2,301
69
1
Gammel fransk vil ikke gå på tomgang når kald..
8,022
Bærum
0
Vet at det i alle fall er étt annet forummedlem som har hatt mange franske biler....Så kan jo være verdt å prøve seg på dette forumet også .. :P
Har en 2003 Xsara 1.6 16V som ikke vil gå på stabil tomgang når det er kaldt. Ingen problemer sommerstid. Problemet oppstår når det blir kaldt i været - typisk fra 0 og nedover.
Hvis jeg tvinger den til å gå en stund ved å holde turtallet oppe så den får litt varme, så oppfører den seg normalt.
Balet rundt med dette i vinter, og i mars byttet jeg først MAP-sensor, gasspjeldhuset og deretter kjølevannstemperatursensor. Da forsvant problemene, og bilen har gått fint frem til nå.
Mulig at det bare var flaks, for nå vil den ikke holde seg på tomgang igjen. Etter start står den og jager mellom 500-1500 RPM, før den til slutt dør.
Denne PSA-motoren har ikke tomgangsmotor - tomgangen styres av ECU og sikkert diverse sensorer - som jeg prøver å få oversikt over.
En youtube-video jeg tok da jeg sleit med dette i vinter
https://www.youtube.com/watch?v=a3VXnmhccn0
Her jager den uten å dø på seg, men etter at jeg byttet gasspjeldhuset hjalp det noe, slik at når den først blir varm så går den stabilt uten oppførselen slik videoen viser.
Om noen har noe ideer annet enn "ikke annet å forvente med franske", så fyr løs :)
Har en 2003 Xsara 1.6 16V som ikke vil gå på stabil tomgang når det er kaldt. Ingen problemer sommerstid. Problemet oppstår når det blir kaldt i været - typisk fra 0 og nedover.
Hvis jeg tvinger den til å gå en stund ved å holde turtallet oppe så den får litt varme, så oppfører den seg normalt.
Balet rundt med dette i vinter, og i mars byttet jeg først MAP-sensor, gasspjeldhuset og deretter kjølevannstemperatursensor. Da forsvant problemene, og bilen har gått fint frem til nå.
Mulig at det bare var flaks, for nå vil den ikke holde seg på tomgang igjen. Etter start står den og jager mellom 500-1500 RPM, før den til slutt dør.
Denne PSA-motoren har ikke tomgangsmotor - tomgangen styres av ECU og sikkert diverse sensorer - som jeg prøver å få oversikt over.
En youtube-video jeg tok da jeg sleit med dette i vinter
https://www.youtube.com/watch?v=a3VXnmhccn0
Her jager den uten å dø på seg, men etter at jeg byttet gasspjeldhuset hjalp det noe, slik at når den først blir varm så går den stabilt uten oppførselen slik videoen viser.
Om noen har noe ideer annet enn "ikke annet å forvente med franske", så fyr løs :)
Signatur
Finnes der et fornuftig Citroën (eller Peugeot, det er vel stort sett de 2 som bruker denne maskinen) verksted i nærheten? Det burde jo finnes en nokså kurant prosedyre for feilsøking så det ikke tar timer men minutter å finne årsaken...? Jeg hadde jo en tilsvarende bil, og prøvde å få fatt på rep-bok, uten å lykkes. Citroën Danmark gadd ikke engang besvare min forespørsel om å få kjøpe en slik bok.
Regner med du har saumfart/spurt på citroenakuten?
Ellers er det nærliggende å tro at lambda-sensor er involvert.....
Foruten den, så er jo hele gasspedalen et eneste stort potensiometer - så pedalens stilling blir muligens også konsultert av ECU?
Skal verskted klare å gjenskape dette må trolig bilen stå der og bli god og kald i et døgn før de forsøker å starte. Det er ingen feilkoder å lese av med ODBII , og ingen varsellamper. Jeg mistenker at prisen for feilsøking fort overstiger bilens markedsverdi.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Hmm. Kjølespray? Elektro-olje? Jeg er litt forelsket i ACF-50, en genial sak til å sørge for kontakt der det skal være kontakt.
Men iallfall, med kjølespray burde du ha en tjangs å finne noe?
