2,258    69    1  

Gammel fransk vil ikke gå på tomgang når kald..

 8,022     Bærum     0
Vet at det i alle fall er étt annet forummedlem som har hatt mange franske biler....Så kan jo være verdt å prøve seg på dette forumet også .. :P

Har en 2003 Xsara 1.6 16V som ikke vil gå på stabil tomgang når det er kaldt. Ingen problemer sommerstid. Problemet oppstår når det blir kaldt i været - typisk fra 0 og nedover.

Hvis jeg tvinger den til å gå en stund ved å holde turtallet oppe så den får litt varme, så oppfører den seg normalt.

Balet rundt med dette i vinter, og i mars byttet jeg først MAP-sensor, gasspjeldhuset og deretter kjølevannstemperatursensor. Da forsvant problemene, og bilen har gått fint frem til nå.

Mulig at det bare var flaks, for nå vil den ikke holde seg på tomgang igjen. Etter start står den og jager mellom 500-1500 RPM, før den til slutt dør.

Denne PSA-motoren har ikke tomgangsmotor - tomgangen styres av ECU og sikkert diverse sensorer - som jeg prøver å få oversikt over.

En youtube-video jeg tok da jeg sleit med dette i vinter
https://www.youtube.com/watch?v=a3VXnmhccn0

Her jager den uten å dø på seg, men etter at jeg byttet gasspjeldhuset hjalp det noe, slik at når den først blir varm så går den stabilt uten oppførselen slik videoen viser.

Om noen har noe ideer annet enn "ikke annet å forvente med franske", så fyr løs :)


   #1
 7,685     Bærum     0
Siden du ekskluderer det åpenbare svaret har jeg dessverre ingen råd  ;D
   #2
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Ren synsing: Flere følere som er med å styrer dette? Lambda? CO?
Finnes der et fornuftig Citroën (eller Peugeot, det er vel stort sett de 2 som bruker denne maskinen) verksted i nærheten? Det burde jo finnes en nokså kurant prosedyre for feilsøking så det ikke tar timer men minutter å finne årsaken...? Jeg hadde jo en tilsvarende bil, og prøvde å få fatt på rep-bok, uten å lykkes. Citroën Danmark gadd ikke engang besvare min forespørsel om å få kjøpe en slik bok.
Regner med du har saumfart/spurt på citroenakuten?  Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 8,022     Bærum     0
Prøver å få oversikt over hvilke sensorer som er involvert. Åpenbart må en eller annen temperatursensor være involvert. Nærliggende å anta kjølevannssensor. Den bytta jeg i mars og da forsvant problemet....

Ellers er det nærliggende å tro at lambda-sensor er involvert.....
Foruten den, så er jo hele gasspedalen et eneste stort potensiometer - så pedalens stilling blir muligens også konsultert av ECU?

Skal verskted klare å gjenskape dette må trolig bilen stå der og bli god og kald i et døgn før de forsøker å starte. Det er ingen feilkoder å lese av med ODBII , og ingen varsellamper. Jeg mistenker at prisen for feilsøking fort overstiger bilens markedsverdi.
   #4
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Fremdeles ren synsing:

Hmm. Kjølespray? Elektro-olje? Jeg er litt forelsket i ACF-50, en genial sak til å sørge for kontakt der det skal være kontakt.
Men iallfall, med kjølespray burde du ha en tjangs å finne noe?
Etter at du byttet komponenter, har du (kan du?) resette tidligere lærte verdier, elns? Koble fra batteri for en times tid?
Lamda er det kanskje ikke, siden den blir varm temmelig kjapt, mens dette foregår så lenge det er kaldt ute, og fram til motortemperatur er nogenlunde normal?
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 8,022     Bærum     0
Jeg skal uten tvil prøve med kontaktspray her og der....

Fant dette her:
http://www.lambdapower.co.uk/Diagnosis/Diagnostic_index.asp#q5

"Often blamed on the temperature sensor or the idle speed control valve, the engine idle speed may drop and rise periodically, or the engine may 'race' - ie. hold high revs when it should be stable. Both can be caused by lambda failure.

