Langt utenfor topic, men hva er et "sportsbad"? :p
Hehe, du observerte den du også. Bildet ble tatt fra nettsiden til første boligleverandør som Google foreslo. Etter min oppfatning er det en skrivefeil i tegningen, hvor det burde stått "sportsbod".
Hvorfor er man så besatt av å sjekke delepriser? Siste måneden har jeg levert inn bil og tv dekoder. For meg er totalt irrelevant hva delene koster. For meg er det en selvfølge at jeg etterspør den totale kostnaden.
Aner ikke hvor du leverer inn bilen, men verkstedet jeg bruker tar ikke noe påslag på delene. Jeg betaler en timespris på jobbingen (inkl feilsøk, tid de evt bruker på å bestille deler etc), og trenger kun å stole på at de ikke legger til ekstra timer. Jeg kan være enig i at det da blir irrelevant hva delene koster, men det er fordi jeg kan stole på at det ikke legges opp til avanse der. Skulle jeg foretrekke å bruke deler jeg har liggende monterer de jaggu meg de også. Ikke noe problem.
Pris til kunde: kr. 152.000,- eks. MVA Materiellkost: kr. 49.500,- (innkjøpspriser) Beregnet antall timer: 200 arbeidstimer Dekningsbidrag: kr. 33.000,- Dekningsgrad: 22 %
Medtatt i installasjonen: - Utvendig inntaksskap med kortslutningsvern, overspenningsvern, måler og IKT. - Sikringsskap på vaskerom med 12 stk kurser. - LED lysarmaturer i samtlige rom, 4 stk LED spotter i gang, 3 stk utelys. - LED benkarmaturer på kjøkken, speilarmatur på bad. - Varmekabler på bad, stue og gang. Panelovner på soverom. - Komfyrvakt og stikkontakt med tidsbryter til kaffetrakter. - 2 stk datauttak ved TV i stue. - 2 stk røykvarslere med fast strømtilførsel. - Øvrig elektroinstallasjon ihht. NEK 400:2014.
Aner ikke hvor du leverer inn bilen, men verkstedet jeg bruker tar ikke noe påslag på delene. Jeg betaler en timespris på jobbingen (inkl feilsøk, tid de evt bruker på å bestille deler etc), og trenger kun å stole på at de ikke legger til ekstra timer. Jeg kan være enig i at det da blir irrelevant hva delene koster, men det er fordi jeg kan stole på at det ikke legges opp til avanse der. Skulle jeg foretrekke å bruke deler jeg har liggende monterer de jaggu meg de også. Ikke noe problem.
Sånn er det med alle de vekstedene jeg har vært borti også. Dette tar jeg som en selvfølge. At ikke elektrikerbransjen kan operere etter samme ryddige metode skyldes at de har en monopolsituasjon beskyttet av lovverket - og kan regjere som de vil. Sammenligningen har vært gjort mange gange før - men likevel er det utrolig at det er lov å bytte bremserør (og alt annet) på bilen selv, mens det ikke er lov å skifte en lysbryter.
Men hvorfor skal man trekke i den enden av strikken? Er det fornuftig at folk skrur på bilen selv? Ikke i mine øyne, da man hvert eneste år leser artikler om hjul som kommer hoppende ned gata. Og vanskelighetsgraden på den operasjonen kan vel trygt kalles begrenset.
Det koster langt mer å drive elektrofirma kontra bilverksted, men den diskusjonen har forsøplet forumet flere ganger før. Jeg synes heller man skal spørre seg selv om hvorfor ikke ethvert elektrofirma har firmahytte, Ferrari og oppvarmet svømmebasseng om vinteren. Det er det man får følelsen av når dere omtaler bransjen.
Uttalelser om monopol faller på sin egen urimelighet. Det er tusenvis av tilbydere, og man kan til enhver tid benytte det firma man ønsker. Konkurransen er i aller høyeste grad reell. Regelverket er der for å beskytte mot skader på mennesker, dyr og eiendom, ikke for å verne om virksomheter.
Men du sier jo selv at du ikke bryr deg om deleprisene når du leverer bilen inn på verksted. Det er såklart et resultat av at bransjen ikke drives på samme måte som elektrobransjen med skjulte påslag. Hvis historikken viste at verkstedene plutselig tok grovpris for deler hadde nok du også vært mer påpasselig når du leverte fra deg bilen. Jeg ser fortsatt ingen gode argumenter for at elektrikere skal tjene penger på materiell utover at de da ikke vil vinne noen anbudsrunder. Dette er selvfølgelig også et tåpelig argument da det ville falle helt bort så fort standard for bransjen var å kun hente inntjeningen sin gjennom timesbetaling.
At det koster mer å drive et elektrofirma er også et litt dødfødt argument siden dette opplagt kan hentes inn gjennom korrekt timespris. Et typisk skrekkeksempel er at de fleste elektrofirmaer tar fast kvadratpris på ferdig lagt varmefolie.
Hva er det egentlig vi krangler om? Jeg har opptil flere ganger påpekt at jeg personlig ikke bryr meg om hvor de nødvendige kronene tjenes inn. La oss heller diskutere hva dere mener timeprisen bør være, da ved null fortjeneste på materiell. Forøvrig en håpløs diskusjon om man ikke har førstehåndserfaring med drift i bransjen.
