Her bruker man stort sett begrepet "avanse". Avanse = Utsalgspris - varekostnad.
Joda, men det er ikke alltid det vanligste begrepet brukes om alt.[/quote] Avanse brukes i hovedsak for butikker og andre bransjer som hovedsakelig driver med vareinnkjøp og vareutsalg. I servicebransjer benytter man stort sett dekningsgrad og dekningsbidrag.
Her bruker man stort sett begrepet "avanse". Avanse = Utsalgspris - varekostnad.
Joda, men det er ikke alltid det vanligste begrepet brukes om alt.
Avanse brukes i hovedsak for butikker og andre bransjer som hovedsakelig driver med vareinnkjøp og vareutsalg. I servicebransjer benytter man stort sett dekningsgrad og dekningsbidrag.
Det vil jo bare si at hvis en elektriker i snitt monterte opp utstyr for 1000 kroner i timen, så ville de i snitt tjent 600 kroner på utstyr pr time. Da justerer man bare opp timesprisen til 1200,- kroner og kommer likt ut. Skjønner ikke hvordan dette kan være så problematisk. Alle vil finne korrekt prisnivå ganske kjapt.
Det er allerede nevnt i denne tråden. Høy timepris vil igjen virke svært urettferdig, hvor en elektriker må bruke tid på feilsøking og administrative oppgaver.
Hvorfor er det urettferdig? Men betaler for den tiden fagpersonen brukte på din jobb? Hvordan er det mer rettferdig at man ikke betaler etter tiden som er brukt?
Hvorfor er det urettferdig? Men betaler for den tiden fagpersonen brukte på din jobb? Hvordan er det mer rettferdig at man ikke betaler etter tiden som er brukt?
Dekningsgraden på en feilsøkingsjobb vil bli svært høy. Gamle Frk. Olga vil bli ruinert når en elektriker med hjelp fra en lærling skal feilsøke etter jordfeil i huset hennes fra 1948. Fortjenesten på en slik jobb vil være astronomisk, og svært urettferdig. Dersom bedriftens nødvendige fortjeneste skal hentes inn på høy timepris, vil slike småjobber med mindre materiellforbruk bli høyt overpriset, mens jobber med stort materiellforbruk vil bli underpriset. Noen vil nok mene at det nå er motsatt, hvor jobber med høy materiellforbruk gir stor fortjeneste til bedriften - og det er ikke usannsynlig at enkelte bedrifter utnytter muligheten for dette, men jeg vil ikke påstå at dette er en gjennomgående praksis i bransjen.
Hvorfor er det urettferdig? Men betaler for den tiden fagpersonen brukte på din jobb? Hvordan er det mer rettferdig at man ikke betaler etter tiden som er brukt?
Dekningsgraden på en feilsøkingsjobb vil bli svært høy. Gamle Frk. Olga vil bli ruinert når en elektriker med hjelp fra en lærling skal feilsøke etter jordfeil i huset hennes fra 1948. Fortjenesten på en slik jobb vil være astronomisk, og svært urettferdig. Dersom bedriftens nødvendige fortjeneste skal hentes inn på høy timepris, vil slike småjobber med mindre materiellforbruk bli høyt overpriset, mens jobber med stort materiellforbruk vil bli underpriset. Noen vil nok mene at det nå er motsatt, hvor jobber med høy materiellforbruk gir stor fortjeneste til bedriften - og det er ikke usannsynlig at enkelte bedrifter utnytter muligheten for dette, men jeg vil ikke påstå at dette er en gjennomgående praksis i bransjen.
De tjener ikke mer på den jobben enn de tjener på enhver annen jobb, eller sum av jobber, med samme timebruk. Hvorfor er det urettferdig? Hvorfor er det overpriset?
La oss stille et annen spørsmål, en jobb tar 20 timer, en annen tar 40, hvorfor er det mer rettferdig om begge koster det samme? Mener du det samme om deler også? At det er mer rettferdig om man betaler det samme for alle deler, om ikke er det urettferdig for de som skal ha dyre deler?
