Du må gjerne dokumentere at hjul regelmessig faller av pga sviktende rutiner på bilverksteder. At dette skal utgjøre en like stor andel som "ufaglærte" er mildt sagt lite sannsynlig. Jeg tror ikke vi skal være så dristige å anta at flertallet i befolkningen har momentstav liggende i bagasjerommet. Det er allerede nevnt at det finnes useriøse aktører i alle bransjer.
Jeg har mine grunner for å si at et elektrofirma er dyrere å drifte kontra bilverksted. Det er tross alt det store problemet i denne tråden. Svært mange synser i hytt og gevær, uten snev av faglig erfaring eller kjennskap til bransjen. De har ikke den fjerne anelse om hva som trengs av feks instrumenter, kalibrering, programvare, forsikringer, div årlige lovpålagte kurs osv. Folk flest nekter å tro at det knapt er fortjeneste igjen av 650 kr timen når lønn, arbeidsgiveravgift og sosiale kostnader er betalt, og dette til tross av at det er et faktum.
Jeg har allerede uttalt meg om bilverksteder som kan ha kostbar drift. Men som tidligere nevnt, la oss innse at det finnes et gjennomsnitt. Ytterpunktene er ikke i overtall.
Det er en stråmann at folk ikke sjekker pris, folk spør om pris, men de blir lurt av misvisende prising pga ekstragebyrer og påslag.
Ellers er det nesten ingen seriøse aktører i elektrikerbransjen etter din definisjon, nesten alle har svært høye påslag, og neste alle har kreative påslag, feks "servicebil".
Det er tydeligvis ikke et stråmannargument hvis folk bare spør om deler av prisen. Spør de etter totalen så er den regulert. Du ser flere eksempler i denne tråden, fra elektrikere også, der kunder kun spør etter timepris. Flott at de sjekker den, men er ikke det nettopp det som gir grobunn for vanvittige påslag og ekstragebyrer?
Du må nesten vise til data som understøtter påstanden din om at det er nesten ingen seriøse aktører i markedet. Du forstår vel at din påstand ikke er verd pikslene på skjermen uten at det backes opp med en troverdig kilde.
Nå har ikke jeg pekt ut akkurat servicebil som konseptuell svindel (selv om det er rom for å svindle der også...). Jeg synes ikke nødvendigvis transport er urimelig å ta betalt for. Transport skal dekkes inn, på ett eller annet vis, og er det urimelig at for de som bor langt unna firmaet skal betale mer for dette enn de som bor over veien? Alternativet er at det dekkes inn via høyere timepris, påslag eller noe annet for alle. Igjen - prisoverslag: Ingen gebyrer skal da komme i ettertid.
CASE 1: Feilsøking av jordfeil hos Frk. Olga. Montør + lærling har brukt 6,5 timer på feilsøking. Problemet: jordfeil i en stikkontakt, hvor jordfeilen kun oppstår når det er plugget i et apparat (ofte en vanskelig jordfeil å finne - derav timeforbruket inkl utbedring, kjøring og administrative oppgaver). Høy timepris, kr. 1.120,- for montør og kr. 560,- for lærling. Materiellforbruk kun 1 stikkontakt, med 5% påslag (for å dekke typisk faktura- og fraktgebyr fra grossist). Denne jobben gir en dekningsgrad (avanse) på 65,88%, rene gullgruven!
CASE 2: Legging av varmekabel hos Ola Normann, type Øglænd varmekabel i en 3,5 kvm gang. Underlagsplater, primet, hvor varmekabel er limt. Ny sikring i sikringsskap, og ny termostat. Noe skjult og delvis åpen installasjon. Samme timepriser og forutsetninger som i CASE 1. Denne jobben gir en dekningsgrad (avanse) på 53,84%, som er kjempe business! Den store forskjellen og "urettferdigheten" her er at Ola Normann har fått en langt større installasjon enn Frk. Olga, hvor bedriften ikke har tjent like bra, altså urettferdig for Frk. Olga som betalte latterlig mye for ingen ting.