Etter at du byttet komponenter, har du (kan du?) resette tidligere lærte verdier, elns? Koble fra batteri for en times tid?
Lamda er det kanskje ikke, siden den blir varm temmelig kjapt, mens dette foregår så lenge det er kaldt ute, og fram til motortemperatur er nogenlunde normal?
Fant dette her:
http://www.lambdapower.co.uk/Diagnosis/Diagnostic_index.asp#q5
"Often blamed on the temperature sensor or the idle speed control valve, the engine idle speed may drop and rise periodically, or the engine may 'race' - ie. hold high revs when it should be stable. Both can be caused by lambda failure.
The ECU will be confused by inaccurate information supplied by the sensor - as a result it will not be able to set the fuelling accurately. Some ECU's may cycle the engine speed up and down in an attempt to clear a problem.
We see a lot of unnecessarily replaced idle control valves and throttle bodies - if idle is fluctuating, the valve is only acting upon information supplied by the ECU, which may be inaccurate due to sensor failure. If the idle speed is changing, then the ECU is at least capable of controlling the idle speed, and the valve is obviously operating okay"
---
På den annen side mener jeg at ihvertfall downstream o2-sensoren når arbeidstemperatur ila 15-20 sekunder.... Men klart, hvis den gir feil spenning ut så kanskje det er noe i dette...
Forøvrig - etter at jeg har byttet komponente har jeg kjørt ECU reset og da jeg byttet gasspjeldhuset kjørte jeg "pairing procedure".
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Har du sett noe på tomgangsventilen da (iac)? Passasjen for ekstra luft kan ha grodd igjen, eller selve ventilen kan ha sluttet å fungere. Hvis motoren har såpass lite rpm som på videoen, så ville jeg trodd den fikk for lite luft. Det kan også stemme med at det går over når motoren blir varm, for da trenger den ikke det ekstra turtallet (lufta).
Vakumlekkasje på en MAP-motor gir høyt turtall, uten at jeg helt ville avskrevet det av den grunn.
Mulig du kan lese av temperaturen på kjølevæska med en feilkodeleser. Altså den temperaturen computeren registrerer.
Okey, nyttig info - var ikke klar over det.
Svaret er både ja og nei. I morges startet den fint, og gikk jevnt og fint det første minuttet eller to. Så skulle bilen rygges ut fra gårdsplass, og da begynte den å jage og døde til slutt.
Prøvde på nytt nå i ettermiddag - da fungerte den fint - så dette er nå i en fase der det kommer og går.
Som jeg skrev tidligere har ikke den aktuelle bilen noen tomgangsventil. I stedet er gasspjeldet motorisert, og det styres av ECU'en.
Har vært over vacuumslangene, finner ikke noen feil på dem....
Mulig, men får ikke opp noe slikt med min $9.99 ebay-ODB-II leser
- Baderomsbloggen min
....
...
...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Jeg ser jo nå at spjeldet står og vipper, og da kan man vel anta at det blir styrt slik av ecm. Bytta du spjeldet og den enheten som styrer spjeldet? Nytt eller hugger... Her er det vel også et potmeter ser det ut som, som rapporterer inn spjeldets posisjon. Mulig du kan ohme og se om det oppfører seg lineært og smooth over spjeldets vandring.
Spjeldhuset består av to potensiometre og en elektromotor som styrer spjeldet. Jeg kjøpte et brukt på ebay. Men siden jeg har hatt mye av de samme problemene både før og etter bytte av dette, tror jeg egentlig ikke dette er problemet.....
På sensorfronten står jeg i praksis igjen med lambdasensor og selve gasspedalenheten (som også i seg selv ikke er annet en et stort potensiometer - koblet til en pedal)
Men siden problemet åpenbart er temperaturrelatert virker det mest logisk å forfølge temperaturrelaterte komponenter.
I mars måned forsvant problemet helt etter bytte av kjølevanntemperatursensor. Men den kan vel ikke ha blitt kaputt allerede? Får kanskje skru den ut og måle resistansen når den er hhv kald og ligger i kokende vann......