The ECU will be confused by inaccurate information supplied by the sensor - as a result it will not be able to set the fuelling accurately. Some ECU's may cycle the engine speed up and down in an attempt to clear a problem.

We see a lot of unnecessarily replaced idle control valves and throttle bodies - if idle is fluctuating, the valve is only acting upon information supplied by the ECU, which may be inaccurate due to sensor failure. If the idle speed is changing, then the ECU is at least capable of controlling the idle speed, and the valve is obviously operating okay"


---

På den annen side mener jeg at ihvertfall downstream o2-sensoren når arbeidstemperatur ila 15-20 sekunder.... Men klart, hvis den gir feil spenning ut så kanskje det er noe i dette...

Forøvrig - etter at jeg har byttet komponente har jeg kjørt ECU reset og da jeg byttet gasspjeldhuset kjørte jeg "pairing procedure".
   #6
 3,210     Vestlandet     0
Jager den med en gang når du starter kald motor? Da tror jeg ikke det er oksygensensoren. Det er vanlig at motoren styres uten feedback fra denne sensoren de første 20-30(?) sek etter kaldstart.

Har du sett noe på tomgangsventilen da (iac)? Passasjen for ekstra luft kan ha grodd igjen, eller selve ventilen kan ha sluttet å fungere. Hvis motoren har såpass lite rpm som på videoen, så ville jeg trodd den fikk for lite luft. Det kan også stemme med at det går over når motoren blir varm, for da trenger den ikke det ekstra turtallet (lufta).

Vakumlekkasje på en MAP-motor gir høyt turtall, uten at jeg helt ville avskrevet det av den grunn.

Mulig du kan lese av temperaturen på kjølevæska med en feilkodeleser. Altså den temperaturen computeren registrerer.
  (trådstarter)
   #7
 8,022     Bærum     0

Jager den med en gang når du starter kald motor? Da tror jeg ikke det er oksygensensoren. Det er vanlig at motoren styres uten feedback fra denne sensoren de første 20-30(?) sek etter kaldstart.

Okey, nyttig info - var ikke klar over det.
Svaret er både ja og nei. I morges startet den fint, og gikk jevnt og fint det første minuttet eller to. Så skulle bilen rygges ut fra gårdsplass, og da begynte den å jage og døde til slutt.

Prøvde på nytt nå i ettermiddag - da fungerte den fint - så dette er nå i en fase der det kommer og går.

Har du sett noe på tomgangsventilen da (iac)? Passasjen for ekstra luft kan ha grodd igjen, eller selve ventilen kan ha sluttet å fungere. Hvis motoren har såpass lite rpm som på videoen, så ville jeg trodd den fikk for lite luft. Det kan også stemme med at det går over når motoren blir varm, for da trenger den ikke det ekstra turtallet (lufta).

Som jeg skrev tidligere har ikke den aktuelle bilen noen tomgangsventil. I stedet er gasspjeldet motorisert, og det styres av ECU'en.


Vakumlekkasje på en MAP-motor gir høyt turtall, uten at jeg helt ville avskrevet det av den grunn.

Har vært over vacuumslangene, finner ikke noen feil på dem....


Mulig du kan lese av temperaturen på kjølevæska med en feilkodeleser. Altså den temperaturen computeren registrerer.

Mulig, men får ikke opp noe slikt med min $9.99 ebay-ODB-II leser  Cool

   #8
 570     Askøy-Hordaland     0
Mulig det er innlysende og du allerede har prøvd men har du koblet av sensorer osv. en etter en og sett om ting endrer seg? Mulig måte å finne feil på, har gjort dette ett par ganger selv med godt resultat.
   #10
 3,210     Vestlandet     0
Aha, på drive by wire er det selvsagt ikke dedikert tomgangsventil nei. Har aldri hatt bil med det selv.

Jeg ser jo nå at spjeldet står og vipper, og da kan man vel anta at det blir styrt slik av ecm. Bytta du spjeldet og den enheten som styrer spjeldet? Nytt eller hugger... Her er det vel også et potmeter ser det ut som, som rapporterer inn spjeldets posisjon. Mulig du kan ohme og se om det oppfører seg lineært og smooth over spjeldets vandring.