2,301    69    1  

Gammel fransk vil ikke gå på tomgang når kald..

 8,022     Bærum     0
Vet at det i alle fall er étt annet forummedlem som har hatt mange franske biler....Så kan jo være verdt å prøve seg på dette forumet også .. :P

Har en 2003 Xsara 1.6 16V som ikke vil gå på stabil tomgang når det er kaldt. Ingen problemer sommerstid. Problemet oppstår når det blir kaldt i været - typisk fra 0 og nedover.

Hvis jeg tvinger den til å gå en stund ved å holde turtallet oppe så den får litt varme, så oppfører den seg normalt.

Balet rundt med dette i vinter, og i mars byttet jeg først MAP-sensor, gasspjeldhuset og deretter kjølevannstemperatursensor. Da forsvant problemene, og bilen har gått fint frem til nå.

Mulig at det bare var flaks, for nå vil den ikke holde seg på tomgang igjen. Etter start står den og jager mellom 500-1500 RPM, før den til slutt dør.

Denne PSA-motoren har ikke tomgangsmotor - tomgangen styres av ECU og sikkert diverse sensorer - som jeg prøver å få oversikt over.

En youtube-video jeg tok da jeg sleit med dette i vinter
https://www.youtube.com/watch?v=a3VXnmhccn0

Her jager den uten å dø på seg, men etter at jeg byttet gasspjeldhuset hjalp det noe, slik at når den først blir varm så går den stabilt uten oppførselen slik videoen viser.

Om noen har noe ideer annet enn "ikke annet å forvente med franske", så fyr løs :)


   #1
 7,686     Bærum     0
Siden du ekskluderer det åpenbare svaret har jeg dessverre ingen råd  ;D
   #2
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Ren synsing: Flere følere som er med å styrer dette? Lambda? CO?
Finnes der et fornuftig Citroën (eller Peugeot, det er vel stort sett de 2 som bruker denne maskinen) verksted i nærheten? Det burde jo finnes en nokså kurant prosedyre for feilsøking så det ikke tar timer men minutter å finne årsaken...? Jeg hadde jo en tilsvarende bil, og prøvde å få fatt på rep-bok, uten å lykkes. Citroën Danmark gadd ikke engang besvare min forespørsel om å få kjøpe en slik bok.
Regner med du har saumfart/spurt på citroenakuten?  Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 8,022     Bærum     0
Prøver å få oversikt over hvilke sensorer som er involvert. Åpenbart må en eller annen temperatursensor være involvert. Nærliggende å anta kjølevannssensor. Den bytta jeg i mars og da forsvant problemet....

Ellers er det nærliggende å tro at lambda-sensor er involvert.....
Foruten den, så er jo hele gasspedalen et eneste stort potensiometer - så pedalens stilling blir muligens også konsultert av ECU?

Skal verskted klare å gjenskape dette må trolig bilen stå der og bli god og kald i et døgn før de forsøker å starte. Det er ingen feilkoder å lese av med ODBII , og ingen varsellamper. Jeg mistenker at prisen for feilsøking fort overstiger bilens markedsverdi.
   #4
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Fremdeles ren synsing:

Hmm. Kjølespray? Elektro-olje? Jeg er litt forelsket i ACF-50, en genial sak til å sørge for kontakt der det skal være kontakt.
Men iallfall, med kjølespray burde du ha en tjangs å finne noe?
Etter at du byttet komponenter, har du (kan du?) resette tidligere lærte verdier, elns? Koble fra batteri for en times tid?
Lamda er det kanskje ikke, siden den blir varm temmelig kjapt, mens dette foregår så lenge det er kaldt ute, og fram til motortemperatur er nogenlunde normal?
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 8,022     Bærum     0
Jeg skal uten tvil prøve med kontaktspray her og der....

