2,963
50
0
EU-kontrollen som feilet - for verkstedet
5,111
Sørnorge
0
Jeg hadde bilen på EU-kontroll og fikk tilbake en kostbar liste med mangler:
- Feil farge på sideblinklys
- Defekt lykteglass, høyre side bak
- Slark i ytre endeledd, høyre side
- Sprukne drivakselmansjetter, begge sider foran
- Slitte svinglagre, begge sider foran
- Slark i bærekuler, begge sider foran
- Slark i lenkestag, venstre side foran
- Lekkasje i dempere, begge sider bak
Med den lista servert, ba jeg om et tilbud på nødvendig reparasjoner for å komme igjennom kontrollen.
Så drar jeg til en bensinstasjon, tar vindusrutekosten og drar over baklyktene, og reiser videre til biltilsynet. Der spør jeg om de har noen som kan ta en titt på om lysa på bilen er godkjente. En kar blir med ut, og synes alt ser riktig ut. Så forteller jeg ham om resultatet av eu-kontrollen. Han kan til nød være med på at blinklyspærene (orange pærer i hvite lykteglass) har blitt noe svekket i fargen, dog godt innenfor godkjent, men det er en mulighet for at de bør byttes innen neste kontroll om to år.
Om baklyktene kan hvem som helst se at de er forskjellige. De originale på høyre side er sotet (bilen har originalt sota bakvinduer), mens de på venstre side har blitt byttet en gang, og forige eier var ikke klar over at biler med originalsota vinduer ble levert med sota lykteglass, mens biler uten sota vinduer ikke hadde sota lykteglass. Det er altså de originale glassene på høyre side kontrollen mente at var defekte, "fordi det er fullt av møkk på innsiden". Mannen på biltilsynet så på lysa og sa "Bare de lyser likt, spiller det ingen rolle hvordan glasset i seg selv ser ut. Jeg er ikke i stand til å se forskjell på lysene."
Kontroll under bilen synes jeg det var litt mye å be om 2 minutter etter stengetid, så jeg lot være å ta opp det.
Etter en stund kom et tilbud fra verkstedet på kr 18.250, og da har de glemt å ta med at lykteglasset bak er defekt. Med det tilbudet for hånden tok jeg kontakt med et par andre verksteder, og de andre verkstedene estimerer flere arbeidstimer for jobben, og blir derfor dyrere.
I dag tok jeg med bilen til en kammerat som har bukk i garasjen for å se hvordan den ser ut under. Han jobber som bilmekaniker i kommunen og skrur dermed mye både i jobb og hobby. Han blir da med for å se. Vi starter på toppen av lista
- Slark i ytre endeledd, høyre side
Vi står med brekkjern og benner, og finner absolutt ingen slark.
- Sprukne drivakselmansjetter, begge sider foran
Det er ikke så mye som et hull i noen av dem. Gummien er bevegelig og fin. Stitter tett i alle koblinger.
- Slitte svinglagre, begge sider foran
Vi er på med brekkjern igjen. Leddene sitter som om de var nye. Ingen slark utover det det må være for at hjula skal kunne svinges.
- Slark i bærekuler, begge sider foran
Igjen, samme leksa. Finner ingenting.
- Slark i lenkestag, venstre side foran
Igjen, samme leksa. Finner ingenting.
- Lekkasje i dempere, begge sider bak
Høyre demper er helt fin. Venstre demper har spor av å ha svettet litt, men ikke nevneverdig. Funksjonsmessig er begge helt fine.
Dette er et anerkjent lokalt verksted i en av landets største kjeder, samt at de forhandler to bilmerker og driver bruktbilsalg.
Mye tyder på at dette er et verksted som har prøvd å lure på seg en jobb til 18250 for å bytte to lyspærer. Hva gjør man med slike verksteder? Det kan umulig være bare meg de har forsøkt å lure.
At et verksted kan gjøre enkelte feil, er fullt akseptabelt. Men at de skal bomme så til de grader kan ikke være en tilfeldig feil!