CASE 1, men denne gang med lav timepris og større påslag på materiell. Timepris kr. 560,- for montør, og kr. 300,- for lærling. Påslaget for materiell er 1,5 (snittet for elektrikere ligger gjerne på 1,5 - 1,6). Med slik prisstrategi gir denne jobben en dekningsgrad på 35,99%, som er bra og innenfor det forsvarlige både for bedrift og kunde.
CASE 2, men denne gang med lav timepris og større påslag på materiell. Dekningsgraden på denne jobben blir 34,33%, som er bra og innenfor det forsvarlige for begge parter. Til tross for at det er stor forskjell på både timer og materiell i CASE 1 og CASE 2 med denne prisstrategien, så er det liten differanse i dekningsgraden.
Poenget med denne fremstillingen er å få frem et eksempel på at høy timepris og lavt påslag for materiell ikke gir noen større forutsigbarhet eller rettferdighet, snarere tvert i mot.
Det er en stråmann at folk ikke sjekker pris, folk spør om pris, men de blir lurt av misvisende prising pga ekstragebyrer og påslag.
Ellers er det nesten ingen seriøse aktører i elektrikerbransjen etter din definisjon, nesten alle har svært høye påslag, og neste alle har kreative påslag, feks "servicebil".
Det er tydeligvis ikke et stråmannargument hvis folk bare spør om deler av prisen. Spør de etter totalen så er den regulert. Du ser flere eksempler i denne tråden, fra elektrikere også, der kunder kun spør etter timepris. Flott at de sjekker den, men er ikke det nettopp det som gir grobunn for vanvittige påslag og ekstragebyrer?
Du må nesten vise til data som understøtter påstanden din om at det er nesten ingen seriøse aktører i markedet. Du forstår vel at din påstand ikke er verd pikslene på skjermen uten at det backes opp med en troverdig kilde.
Nå har ikke jeg pekt ut akkurat servicebil som konseptuell svindel (selv om det er rom for å svindle der også...). Jeg synes ikke nødvendigvis transport er urimelig å ta betalt for. Transport skal dekkes inn, på ett eller annet vis, og er det urimelig at for de som bor langt unna firmaet skal betale mer for dette enn de som bor over veien? Alternativet er at det dekkes inn via høyere timepris, påslag eller noe annet for alle. Igjen - prisoverslag: Ingen gebyrer skal da komme i ettertid.
Jo det er det, folk tror, feilaktig, at de operer med folk med forutsigbar prising, de spør om prisen, tror de har fått en pris, men blir lurt. Timeprising er en rettferdig og rasjonell måte å kjøpe tjenester på om man operer mot en seriøs aktør. Det som gir grobunn for useriøstet er useriøs politikk fra bransjen.
Det er du som defacto påstår det, fordi du mener at høye materialpåslag og skjulte gebyrer er useriøst. Hvilek elektrikere er det som ikke har høye materialpåslag? Nesten ingen, hvem er det som ikke har servicebilgebyr? Igjen, nesten ingen. Du kan breke om data så mye du vil, men du vet godt at dette er virkeligheten.
Service-bil er for de fleste et tillegg til timeprisen. Transport skal dekkes inn, dekk det inn via timeprisen, eller regn ut timeprisen når servicebil er inkludert for kunden, istedet for å oppgi en timepris og komme rekende med et ekstragebyr etterpå, selvfølgelig koster transport, akkurat som alle bedrifter har utgifter, utgifter de dekker igjennom sin timepris. Hadde du akspetert omadvokaten plutselig kom med et tidligere unevnt "kontorleiegebyr"?
Poenget med denne fremstillingen er å få frem et eksempel på at høy timepris og lavt påslag for materiell ikke gir noen større forutsigbarhet eller rettferdighet, snarere tvert i mot.
Framstillingen er tåpelig av flere grunner
1. Du framstiller det som jobber er mer lønnsomme om man jobber 10 timer og selger lite utstyr enn om man jobber 10 timer og selger mye utstyr, om utstyrdelen går i null. Det er det ikke.
