisorplikt.....
Du er bedre sikret som ansatt i AS, ved sykdom/permitteringer o.l

I prinsippet så kan du utgiftsføre alt mulig relatert til arbeidet....
Ingen problem med leie av stillas.....du kan også leie ut garasjeplass/kontor til AS.

Her er litt info, fra selskap jeg brukte:
http://www.firmahjelp.no/

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=1&FagKey=21&ArtKey=44
Signatur
   #3
 5 979     Finnmark     0
Tja! ett godt tips dekker jo fort inn medlemskapet......
Signatur
   #4
 819     Østfold     0
Hvis du har drevet et ENK i flere år har du kanskje en forretningsverdi / goodwill som AS'et kan kjøpe av deg. Det betyr avskrivningsfradrag hos AS'et og følgelig mindre skatt.

Men ha magemål hvis du gjør det, flere har vært litt for optimistiske og fått omklassifisert deler av vederlaget som de prøvde å få til å bli goodwill til å bli lønn - altså høyere beskatning.
  (trådstarter)
   #5
 636     0
Hvordan vil regnskapet for ENK'et se ut når jeg velger og skyte varebilen inn som Egenkapital i AS'et? Bilen har en restverdi på 27000, når jeg skyter denne inn i AS vil jeg sette verdien på bilen til 14900 samt skyte inn 15100 i kontanter.

Vil jeg da kunne avskrive resten i ENK'et på 27000? Eller blir det differansen mellom 14900 og 27000???
M17
   #6
 1     0
Jag har lite samma fråga. Jag bedriver just nu ett enkeltmannsforetak och funderar på att istället starta ett AS. När tycker ni att man ska börja fundera på att skifta över? Finns det någon brytgräns rent pengamässigt som kan vara värd att titta på?
   #7
 931     0
Jeg driver også ENK men har slått fra meg AS. Ser ikke helt forskjellen i beskatning, den blir jo prosentvis nesten den samme?

ENK: 23% personbeskatning, 11.4% trygdeavgift, 15.4% trinnskatt = 49.8% totalt.
AS: 46.6% skatt på utbytte totalt.

En liten forskjell er det, men det spises jo opp av at det er dyrere å drive AS. Bl.a ville jeg fått krav om revisor.

   #8
 862     Bergen     0
Største forskjellen mellom ENK og AS må nå være å få begrenset ansvar som AS. Tenker da på at grensen går ved innskutt aksjekapital og ikke alt du eier og har som ved ENK. Som ansatt oppnår man også rettigheter og goder som et ENK ikke gir.

Vil imidlertid anbefale å ta en titt på nettbasert regnskap som fx Fiken, det kan være mye penger å spare på dette. Hjelper deg også til å overholde frister ved innsending av skjema og innbetalinger.

Personlig ville jeg holdt bil utenfor selskapet, kan lett koste mer enn det smaker. Unn deg heller km-godtgjørelse for all yrkeskjøring. Aksjekapitalen kan du jo investere over langs - tidligere var det i hvert fall innen utgangen av stiftelsesåret. Og kapitalen kan du bruke, det er ikke noen regler om å fryse den.
Signatur
   #9
 4 290     Sørlandskysten     0
Start AS og sett inn verktøy som egenkapital. Det har du jo allerede kjøpt. Da er det fint at AS'et kan ta verditapet på dette. Bare verdien er over 30.000 ved oppstart går det fint.

AS har den fordelen at hvis du gjør en blunder og får erstattningskrav fra kunde, er det kun AS'ets kapital det kan gå utover. Du slipper å gå personlig konkurs som ved et ENK. I et AS kan du tilpasse din egen lønn etter behov. Da kan du tilpasse deg for å slippe toppskatt, og heller ta ut dette som lønn i nedgangstider. Skulle oppdragene forsvinne slik at du plutselig ikke har jobb lenger, vil du få arbeidsledighetspenger av NAV hvis du var ansatt i AS, men ikke hvis du jobbet i ENK.

AS har den ulempen at det krever en egen selvangivelse. Det blir litt mer papirarbeid. Jeg har både AS og ENK, og gjør alle papirarbeid og regnskap selv. Det går med ca 2-3 dager i året til ekstra papirarbeid på AS'et.

Det er ikke lenger revisorplikt for AS med under 5mill (tror jeg var grensen) i årlig omsetning.

OTP er ikke nødvendig når du eier minst 50% (mer det var grensen) av selskapet du jobber i. Eventuelt andre ansatte som ikke eier halve selskapet må ha OTP. Ansatte som har mindre enn 75% (tror jeg var grensen) stilling trenger ikke OTP.

Firmabil er bare lurt dersom du kjører MYE PRIVAT, og lite i jobb. I andre tilfeller ei bilen privat og skriv kjøregodtgjørelse. Unntaket fra dette er om firmabilen IKKE brukes privat OG jobben medfører stor slitasje på bilen. Jeg har kjøpt bruktbil privat og kjørt til både Bergen og Stockholm i jobb. Kjøregodtgjørelsen har dekket alle bilutgifter (inkludert kjøpesum) med god margin. Og det er enda en stor forskjell på ENK og AS - ingen grense for hvor mange km du kan skrive pr år i AS. Enda en fancy ting er at skatteetaten kom på kontroll for mange år siden og oppdaget at jeg hadde regnskapsført kostutgifter. Da fikk jeg streng beskjed om at jeg i fremtiden skulle reise tilbake til (hjemme)kontoret for å spise og heller skrive km for dette - selv om jeg faktisk velger å ikke kjørte den turen for å spise. Dermed har jeg fått veldig mange km jeg aldri har kjørt. Enkelte år har jeg hatt nesten like mye i kjøregodtgjørelse som i lønn!
Signatur