#61
 1,806     Trondheim     0
Vi prøver ofte å avtale en netto + til våre kunder. f.eks 30% påslag på våre nettopriser. Det er fair og forutsigbart. Kunden er delaktig i de godene vi klarer å forhandle frem.


Så du har ikke har noe problem med å vise kundene dine nettopriser?


Nei. Åpenhet skaper tillit mellom begge parter. Man demper det potensielle konfliktnivået og det må være en ærlig sak at vi må ha fortjeneste for å overleve.

   #62
 243     0
Med så mye pålagt elektrikerarbeid som vi har med dagens reglement er det på høy tid at bransjen harmonerer seg mer prismessig, og da ikke latterlig høyt. Med så høye priser fører det til at folk gjør ting selv i stedet. Jeg er veldig glad i å fikse ting selv, men kjenner mine egne begrensninger på hvor mye el jeg kan tukle med. Ville vært veldig skeptisk til å kjøpe et hus hvor folk har gjort det sjøl.
   #63
 2,018     Strømmen     0
Vi prøver ofte å avtale en netto + til våre kunder. f.eks 30% påslag på våre nettopriser. Det er fair og forutsigbart. Kunden er delaktig i de godene vi klarer å forhandle frem.


Så du har ikke har noe problem med å vise kundene dine nettopriser?


Nei. Åpenhet skaper tillit mellom begge parter. Man demper det potensielle konfliktnivået og det må være en ærlig sak at vi må ha fortjeneste for å overleve.

Det var et spenstig svar 2rgeir... beste i dag Smile
Signatur
   #64
 3,234     Vestfold     1
Vi prøver ofte å avtale en netto + til våre kunder. f.eks 30% påslag på våre nettopriser. Det er fair og forutsigbart. Kunden er delaktig i de godene vi klarer å forhandle frem.


Så du har ikke har noe problem med å vise kundene dine nettopriser?


Nei. Åpenhet skaper tillit mellom begge parter. Man demper det potensielle konfliktnivået og det må være en ærlig sak at vi må ha fortjeneste for å overleve.


Det er jo slik det bør være i en verden full av fornuft, og all ære til deg om dette stemmer.

Personlig lar jeg meg ikke lure av lave timepriser og spinnville påslag. Slikt gjør bare at jeg stempler firmaet som useriøst, og heller går for et firma der jeg mener prisnivået på time og materiell harmonerer.
   #65
 10,486     Akershus     1
Så du har ikke har noe problem med å vise kundene dine nettopriser?


Nei. Åpenhet skaper tillit mellom begge parter. Man demper det potensielle konfliktnivået og det må være en ærlig sak at vi må ha fortjeneste for å overleve.


Jeg tror ikke jeg har hørt andre elektrikerfirma som sier noe tilsvarende om åpenhet rundt innkjøpspriser.

Innkjøp + 30% bør ingen ha noe problem med. Jeg har i hvert fall ikke det.
Min bror ble bedt om å skrive under et skjema på at han godtok Listepris + 100%. Da han ringte Ahlsell, fikk han glatt 60% rabatt, uten å ha handlet så mye som en kabelstubb der noen gang. Vi -antar- at elektriker som handler jevnt får vesentlig mer rabatt enn det, men la oss si at de får akkurat den samme rabatten. Da kjøper de inn til 40% av listepris, og selger ut igjen til 200%. Det er 5X prisen, og DET har i hvert fall jeg problemer med.
Signatur
   #66
 243     0
Enig der. Forventer ikke å få en stikk-kontakt installert av elektriker for 78,-, eller hva den nå koster på Clas Ohlson. Elektriker skal da tjene penger han også, men vær åpen om det.
   #67
 4,200     0
Synes det er fornuftig med et visst påslag så lenge man er ærlig på hva påslaget skal dekke.

Slik jeg ser det er disse 30%-ene "forsikring" for at elektrikeren bytter eventuelle produkter som feiler innenfor reklamasjonstiden vederlagsfritt. Dersom forbrukeren stiller med materiellet er det forbrukeren som må ta ansvaret for å få skiftet ut eventuelle produkter og ta jobben med reklamasjon mot elektroimportøren eller lignende.

For meg er ikke denne "forsikringen" like mye verdt på alle produkter, sjansen for at et elko-stikk eller en PR-kabel ryker innenfor garantiperioden er jo endel lavere enn sjansen for at f.eks. en dimmer eller termostat ryker...

Har selv vært borti elektriker som tar 1000% påslag på PR-kabel, kommer neppe til å bruke dem igjen Wink

   #68
 785     Vestfold     0
Kan jo nevne en pris fra Otra f.eks, vanlig Elko dobbelt stikk med barnevern, innfelt har listepris på 260kr ink mva, med 70% rabatt for vårt firma så blir det 78kr ink mva...

Konspirasjonsteori..: har sett et par ganger Otra har annonsert prisreduksjoner på kabler for å harmonere listepriser mot mer reelle priser. Men hver gang har det gått noen uker så er forsøket på justering trukket tilbake... innstallatørene som motsetter seg..?!


Elko RS1091 PH dobbel stikk koster 79kr ink mva (Elektroimportøren) og 80kr (Megaflis) på nett for privatperson. Jeg ville klaget til Otra på for lav rabatt om jeg var dere....

Jeg tror du er inne på noe i den konspirasjonsteorien din. Listepris er egentlig uinteressant for grossister. Det som er interessant for dem er en fornuftig margin mellom innpris og utpris.
De eneste aktørene som har interesse av kunstig høy listepris, er den som er detaljist og selger direkte til sluttkunde.
Når man har flere aktører som Onninen, Ahlsell, Otra, Solar etc. som konkurrerer på grossistleddet kan ikke en grossist gå bananas med margin uten å tape kunder.

Jeg kjøpe en del VVS deler via min fetter som har firmakonto hos flere grossister. Ahlsell hadde høyest rabatt men høyere pris enn Onninen som hadde lavere rabatt. Det kan jo tyde på at ulike grossister operere med ulik listepris på identiske produkter.

Syns 2rgeir opererer med en fair og fornuftig forretningsmodell.
Installatør skal ha garantiansvar for installasjonen. Hvis han da krever å levere utstyr for å ta på seg dette ansvaret syns jeg det er helt fair så lenge han operer med et påslag som er fornuftig for begge parter.

   #69
 762     Asker     0
Å legge på prosentet etter innpris er vel veien og gå for å være realistisk når man priser en jobb. Derimot påslag etter listepris blir veldig feil igjen mot kunden.
Men nå synes jo jeg at man kan være litt rimeligere mot privatkunder og faktisk litt dyrere mot næringskunder. For mannen i gata er 1000kr mye, men for et firma med grei omsettning så er kanskje 10.000kr den ene eller andre veien ikke så betydelig.
   #70
 5,337     Tromsø     0
Hva synes dere om prismodellen 1000 kr/punkt?

Vi fikk utført en jobb der vi fikk en ny kurs med ny automat i sikringsskap, all kabling fram til alle nye kontakter (de fleste doble, en seksdobbel) og brytere og et par taklamper. Bare å telle punkter før man bestilte, og høyst forutsigbar pris, uavhengig av hvor mange timer de brukte, og hva de betalte i innpris, påslag for de enkelte delene og timepris trengte vi ikke å forholde oss til.

Dessverre har han som gjorde den jobben som AS med seg selv og en ung ansatt (lærling?) funnet ut at han heller vil undervise på yrkesskolen enn å drive firma og krype rundt og strekke kabel og montere kontakter. Kanskje modellen ikke var lønnsom nok?
Signatur