2. Igjen, hvorfor er det i dine øyne urettferdig at man betaler mer for en jobb som tar lengre tid? Mener du det er sånn med alt annnet timebasert arbeid også? DU har ennå ikke svart på hvor denne merkverdige måten å se ting på kommer fra. SKulle alle arbeidsgrupper ta en pris for arbiedet, uansett hva som ble gjort, fordi noe annet er urettferdig? Er da prisen for elektrikere i dag urettferdig, siden de faktisk tar mer for en jobb som tar lengre tid?
3. Joda, det går selvfølgelig ann å tjene mer penger på å ha veldig høy timelønn, som i eksemplet ditt, der du bare har valgt deg tall der elektrikertjenester er dyrere med timelønn, på samme måte som man kan velge seg tall der elektrikertjenester er dyrere med høy utstyrpåslag over omtrent hele linja. Hva er poenget?
Poenget med denne fremstillingen er å få frem et eksempel på at høy timepris og lavt påslag for materiell ikke gir noen større forutsigbarhet eller rettferdighet, snarere tvert i mot.
Det stemmer vel ikke. Du har jo justert timeprisen opp slik at det blir stor avanse uansett i tilfellene med høy timepris. Og i tilfelle med høy avanse på materiell og kun kost på time så vil jobber med mye materiell og lite timer vise akkurat like skjeve tall. I tillegg har du jobben til Olga der man brenner timer og har lite materiell så firmaet kanskje går netto i minus på jobben. Poenget er jo å sette en forretningsmodell der et elfirma setter priser fornuftig og forutsigbart og ikke skal hive all fortjeneste inn i en bolk.
Gylden middelvei, med andre ord. Det ignorant å forvente at et elfirma ikke skal ha avanse på materiell da de også stiller som garantist for det de selger. Slutter de 35 LED-spottene å fungere så skal kunden ha disse byttet kostnadsfritt. Det må forretningsmodellen ta høyde for (som du sikkert både vet og er enig i).
Jo det er det, folk tror, feilaktig, at de operer med folk med forutsigbar prising, de spør om prisen, tror de har fått en pris, men blir lurt. Timeprising er en rettferdig og rasjonell måte å kjøpe tjenester på om man operer mot en seriøs aktør. Det som gir grobunn for useriøstet er useriøs politikk fra bransjen.
Det er du som defacto påstår det, fordi du mener at høye materialpåslag og skjulte gebyrer er useriøst. Hvilek elektrikere er det som ikke har høye materialpåslag? Nesten ingen, hvem er det som ikke har servicebilgebyr? Igjen, nesten ingen. Du kan breke om data så mye du vil, men du vet godt at dette er virkeligheten.
Service-bil er for de fleste et tillegg til timeprisen. Transport skal dekkes inn, dekk det inn via timeprisen, eller regn ut timeprisen når servicebil er inkludert for kunden, istedet for å oppgi en timepris og komme rekende med et ekstragebyr etterpå, selvfølgelig koster transport, akkurat som alle bedrifter har utgifter, utgifter de dekker igjennom sin timepris. Hadde du akspetert omadvokaten plutselig kom med et tidligere unevnt "kontorleiegebyr"?
Spør de om prisen og firma gir timepris kun så har de ikke fått totalprisen og argumentet mitt står. Spør de om pris og firmaet ikke nevner hva det hele vil koste så har de ikke fått pris. Spør de om pris og firmaet nevner noe om at det vil komme andre gebyrer så holder argumentet fortsatt - kunden har ikke spurt hva det hele vil koste. Du har elektrikere i denne tråden som peker at firmaet deres sliter fordi folk kun spør etter timepris. Enten forstår du ikke hva som ligger i et stråmannargument eller så har du en oppfatning som ikke er gjengs med hva som er sagt i tråden.