[ Kjernen i det hele er vel at det ved din modell er betraktelig lettere å svindle folk enn i den andre. Hvis jeg har en elektriker på besøk klarer jeg fint å følge med på hvor lang tid han bruker, så der er det ikke så lett å svindle. Hvis man kunne gå ut fra at elektrikerene hentet all profitt fra timesbetalingen og måtte fremvise sin egen kvittering fra grossist hadde det hele vært mer ryddig. Da kan jeg ta meg en ringerunde, sammenligne timespriser og sannsynligvis ta en god avgjørelse på hvem som gjør jobben. Når elektriker så har vært på besøk i tre timer vet jeg hva prisen blir for selve arbeidet, og så får delene koste det deler koster.
Det vises til eksempler der elektriker tar fast påslag på 1.6 osv og det virker helt sykt for meg. Da lønner det seg faktisk for elektrikeren å ha en dårlig avtale med grossisten.
Slik og sånn timepris løser ingenting. Da er det rom for kreative gebyrer og skyhøyt påslag. Hvis kjernen i min modell er sluttsummen, hvordan kan det da være rom for svindel sett at ikke alle aktører er svindlere? Du sammenligner jo de ulike tilbudene på ferdig stilt jobb.
Jeg argumenterer ikke for at påslag skal reguleres kraftig, av årsaker som f.eks. det du nevner. Men timepris og elektrikere som tar 2000,- +mva for en meter kabel for å flytte et stikk(venninne som ble utnyttet ved at hun sjekket timepris kun) er jo situasjonen vi er i nå. Den er ikke holdbar.
Så du ser på elektrikerfirma med høye materialpåslag og diverse "avgifter" som tillegg til timeprisen som moralske svindlere?
Jeg har ikke foreslått å regulere påslag, jeg har foreslått at bransjen må ta ett oppgjør med seg selv, og opptre mer seriøst ovenfor kundene før folk mister helt respekt for firmaene. Jo mere tvilsomme seriøse aktører oppfører seg, jo mindre grunn er det til å ikke bare velge en useriøs aktør. Du ser dette i resten av byggebransjen også, det er en texas-bransje, og det har resultert i mye svart arbeid.
Ja, firma som fremstår som billige, men som ender opp som dyre på grunn av påslag og kreative gebyrer/utgifter ser jeg på som moralske svindlere. Det kan godt være at denne typen svindel gjør markedet svært vanskelig for mange seriøse aktører, men det å gjøre samme typen svindel for å kunne konkurrere kan ikke være akseptabelt.
Jeg er helt enig i at bransjen selv må ta grep. Nå er jeg ikke nødvendigvis enig i at cowboy-virksomhet er grunnen for svart arbeid, det mener jeg hovedsaklig er dumme nordmenn uten sans for samfunnsansvar og som tror de sparer så stort på svart arbeid. De fortjener de dårlige membranene de ender opp med.
Jeg mener også vi forbrukere bærer mye av ansvaret. Så lenge vi betaler disse svindlerne så får de eksistere. Vi sjekker priser på forbrukervarer og andre tjenester, så hvorfor ikke håndverkertjenester? Det er ikke et nytt konsept for Olga å spøre om hva det blir å komme på totalt. Ikke er det å spørre flere heller. Selvfølgelig vil aldri alle gjøre dette, men man finner aldri skuddsikre systemer heller (ref. faktisk tidsbruk mot det du faktureres for).
Det er en stråmann at folk ikke sjekker pris, folk spør om pris, men de blir lurt av misvisende prising pga ekstragebyrer og påslag.
Ellers er det nesten ingen seriøse aktører i elektrikerbransjen etter din definisjon, nesten alle har svært høye påslag, og neste alle har kreative påslag, feks "servicebil".
Det er en stråmann at folk ikke sjekker pris, folk spør om pris, men de blir lurt av misvisende prising pga ekstragebyrer og påslag.
Ellers er det nesten ingen seriøse aktører i elektrikerbransjen etter din definisjon, nesten alle har svært høye påslag, og neste alle har kreative påslag, feks "servicebil".