Både jeg og fadern har brukt dette verkstedet endel, og begge har tidligere hatt misstanke om at de lager seg selv mer jobb enn de burde, men vi har aldri kunnet bevise det. Grunnen til at vi har brukt dem er at de har vist seg å ha god tilgang på deler, samt at den forrige verkstedsjefen har samme veteranbil som fadern og dermed kjenner triksene med denne.
- Feil farge på sideblinklys
- Defekt lykteglass, høyre side bak
- Slark i ytre endeledd, høyre side
- Sprukne drivakselmansjetter, begge sider foran
- Slitte svinglagre, begge sider foran
- Slark i bærekuler, begge sider foran
- Slark i lenkestag, venstre side foran
- Lekkasje i dempere, begge sider bak
Med den lista servert, ba jeg om et tilbud på nødvendig reparasjoner for å komme igjennom kontrollen.
Så drar jeg til en bensinstasjon, tar vindusrutekosten og drar over baklyktene, og reiser videre til biltilsynet. Der spør jeg om de har noen som kan ta en titt på om lysa på bilen er godkjente. En kar blir med ut, og synes alt ser riktig ut. Så forteller jeg ham om resultatet av eu-kontrollen. Han kan til nød være med på at blinklyspærene (orange pærer i hvite lykteglass) har blitt noe svekket i fargen, dog godt innenfor godkjent, men det er en mulighet for at de bør byttes innen neste kontroll om to år.
Om baklyktene kan hvem som helst se at de er forskjellige. De originale på høyre side er sotet (bilen har originalt sota bakvinduer), mens de på venstre side har blitt byttet en gang, og forige eier var ikke klar over at biler med originalsota vinduer ble levert med sota lykteglass, mens biler uten sota vinduer ikke hadde sota lykteglass. Det er altså de originale glassene på høyre side kontrollen mente at var defekte, "fordi det er fullt av møkk på innsiden". Mannen på biltilsynet så på lysa og sa "Bare de lyser likt, spiller det ingen rolle hvordan glasset i seg selv ser ut. Jeg er ikke i stand til å se forskjell på lysene."
Kontroll under bilen synes jeg det var litt mye å be om 2 minutter etter stengetid, så jeg lot være å ta opp det.
Etter en stund kom et tilbud fra verkstedet på kr 18.250, og da har de glemt å ta med at lykteglasset bak er defekt. Med det tilbudet for hånden tok jeg kontakt med et par andre verksteder, og de andre verkstedene estimerer flere arbeidstimer for jobben, og blir derfor dyrere.
I dag tok jeg med bilen til en kammerat som har bukk i garasjen for å se hvordan den ser ut under. Han jobber som bilmekaniker i kommunen og skrur dermed mye både i jobb og hobby. Han blir da med for å se. Vi starter på toppen av lista
- Slark i ytre endeledd, høyre side
Vi står med brekkjern og benner, og finner absolutt ingen slark.
- Sprukne drivakselmansjetter, begge sider foran
Det er ikke så mye som et hull i noen av dem. Gummien er bevegelig og fin. Stitter tett i alle koblinger.
- Slitte svinglagre, begge sider foran
Vi er på med brekkjern igjen. Leddene sitter som om de var nye. Ingen slark utover det det må være for at hjula skal kunne svinges.
- Slark i bærekuler, begge sider foran
Igjen, samme leksa. Finner ingenting.
- Slark i lenkestag, venstre side foran
Igjen, samme leksa. Finner ingenting.
- Lekkasje i dempere, begge sider bak
Høyre demper er helt fin. Venstre demper har spor av å ha svettet litt, men ikke nevneverdig. Funksjonsmessig er begge helt fine.
Dette er et anerkjent lokalt verksted i en av landets største kjeder, samt at de forhandler to bilmerker og driver bruktbilsalg.
Mye tyder på at dette er et verksted som har prøvd å lure på seg en jobb til 18250 for å bytte to lyspærer. Hva gjør man med slike verksteder? Det kan umulig være bare meg de har forsøkt å lure.