Timepris er rettferdig og rasjonell måte å kjøpe tjenester på? Flott det, men er det de eneste utgiftene i et prosjekt? Påslag for å kunne stille som garantist (dvs. elektriker henter da ut utstyr det er reklamert på, monterer erstatningen og leverer det ødelagte utstyret tilbake) er de helt rimelig. Kjøregodtgjørelser slik at du som bor over gaten for firmaet ikke skal dekke opp tapt fortjeneste for de som bor 5 mil unna. Mener du virkelig at alle slike utgifter skal bakes inn i timespris for å kunne ha en rasjonell prismodell? Da er ikke vi enige i hva rasjonelt er. (For ikke å snakke om at det er din ubegrunnede påstand)
Jeg spør om hva en ny bremsekraftforsterker til bilen koster før en evt. jobb på merkeverksted fordi jeg vet at materiell har sin pris. Hadde jeg kun spurt om timer så hadde jeg fått meg en meget ubehagelig overraskelse der din definisjon av rasjonell hadde vært en fattig(bokstavlig talt) trøst. I følge deg så vil to-tre timers jobb for å skifte et sikringsskap bli ran på åpen gate for plutselig står det 6-10.000 i materiellkostnader på regningen. Du har jo spurt om det rasjonelle timeantallet og prisen.
Hvorfor er det rettferdig at du skal dekke inn transporten for han som bor fem mil unnå? Du dekker jo ikke bensin, bil og bompenger til ham tildaglig så hva er det med elektrikere som gjør at du synes det er kjekt å betale for det? Reisetid er tapt fortjeneste når det ikke dekkes inn. Det må dekkes inn og den ryddige or rasjonelle måten du har kommet opp med er at det skal skjules og bakes inn i timepris. Snakk om skjulte avgifter, for ikke snakke om å føre kunden bak lyset.
Dere skriver at firma må ta høyde for kostnader ved reklamasjoner, men dette får de vel refundert fra leverandør? Når jeg utfører reparasjoner på garanti eller reklamasjon fakturer jeg leverandør for både deler og timer etter avtale, riktignok er timeprisen lavere enn til kunde (ca 15-20% avhengig av avtale).
For det første.....19 arbeidstimer på å legge 3.5kvm varmekabel? Dette kan kuttes ned til ca 1/4. For det andre så er det ingenting som er urettferdig med at man må betale mye for en jobb som tar lang tid. Det er helt i tråd med at man betaler for kompetansen og ikke delene. Hvis jeg må skifte toppakning på bilen må jeg ut med 10-15.000 enda ny toppakning + filesett bare koster en brøkdel. Det er likevel lett for bilmekanikeren å advare om at dette kan/vil bli en dyr jobb på tross av billige deler. Det er en stor operasjon inne i bilen for å komme til, så timene løper.
Hvis vi går tilbake til case 2 og setter opp 3 timer med montør og 2 timer med lærling, og godtar dine 1400 kroner timen for en montør, og så kutter ned til at man faktisk bare trenger 5 masterboards for et rom på 3.5kvm. Noen andre tall som også er litt ute og kjøre, men det er bare småsummer så ignorerer dem. Da havner vi rundt 38% dekningsgrad, som altså vil si at en timespris på 1400 kroner inkl moms kanskje vil bli utkonkurrert over tid.
Litt kjapp matematikk sier da at rundt 1000 kr inkl moms for montør og 550 for lærling, altså 800 og 450 før moms, gjør at Case 2 nøyaktig på 28%. I case 1 havner man fortsatt høyt på rett over 50%, men det kan uansett løses enkelt ved å sette mye lavere timespris ved f.eks feilsøking.
Oppsummert vil jeg si at 5% påslag på materiell, et sted mellom 1000 og 1400 pr time for montør (inkl moms), og halv pris pr time for kun feilsøking vil fungere veldig godt for å havne mellom 28 og 35% i dekningsgrad. Dette vil også være veldig oversiktlig og trygt for kunden, og er priser jeg føler meg trygg på at folk ville godtatt.
