#31
 917     OSLO     0
tonyG:
Jeg jobber i IT-bransjen (data å sånn Wink ), men jeg sier glatt nei til å hjelpe kunder med Mac eller f.eks Linux. Samtidig så hjelper jeg ikke kunder med windows xp (utenom oppgradering), da det er utdatert. Så forstår godt at elektrikere jobber kun med visse merker. Men at de nekter å installere utstyr som er egenkjøpt, og som er det samme som de ville solgt selv, det er helt hårreisende ...


Det kan ikke akkurat sammenlignes. Selv om du kan det meste om PCer, betyr det ikke at du kan noe som helst om Mac. Det blir mer som om du nekter å montere med nvidia skjermkort eller Asus hovedkort. Hvis en kunde betaler deg for å sette sammen delene han har kjøpt, så nekter du ikke fordi det er produsenter du ikke liker. En elektriker kan fint advare om at det er vanskeligere å legge en random kabel pent enn de overlegne Nexanskablene han foretrekker, men jeg synes ikke de skal kunne nekte å bruke en godkjent kabel.

   #32
 919     Norge     0
Det er ulik kvalitet på produkter og garantiansvar er vel et argument elektrikere bruker.
   #33
 148     3
Såg nettopp programmet. Som elektriker så syns eg materiellet var i overkant overprisa. Men makan for ei prissammenligning da, programlederen sammenligner Micromatic uni-led med en random dimmer hos clas. Sammenligner priser på påvegg stikk og innfelt stikk. Samme med PN til komfyren, ho fant sikkert pris på PN 1,5 mm2, men det er kanskje lagt opp 6mm2 til komfyren/topp.
Så var det det med kabellengda da, har programleder tenkt på at det brukes minimum 3 lengder PN fram til f.eks en stikkontakt. Og om det faktisk ER brukt 280 m kabel, så har denne jobbenn ikkje vert så liten som programmet gir uttrykk for.
Eg har full oversikt på ka min arbeidsgiver gir for materiellet vi kjøper inn, og det er ofte ikkje mange kronene som skiller dei prisene og prisene i norske nettbutikker. Mørkemenna i denne bransjen er nok grossistleddet og produsenter som nekter å selge til andre enn grossister.
   #34
 3,234     Vestfold     0
Grunnen til at prisøkning på elektrikker har økt mye mer enn rørlegger og snekker, er vel alle disse lovene som gjør at man knapt nok har lov å skru på lysbrytern..


Nå har systemet tilsynelatende fått en oppmyking, selv om ikke alle her
på på forumet var enig i det som sto om § 6 i Elsikkerhet 84...

Saken handler om at anleggseier (kunde) eller snekker, kan gjøre stor deler
av det elektriske anlegget, så lenge det er prosjektert og blir kontrollert av
faglig ansvarlig...
Jeg tror vi er på vei dit, siden dette er noe som allerede er delvis innført i de
andre nordiske land...

Igjen så er det Hr Sanner som eventuelt kan få gjennomslag for dette...

Det importeres daglig ferdighus fra Litauen og andre baltiske stater der
det elektriske anlegget er prefabrikkert av mennesker totalt uten Norske godkjenninger, så hvorfor skulle ikke vi kunne gjøre det like bra... selv...


Nei, dette visste jeg ikke, men jeg ser garantert ingen grunn til hvorfor "ufaglært" arbeid i andre land skal være godkjent, men om jeg bytter et stikk så er det fy og skam. Det viktigste er at ting er i orden, og dermed godkjennes av en ansvarlig. Det vil jo da bli likt enten det er en selv eller en annen 3 part i en annet land som står for monteringen.
   #35
 10,486     Akershus     1
ja hvis de fleste sier nei til å bruke dokumentert godt materiell de ikke selv selger, er jeg enig i at det er et problem og bør gjøres noe med, absolutt.

Det er nok normalen.
men ville ha en litt høyere timespris

Det er jo i grunn greit nok. Da vet man i hvert fall hva man betaler. Jeg har mer sansen for å betale timepris for den tida det jobbes, og så pælme folk ut igjen.
Eller vil jeg si at om man som enslig forbruker i 2015 antar at man skal få god pris på noe som helst så vil mitt forslag være en opplysningskampanje om hvordan markedet egentlig fungerer Smile Finnes jo hederlige unntak men å sette makspriser osv hører vel mer hjemme i en annen tid.

Enig i begge deler. Litt voksenopplæring burde vært på sin plass. Samtidig greier jeg ikke helt å syns det er greit å rundlure godtroende forbrukere heller.
Signatur
   #36
 10,486     Akershus     1
ulovlig for en elektriker å nekte å montere hvis kunden stiller med eget godkjent utstyr, selv om det er et merke elektrikeren ikke foretrekker. Han kan gjerne ha med seg sitt eget alternativ og forsøke å argumentere/selge det til kunden, men det får være opp til kunden hva som skal monteres.