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Ja. Når motoren er varm er blandingen som sprutes inn "normal". Når motoren er kald så kompenseres det bla med mere luft i form av å åpne spjeldet litt mer. "Noe" gjør at spjeldet ikke blir stående i åpen nok posisjon...Dermed kveles nesten motoren, før ECU'en fanger opp det, kompenserer med å løfte turtallet, før det igjen daler osv.
Det mest logiske oppi skallen min å mistenke er at den sensoren som rapporterer temperatur på motor (i praksis kjølevannet) ikke rapporterer riktig (ECU tror motor er varm??), eller at kablingen er dårlig så ECU'en ikke mottar konsekvent informasjon fra denne.....? Men kan sikkert være andre ting og.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Prøv å ta av oljepåfyllingslokket mens motoren går. Om du må ta i så er du på sporet.
Ingen forslag er dumme. Kondensfjerner er noe jeg har sluttet å bruke for mange år siden. Jeg har lært at dette ikke er nødvendig å bruke på biler med temmelig moderne innsprøytingssystem....Men det er kanskje feil...?
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Bra tips. Dette skal jeg sjekke ut.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Kanskje? Aner ikke. Har ikke kommet så langt at jeg har begynt å feilsøke kabling. Det er kjipe saker å feilsøke på. Antar at de fleste sensorenes tilkoblinger kan finnes igjen på BSi'en i førerbrønnen. Dermed går det kanskje an å måle motstand over sensorene hhv på sensor og på BSi-siden og sammeligne for å se om det som sendes er likt med det som mottaes ....
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Kan hende motoren er utslitt, men den har ikke rundet 100k km enda...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Jeg skal ikke utbrodere mer på mine problemer, og jeg søker ikke hjelp her. Det jeg egentlig ville si er at vi har hatt kjerra på verksted flere ganger. Først skjøtet de en liten ledning som var brutt og mente det ville hjelpe. Niks. Deretter byttet vi gasspjeldet. Dette har hjulpet noe, men er ikke helt bra nå heller. Forskjellen er vel at vi nå kun opplever problemer når det er kaldt. Slik saken står nå er konklusjonen fra merkeverksted at det er katalysatoren som er gåen, og at det er den som skaper problemene. Så å peile seg inn på lambdasonden er vel ikke helt ute. Det vi fikk vite på verkstedet var at på denne gamle modellen av Laguna fanger ikke diagnoseverktøyet opp feil før sonden (eller noe slikt). Dermed ser alt greit ut når bilen sjekkes. Måten vi fant ut av at katalysatoren var gåen på var at det skranglet når vi kjørte.
Vi har ikke gjort noe med katalysatoren enda, så jeg vet ikke om dette kommer til å hjelpe. Det begynner å nærme seg en grense for hvor mye vi gidder å investere i kjerra :)
For øvrig byttet vi også nøkkelkortleser og fikk nytt nøkkelkort for å avhjelpe problemene med startsperren. Dette har hatt effekt, men ikke 100 %.
Min konklusjon er at jeg styrer unna franske biler ved neste korsvei :)
Denne franskmannen er en bil nr 2, og ingen krise om ikke virker. Den ble kjøpt på impuls fordi den var lættisbillig og hadde under 100k km på telleren.
Det er den absolutt siste franske bilen vi kommer til å ha i vårt eie. Dersom den varer 1-2 år til er jeg superfornøyd, og kommer til å vrake den med et smil.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Men jeg tipper at problemet er at det iser i spjeldhuset når det er kaldt ute, løsningen, det er forvarming av innsugslufta, dra ett rør fra luftfilterets inntak til en varm plass nær eksosmanifold eller noe i den duren.
Biler med elektronisk spjeld er veldig følsomme for at parkeringsposisjonen er korrekt, er den ikke det så vil de tulle.
Men, om temperatursensoren er defekt slik at ECU tror motoren er varm så vil den få for lite bensin og vil gå for lavt ned på tomgang. I videoen din ser man at tomgangsreguleringen ligger og kompanserer for dette hele tiden.
De har sine sider de franske, men jaggu finner en mye morro på på tyske og svenske og.