Gylden middelvei, med andre ord. Det ignorant å forvente at et elfirma ikke skal ha avanse på materiell da de også stiller som garantist for det de selger. Slutter de 35 LED-spottene å fungere så skal kunden ha disse byttet kostnadsfritt. Det må forretningsmodellen ta høyde for (som du sikkert både vet og er enig i)
Spør de om prisen og firma gir timepris kun så har de ikke fått totalprisen og argumentet mitt står. Spør de om pris og firmaet ikke nevner hva det hele vil koste så har de ikke fått pris. Spør de om pris og firmaet nevner noe om at det vil komme andre gebyrer så holder argumentet fortsatt - kunden har ikke spurt hva det hele vil koste. Du har elektrikere i denne tråden som peker at firmaet deres sliter fordi folk kun spør etter timepris. Enten forstår du ikke hva som ligger i et stråmannargument eller så har du en oppfatning som ikke er gjengs med hva som er sagt i tråden.
Timepris er rettferdig og rasjonell måte å kjøpe tjenester på? Flott det, men er det de eneste utgiftene i et prosjekt? Påslag for å kunne stille som garantist (dvs. elektriker henter da ut utstyr det er reklamert på, monterer erstatningen og leverer det ødelagte utstyret tilbake) er de helt rimelig. Kjøregodtgjørelser slik at du som bor over gaten for firmaet ikke skal dekke opp tapt fortjeneste for de som bor 5 mil unna. Mener du virkelig at alle slike utgifter skal bakes inn i timespris for å kunne ha en rasjonell prismodell? Da er ikke vi enige i hva rasjonelt er. (For ikke å snakke om at det er din ubegrunnede påstand)
Jeg spør om hva en ny bremsekraftforsterker til bilen koster før en evt. jobb på merkeverksted fordi jeg vet at materiell har sin pris. Hadde jeg kun spurt om timer så hadde jeg fått meg en meget ubehagelig overraskelse der din definisjon av rasjonell hadde vært en fattig(bokstavlig talt) trøst. I følge deg så vil to-tre timers jobb for å skifte et sikringsskap bli ran på åpen gate for plutselig står det 6-10.000 i materiellkostnader på regningen. Du har jo spurt om det rasjonelle timeantallet og prisen.
Hvorfor er det rettferdig at du skal dekke inn transporten for han som bor fem mil unnå? Du dekker jo ikke bensin, bil og bompenger til ham tildaglig så hva er det med elektrikere som gjør at du synes det er kjekt å betale for det? Reisetid er tapt fortjeneste når det ikke dekkes inn. Det må dekkes inn og den ryddige or rasjonelle måten du har kommet opp med er at det skal skjules og bakes inn i timepris. Snakk om skjulte avgifter, for ikke snakke om å føre kunden bak lyset.
Nei, de trenger ikke avanse, de trenger å dekke innkjøpsprisen og sine kostnader, nesten alle eletrikerfirma har mye høyere priser enn det og bruker materialet til å tjene penger.
Lever du fortsatt i drømmeverdenen der totalprisen på hele oppdraget alltid er kjent på forhånd? Når folk spør om timepris så forventer de (om de tror aktøren er seriøs), at timeprisen er timeprisen, ikke at man får 100 kr ekstra per time i "servicebil" og annet tøv.
Kjøregodtgjørelse ordnes enkelt, man fakturer for tiden det tar å kjøre, pluss statens satser per kilometer, som andre seriøse bedrifter, og oppgir dette ekstremt tydelig.
Og nei, et nytt sikringsskap er ikke ran på åpen gate, fordi med seriøs prising, så har jeg allerede plukket ut den som har den prisen som er gunstigst for meg (om jeg kun er opptatt av pris, eller jeg evt de som gir best kvalitet per pris).
Ellers finnes det hele bransjer som jobber i det store og det hele etter timepris, fakturer uten påslag utover egne utgifter, og fakturer bilkjøring som jeg har nevnt, forutsigbart for kunden, og gjør prissammenlikning enklere. Er kunden alltid fornøyd med prisen? Selvfølgelig ikke, men de vet ihvertfall på forhånd hvordan ting ligger an, og blir ikke lurt når regningen kommer.
