#41
 3,234     Vestfold     0
Som nevnt, så er det rustfrittppå MC. Har selv hatt moped med rustfri bremseskive.

I norge har jeg neppe noen tro på at den varmen man får fra de hastighetene her har mye å si om det er stål eller rustfritt stål. Eneste er de med mye fjell og daler, men da må man nesten bruke girene litt mer aktivt og bremse på det.

Ser jo på bare noe så enkelt, som deler i forstilling osv, kunne ha vært galvanisert. Som oftest har det et tynt lag møkkalakk bare.

Plyuretanforinger holder lengre, men jeg har en følelse av at disse lager fort mye mer knirkelyd i bilen (og sånne lyder orker ikke jeg).


   #42
 3,042     Akershus     0

Fant hvertfall rustfrie skiver og annet til min toyota prius i usa
http://www.tennesseespeedsport.com/Stainless-Steel-Brakes-33475AA3R-Big-Bite-Cross-Drilled-Rotors.html

Tenkte å høre med dem om fullt kit. De har og rør osv..

Vil det bli problemer med godkjenning i norge?

Noen som vet om noen i norge som selger slikt?

Problemet med rust på bremseskivene er et ekstra stort problem på Prius, da man skal bruke minst mulig bremser for å kjøre mest mulig  økonomisk.. Og med de godt saltede veiene her på sørlandet, tar det ikke mange ukene før de er godt dekket med rust. Pleier å dreie de i danmark, da de ikke vil gjøre det her, bare bytte..

"Precision Turbo slotting maintains a clean pad surface giving you maximum grip and quiet braking."

Turbo ja, det har mye med bremseskiver å gjøre. ::)

Det kan godt tenkes de ikke er godkjent. Vet ikke om man må ha TÜV-godkjenning på skiver. Uoriginale deler bruker å gå greit gjennom EU-kontroll, men blir man sendt til biltilsynet så sliter man. Jeg tror det er en grunn til at det ikke finnes for biler på det europeiske markedet. Det finnes en drøss svindyre oppgraderingssett så pris kan ikke være den eneste faktoren.

Stålomspunnet bremseslange finnes mengder av. Strengt tatt ikke godkjent de heller. Bremserør bruker man å erstatte med kobber hvis man skifter de ut.
   #43
 3,234     Vestfold     0
Det er også noe jeg ikke forstår, at de originale bremserøra er av stål. Alle andre bytterør er i kobber. De er riktig nok glødde så de er enklere å skifte og bøye. Men ville også tro at kobberør er mer holdbare om det hadde vært fra fabrikk.

Eller nok en gang, om de stålrøra hadde vært galvaniserte på yttersiden fra fabrikk.
   #44
 3,042     Akershus     0

Som nevnt, så er det rustfrittppå MC. Har selv hatt moped med rustfri bremseskive.

I norge har jeg neppe noen tro på at den varmen man får fra de hastighetene her har mye å si om det er stål eller rustfritt stål. Eneste er de med mye fjell og daler, men da må man nesten bruke girene litt mer aktivt og bremse på det.

Ser jo på bare noe så enkelt, som deler i forstilling osv, kunne ha vært galvanisert. Som oftest har det et tynt lag møkkalakk bare.

Plyuretanforinger holder lengre, men jeg har en følelse av at disse lager fort mye mer knirkelyd i bilen (og sånne lyder orker ikke jeg).

Rustfritt tåler varmen bedre så det er nok ikke problemet. (I følge PDF-en jeg linket). Vet ikke om de tåler gjentatt oppvarming og nedkjøling dårligere.

Sliter selv med at i en relativt rustfri bil så er alt av bevegelige, eksponerte deler fulle av rust. Tror det blir en runde med Arcanol etter iherdig pussing. Blir helt dårlig av å se rusten som bygger seg opp i calipere o.l.

Poly-foringer knirker ikke noe mer enn gummi, heller tvert om, men man skal smøre foringen når den settes inn og man skal rengjøre godt før foringen settes inn. Har hørt en del klage på billige poly-foringer også. Selv bruker jeg bare PowerFlex og de er knall. Blir jo ny bil selv når man skifter helt greie gummiforinger.
Fox
  (trådstarter)
   #45
 519     Østfold     0
Jeg har kjøpt PowerFlex foringer til en annen ikke godkjent bil jeg har stående, blir spennende å se på resultatet. De koster "nesten ingenting" fra UK.
   #46
 3,109     Norge     0

Det er også noe jeg ikke forstår, at de originale bremserøra er av stål. Alle andre bytterør er i kobber. De er riktig nok glødde så de er enklere å skifte og bøye. Men ville også tro at kobberør er mer holdbare om det hadde vært fra fabrikk.

Eller nok en gang, om de stålrøra hadde vært galvaniserte på yttersiden fra fabrikk.


Veit ikkje om det er grunnen, men kobber-rør skal festast for kvar 20 cm minimum.

Skal bilprodusenten til med tre gangar fleire fester på alle miljona bilane dei produserar, så vert det en betydeleg sum.
   #47
 3,042     Akershus     0
Årsaken jeg har fått høre er ganske enkelt at kobber er dyrt. Synes den forklaringen høres litt for simpel ut, men hvem vet. Nå varer jo dagens bremserør ganske lenge og jeg vil tro at det kun er her i nordlige strøk med salting at bremserør ikke varer bilens levetid. (Vi har vel gammel bilpark også)

   #48
 3,234     Vestfold     0
2 kr mer pr bil, er mer enn nok til at det kan bli uaktelt. Småpenger for oss som kjøper de til 450 000kr her, men en krone spart pr bil blir noen millioner av for de store.

Skulle vært en egen produsent av biler til nordiske saltsøle forhold. De kunne godt ha brukt det dobbelte av en vanlig fabrikk på bildelene, og det hadde knapt nok merkes på kjøpsprisene her. Vi hadde garantert spart pengene igjen over tid i form av mindre verkstedopphold og deleskift.

Synet av rust er noe som får det til å grøsse kaldt nedover ryggen min  Sad
   #49
 3,042     Akershus     0
Det finnes jo ulike versjoner av biler for ulike markeder - varme i seter for oss her i nord, ventilasjon i seter for markeder nærmere ekvator. Kunne godt spandert litt ekstra rustbeskyttelse på de nordlige markedene.

Sparingen er ganske ekstrem til tider der man sparer på lakk i motorrom og på chassi som ikke er synlig. God mat for rust.
   #50
 3,234     Vestfold     0
Ja, de få kronene dem sparer, blir det oss som kjøper bilene som får svi for.

Blir helt oppgitt til tider jeg.