4,928    25    9  

Er avbalansering av dekk med vekter gammeldags?

 2,297     Ski     0
Det finnes jo metoder for å avbalansere dekk ved å legge en neve med metallkuler løst inne i dekket. Disse vil automatisk fordele seg og gi ett 100% avbalanser dekk til enhver tid. Hvorfor blir ikke dette brukt? Er det fordi man da ikke kan ta betalt for å bruke an fancy dekkmaskin som er grunnen? Noen som vet om noen i Oslo området som tilbyr slik type avbalansering? Det er kanskje mer utbredt på større typer dekk?

   #1
 141     Egersund     0
Jeg tror det er som du sier: dette er mer utbredt på større dekk. Men trodde det var en type sand som ble brukt jeg..

På et vanlig bildekk er det normalt med 50-100 gram lodd.
Tenk deg et 40-80 tommers hjul, dette skal gjerne ha på kilosvis med lodd vil jeg tippe. Lodd er dyrt, og 500 gram med banke eller limelodd per hjul blir fort en kostbar affære. Ikke minst skal man ha en maskin for å kunne avbalansere disse store hjulene i Grin Da er en neve med stålkuler eller sand billig Smile
   #3
 141     Egersund     2
Neida. Er ikke så veldig unormalt med et litt "ukurant" hjul, billige dekk fra dekkonline feks.
Er også premiummerker (Ingen nevnt, ingen glemt) som har mye kast.

Kjøpte avbalanseringsmaskin til godt og vel 80 000,- uten moms på min tidligere arbeidsplass. Denne hadde en funksjon for å spare lodd. Ved å kalkulere mer effektive måter å plassere loddene på, samt den hadde toleranse på at når man passerer 30 kmt med bilen, så balanserer hjulet en del selv faktisk, derav sparte vi gjerne noen gram lodd per hjul. Var faktisk en egen statistikk på dette innebygget i maskinen, så man kunne legge inn hva loddene kostet og se hva man sparte i kroner og ører. Men nå er jeg på et annet verksted, så vet ikke helt hvor mye som ble spart.
Kunne faktisk også velge å plassere loddene bak eikene på felgen, slik at de ble "usynlige".
Ganske avanserte greier Grin Men det gikk jo en del mer lodd på denne funksjonen da.. :p
   #4
 10,486     Akershus     0
Hvordan kan litt løs sand inne i hjulet finne ut hvor det trengs mer vekt?
Signatur
   #7
 10,486     Akershus     0
Snodige greier.

Jeg ser den tråden er 10 år gammel. Hvis dette virkelig var så fantastisk, så burde vi vel ha hørt litt mer om det nå?
Signatur

   #8
 18     romerike     0
Avbalanseringspulver er vell tilsalgs i de fleste dekksjapper.Grunnen til at det ikke er veldig mye brukt på personbiler  i forhold til større kjøretøy er at det trenger tid til å legge seg ''til rette'' under akselerasjon. På en lastebil vikk ikke dette være ett problem, men en vanlig bil som klemmer på litt ut av ett lyskryss, vill sitte igjen med føelsen av at felgen er bulket.
  En anen ulempe er at ved litt fuktighet inne i dekket, vill pulveret klumpe seg og en er likelangt. Ikke noe problen for dem som driver med langkjøring, men til og fra butikken 2 ganger i uka blir det aldri noe varme i dekket, å er det en anntydning til fukt i lufta i dekket da, sitter en igjen med en stein inni dekket Shocked
   #9
 141     Egersund     0
Men med metallkuler er jo ikke dette med fuktighet og klumping et problem da. (Vel og merke hvis dette er tilfelle. At dette blir brukt...)