At et verksted kan gjøre enkelte feil, er fullt akseptabelt. Men at de skal bomme så til de grader kan ikke være en tilfeldig feil!
Både jeg og fadern har brukt dette verkstedet endel, og begge har tidligere hatt misstanke om at de lager seg selv mer jobb enn de burde, men vi har aldri kunnet bevise det. Grunnen til at vi har brukt dem er at de har vist seg å ha god tilgang på deler, samt at den forrige verkstedsjefen har samme veteranbil som fadern og dermed kjenner triksene med denne.
BRUK NAF, de har ingen interesse av å påtvinge dyre verkstedutgifter.
De er de største svindlerne.
Jeg har blitt forsøkt lurt av Møller. Det de ikke visste var at jeg skulle fikse selv og fant ingen feil på delene. Jeg dro tilbake og forklarte dem at denne listen med feil kunne de stikke et mørkt sted. Listen ble slettet. Etter dette har jeg alltid fikset bilen selv, eller fått noen jeg kjenner til å ta det. Har det vært behov for spesialistgreier er de gode Boschverkstedene stedet. Aldri merkeforhandler!
Før vi begynte å bruke dette verkstedet hadde fadern eu-kontroll hos et merkeverksted. Bilen slapp ikke igjennom pga rust på bremseskive foran. Det ble til at de skulle bytte skivene. Jeg var og henta bilen noen dager etter - med nye skiver, klosser og ferdig eu-godkjent. Jeg kommer til første kryss og bremsepedalen går rett i bunn - ingen bremser!
Jeg tester litt og finner ut at bremseeffekten med pedalen i bunn tilsvarer å dra opp brekket to knepp. De hadde altså gjort bremsearbeid og godkjent resultatet uten å prøve!
Jeg er i tvil om jeg skal ta bilen til et annet verksted, eller ta den tilbake til dette verkstedet og be dem vise hva de mener er feil.
En annen løsning: Rens rundt alle punktene slik at det ser ut som om det er gjort arbeid og dra til et annet verksted for etterkontroll.
Hadde samme opplevelsen med en Micra til svigersøsteren min. EU kontroll (PKK) på Snap Drive med resutatet i en "mangel liste" så lang som et uvær og et medfølgende tilbud på 16.000,- for å fikse allt.
To turer innom Mekonomen ( 1 for å bestille deler og 1 for å hente dem ) kostet snaut 3400,-. 1 stk 6 timers økt en lørdag og så etterkontroll hos NAF. Og så var den godkjent.
Kronen på verket var verslaget de hadde for å få tilbake lys i instrumentpanelet på 7800,-. Ble enkelt løst med ny pære til 20-30,- og 3 minutter skruing!!! De mente at hele panelet var brent......
Har også hatt en liten kamp med Thrane Steen og Subaru noen år tilbake. Hadde en knirk i forstillingen, ene baklyset bak og ene underliggeren var døde.Da disse er klønete å bytte på denne bilen, ba jeg dem om å fikse disse i forbindelse med EU kontrollen jeg bestilte. Da de holdt på med bilen, så ringte de og sa at bremsene foran var 100% oppbrukt og måtte byttes. De kunne gjøre dette, men måtte ha 4800,- for det. Jeg var blakk akkurat da og takket nei fordi jeg da heller ville fikse dette selv. Det var ok for verkstedet, men det ville da bli mangel på EU kontrollen samt at de mente at bilen ikke burde brukes før dette var fikset!
Da jeg hentet og betalte for reperasjonene og EU kontrollen, tok de seg godt betalt for pæreskiftene og drøye 3000,- for å fikse knirken i forstillingen. Jeg er sistemann ut av sjapp før de stenger og setter meg i bilen og kjører 20 meter hvor det er en fartsdump og knirkelyden har de klart å forsterke! Snur og banker på glassdøra som er låst men ingen åpner. Tar så en liten sjekk og ser at de ikke har byttet noen av de døde pærene heller, men på EU kontroll seddelen er det ikke avmerket noe.... Kjører så rett opp på jobben for å begynne å bytte bremser. Delene hadde jeg bestilt og fått samme dagen til en pris på 1600,- for 2 skiver og 4 klosser. 1 time senere står jeg med 2 skiver og 4 klosser i hendene og stusser grådig over at disse skulle være utslitte. Skivene hadde en grad ytterst på kanskje 0,5mm og var 1,5mm tynnere enn de nye. Ergo ikke mye slitt. Bremseklossene målte jeg til at det var igjen 2/3 av belegget og heller ikke veldig slitne.
