2,161    15    0  

Farge på kjølevæsker

 3,210     Vestlandet     0
Er det noen som har greie på kjølevæsker her?

Skal kjøpe kjølevæske til en peugeot 406. Mener de bruker denne typen http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-PEUGEOT-1LTR-READY-MIXED-ANTIFREEZE-/171121537618. Tror den er greenish.

Tenkte kanskje jeg kunne slippe å kjøpe rådyr væske fra peugeotforhandleren. Går det an å bruke vanlig blå? Hva er forskjellen på europeisk blå og grønn?


   #1
 10,486     Akershus     0
Blå/grønn/gul går i stor grad ut på det samme. Jeg handlet en gang i tida noe nærmest selvlysende grønn fra ei lokal sjappe. Jeg mistenker at den er grunnen til at jeg opplevde radiator som tettet seg mistenkelig fort. I USA omtales den som "the green shit", og dukket stadig opp da jeg søkte på rens av radiator.

Tror jeg ville sjekket hva type bilen skal ha, og handlet på en vanlig rekvisitasjappe.

IKKE bland rosa/rød og blå/grønn/gul !!!
Signatur
   #2
 1,012     0
blander du feil kjøleveske,så får du en fin jobb med og rense hele kjølesystemet for grøt
   #3
 10,486     Akershus     0

blander du feil kjøleveske,så får du en fin jobb med og rense hele kjølesystemet for grøt


... eller bytte motor...
Signatur
   #4
 2,265     0
Jeg kjøpte "universalvæske" på den lokale sjappa. Denne skal kunne blandes med alle typer sa de, og var den eneste de solgte.
   #6
 22,342     Akershus     0
Jeg ville vært forsiktig med å bruke kjølevæske som angriper aluminium det kan bli dyrt. Måtte slipe en topp pga feil valg av kjølevæske.
  (trådstarter)
   #7
 3,210     Vestlandet     0
Jeg må kanskje krype til korset og dra på peugeotsjappa da. Tåpelig at produsentene kan være så kryptiske i spesifikasjonene for feks kjølevæske. Burde være en sak for eu sin konkurranse og standardiseringsminister!

   #8
 2,297     Ski     0
Hva med å ringe de å høre hvilken du kan bruke? Gjorde det selv men klarer ikke huske hvilken som ble anbefalt, men er rimelig sikker på at det var blå som selges på bensinstasjonen, men det var i hvertfall en jeg ikke måtte bruke, men husker ikke hvilken. Ta en telefon til dem, de hjelper deg sikkert med det. Si du har lite vann og står på en bensinstasjon for å fylle og at du lurer på hva du kan bruke.
   #9
 340     0
står ofte en merkelapp i nærheten av beholder hva spec den skal ha. ellers er vell instruksjonsboka grei.. spørs jo hva som ble fylt sist gang også..
  (trådstarter)
   #12
 3,210     Vestlandet     0
Takk, det løste problemet. Fant både spesifikasjoner, skjønt det ser ut som det er en egen peugeot/citroen-standard, og kjølevæske til ok pris på mekonomen:)
   #13
 551     Norge     0
Her har dere et sammendrag om glycoler;


1. De fleste frostvæsker som benyttes er basert på Etylenglykol (EG) eller Propylenglykol (PG), og additiver (tilsetningsstoffer)
I Norge er EG baserte frostvæsker mest vanlig, men PG baserte
frostvæsker er på vei inn..

2. Etylenglykol (EG) og Monoetylenglykol (MEG) er ett og samme stoffet, kun forskjellige navn på et av de mest vanlige industrikjemikaliene som lages. 


3. Både EG og PG blandes med vann før de benyttes, og laveste frysepunkt oppnås vanligvis en plass mellom 40% og 60% glykol i vann.

4. EG og PG har mye de samme egenskapene når de benyttes som kjølevæske, men siden EG er billigst er denne mest benyttet. EG er imidlertid ganske giftig, mens PG har lav giftighet. I utgangspunktet kan PG og EG blandes (fullt blandbare, ikke noe farlig å gjøre det) men så er det med additivene da.....
PG baserte kjølevæsker benyttes gjerne i anlegg i forbindelse med næringsmidler eller i drikkevannsanlegg, nettopp fordi PG ikke er giftig.
Årsaken til at EG baserte kjølevæsker ofte benyttes pga av pris, men også fordi PG baserte kjølevæsker har noe dårligere fysikalske egenskaper.
Bla litt dårligere kuldeegenskaper, høyere viskositet som krever mer energi
for å pumpe rundt og dårligere varmeoverføringsevne.