Den disksjonen her har endt ut i en latterlig vrangforestilling og sammenligning med bilverksteder. Det oppfattes for meg som at enkelte er for naiv til å kunne fjerne skylappene for å se elektrikerbransjen i en større bredde.
Jeg har mine grunner for å si at et elektrofirma er dyrere å drifte kontra bilverksted. Det er tross alt det store problemet i denne tråden. Svært mange synser i hytt og gevær, uten snev av faglig erfaring eller kjennskap til bransjen. De har ikke den fjerne anelse om hva som trengs av feks instrumenter, kalibrering, programvare, forsikringer, div årlige lovpålagte kurs osv. Folk flest nekter å tro at det knapt er fortjeneste igjen av 650 kr timen når lønn, arbeidsgiveravgift og sosiale kostnader er betalt, og dette til tross av at det er et faktum.
Jeg har allerede uttalt meg om bilverksteder som kan ha kostbar drift. Men som tidligere nevnt, la oss innse at det finnes et gjennomsnitt. Ytterpunktene er ikke i overtall.
Du må nesten vise til data som understøtter påstanden din om at det er nesten ingen seriøse aktører i markedet. Du forstår vel at din påstand ikke er verd pikslene på skjermen uten at det backes opp med en troverdig kilde.
Nå har ikke jeg pekt ut akkurat servicebil som konseptuell svindel (selv om det er rom for å svindle der også...). Jeg synes ikke nødvendigvis transport er urimelig å ta betalt for. Transport skal dekkes inn, på ett eller annet vis, og er det urimelig at for de som bor langt unna firmaet skal betale mer for dette enn de som bor over veien? Alternativet er at det dekkes inn via høyere timepris, påslag eller noe annet for alle. Igjen - prisoverslag: Ingen gebyrer skal da komme i ettertid.
CASE 1: Feilsøking av jordfeil hos Frk. Olga. Montør + lærling har brukt 6,5 timer på feilsøking. Problemet: jordfeil i en stikkontakt, hvor jordfeilen kun oppstår når det er plugget i et apparat (ofte en vanskelig jordfeil å finne - derav timeforbruket inkl utbedring, kjøring og administrative oppgaver).
Høy timepris, kr. 1.120,- for montør og kr. 560,- for lærling. Materiellforbruk kun 1 stikkontakt, med 5% påslag (for å dekke typisk faktura- og fraktgebyr fra grossist).
Denne jobben gir en dekningsgrad (avanse) på 65,88%, rene gullgruven!
CASE 2: Legging av varmekabel hos Ola Normann, type Øglænd varmekabel i en 3,5 kvm gang. Underlagsplater, primet, hvor varmekabel er limt. Ny sikring i sikringsskap, og ny termostat. Noe skjult og delvis åpen installasjon.
Samme timepriser og forutsetninger som i CASE 1.
Denne jobben gir en dekningsgrad (avanse) på 53,84%, som er kjempe business!
Den store forskjellen og "urettferdigheten" her er at Ola Normann har fått en langt større installasjon enn Frk. Olga, hvor bedriften ikke har tjent like bra, altså urettferdig for Frk. Olga som betalte latterlig mye for ingen ting.
CASE 1, men denne gang med lav timepris og større påslag på materiell.
Timepris kr. 560,- for montør, og kr. 300,- for lærling. Påslaget for materiell er 1,5 (snittet for elektrikere ligger gjerne på 1,5 - 1,6).
Med slik prisstrategi gir denne jobben en dekningsgrad på 35,99%, som er bra og innenfor det forsvarlige både for bedrift og kunde.
CASE 2, men denne gang med lav timepris og større påslag på materiell.
Dekningsgraden på denne jobben blir 34,33%, som er bra og innenfor det forsvarlige for begge parter. Til tross for at det er stor forskjell på både timer og materiell i CASE 1 og CASE 2 med denne prisstrategien, så er det liten differanse i dekningsgraden.
Poenget med denne fremstillingen er å få frem et eksempel på at høy timepris og lavt påslag for materiell ikke gir noen større forutsigbarhet eller rettferdighet, snarere tvert i mot.