Dagen etter ringer jeg verkstedet og lurer på hva de har drevet med? De påstår at knirken var borte når de kjørte den ut av verkstedet, de påstår fortsatt at bremsene er utslitte, men beklager pærene. Jeg fikk bare komme innom igjen og sette igjen bilen så skulle de kostnadsfritt bytte disse to pærene. "Kostnadsfritt" spurte jeg. Har da allerede betalt for dette og jeg må ordne alternativ transport fra og tilbake osv. Jeg mente de måtte skaffe en lånebil, men det ville de ikke.
Slik behandling er jeg ikke glad i, så jeg skrev en epost til ledelsen i Thrane Steen og beskyldte dem for ren svindel og litt til. Dagen etter ringer verksmesteren meg og ber om jeg ikke kan komme innom med bilen slik at han får sett på denne og gå igjennom denne episoden. Han trenger bilen ihvertfall en dag, så jeg skal få låne en bil imens. Ved gjennomgang med verksmesteren, legger han seg helt flat på alle punkter og dagen etter ringer han meg og opplyser om at nå er allt fikset. Knirken kom fra stabilisator stagene fremme så det byttet han uten kostnad selv om hele jobben med deler kom på nærmere 10.000,-, pærer skiftet og bilen var god som ny. Fikk også med et gavekort på neste service til bilen og en stor beklagelse!
Så har dette skjedd på et kjede verksted, send en klage til ledelsen med kopi til verkstedet!
Kjøpte en VAG som var reparert hos dem. Det manglet to små plastgreier de hadde glemt å montere. De nektet å gi meg delene kostnadsfritt. Jeg måtte betale svimlende 9 kr. Jeg sa at dette var for jævlig og fikk hele tyve prosent avslag. Orket ikke krangle mer da typen bak disken var en idiot og jeg hadde dårlig tid.
Jeg har så mange historier om denne VAG sjappa, men ingen som er bra.
når det gjelder verksted så gjør jeg det meste selv, men når det blir noe avansert (motor,gir bla. samt servicer, kun pga jeg vil ha det i heftet.. ) , så bruker jeg gs bildeler. de er virkelig flinke på bmw! all creds fra meg der altså. uber bra service, hyggelige og service innstilte, og ikke minst veldig bra telefonhjelp å få når man lurer på noe
var forresten og tok service der for ei stund siden. endte opp med å betale mindre enn avtalt på forhånd. det er ikke ofte verksteder er så ærlige!
Biltilsynet er også de som utstetter godkjenningene som alle bilverkstedene er avhengige av og det er også biltilsynet som kan frata de useriøse verkstedene denne godkjenningen ;)
Det finnes mange useriøse aktører innen bilbransjen, har selv jobbet med bil i store deler av mitt liv og har sett mye rart, mange bilmekanikkere og bilselgere er direkte kjeltringer som kun er ute etter rask profitt og de bryr seg lite eller ingenting om å unngå loven og moralen.
Både NAF og biltilsynet er veldig interesserte i å få stoppet disse useriøse verkstedene, så oppfordrer deg å ta kontakt med dem, dette verkstedet vil jo selvsagt fortsette å lure andre om ikke noen stopper dem, så du har jo nesten fått et lite ansvar der da ;D
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Ville gjerne kunne tatt den i Finland eller Sverige(EU)......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Stemmer det, men Biltilsynet er fremdeles de som er bilsakyndige her i landet og er de som skal være det øverste kontrollorganet for bil (tross alt biltilsynet som deler ut godkjenningsbevis til alle landets bilverksteder)
Så dersom en har en så alvorlig klage som det ts legger frem her, ja så er det biltilsynets jobb å etterkontrolere jobben og kvaliteten til sine underkontrolører.