5. Både EG og PG er i utgangspunktet fargeløse. Den tilsatte fargen på en frostvæske har i utgangspunktet ikke noe med egenskapene / typen å gjøre, hovedgrunnen for å tilsette farge er for at frostvæsken kan identifiseres som frostvæske og ikke vann eller andre fargeløse væsker.

6. Det er tilsetningsstoffene som utgjør forskjellen på frostvæsker, og disse er også grunnen til at man skal være forsiktig med å blande forskjellige frostvæsker. Rene glykoler er gode anti-korrosjonsstoffer, men i blanding med vann gjør de heller liten nytte utenom å senke frysepunktet og heve kokepunktet for blandingen.
Vannblandinger av rene glykoler er korrosive..

7. Tilsetningsstoffene benyttes bl.a. for å forbedre korrosjonshemmende egenskaper, for å redusere erosjon / slitasje i trange kjølekanaler og pumpehjul, og sikkert en hel del andre grunner.

8. Det viktige her er å følge for produsentens spesifikasjon og/eller frostvæskeprodusentens spesifikasjon for bruksområdet. Aluminiumsmotorer og motorer med spesielle pumpehjul / impellere skal ha dertil egnet frostvæske.
PG kan ikke brukes i systemer med galvaniserte deler.

9. Tradisjonell grønn frostvæske er glykol tilsatt alkaliske tilsetningsstoffer, f.eks. fosfater, borater og silkater. Tilsetningsstoffene, spesielt silikater, blir degradert over tid, og vil etter noen år miste de korrosjonshemmende egenskapene. Derfor skal denne frostvæsken byttes etter noen år. Grønn og noen røde frostvæsker har alkaliske tilsetningsstoffer. Grønn frostvæske fra Europa inneholder silikater, mens grønn frostvæske fra Japan inneholder ikke silikater. Japanske fabrikater har i senere tid byttet den grønne fargen til rød.

10. For å forbedre levetiden til frostvæsken har de produsenter lansert frostvæske med lengre levetid. Disse har tilsetningsstoffer basert på organiske syrer. Levetid på 5 år eller mer er mulig. Fargen på disse frostvæskene er ofte rød/rosa, oransje eller gul. Europeisk og amerikansk røde frostvæske er f.eks. basert på organiske syrer som tilsetningsstoff.

11. Forskjellige kjølevæsker med organiske syrer som korrosjonshemmer kan ikke nødvendigvis blandes. Det er også MEGET VIKTIG å ikke blande alkalisk frostvæske (grønn / Japansk rød) med de nyere væskene med organiske syrer, spesielt dersom den alkaliske væsken inneholder silikater. Dette vil føre til utfelling av salter (syre reagerer med base/alkali og former salter). Utfellingen kan/vil føre til tetting av kjølesystemet.

12. Ikke alle motorer er kompatible med de nye moderne frostvæskene, da enkelte pakninger og materialer ikke tåler de nye tilsetningsstoffene

Mye informasjon men sitter igjen med følgende konklusjoner:

- Grønne, røde/rosa, blå, oransje og gule frostvæsker fra forskjellige fabrikater ikke nødvendigvis er like og ikke nødvendigvis blandbare.

- Følg fabrikkens spesifikasjon!! Og ikke tenk så mye på fargen.

- Ikke bland to forskjellige frostvæsker! Tøm og skyll systemet først når det byttes kjølevæsketype.

-PG er seigtflytende og må byttes med jevne mellomrom(2-3 år iflg enkelte produsenter), samt flushe systemet før ny påfylling.


-Fra Danfos Thermia sine sider(L/V varmepumpe)
Man skal bruke Etylenglykol (frostbeskyttelse til minst -32°C). Grunnen til at man ikke kan bruke Propylenglykol eller Etanol er at disse frostvæsker blir for tyktflytende eller for seigtflytende ved lave temperaturer.


Signatur
   #14
 3,042     Akershus     0
Woah. Det var lærerikt selv om jeg ikke vil huske noe annet enn "ikke bland noe, dette har du ikke greie på, RTFM"  ;D
   #15
 551     Norge     0

Woah. Det var lærerikt selv om jeg ikke vil huske noe annet enn "ikke bland noe, dette har du ikke greie på, RTFM"  ;D


Hehe.
Er vel så enkelt at er man ikke 100% sikker på hva som er brukt tidligere, så flush systemet godt før ny væske fylles igjen.
Signatur