Jo det er det, folk tror, feilaktig, at de operer med folk med forutsigbar prising, de spør om prisen, tror de har fått en pris, men blir lurt. Timeprising er en rettferdig og rasjonell måte å kjøpe tjenester på om man operer mot en seriøs aktør. Det som gir grobunn for useriøstet er useriøs politikk fra bransjen.
Det er du som defacto påstår det, fordi du mener at høye materialpåslag og skjulte gebyrer er useriøst. Hvilek elektrikere er det som ikke har høye materialpåslag? Nesten ingen, hvem er det som ikke har servicebilgebyr? Igjen, nesten ingen. Du kan breke om data så mye du vil, men du vet godt at dette er virkeligheten.
Service-bil er for de fleste et tillegg til timeprisen. Transport skal dekkes inn, dekk det inn via timeprisen, eller regn ut timeprisen når servicebil er inkludert for kunden, istedet for å oppgi en timepris og komme rekende med et ekstragebyr etterpå, selvfølgelig koster transport, akkurat som alle bedrifter har utgifter, utgifter de dekker igjennom sin timepris. Hadde du akspetert omadvokaten plutselig kom med et tidligere unevnt "kontorleiegebyr"?
Framstillingen er tåpelig av flere grunner
1. Du framstiller det som jobber er mer lønnsomme om man jobber 10 timer og selger lite utstyr enn om man jobber 10 timer og selger mye utstyr, om utstyrdelen går i null. Det er det ikke.
2. Igjen, hvorfor er det i dine øyne urettferdig at man betaler mer for en jobb som tar lengre tid? Mener du det er sånn med alt annnet timebasert arbeid også? DU har ennå ikke svart på hvor denne merkverdige måten å se ting på kommer fra. SKulle alle arbeidsgrupper ta en pris for arbiedet, uansett hva som ble gjort, fordi noe annet er urettferdig? Er da prisen for elektrikere i dag urettferdig, siden de faktisk tar mer for en jobb som tar lengre tid?
3. Joda, det går selvfølgelig ann å tjene mer penger på å ha veldig høy timelønn, som i eksemplet ditt, der du bare har valgt deg tall der elektrikertjenester er dyrere med timelønn, på samme måte som man kan velge seg tall der elektrikertjenester er dyrere med høy utstyrpåslag over omtrent hele linja. Hva er poenget?
Gylden middelvei, med andre ord. Det ignorant å forvente at et elfirma ikke skal ha avanse på materiell da de også stiller som garantist for det de selger. Slutter de 35 LED-spottene å fungere så skal kunden ha disse byttet kostnadsfritt. Det må forretningsmodellen ta høyde for (som du sikkert både vet og er enig i).
Spør de om prisen og firma gir timepris kun så har de ikke fått totalprisen og argumentet mitt står. Spør de om pris og firmaet ikke nevner hva det hele vil koste så har de ikke fått pris. Spør de om pris og firmaet nevner noe om at det vil komme andre gebyrer så holder argumentet fortsatt - kunden har ikke spurt hva det hele vil koste. Du har elektrikere i denne tråden som peker at firmaet deres sliter fordi folk kun spør etter timepris. Enten forstår du ikke hva som ligger i et stråmannargument eller så har du en oppfatning som ikke er gjengs med hva som er sagt i tråden.
Timepris er rettferdig og rasjonell måte å kjøpe tjenester på? Flott det, men er det de eneste utgiftene i et prosjekt? Påslag for å kunne stille som garantist (dvs. elektriker henter da ut utstyr det er reklamert på, monterer erstatningen og leverer det ødelagte utstyret tilbake) er de helt rimelig. Kjøregodtgjørelser slik at du som bor over gaten for firmaet ikke skal dekke opp tapt fortjeneste for de som bor 5 mil unna. Mener du virkelig at alle slike utgifter skal bakes inn i timespris for å kunne ha en rasjonell prismodell? Da er ikke vi enige i hva rasjonelt er. (For ikke å snakke om at det er din ubegrunnede påstand)
Jeg spør om hva en ny bremsekraftforsterker til bilen koster før en evt. jobb på merkeverksted fordi jeg vet at materiell har sin pris. Hadde jeg kun spurt om timer så hadde jeg fått meg en meget ubehagelig overraskelse der din definisjon av rasjonell hadde vært en fattig(bokstavlig talt) trøst. I følge deg så vil to-tre timers jobb for å skifte et sikringsskap bli ran på åpen gate for plutselig står det 6-10.000 i materiellkostnader på regningen. Du har jo spurt om det rasjonelle timeantallet og prisen.
