Totalt uenig. Det du skisserer fungerer fint i de tilfellene der det er 100% klargjort på forhånd hva som skal gjøres og hva slags utstyr som skal monteres, men i de fleste tilfellene har kunden neppe peiling og oversikt nok til å vite hva jobben innebærer. Ditt eksempel forutsetter også at elektrikeren ender opp med å fakturere en fornuftig utstyrspris i forhold til markedet, mens det er nettopp dette som er roten til hele tråden her. Det er komplett umulig og urealistisk å forvente at kunde skal vite noe om hva som er fornuftig pris for de forskjellige delene, og det viser seg jo at elektrikerene vet å utnytte dette. Det eneste en kunde kan ha kontroll og følge med på er de faktiske timene som brukes, og da burde det vært det eneste stedet det ble hentet profitt.
Mja, Olga på 75 vet nok ikke hva en passende ELKO-dimmer koster, men hun kan vel spørre om en totalpris som alle oss andre, samt hente inn flere tilbud? Hun vet vel akkurat like lite om hva en bremseskive koster. At elektrikere ikke skal kunne hente ut avanse på materiell i hele tatt, som du skisserer, er vel litt merkelig når alle andre næringer får lov til dette.
At enkelte elektrikere er svindlere er det ingen tvil om, men de finnes i mange bransjer. Skal man ta knekken på alt og alle med lover og regler så skal du innføre litt av et byråkrati.
Da kan jo svindlere sette ned påslaget og skru timeprisen opp i sky istedet, og vi er like langt.
Må bare understreke akkurat det her. Det er lett for kunder å undersøke timespriser på forhånd, og nettopp derfor vil man ikke få disse svindlerne du snakker om. Skulle du da likevel bli lurt har du ikke så mye annet å skylde på. Når elektrikerene kan sette en tilfeldig pris på materialet blir det derimot bingo for kunden hva sluttfakturaen ender opp på.
Kan ta et eksempel jeg selv opplevde for noen år siden. La ut et anbud for å få lagt varmekabler på et bad jeg pusset opp. Kablene var allerede handlet inn, så elektrikeren skulle stille med termostat, netting og annet småutstyr. Jeg kom i kontakt med et firma med gode omtaler og de anslo at jobben ville komme på ca 6000 kroner. To mann kom, en elektriker og en lærling, og la kabelen på rundt 40 minutter. Dagen etter støping stakk lærlingen innom i fem minutter og gjorde noen målinger. Et par måneder senere dumpet regningen ned i postkassen, og den var på.....nøyaktig 6000 kroner.
Det var listet opp seks arbeidstimer, og litt utstyr uten spesifikasjon på hva noen av delene hadde kostet. Jeg kontaktet firmaet og klagde, og resultatet ble fakturering for tre arbeidstimer samt noe materiell for en totalpris på 3500 kroner. Etter samtaler med familie, venner og bekjente sitter jeg med et inntrykk av at dette er ganske standard for hvordan bransjen opererer, og da er det ikke rart tilliten er tynnslitt.
Så tar man dem på timepris og materialer får ikke overskyte en viss sats (si 100%) - hva annet kan en bli svindlet for da? Administrasjonsgebyr, kjørekostnader, kneslitasjegodtgjørelse, verktøyslitasje, trappetillegg, leie av gardintrapp, etc, etc. Du er naiv om du tror svindlere gir opp svindel ved å sette regler for materialpåslag. Du peker jo selv til regelrett svindel på antallet timer. Å sette tak på påslag hjelper ikke en døyt hvis man ikke sjekker hva totalen kommer på. Du blir jo svindlet for noe det finnes regler for allerede.
Så du mener at grossisten ikke har tjent ei krone på varmekabelen?Hvis jeg som småkunde kan betale 998 inkludert moms så får jeg ikke tallene dine til å stemme, nok en gang at det går 1500 kr for festematriell til en varmekabel, enten det er med spesialtang, strips eller lim er ran.
Grossisten har sin fortjeneste. Bedriften som har forhandlerkonto hos grossisten derimot har nok ikke tjent noe når du fikk kjøpe varmekabelen for kr. 998,-.
Så du mener at grossisten ikke har tjent ei krone på varmekabelen?Hvis jeg som småkunde kan betale 998 inkludert moms så får jeg ikke tallene dine til å stemme, nok en gang at det går 1500 kr for festematriell til en varmekabel, enten det er med spesialtang, strips eller lim er ran.
Grossisten har sin fortjeneste. Bedriften som har forhandlerkonto hos grossisten derimot har nok ikke tjent noe når du fikk kjøpe varmekabelen for kr. 998,-.
Greit at jeg er elektriker, men påslag til til meg selv der går grensa
Senest idag fikk vi inn svar på mitt anbud. Vi tilbydde en timepris på 670 eks mva og 30% påslag på materiell.
