#21
 299     0
Har kjørt langtransport av/på i ca 10 år, og har vært borti dette noen ganger - faktisk har jeg også hatt en Golf 1 i lastebilen, men nordpå 😅

Først som sist, finn en plass du kan legge baklemmen rett ut, også kjøre bilen rett inn. Er du litt smidig så kommer du deg greit ut døra. Fiks et par paller og legg i forveggen, som du kjører forhjulene inntil, slik at bilen står ved nødbrems eller kollisjon. Ha på håndbrekk og sett bilen i gir. Helt optimalt sett hadde det vært best å stroppe felgene fast, til gulvet, men ofte finner du ikke noen punkter som funker særlig bra. Ikke stropp i ramma på bilen, da vil ikke bilen fjære fritt, og ved en stor hump så risikerer du å slite stroppene om du komprimerer fjærene på bilen.

Se etter egnede plasser for påkjøring. Typiske plasser du finner det er på og rundt terminaler. Et godt alternativ er støttemurer ved parkeringsplasser med høydeforskjeller. Brukte dette når jeg hentet en båt for et par år siden, er ofte er det ikke rekkverk om det er gangvei som går på siden, og da kjører du bare rett inn. Det er ikke noe åpenrom i mellom skap og lift, da man tross alt skal trekke paller her for hånd.

Løftelemmens kapasitet står på lemmen, men realistisk sett klarer den i allefall 1500 fra innerst til midten. Når jeg kjørte dagligvarer så leverte jeg sukkerpaller på 960 kg, og den ble alltid plassert sammen med en annen lettere pall + meg på liften - men du kjører den selvfølgelig ikke ut på kanten.

Å kjøre bilen på uten å bruke terrenget er jeg veldig skeptisk til at du får til. Alt lar seg selvfølgelig gjøre med kløkt, fart og makt - for eksempel å bygge opp med med par lag med 2x8, masse paller og liften på skrått - men du kommer til å bruk mye mindre tid på å finne en plass med høydeforskjell + løse plank og sånt kan ført føre til ulykke. Bruk Google Maps Street View før du drar, så finner du garantert en egnet plass.

Par tips her i byen, sånn kjapt tenkt;
https://www.google.no/maps/@67.2914142,14.4108895,3a,75y,351.49h,86.49t/data=!3m7!1e1!3m5!1sY6k8gVJonXewn1rZVvFGsQ!2e0!6s%2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DY6k8gVJonXewn1rZVvFGsQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D270.87894%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656
https://www.google.no/maps/@67.2761529,14.4603731,3a,75y,151.81h,75.23t/data=!3m6!1e1!3m4!1swWRWPYfRXGE4kwqEF64iEw!2e0!7i13312!8i6656
Signatur

HSt
   #22
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Han kan i allefall ikke kjøre en bil som ikke er strapppet fast, dere mister da førekort ved prosedyre som over (burde gjøre det i allefall)

Skjønner fortsatt ikke at det er ok å overbelaste kjørelem med opp til en faktor 2, men alt avhenger kanskje av faktisk last den kan ta.
   #23
 764     0
Jeg var så lur å satt buddyen fremme til høyre.. resten av flyttelasset ved siden av og bak..

Føltes som at bilen skulle velte i alle høyresvinger. Godt det gikk bra, men har tenkt betydelig mer på plassering på andre ting jeg har kjørt
   #24
 3,041     Akershus     0
Helt optimalt sett hadde det vært best å stroppe felgene fast, til gulvet, men ofte finner du ikke noen punkter som funker særlig bra. Ikke stropp i ramma på bilen, da vil ikke bilen fjære fritt, og ved en stor hump så risikerer du å slite stroppene om du komprimerer fjærene på bilen.

Her er det vel bare å bli kreativ for bilen kan jo ikke være usikret. I ytterste konsekvens så får man lage en grime eller feste i bærearm eller lignende for biljævelen må sitte fast – hilsen medtrafikant.
Utover det er denne tråden et godt eksempel på å bli kreativ. Smile
   #25
 299     0
Baklemmen er progressivt svakere jo lengre ut du kommer. En stund siden jeg kjørte med baklift, men den bærer noe sånt som 1500 kg helt innerst og 250 kg helt ytterst - naturlig nok pga vekt ganger arm. Men selvfølgelig forskjeller fra lift til lift, hvilken last dem er bygd for.