Hvorfor er det rettferdig at du skal dekke inn transporten for han som bor fem mil unnå? Du dekker jo ikke bensin, bil og bompenger til ham tildaglig så hva er det med elektrikere som gjør at du synes det er kjekt å betale for det? Reisetid er tapt fortjeneste når det ikke dekkes inn. Det må dekkes inn og den ryddige or rasjonelle måten du har kommet opp med er at det skal skjules og bakes inn i timepris. Snakk om skjulte avgifter, for ikke snakke om å føre kunden bak lyset.
Når jeg utfører reparasjoner på garanti eller reklamasjon fakturer jeg leverandør for både deler og timer etter avtale, riktignok er timeprisen lavere enn til kunde (ca 15-20% avhengig av avtale).
Hvis vi går tilbake til case 2 og setter opp 3 timer med montør og 2 timer med lærling, og godtar dine 1400 kroner timen for en montør, og så kutter ned til at man faktisk bare trenger 5 masterboards for et rom på 3.5kvm. Noen andre tall som også er litt ute og kjøre, men det er bare småsummer så ignorerer dem. Da havner vi rundt 38% dekningsgrad, som altså vil si at en timespris på 1400 kroner inkl moms kanskje vil bli utkonkurrert over tid.
Litt kjapp matematikk sier da at rundt 1000 kr inkl moms for montør og 550 for lærling, altså 800 og 450 før moms, gjør at Case 2 nøyaktig på 28%. I case 1 havner man fortsatt høyt på rett over 50%, men det kan uansett løses enkelt ved å sette mye lavere timespris ved f.eks feilsøking.
Oppsummert vil jeg si at 5% påslag på materiell, et sted mellom 1000 og 1400 pr time for montør (inkl moms), og halv pris pr time for kun feilsøking vil fungere veldig godt for å havne mellom 28 og 35% i dekningsgrad. Dette vil også være veldig oversiktlig og trygt for kunden, og er priser jeg føler meg trygg på at folk ville godtatt.
Nei, de trenger ikke avanse, de trenger å dekke innkjøpsprisen og sine kostnader, nesten alle eletrikerfirma har mye høyere priser enn det og bruker materialet til å tjene penger.
Lever du fortsatt i drømmeverdenen der totalprisen på hele oppdraget alltid er kjent på forhånd? Når folk spør om timepris så forventer de (om de tror aktøren er seriøs), at timeprisen er timeprisen, ikke at man får 100 kr ekstra per time i "servicebil" og annet tøv.
Kjøregodtgjørelse ordnes enkelt, man fakturer for tiden det tar å kjøre, pluss statens satser per kilometer, som andre seriøse bedrifter, og oppgir dette ekstremt tydelig.
Og nei, et nytt sikringsskap er ikke ran på åpen gate, fordi med seriøs prising, så har jeg allerede plukket ut den som har den prisen som er gunstigst for meg (om jeg kun er opptatt av pris, eller jeg evt de som gir best kvalitet per pris).
Ellers finnes det hele bransjer som jobber i det store og det hele etter timepris, fakturer uten påslag utover egne utgifter, og fakturer bilkjøring som jeg har nevnt, forutsigbart for kunden, og gjør prissammenlikning enklere. Er kunden alltid fornøyd med prisen? Selvfølgelig ikke, men de vet ihvertfall på forhånd hvordan ting ligger an, og blir ikke lurt når regningen kommer.
Dere får ha lykke til videre!
-over og ut-