Eventuelt så kan du ta en NAF test og ta med deg ressultatet derfra til Biltilsynet[quote
author=Torango link=topic=34018.msg361305#msg361305 date=1322594368]
Dette er vel igjen et tilfelle av bukken og havresekken. Bilverkstedet skal vurdere hva som er feil på bilen samtidig som de lever av å reparere samme bil.
[/quote]
Helt klart, har sett mange råtne og gale tilfeller der uvitende kunder får regninger på flere titals tusen for å få bilen sin godkjent og det til tross at det ikke er noe galt med bilen, gamle folk med solid konto er noen som oftest blir lurt trill rundt, de har jo ingen mulighet for å sjekke om dette stemmer og stoler blindt på verkstedet sitt som de har hatt i alle år.
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Tror NAF kjører dette? Da forklarer mekaniker hva han ser etter og hva han eventuelt finner, samtidig som han viser deg det.
Finner ikke info på dette, men vet jeg så noe om det for et par år siden.
Kanskje et greit spørsmål å spørre, om verkstedet lar deg overvære PKK?
Prøvde de en gang da de skulle være så flinke med Forder. Og jeg måtte ha fikset forgasser på en gammel Taunus jeg hadde. Så de skulle fikse og feilsøke, og ringe hvis det kom på mer enn 3000. Hørte ingenting på noen uker, dro på havet og kom hjem og da var bilen ferdig. Og regning på 6500. Hva, skulle ikke dere ringe hvis det kom på over 3000?? Ja, mjo..... Så trykket han litt på datamaskinen og så kom det ny regning på 4000.. Hadde de faktisk jobbet for 6500 tror jeg det hadde vært litt mer krangel igrunn. Så jeg betalte de 4000 og setter ikke min fot der igjen. Og prater stygt om de både blant kjente og på internettforum
Vet om noen bilentuaster som ikke stoler på verkstedet til engang la de ta PKK uten at de overvåker selv. Så det går an.
3000 hadde de fått, men har forståelse for at folk ikke orker å krangle.
Pleier alltid å være med. Jeg har funnet feil verkstedet ikke har funnet.
Brukte et verksted en gang som sa at hullet i baklykten kunne fikses med tape. Da blir det bare en enerfeil sa han. Er det hull på glasset blir lyset for hvitt og da er det toerfeil.
Jeg fikk en masse styr med et lokalt verksted for noen år siden. De mente det var lekkasje i støtdempere, men på min bil er det ikke tradisjonelle støtdempere, det er trykksylindre for nivåregulering, og det spiller ingen rolle at det svetter der, for det er ennå 3 liter å ta av. En sylinder var originalt (470.000 km) og hadde passert alle tidligere PKK, mens den andre var byttet pga. lekkasje, og gått ca. 220.000 km. Begge ble anmerket. Det ble også anmerket at jeg hadde senkesett, fordi bilen var lavere enn en tilsvarende de hadde stående på plassen. Den de hadde stående kunne man omtrent på oppreist under og den hadde dobbelt så mye luft i hjulbuene foran som bak, men neida, den var visst 100% original.
De sylindrene koster fort 3-4000 pr. stk. Det ble til at jeg byttet dem, siden jeg uansett hadde dem liggende pga. en liten klunk i en av dem, stilte opp nivåreguleringen litt, og byttet til noen stivere fjærer foran. DA så jeg at de hadde helt oversett den knekte fjæra på venstre side fremme.
Jeg skrev en lang klage, men kom aldri så langt at jeg fikk sendt den, dessverre.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Begynte å lure om toyota var blitt vanskelige i det siste.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Tror kanskje elektrikkere har samme problemet når de skal utføre en el-sjekk ?
Svigermorsjan mistet hjulopphenget i en rundkjøring på vei hjem fra en EU kontroll hos NAF. Det ble ikke oppdaget noen slark i bærekulene under denne kontrollen. Jeg tror ikke nødvendigvis bilmekanikerene hos NAF ble noe bedre mekanikere etter de sluttet å skru bil (?)