Kunden insisterte på fastpris og alt annet var uaktuelt... Igjen.. verden vil bedras.
Hadde dette vært eks. varmekabelen nevnt over ville dette blitt en positiv opplevelse.
Dette er vel innkjøpspris fra Solar, eks. MVA, og fortsatt samme varmekabel. En prisdifferanse på kr. 400,- mellom to ulike elektrikerbedrifter med forhandlerkonto hos to ulike leverandører. Et helt reelt tilfelle, hvor flere elektrikerbedrifter ofte har forhandlerkonto hos ulike leverandører for å oppnå best mulig innkjøpspriser.
Differansen blir større, da det i eksempelet til 2rgeir er lagt et tillegg på 1,3, som gir en pris kr. 1000,- eks. MVA etter påslag. Inkl. MVA blir pris til kunde kr. 1.250,-. Priseksemplet jeg regnet ut med innkjøp fra Onninen, med 1,6 i påslag, utgjør pris til kunde inkl. MVA kr. 2.400,-. Sluttprisen blir altså det dobbelte, hvor den ene bedriften velger 30% påslag, mens en annen bedrift velger 60% påslag. Begge er helt realistiske tilfeller, og det oppfordrer nok en gang til at kunder bør kontakte flere ulike bedrifter for å avtale priser til en utført jobb dersom en ønsker mer forutsigbarhet.
Dette er småpenger og grunnen til påslaget er at tid brukt til tilbud / bestilling ikke er fakturerbar tid. Timeprisen min er langt høyere enn elektrikere, men den er reell, altså du betaler i hovedsak timepris, og ikke astronomiske påslag på materiell.
Virkelig? Innkjøpsprisene er som på Clas? Kanskje for noe, grossistprisene jeg har fått uten å være en storkunde i det hele tatt er lavere på det aller meste, men selv om det var clas-priser, så er påslaget en mangedobling.
Innkjøpspris fra grossist: kr. 77,42,- (dette med 60% rabattavtale hos grossist) Med MVA tillegg: kr. 96,77,- Dette er direkte innkjøpspris uten påslag.
Ved et normalt påslag på 1,6 havner utsalgsprisen til kunde på kr. 154,84,- inkl. MVA. Veiledede listepris fra grossist er kr. 196,01 eks. MVA.
Clas Ohlson selger akkurat samme bryteren, til kr. 99,-.
Dette forklarer vel egentlig ingenting. Som nevnt tidligere kan mange firmaer være tilsluttet bonusavtaler, som gir utbetaling ut ifra årlig uttak. Dette medvirker til en unormalt høy prising fra grossist og må ikke nødvendigvis ha noe med forskjellen på innkjøp hos denne kontra ClasO.
Det er jo nettopp prislisten fra grossistene som ligger som bakteppe i denne diskusjonen.
Lurer på hvem som omsetter flest Elkobrytere av Onninen og ClasO?
Tre uker, elleve sider, har dere noe nytt å tilføye debatten, kommer dere til noen konklusjon?
Endel har jo ihvertfall mer å tilføye debatten enn "morsomme bilder" som er oppbrukt for lenge siden, synes du ikke diskusjonen er interessant, så er mitt forslag å ikke delta, heller enn å forsøple den.
Mja, Olga på 75 vet nok ikke hva en passende ELKO-dimmer koster, men hun kan vel spørre om en totalpris som alle oss andre, samt hente inn flere tilbud? Hun vet vel akkurat like lite om hva en bremseskive koster. At elektrikere ikke skal kunne hente ut avanse på materiell i hele tatt, som du skisserer, er vel litt merkelig når alle andre næringer får lov til dette.
At enkelte elektrikere er svindlere er det ingen tvil om, men de finnes i mange bransjer. Skal man ta knekken på alt og alle med lover og regler så skal du innføre litt av et byråkrati. Så tar man dem på timepris og materialer får ikke overskyte en viss sats (si 100%) - hva annet kan en bli svindlet for da? Administrasjonsgebyr, kjørekostnader, kneslitasjegodtgjørelse, verktøyslitasje, trappetillegg, leie av gardintrapp, etc, etc. Du er naiv om du tror svindlere gir opp svindel ved å sette regler for materialpåslag. Du peker jo selv til regelrett svindel på antallet timer. Å sette tak på påslag hjelper ikke en døyt hvis man ikke sjekker hva totalen kommer på. Du blir jo svindlet for noe det finnes regler for allerede.
Nok engang går du ut ifra den ideelle fastprisverdenen, der alle jobber er fastpris, noe som er både urealistisk og lite hensiktsmessig.
Og svindlere vil nok drive på uansett, men det er ikke det som er hovedproblemet, hovedproblemet er at presumptivt seriøse bedrifter driver med metoder som burde være fobeholdt svindlere i denne bransjen, store såklart seriøse firma har latterlig materialpåslag og skjulte ekstragebyrer, synes du det er greit?