Last skal være sikret 1g vekt fremover og 0,5g vekt sideveis og bakover. Sikring kan også være å stemple av. Ved å sette to paller, så stempler du av hjulene fremover, så den er sikret i henhold til loven der. Sideveis er det jo begrenset hvor mye den kan forskyve seg, men med god friksjon mot underlaget i skap trenger en bil på 1,5 tonn å kunne motstå 750 kg med kraft sideveis og bakover, det skal bremser + gir klare å holde sammen med gummien på hjulene Smile Men ja, finner du noen stroppepunkter som du kan bruke, så gjør helst det. Eventuelt kan du stemple av i mellom dekk og sidevegg. Men f.eks så er det helt normalt at toakslede trekkere kjører to paller på to tonn på langs som fremste rad, med kun spennstenger som sikring - så tilsvarende case møter dere kontinuelig langs veien Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #26
 5,111     Sørnorge     0
Takk Raimoon
Jeg kjører ingensteds uten at last sitter fast. Og etter hva jeg har sett flere eksempler på, er ikke sideveggene i et lastebilskap noe man skal stole på at holder lasten på plass. Men tipset om paller foran er ikke så dumt. Det åpner for muligheten at man kan stroppe fast bare bakenden på bilen i 4 retninger. Da slipper man problemstillingen med hvordan man skal komme til å feste stropper foran.

Å stroppe på hjul, ikke på ramme, er viktig. Det forstår man når man har vært på helgelandskysten med ferge i dårlig vær, hvor enkelte biler bare ble stroppet i ramma.

I tilfellet av de lastebilene jeg har sett på, er ikke Bodø langt nok i gokk. I de fleste byer finnes det jo slike ting som parkeringsplasser med støttemur. Slikt har de aldri hørt om i gokk. Og det var nok flere mils kjøring til nærmeste sted googles bildebil hadde besøkt.

Konklusjonen min etter dette er at man må finne natur som er egnet nok til at man kan kjøre rett inn.
(Håper fortsatt en aktuell bil vil dukke opp på en noe mer sentral lokasjon.)
   #27
 299     0
Skapene tåler mye trykk, men ikke slag. Et skap klarer fort en last på 20 tonn fordelt over hele veggen, men du kan likevel slå hull med en hakke. Er det ikke bakker du kan bruke der så duger mange andre ting - f.eks to biler med baklift rygget inntil hverandre - kjør på hekken på den bilen du ikke skal frakte med, få på håndbrekket, ned med bakliften og "scoop" på fronten på den bilen du skal kjøpe - kjør rett inn Smile
Signatur

   #28
 4,193     0
De fleste steder i gokk har vel en låvebru, de pleier jo å være ganske bratte og fine?
  (trådstarter)
   #29
 5,111     Sørnorge     0
Akselavstand på personbilen er 268cm. Bakkeklaring på midten er vel kanskje 13 cm. Dvs at den maks klarer en knekk mellom lem og plan på 11 grader.
Hvis lemmen er 2m lang, betyr det at ytterst på lemmen maks kan være 38cm lavere enn planet for å klare å kjøre rett inn. Høyden på planet er vel noe over meteren på slike biler, så nødvendig oppbygging blir over 70cm.

Låvebru er det nok større odds for at jeg finner på slike steder. Slike har kanskje en stigning på 1:6. Hvis man antar at lemmen er 2m, betyr det at ytterst på lemmen bare kommer 30cm opp ved hjelp av en låvebru, godt under halvparten av nødvendig høyde. Noe ekstra høyde kan man nok få av kjørebukker. De jeg har laget gir 18cm høyde. Ved å lage noen som er dobbel størrelse begynner man nok å nærme seg noe.
   #30
 5,336     Tromsø     0
Å få bilen sin inn i en lastebil kan sikkert være en artig utfordring å løse. Men dersom det bare dreier seg om en engangshendelse for å få med bilen sin hjem når man kjøper lastebil, så må det vel være like greit å la bilen stå hjemme og møte selgeren et sted med gode buss/tog/båt/flyforbindelser, og så kjøre selgeren hjem i lastebilen hvis det blir handel?

Det første jeg gjorde var å se etter rutebusser i nærheten. Resultatet var 4 avganger i UKA til kommunesenteret. 

Folk som bor på sånne steder er vant til å krysse både en og to kommunegrenser for å gjøre en handel.
Signatur