JA.... Vi har store utfordringer med å få jobber fordi vi ikke ligger på 700inkl mva pr time. Forbrukeren er mer opptatt av rabatt enn påslag netto.. De forstår ikke forskjellen. Det er trist og beklagelig... Det er forbrukeren som forfordeler de med lave timepriser ... Uten forståelse for at kostnadene med en bedrift må uansett balanseres. Å be om fastpriser for alt som skal gjøres driver prisen opp.. fordi den personen som skal kalkulere den stikkontakten eller arbeidet på kjøkkenet må bruke timer på dette, samt legge inn en risiko.
Nevnte elektrofirma som er opprinnelsen til denne tråden har vært ekstrem.. Dette representerer ikke bransjen i sin helhet. eydybdal har mange gode argumenter og representerer ett firma med sunne verdier for en bærekraftig drift.
Det er flott at Elby, elektroimportøren osv finnes. Dette vil gjøre forbrukeren mer bevisst på de materielle kostnadene.. Dette kan på sikt tvinge elektrobransjen i å kjøre en mer moderat påslagpolitikk på materiell, samt plassere kostnadene der de hører hjemme.
Men hvorfor skal man trekke i den enden av strikken? Er det fornuftig at folk skrur på bilen selv? Ikke i mine øyne, da man hvert eneste år leser artikler om hjul som kommer hoppende ned gata. Og vanskelighetsgraden på den operasjonen kan vel trygt kalles begrenset.
Det koster langt mer å drive elektrofirma kontra bilverksted, men den diskusjonen har forsøplet forumet flere ganger før. Jeg synes heller man skal spørre seg selv om hvorfor ikke ethvert elektrofirma har firmahytte, Ferrari og oppvarmet svømmebasseng om vinteren. Det er det man får følelsen av når dere omtaler bransjen.
Uttalelser om monopol faller på sin egen urimelighet. Det er tusenvis av tilbydere, og man kan til enhver tid benytte det firma man ønsker. Konkurransen er i aller høyeste grad reell. Regelverket er der for å beskytte mot skader på mennesker, dyr og eiendom, ikke for å verne om virksomheter.
At hjul faller av, er like mye verkstedenes kvaliteter på jobben som gjøres. Jeg har pr. dags dato, merkeverksted eller ei eller dekksjappe fått hjul montert med riktig momtent. Det smelles på med luftrekker helt uten momentstav. Og det sitter bestandig langt mer enn det skal om riktig moment brukes.
Og hvordan vet du at det er billigere å drive bilverksted kontra elektrofirma? Det kan vell så mye variere med hvor godt og effektivt et firma drives, og ikke minst hvor det befinner seg.
Joda, men det er ikke alltid det vanligste begrepet brukes om alt.[/quote]
Avanse brukes i hovedsak for butikker og andre bransjer som hovedsakelig driver med vareinnkjøp og vareutsalg. I servicebransjer benytter man stort sett dekningsgrad og dekningsbidrag.
Avanse brukes i hovedsak for butikker og andre bransjer som hovedsakelig driver med vareinnkjøp og vareutsalg. I servicebransjer benytter man stort sett dekningsgrad og dekningsbidrag.
Hvorfor er det urettferdig? Men betaler for den tiden fagpersonen brukte på din jobb? Hvordan er det mer rettferdig at man ikke betaler etter tiden som er brukt?
Dekningsgraden på en feilsøkingsjobb vil bli svært høy. Gamle Frk. Olga vil bli ruinert når en elektriker med hjelp fra en lærling skal feilsøke etter jordfeil i huset hennes fra 1948. Fortjenesten på en slik jobb vil være astronomisk, og svært urettferdig. Dersom bedriftens nødvendige fortjeneste skal hentes inn på høy timepris, vil slike småjobber med mindre materiellforbruk bli høyt overpriset, mens jobber med stort materiellforbruk vil bli underpriset. Noen vil nok mene at det nå er motsatt, hvor jobber med høy materiellforbruk gir stor fortjeneste til bedriften - og det er ikke usannsynlig at enkelte bedrifter utnytter muligheten for dette, men jeg vil ikke påstå at dette er en gjennomgående praksis i bransjen.
De tjener ikke mer på den jobben enn de tjener på enhver annen jobb, eller sum av jobber, med samme timebruk. Hvorfor er det urettferdig? Hvorfor er det overpriset?