Franskmennene skulle hatt i ræven så mye som de roter/ikke følger med fargen på kablene. Sattan det er morro når de bytter farge på en ledning midt inne i en strømpe. Det er slikt som kalles krydder i hverdagen, å feilsøke på elektrisk på en fullspekket CX 2.5TRD TurboII. Jeg nekter å tro at en eneste fabrikkarbeider kan ha vært edru da de strakk kablene på de bilene! Relé-er fant en liggende overalt, kablingen mellom de lignet et edderkoppnett. Varmesetene hadde spenning på seg konstant (...). Joda, mye morro.
Hadde en '76 244L, på 80-tallet. En skulle tro det var en kurant bil å finne rette deler til, men jaggu var det mye rot og trøbbel der og. Volvo-forhandleren selv tvilte på sine egne søk, det fantes åpenbart ikke et skikkelig register hvor hvilke chassisnumre som hadde hvilke deler.
Nå har jeg nettopp kjøpt meg en ny Berlingo. Med garantier og serviceavtaler og alt og det. Så får vi se hvor lenge den varer. Så langt virker det merkverdig bra, men ting kan jo snu seg.
Det er et mye større krav om kompakte biler i dag enn før og da blir ting mer knotete. Det er teknisk vanskeligere løsninger valgt, som en følge av utvikling, og dermed vanskeligere å feilsøke og fikse.
Og ikke minst så gjør verksted feil. Alle som en. Akkurat som oss.
Betviler at dette har med at det er komplisert/vanskelig å reparere. Heller et resultat av dårlig/stresset/uengasjert mekaniker/verksted, eller at det har kommet en ny feil. Hele hjulopphenget på en 2012 Partner er så enkelt konstruert at det fremkaller et gjesp hos en middels erfaren mekaniker...
Når det gjelder bilen som trådstarter har, så er den et nokså gjennomsnittlig eksemplar av fransk bil. Temmelig standard greier hele veien.
Hvordan tenkte du feilsøke med startgassen? Spraye den rundt omkring og se om motoren plutselig booster seg?
Ellers er jeg enig og heller veldig mot tempsensor....Selv om den er bare 3/4 år gammel...Så kabling til den sesnoren er en HOT kandidat.
Blir dog lite skruing neste tiden. Sykemeldt etter å ha vært under kniven, så får nøye meg med å løse problemene teoritisk på forumbasis :P
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Joda, bare å heve leasingen får jeg beskjed om. Så kommer det i dag en liten bisetning om at alt er greit!, men innskuddet får du ikke refundert.... Det er jo bare 60.000,- ut vinduet ??? Alle parter er jo nå enige om at bilen ikke kan brukes. Men ingen vil ta kosten ( Citroen Norge gidder ikke å bry seg. "Dette er en sak mellom deg og forhandler" ).
Ringer opp og spør pent om de er riktig friske. Da sier forhandleren at leasing selskapet ikke vil frigi innskuddet. Ringer så leasing selskapet og de sier at de ikke kan frigi noe jeg ikke har betalt til dem. Du har jo betalt innskuddet til forhandleren... Så da starter ny kasteball korrespondanse som i hvert øyeblikk ender med CC: til forbruker rådet, Broom og Autofil med mer.....[/s]
Sorry, postet i feil tråd ja... Har lagt inn på riktig sted, men får jo ikke slettet denne.
Du posta kanskje i feil tråd... Men, her er det "gloves off" som gjelder ja tror jeg. Bra hvis du kunne få ansvarsfraskrivelsen fra begge skriftlig. Ingenting som er så irriterende som når saken løser seg i tv2-hjelperdeg og de som har gjort en feil påstår at det hele var en misforståelse/dårlig kommunikasjon.
Men fortsett gjerne innspill om hans problemer her :
www.byggebolig.no/off-topic-chitchat/hva-forventer-du-av-en-ny-bil-og-hva-kan-du-godta-av-feil/
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Søk etter kanalen Scannerdanner på youtube, så har du nyttig underholdning noen dager.