Snodig ting å fundere på en lørdagskveld dette her Grin
   #10
 7,686     Bærum     1
Ja interessant dette her. Ser ikke helt hvorfor kuler eller sand skal legge seg slik at det utligner ubalanse. Hadde vært artig om noen kunne komme med en forklaring på fenomenet.
   #11
 3,234     Vestfold     1
Det er ikke slik at det demper resonansen da? Man kan fint hindre svingninger som fører til resonans ved å dytte en masse inntil det. F.eks holde en finger på et glass man prøver å få til å sprekke?
   #12
 7,686     Bærum     0
Det vil ikke fjerne ubalansen. Hvis ubalansen skyldes urundhet ville jeg tro kulene la seg der dekket hadde størst diameter og gjorde vondt verre.
   #13
 4,110     Akershus (Follo)     0
Og hva skjer når man kjører for langsomt til at disse kulene kastes ut mot dekket? Kulene vil følge med nesten rundt for så å falle ned på felgen. Da får vel felgen endel juling og det kan vel ikke høres særlig bra ut heller?
Signatur
   #15
 7,686     Bærum     0
Hmmm. Må tenke litt. Hvorfor er det ubalanse i dekk? Er det kun ujevn vekt eller er det også urunde dekk? Man bruker jo vekter, men har ikke urundhet også noe å si? På den annen side, hvis det virker høres det jo greit ut. Problemet er vel som tidligere påpekt at kulene vil rulle rundt når man kjører sakte.
  (trådstarter)
   #16
 2,297     Ski     0
ja, men når man kjører sakte så merker man jo ikke at det er ubalanse heller. Veldig ofte så merkes jo ikke ubalanse før man er opp i 70-90 eller mer og da har jo disse kulene funnet sin plass for lenge siden?

   #18
 10,486     Akershus     0
Jeg kjører rundt med et reservehjul med en flat spot på. Det merkes gansge odt opp til ca. 60, men ikke over det. Neppe helt optimalt for veigrepet for det, men.
Signatur
   #20
 10,486     Akershus     0
Samme grunn som man AVregner fakturaer mot innbetalt ..?
Signatur
   #21
 7,686     Bærum     1
Nja, ikke helt. Å avregne betyr vel å trekke fra slik at differansen mellom fakturabeløp og innbetalt blir redusert eller helst null. Men du har et poeng. Når man avbalanserer gjør man et tiltak slik at gjenstanden kommer i balanse. Dvs. avbalansering er handlingen som fører til balanse.
   #22
 8,022     Bærum     0
Grunnen til digresjonen var at da jeg var og kjøpte nye dekk og kom med en bemerkning til han som styrte (av)balanseringsmaskinen om at det gikk jo jammen fort å avbalansere, så han rart på meg og sa - "du mener BALANSERE vel!" ...

Whatever.....  ;D
   #23
 367     Tromsø     0
Tja, man avretter jo og, da ofte i den hensikt å få det rettest mulig.
   #25
 923     0
Denne sanda funker nok ikke så bra som de skal ha det til, dynamisk balansering med lodd ytterst på hver felg og en fornuftig operatør fungerer best.

Begynner man å nærme seg 50 g(på en plass) på ett personbilhjul burde man vri dekket 180* i forhold til felgen, da skal man se at det blir bedre(forutsatt at det ikke er ekstremtilfeller av dekk/felg), de tvil jo alltid bli ille om felgens og dekkets ubalanse treffer noenlunde samme plass.
Har man urunde/skeive felger har avbalansering liten eller ingen nytte

På lastebil balanserer man sjelden eller aldri hengerhjul, eller tvillingmonterte hjul, men forhjul kan være kjekt, på den jeg kjører er ingen balansert og jeg har lite risting, så at sanda kan "funke" der kan jeg jo skjønne :-)

Vil du ha en best mulig balansering så bør det brukes slaglodd i felgkant såsant det er mulig, og en operatør som skjønner litt mere enn at loddet skal slåes på på toppen av felgen. Er det ikke mulig med slaglodd ytterst kan man bruke limelodd helt ytterst, men dette er ofte litt stygt på slike felger. Selv har jeg da ofte valgt statisk balansering med ett lodd på midten av felg istedetfor å kompansere for ugunstig plassering med større lodd og da gjøre det mere ubalansert totalt.

Det er aktører som bruker sand på personbilhjul, de fleste kommer tilbake med risting, de som ikke gjør det har neppe bruk for balansering.