La oss stille et annen spørsmål, en jobb tar 20 timer, en annen tar 40, hvorfor er det mer rettferdig om begge koster det samme? Mener du det samme om deler også? At det er mer rettferdig om man betaler det samme for alle deler, om ikke er det urettferdig for de som skal ha dyre deler?
Slik og sånn timepris løser ingenting. Da er det rom for kreative gebyrer og skyhøyt påslag. Hvis kjernen i min modell er sluttsummen, hvordan kan det da være rom for svindel sett at ikke alle aktører er svindlere? Du sammenligner jo de ulike tilbudene på ferdig stilt jobb.
Jeg argumenterer ikke for at påslag skal reguleres kraftig, av årsaker som f.eks. det du nevner. Men timepris og elektrikere som tar 2000,- +mva for en meter kabel for å flytte et stikk(venninne som ble utnyttet ved at hun sjekket timepris kun) er jo situasjonen vi er i nå. Den er ikke holdbar.
Ja, firma som fremstår som billige, men som ender opp som dyre på grunn av påslag og kreative gebyrer/utgifter ser jeg på som moralske svindlere. Det kan godt være at denne typen svindel gjør markedet svært vanskelig for mange seriøse aktører, men det å gjøre samme typen svindel for å kunne konkurrere kan ikke være akseptabelt.
Jeg er helt enig i at bransjen selv må ta grep. Nå er jeg ikke nødvendigvis enig i at cowboy-virksomhet er grunnen for svart arbeid, det mener jeg hovedsaklig er dumme nordmenn uten sans for samfunnsansvar og som tror de sparer så stort på svart arbeid. De fortjener de dårlige membranene de ender opp med.
Jeg mener også vi forbrukere bærer mye av ansvaret. Så lenge vi betaler disse svindlerne så får de eksistere. Vi sjekker priser på forbrukervarer og andre tjenester, så hvorfor ikke håndverkertjenester? Det er ikke et nytt konsept for Olga å spøre om hva det blir å komme på totalt. Ikke er det å spørre flere heller. Selvfølgelig vil aldri alle gjøre dette, men man finner aldri skuddsikre systemer heller (ref. faktisk tidsbruk mot det du faktureres for).
Ellers er det nesten ingen seriøse aktører i elektrikerbransjen etter din definisjon, nesten alle har svært høye påslag, og neste alle har kreative påslag, feks "servicebil".
JA....
Vi har store utfordringer med å få jobber fordi vi ikke ligger på 700inkl mva pr time.
Forbrukeren er mer opptatt av rabatt enn påslag netto.. De forstår ikke forskjellen.
Det er trist og beklagelig...
Det er forbrukeren som forfordeler de med lave timepriser ... Uten forståelse for at kostnadene med en bedrift må uansett balanseres.
Å be om fastpriser for alt som skal gjøres driver prisen opp.. fordi den personen som skal kalkulere den stikkontakten eller arbeidet på kjøkkenet må bruke timer på dette, samt legge inn en risiko.
Nevnte elektrofirma som er opprinnelsen til denne tråden har vært ekstrem.. Dette representerer ikke bransjen i sin helhet.
eydybdal har mange gode argumenter og representerer ett firma med sunne verdier for en bærekraftig drift.
Det er flott at Elby, elektroimportøren osv finnes. Dette vil gjøre forbrukeren mer bevisst på de materielle kostnadene.. Dette kan på sikt tvinge elektrobransjen i å kjøre en mer moderat påslagpolitikk på materiell, samt plassere kostnadene der de hører hjemme.
At hjul faller av, er like mye verkstedenes kvaliteter på jobben som gjøres. Jeg har pr. dags dato, merkeverksted eller ei eller dekksjappe fått hjul montert med riktig momtent. Det smelles på med luftrekker helt uten momentstav. Og det sitter bestandig langt mer enn det skal om riktig moment brukes.
Og hvordan vet du at det er billigere å drive bilverksted kontra elektrofirma? Det kan vell så mye variere med hvor godt og effektivt et firma drives, og ikke minst hvor det befinner seg.