TS: Hvis du skal sjekke endeledd/bærekuler.. Bruk en stoor vanpumpetang, så klemmer du over og under leddet, er det et lite knepp der, bør endeleddet byttes. Er en del bærekuler/endeledd som har en plastikk foring rundt kulebolten, så det går ikke så langt tid fra det er litt slark og til det blir mere kritisk (som at kulebolten slipper). Sjekke med spett, dekkspak eller brekkjern avslører ikke alltid slark i ledd (med mindre man får avlastet fjærer osv..).
Du kan jo alltids klage på punktene fra kontrollen hvis du mener de er urimelige. Eventuelt ta en kontroll/etterkontroll på et annet verksted.
Skrekk eksempler finner man vel uannsett alle steder. Jevnt over så tror jeg nok NAF og biltilsynet sine EU verksted er tryggest mtp. svinel eller pynting på feil listen i håp om og dra ekstra kroner.
Ellers så er det vel minimalt med skruing som skjer på en EU sjekk. Folk burde forøvrig ta mer ansvar selv, er ikke noe livsrett og kjøre bil....
Selv den værste møkkabilen kan gå igjennom kontrollen bare den møter eu-kravene. Jeg hadde en bil som var meget dårlig, men igjennom gikk den. (Med hjelp av McGyvertape.)
Ofte er EU kontroll på gamle biler ca 10000kroner.........
En venn med VW Golf(2003) fikk et lite sjokk: Han kjøpte bil i fjor(Alt ok,PKK kontroll først om 2 år).Han skulle bytte olje på ett verksted.....Bilen måtte inn på PKK i år, og bremseslangene var ødelagt...farlig å kjøre med bilen...VW har selvsagt spart penger og bruker slanger med dårlig kvalitet(plastikktype).Standard feil sier verkstedet , de må byttes etter 3-4 på disse modellene...Min venn drar til VW og spør om disse manglene +PKK.....Svar: du må regne med slikt når du kjøper bruktbil De hadde ikke sagt to år til neste PKK, men at den var godkjent...
Jeg tror de fleste verkstedene er OK, men så har du unntakene som ikke har "magemål" i å finne "feil".......
Jeg tror det er lurt å sjekke bilen feks hos NAF før PKK........
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det som er enda mer spennende er at verkstedet som hadde den første kontrollen kom med tilbud på reparasjon. TIdligere når de har gjort arbeid på bilen har de slått opp i serviceboka til Nissan for å estimere antall timer de vil bruk. Det er grunn til å tro at de gjorde det samme nå - og i tilbudet har de jevnt over, med unntak av å bytting av blinklyspærer og dempere bak, skrevet halvparten så mange timer som serviceboka til Nissan forespeiler. Resultatet var at de fremsto som mye rimeligere i arbeidet enn andre verksteder.
Så sier en kammerat at NAF kan vise til flere tilfeller hvor verksteder har tatt seg betalt for både jobb og deler for utskifting av deler som de har "glemt" å utføre. Jeg har en stek misstanke om at verkstedet her planla å glemme å bytte ut mange av delene!
Hvordan kan man få gitt disse folka en real lærepenge? Mekanikeren som titta på bilen etter kontrollen mener at det ikke er noe poeng å gjøre noe med saken - hele bransjen er så skitten at det ikke engang hjelper noe om man skulle ha fått hele sjappa nedlagt.
Verkstedet det dreier seg om er Bil1 Follo / Mekonomen.
Skriv en klage til statens vegvesen, og send kopi til verkstedet.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Opplevde noe lignende, men langt fra så omfattende da fruen fikk en bil av svigermor. En gammel Escort som trengte en del kjærlighet før den var i stand. Den skulle inn på kontroll og fruen kjøpte en billig kontroll via Groupon. Verkstedet fant mye feil. Til deres forsvar så sa mekanikeren at jeg burde vurdere å skrote bilen istedet fordi noe var galt med CO2-verdiene, det var oljelekkasje på motor og de totale kostnadene ville bli mer enn bilen var verdt. For å gjøre en lang historie kort så skrudde jeg bil en uke og fant et nytt verksted som skiftet luftfilter og så var bilen godkjent og fit for fight. Oljelekkasjen mente den nye mekanikeren bare var skittent motorrom for bilen hadde ikke lagt fra seg noe på hans gulv.