Fant dette her:
http://www.lambdapower.co.uk/Diagnosis/Diagnostic_index.asp#q5

"Often blamed on the temperature sensor or the idle speed control valve, the engine idle speed may drop and rise periodically, or the engine may 'race' - ie. hold high revs when it should be stable. Both can be caused by lambda failure.

The ECU will be confused by inaccurate information supplied by the sensor - as a result it will not be able to set the fuelling accurately. Some ECU's may cycle the engine speed up and down in an attempt to clear a problem.

We see a lot of unnecessarily replaced idle control valves and throttle bodies - if idle is fluctuating, the valve is only acting upon information supplied by the ECU, which may be inaccurate due to sensor failure. If the idle speed is changing, then the ECU is at least capable of controlling the idle speed, and the valve is obviously operating okay"


---

På den annen side mener jeg at ihvertfall downstream o2-sensoren når arbeidstemperatur ila 15-20 sekunder.... Men klart, hvis den gir feil spenning ut så kanskje det er noe i dette...

Forøvrig - etter at jeg har byttet komponente har jeg kjørt ECU reset og da jeg byttet gasspjeldhuset kjørte jeg "pairing procedure".
   #6
 3,210     Vestlandet     0
Jager den med en gang når du starter kald motor? Da tror jeg ikke det er oksygensensoren. Det er vanlig at motoren styres uten feedback fra denne sensoren de første 20-30(?) sek etter kaldstart.

Har du sett noe på tomgangsventilen da (iac)? Passasjen for ekstra luft kan ha grodd igjen, eller selve ventilen kan ha sluttet å fungere. Hvis motoren har såpass lite rpm som på videoen, så ville jeg trodd den fikk for lite luft. Det kan også stemme med at det går over når motoren blir varm, for da trenger den ikke det ekstra turtallet (lufta).

Vakumlekkasje på en MAP-motor gir høyt turtall, uten at jeg helt ville avskrevet det av den grunn.

Mulig du kan lese av temperaturen på kjølevæska med en feilkodeleser. Altså den temperaturen computeren registrerer.
  (trådstarter)
   #7
 8,022     Bærum     0

Jager den med en gang når du starter kald motor? Da tror jeg ikke det er oksygensensoren. Det er vanlig at motoren styres uten feedback fra denne sensoren de første 20-30(?) sek etter kaldstart.

Okey, nyttig info - var ikke klar over det.
Svaret er både ja og nei. I morges startet den fint, og gikk jevnt og fint det første minuttet eller to. Så skulle bilen rygges ut fra gårdsplass, og da begynte den å jage og døde til slutt.

Prøvde på nytt nå i ettermiddag - da fungerte den fint - så dette er nå i en fase der det kommer og går.

Har du sett noe på tomgangsventilen da (iac)? Passasjen for ekstra luft kan ha grodd igjen, eller selve ventilen kan ha sluttet å fungere. Hvis motoren har såpass lite rpm som på videoen, så ville jeg trodd den fikk for lite luft. Det kan også stemme med at det går over når motoren blir varm, for da trenger den ikke det ekstra turtallet (lufta).

Som jeg skrev tidligere har ikke den aktuelle bilen noen tomgangsventil. I stedet er gasspjeldet motorisert, og det styres av ECU'en.


Vakumlekkasje på en MAP-motor gir høyt turtall, uten at jeg helt ville avskrevet det av den grunn.

Har vært over vacuumslangene, finner ikke noen feil på dem....


Mulig du kan lese av temperaturen på kjølevæska med en feilkodeleser. Altså den temperaturen computeren registrerer.

Mulig, men får ikke opp noe slikt med min $9.99 ebay-ODB-II leser  Cool

   #8
 570     Askøy-Hordaland     0
Mulig det er innlysende og du allerede har prøvd men har du koblet av sensorer osv. en etter en og sett om ting endrer seg? Mulig måte å finne feil på, har gjort dette ett par ganger selv med godt resultat.
   #10
 3,210     Vestlandet     0
Aha, på drive by wire er det selvsagt ikke dedikert tomgangsventil nei. Har aldri hatt bil med det selv.