Det "dødfødte" argumentet er høyst reelt da man i et tenkt tilfelle med null avanse på materiell, ville endt på en langt høyere timepris for elektriker kontra bilmekaniker. Dette fordi det koster mer å drive et elektrofirma kontra bilverksted.
Jeg bryr meg først og fremst om den totale kostnaden. Så nei, jeg spør ikke om, og vet ikke, hva mitt lokale bilverksted tar i timen. Jeg vet heller ikke om de evt har fortjeneste på delene. Jeg har gått frem slik jeg mener alle fornuftige folk burde gjøre. Innhente erfaringer - spør om total kostnad - bli fast kunde av flinke og ærlige fagfolk. Til og med ved EU-kontroll, som virkelig er bukken og havresekken.
Forøvrig trodde jeg det var ryddig med en fast kvadratmeterpris på varmefolie, da dette er svært ryddig for kunden.
Langt utenfor topic, men hva er et "sportsbad"? :p
Hehe, du observerte den du også. Bildet ble tatt fra nettsiden til første boligleverandør som Google foreslo. Etter min oppfatning er det en skrivefeil i tegningen, hvor det burde stått "sportsbod".
Ifølge nettsidene til Norgeshus kan Knerten leveres både med sportsbad og sportsbod
http://www.norgeshus.no/hus/knerten/
Hehe, se der ja! Observant! Vil dog påstå at sportsbadet var dårlig innredet.
Aner ikke hvor du leverer inn bilen, men verkstedet jeg bruker tar ikke noe påslag på delene. Jeg betaler en timespris på jobbingen (inkl feilsøk, tid de evt bruker på å bestille deler etc), og trenger kun å stole på at de ikke legger til ekstra timer. Jeg kan være enig i at det da blir irrelevant hva delene koster, men det er fordi jeg kan stole på at det ikke legges opp til avanse der. Skulle jeg foretrekke å bruke deler jeg har liggende monterer de jaggu meg de også. Ikke noe problem.
Pris til kunde: kr. 152.000,- eks. MVA
Materiellkost: kr. 49.500,- (innkjøpspriser)
Beregnet antall timer: 200 arbeidstimer
Dekningsbidrag: kr. 33.000,-
Dekningsgrad: 22 %
Medtatt i installasjonen:
- Utvendig inntaksskap med kortslutningsvern, overspenningsvern, måler og IKT.
- Sikringsskap på vaskerom med 12 stk kurser.
- LED lysarmaturer i samtlige rom, 4 stk LED spotter i gang, 3 stk utelys.
- LED benkarmaturer på kjøkken, speilarmatur på bad.
- Varmekabler på bad, stue og gang. Panelovner på soverom.
- Komfyrvakt og stikkontakt med tidsbryter til kaffetrakter.
- 2 stk datauttak ved TV i stue.
- 2 stk røykvarslere med fast strømtilførsel.
- Øvrig elektroinstallasjon ihht. NEK 400:2014.
Sånn er det med alle de vekstedene jeg har vært borti også. Dette tar jeg som en selvfølge. At ikke elektrikerbransjen kan operere etter samme ryddige metode skyldes at de har en monopolsituasjon beskyttet av lovverket - og kan regjere som de vil.
Sammenligningen har vært gjort mange gange før - men likevel er det utrolig at det er lov å bytte bremserør (og alt annet) på bilen selv, mens det ikke er lov å skifte en lysbryter.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Det koster langt mer å drive elektrofirma kontra bilverksted, men den diskusjonen har forsøplet forumet flere ganger før. Jeg synes heller man skal spørre seg selv om hvorfor ikke ethvert elektrofirma har firmahytte, Ferrari og oppvarmet svømmebasseng om vinteren. Det er det man får følelsen av når dere omtaler bransjen.
Uttalelser om monopol faller på sin egen urimelighet. Det er tusenvis av tilbydere, og man kan til enhver tid benytte det firma man ønsker. Konkurransen er i aller høyeste grad reell. Regelverket er der for å beskytte mot skader på mennesker, dyr og eiendom, ikke for å verne om virksomheter.
At det koster mer å drive et elektrofirma er også et litt dødfødt argument siden dette opplagt kan hentes inn gjennom korrekt timespris. Et typisk skrekkeksempel er at de fleste elektrofirmaer tar fast kvadratpris på ferdig lagt varmefolie.
Det "dødfødte" argumentet er høyst reelt da man i et tenkt tilfelle med null avanse på materiell, ville endt på en langt høyere timepris for elektriker kontra bilmekaniker.
Dette fordi det koster mer å drive et elektrofirma kontra bilverksted.
Jeg bryr meg først og fremst om den totale kostnaden. Så nei, jeg spør ikke om, og vet ikke, hva mitt lokale bilverksted tar i timen. Jeg vet heller ikke om de evt har fortjeneste på delene.
Jeg har gått frem slik jeg mener alle fornuftige folk burde gjøre. Innhente erfaringer - spør om total kostnad - bli fast kunde av flinke og ærlige fagfolk.
Til og med ved EU-kontroll, som virkelig er bukken og havresekken.
Forøvrig trodde jeg det var ryddig med en fast kvadratmeterpris på varmefolie, da dette er svært ryddig for kunden.