Feilen er nå lokalisert og rettet. Verkstedet fikk feilmelding på gasspjeldet som ble byttet i september 2013. Det var dermed lite trolig at det var noe galt med dette, men pilen pekte i retning av brudd i en ledning til spjeldhuset. Dette viste seg å være riktig og feilmeldingen på spjeldet var bare et symptom på en annen feil.
Feilen ble funnet og utbedret på et lokalt verksted uten merketilknytning.
De tidligere gangene jeg har hatt bilen på verksted for å få utbedret denne feilen har det vært på merkeverksted i både i Norge og Sverige. Erfaringene fra dette er at merkeverkstedene i veldig liten grad anstrenger seg for å finne årsaken, men hopper på konklusjonen om å bytte dyre deler med en gang i beste prøve og feile-ånd. Den ene gangen jeg hadde bilen på merkeverksted i Norge var det med uttrykkelig beskjed om å gå nøye over bilen for å prøve å finne årsaken. Selv om dashbordlampen for feil på det elektriske har lyst når feilen oppstår, og jeg fortalte det til dem gjentatte ganger, har det åpenbart ikke slått dem å sjekke ledningsnettet. Det må jeg si jeg synes er skuffende når det er tale om verksteder som i utgangspunktet skal kjenne min bil godt.
Så om noen skulle oppleve liknende problemer - ikke begynn å bytte dyre deler med det første. Jeg har totalt svidd av 10000 - 15000 på bytting av deler før mitt utmerkede lokale verksted fant ut at feilen skyldtes brudd på en simpel ledning.
Det gjelder å sette ting i perspektiv
Men det er absolutt siste franske bilen denne familien har, den vrakes eller selges så fort erstatning er i boks.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Uheldig...Tja....BSi'en er pill råtten i vår Xsara også - forårsaker alle mulige feil. Siden de har videreført designet i årevis virker det som de er på bærtur med vilje heller enn at det er uflaks..
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Det som er vanskelig å ta innover seg er den salige blandingen av teknologiske nyvinninger kombinert med denne typen håpløsheter som går igjen i de franske bilene.
Nå skal min franske på ny EU-kontroll, og så forhåpentligvis selges til første og beste.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Meget treffende sagt.
Vanlige feil:
- Jordingspunkter (her er det greit å gå over og gjerne legge opp nye punkter.
- Irr i multikontakter, rens og noe elektropasta\grease her gjør susen i mange år fremover. Sjekk om det er vann under teppet på førersiden.. Her ligger det en festlig liten krabat av en multikontakt som kan gi deg mange koselige feil :P
- CPS(crank position sensor), gjør at det er et helvete å få start på bilene når de er kalde (ofte ligger disse plassert rett under en kjølevannslange, som igjen drypper rett ned på sensoren og gjør at denne begynner å dumme seg). Det sørgelige her er at denne føleren ikke gir noen feilmeldinger om den ikke fungerer.
- Tempfølere
Kjører fransk selv for tiden..Og har det meste av diagnoseutstyr tilgjengelig om det skulle være noe
Aldri mer fransk!
- Baderomsbloggen min
....
...
...
De største problemene til franskmennene når det kommer til bil er at de prøver å skvise inn mest mulig nyvinninger og fancy elektroniske ting, uten heeeelt å vite hvordan de skal sikre at utstyret holder seg funksjonabelt over lang tid..
Ser at det er frustrerende å feilsøke, prøve, feile osv. osv. og ja, jeg har vert der selv . Både med franske, tyske og svenske biler.
Begynn uansett med det billigste og enkleste først. Og ta det gradvis derfra, så finner du nok ut av det etter hvert..
Jepp... Er i utgangspunktet samme verktøy de bruker på PSA-verkstedene\fabrikken\forhandlere.
Kan funksjonsteste de forskjellige modulene, lese ut nøyaktige feilkoder med potensielle løsninger på problemet osv. osv. Veldig praktisk.
Jeg håper forhandlerne og fabrikken bruker noe som koster mer enn 500kr, men man vet jo aldri;)
Jepp...dette verktøyet fungerer fint til å funksjonsteste saker og ting med
Ser du holder til på vestlandet.. om du bor i nærheten av Bergen, er det ingenting i veien for at du evt. kan teste oppsettet jeg har her om det skulle være ønskelig.