Bestilte ny kontroll på et annet verksted og i forkant av avtalen tok jeg en runde på tørr landevei. Full gass, bråbrems, full gass, bråbrems.
EU-OK uten mangler...Kjørerust vs rusterust.
Samtidig har min far idag, via mittanbud fått priser fra 4000 til 8500 (opprinnelig tilbud fra verksted som utførte kontroll) på skifte av diverse rørdeler i/rundt bremsene.
Bremseskivene kan bare slipes (som du igrunn gjorde) hvis de ikke er spes slitt.
Har ikke verkstedene en "godkjenning" et sted? Man blir vel godkjent for å utføre EU kontroll? Kan Mekonomen være interessert i å vite dette når verkstedet driver med svindel?
De har fulgt den tiden som er estimert av produsent ved alle tidligere arbeider. Virker rart at de plutselig skulle endre på dette nå
Ser ikke helt vitsen med å slipe skiver uansett hvis det er snakk om vanlige stålskiver på en "normal" bil. Standard skiver er liksom ikke den store investeringen og som regel ganske enkelt å skifte selv.
Rustne skiver gir ikke det grepet de er ment å gi. Er man litt ekstra "heldig", så kan de bremse bedre enn normalt, noe som forstyrrer bremsebalansen og gjør bilen ustabil bak. En kraftig oppbremsing rundt en sving, så stikker bakparten ut.
Bremsedeler koster uansett ikke allverden, og er enkle å bytte, så det burde ikke være nødvendig å spare noen småkroner på å kjøre rundt med rustne skiver.
Det beste er å sette seg litt inn i ting, og være med selv når kontrollen tas. Ikke stol på at bukken fyller ut riktig på havreskjemaet, sørg for å få se hva som er feil selv.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Skiftet trommler og hele dritten på arbeidsbilien i fjor. Den sto i ro i 2 månder. Kom hjem og kjørte den på EU og fikk beskjed om at dem måtte skiftes... Da var det og jekke opp sette litt gass på den, i gir og bortpå med slipesmerglen noen strakser! ;)
Kjøpte ny vifterem nettopp: pris oss merkeforhandler var nesten 600,- Bilextra 129,- Samme sak!
Er vel slike forsjellere og nesten ran(!) som gjør at folk i denne verden blir forbannet og demonstrerer... ::)
Det er nok stor forskjell på skiver også. Noen ruster knapt, mens andre ruster som besatt.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hmmm, jeg vet om et par bilforhandlere/verksteder som sier dette. EU kontrollen godtar ikke mer enn ca 25% rust på skivene blir jeg fortalt. Det ble gjort på en bil jeg kjøpte for noen mnd siden, men det trenger selvsagt ikke være korrekt av den grunn.
Eu kontrollen fremstår mer og mer som en vits synes jeg, brems litt hardt og sett en teipbit på lykta, så er alt ok ;D Jeg liker å tro at den er et positivt tiltak der utsatte deler sjekkes.
Selv om jeg liker å tro at kirurger, ortopeder ol er av et annet kaliber.....jeg vil ikke vite mer enn det..
Forøvrig en proff og serviceinnstilt gjeng som virkelig anbefales.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Var på gatekjøkkenet. De skulle ha 45 kr for 1,5 l Pepsi. For den prisen får du en firpakk original vare på Reme (osv)
Det er ran 4* prisen, og så er det fake!
Hvem demonstrerer? Hva med hårreisende offentlige avgifter for kjepper i hjulstikking. Nordmenn godtar alt. Jeg var på kino og filmen stoppet pga teknisk svikt. Alle ble sittende lenge, det var først da en utlending (fra Singapore - hvor folk er meget pertentlige) at det ble action.