Vi tilbydde en timepris på 670 eks mva og 30% påslag på materiell.
Kunden insisterte på fastpris og alt annet var uaktuelt... Igjen.. verden vil bedras.
Hadde dette vært eks. varmekabelen nevnt over ville dette blitt en positiv opplevelse.
Mja, Olga på 75 vet nok ikke hva en passende ELKO-dimmer koster, men hun kan vel spørre om en totalpris som alle oss andre, samt hente inn flere tilbud? Hun vet vel akkurat like lite om hva en bremseskive koster. At elektrikere ikke skal kunne hente ut avanse på materiell i hele tatt, som du skisserer, er vel litt merkelig når alle andre næringer får lov til dette.
At enkelte elektrikere er svindlere er det ingen tvil om, men de finnes i mange bransjer. Skal man ta knekken på alt og alle med lover og regler så skal du innføre litt av et byråkrati.
Så tar man dem på timepris og materialer får ikke overskyte en viss sats (si 100%) - hva annet kan en bli svindlet for da? Administrasjonsgebyr, kjørekostnader, kneslitasjegodtgjørelse, verktøyslitasje, trappetillegg, leie av gardintrapp, etc, etc. Du er naiv om du tror svindlere gir opp svindel ved å sette regler for materialpåslag. Du peker jo selv til regelrett svindel på antallet timer. Å sette tak på påslag hjelper ikke en døyt hvis man ikke sjekker hva totalen kommer på. Du blir jo svindlet for noe det finnes regler for allerede.
Du er beskyttet hvis du spør etter prisoverslag:
http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1441/1447/1448
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63
(Som også beskytter mot de tullete "gebyrene" jeg listet opp.
Grossisten har sin fortjeneste. Bedriften som har forhandlerkonto hos grossisten derimot har nok ikke tjent noe når du fikk kjøpe varmekabelen for kr. 998,-.
Greit at jeg er elektriker, men påslag til til meg selv der går grensa
Dette er vel innkjøpspris fra Solar, eks. MVA, og fortsatt samme varmekabel. En prisdifferanse på kr. 400,- mellom to ulike elektrikerbedrifter med forhandlerkonto hos to ulike leverandører. Et helt reelt tilfelle, hvor flere elektrikerbedrifter ofte har forhandlerkonto hos ulike leverandører for å oppnå best mulig innkjøpspriser.
Differansen blir større, da det i eksempelet til 2rgeir er lagt et tillegg på 1,3, som gir en pris kr. 1000,- eks. MVA etter påslag. Inkl. MVA blir pris til kunde kr. 1.250,-. Priseksemplet jeg regnet ut med innkjøp fra Onninen, med 1,6 i påslag, utgjør pris til kunde inkl. MVA kr. 2.400,-. Sluttprisen blir altså det dobbelte, hvor den ene bedriften velger 30% påslag, mens en annen bedrift velger 60% påslag. Begge er helt realistiske tilfeller, og det oppfordrer nok en gang til at kunder bør kontakte flere ulike bedrifter for å avtale priser til en utført jobb dersom en ønsker mer forutsigbarhet.
For ikke å snakke om denne som ikke er så politisk korrekt:
Dette er småpenger og grunnen til påslaget er at tid brukt til tilbud / bestilling ikke er fakturerbar tid.
Timeprisen min er langt høyere enn elektrikere, men den er reell, altså du betaler i hovedsak timepris, og ikke astronomiske påslag på materiell.
Dette forklarer vel egentlig ingenting. Som nevnt tidligere kan mange firmaer være tilsluttet bonusavtaler, som gir utbetaling ut ifra årlig uttak. Dette medvirker til en unormalt høy prising fra grossist og må ikke nødvendigvis ha noe med forskjellen på innkjøp hos denne kontra ClasO.
Det er jo nettopp prislisten fra grossistene som ligger som bakteppe i denne diskusjonen.
Lurer på hvem som omsetter flest Elkobrytere av Onninen og ClasO?
Endel har jo ihvertfall mer å tilføye debatten enn "morsomme bilder" som er oppbrukt for lenge siden, synes du ikke diskusjonen er interessant, så er mitt forslag å ikke delta, heller enn å forsøple den.
Nok engang går du ut ifra den ideelle fastprisverdenen, der alle jobber er fastpris, noe som er både urealistisk og lite hensiktsmessig.
Og svindlere vil nok drive på uansett, men det er ikke det som er hovedproblemet, hovedproblemet er at presumptivt seriøse bedrifter driver med metoder som burde være fobeholdt svindlere i denne bransjen, store såklart seriøse firma har latterlig materialpåslag og skjulte ekstragebyrer, synes du det er greit?