Jeg er absolutt ikke uenig i det, men ser også et problem med at noe utstyr muligens monteres forskjellig. Om en elektriker er vant med å montere brytere fra ett merke, der ting skal dras til med et visst moment, og så kommer kunden med noe annet, som tåler halvparten, da kan det bli litt dårlig stemning. Elektrikeren får skylda for å ha ødelagt kundens utstyr, og må erstatte det selv.

Jeg leverer et datasystem på jobben, som skriver ut etiketter for transport. Vi har et par merker etikettskrivere som vi selger, og også kjenner godt. Noen kunder har annet utstyr, og vi nekter dem selvsagt ikke å bruke det. Problemet er bare at det er fortsatt oss de ringer først når ikke utstyret fungerer. Da er det vi som får jobben, uten at det følger noen inntekter med det. Sammenlikningen her er fordi hvis noe går galt i etterkant, er det ikke alltid lett å påvise hvorvidt det er kundens utstyr, eller elektrikerens jobb som er skyld i problemet, og jeg har derfor en viss forståelse for at de ønsker å montere utstyr de kjenner.
Signatur
   #37
 1,806     Trondheim     1
Dette programmet er klin talentløst.
Å summere antall PN ledere og presentere at det er gått 280m kabel til ett kjøkken er useriøst og feilaktig vinkling.
Tror det er gjort mye mer enn det som ble fremstilt i programmet.
Når man studerer regningen så kan jeg si meg enig i at firmaet operer med fantasi priser på en del produkter. Sånne firma har ikke livets rett. Jeg leder en elektrobedrift med over 40 ansatte og tør ikke å være i nærheten av de prisene der til våre kunder...
Vi prøver ofte å avtale en netto + til våre kunder. f.eks 30% påslag på våre nettopriser. Det er fair og forutsigbart. Kunden er delaktig i de godene vi klarer å forhandle frem.
Forbrukerinspektørene NRK 18.03 - pill råtten elektrikerbransje -  - cozmo

Videre så fremstilles elektrobransjen som en stor stygg ulv i denne grafen.
Det man glemmer er Nek400:2010 delnorm 823. Her blir vi diktert minimum antall stikk og punkter i en boenhet. Videre har bransjen gjort ett godt innsalg på smarthus, led downlight og andre "moderne" løsninger som gjør at elektroinstallasjonen blir mer omfattende i en bolig.
Forbrukerinspektørene NRK 18.03 - pill råtten elektrikerbransje -  - cozmo

Forbrukerinspektørene NRK 18.03 - pill råtten elektrikerbransje -  - cozmo






  (trådstarter)
   #38
 8,022     Bærum     2
Du henger deg opp i detaljer. Poenget er at bransjen operer med en prismodell som er direkte misvisende og helt umulig for sluttkunde å forstå. I tillegg ville bare en av mange spurte elektrikere i det hele tatt snakke åpent om bransjens prismodel. En sånn mangel på åpenhet levner liten tvil om at man utnytter monopolsituasjonen til å skrive regning med gaffel.
Å begynne å skylde på krav i NEK blir helt håpløst. Sluttkunden aner ikke hva nek er og bryr seg heller ikke. Det er regningen man mottar etter endt jobb som er interessant.

Du tror ikke andre bransjer har fått nye krav tredd ned over seg? Byggeteknisk forskrift og krav til isolasjonsevne? Krav til waterguard, membraner, og annet på våtrom?
   #39
 1,806     Trondheim     0
Jeg kan godt fortelle hvordan prismodellen er i elektrobransjen.. Den er like råtten som du finner i matbransjen, byggebransjen, bilverksteder osv.
At elektro blir uthengt som en syndebukk kan ha andre årsaker.

Bonuser, markedsstøtte, kickback det eksisterer overalt. fokuserer vi på byggebransjen så kan man takke det offentlige for mye av galskapen. Uten at jeg går i dybden på dette nå.
At det er mye luft i listeprisene er ingen hemmelighet. Vi jobber ofte tett mot privatkunder i f.eks mittanbud. Jobbene er ofte så håpløst beskrevet av kunder at det blir umulig for oss å gi en pris. Jeg har prøvd flere henvendelser på at vi må ta befaring for å gi en riktig pris eller vi kan utføre jobben for en timepris + ett fast påslag på netto materiell kost. Vi får ofte svar fra kunde tilbake at vi har for høy timepris og blir valgt bort pga dette.
   #40
 762     Asker     0
NRK burde ha dratt inn flere elektrobedrifter med reelle vurderinger for å gi en bedre prissammenligning enn biltema og clas.