Jeg ser jo nå at spjeldet står og vipper, og da kan man vel anta at det blir styrt slik av ecm. Bytta du spjeldet og den enheten som styrer spjeldet? Nytt eller hugger... Her er det vel også et potmeter ser det ut som, som rapporterer inn spjeldets posisjon. Mulig du kan ohme og se om det oppfører seg lineært og smooth over spjeldets vandring.
  (trådstarter)
   #11
 8,022     Bærum     0
Bytta hele det elektromotoriske spjeldhuset ja. Enheten som styrer dette er ECU - den har jeg ikke byttet  8)

Spjeldhuset består av to potensiometre og en elektromotor som styrer spjeldet.  Jeg kjøpte et brukt på ebay. Men siden jeg har hatt mye av de samme problemene både før og etter bytte av dette, tror jeg egentlig ikke dette er problemet.....

På sensorfronten står jeg i praksis igjen med lambdasensor og selve gasspedalenheten (som også i seg selv ikke er annet en et stort potensiometer - koblet til en pedal)

Men siden problemet åpenbart er temperaturrelatert virker det mest logisk å forfølge temperaturrelaterte komponenter.

I mars måned forsvant problemet helt etter bytte av kjølevanntemperatursensor. Men den kan vel ikke ha blitt kaputt allerede? Får kanskje skru den ut og måle resistansen når den er hhv kald og ligger i kokende vann......
   #12
 3,210     Vestlandet     0
Hm, det kan sikkert være verdt å forfølge temperatursensoren da ja, virker jo logisk. Men det at det går over når motoren blir varm kan vel også rett og slett skyldes at motoren går bedre når den er varm - slik at den er lettere å regulere (mer tilgivende)?
   #13
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
På Vectraen vår, som hadde 2 potensiometre som ble målt opp mot hverandre på pedalen, hadde jeg litt smårusk i motorgangen pga avvik mellom disse (en svakhet). Rengjorde med noe elektrospray og smurte på med den ACF-en, og så funket den som den skulle.
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 8,022     Bærum     0

Hm, det kan sikkert være verdt å forfølge temperatursensoren da ja, virker jo logisk. Men det at det går over når motoren blir varm kan vel også rett og slett skyldes at motoren går bedre når den er varm - slik at den er lettere å regulere (mer tilgivende)?


Ja. Når motoren er varm er blandingen som sprutes inn "normal". Når motoren er kald så kompenseres det bla med mere luft i form av å åpne spjeldet litt mer. "Noe" gjør at spjeldet ikke blir stående i åpen nok posisjon...Dermed kveles nesten motoren, før ECU'en fanger opp det, kompenserer med å løfte turtallet, før det igjen daler osv.

Det mest logiske oppi skallen min å mistenke er at den sensoren som rapporterer temperatur på motor (i praksis kjølevannet) ikke rapporterer riktig (ECU tror motor er varm??), eller at kablingen er dårlig så ECU'en ikke mottar konsekvent informasjon fra denne.....? Men kan sikkert være andre ting og.
   #15
 797     østfold     0
Noen biler er mer vare for kondens en andre, nå er den store tiden for kondens på tanken. Har du du kosta på deg 20kr bare for å eliminere dette. Er vel ikke det, men kan faktisk ha samme oppførsel Smile Må ikke bli sur for det litt freidige, og kanskje dumme forslaget da Smile
   #16
 4,110     Akershus (Follo)     0
Veivhusluftingen?
Prøv å ta av oljepåfyllingslokket mens motoren går. Om du må ta i så er du på sporet.
Signatur
   #17
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Når jeg tenker meg om... Vi hadde trøbbel med dels brudd i ymse kabler som går i en plastkanal på bakside/underside av motor (kabler til dynamo og litt anna). Visstnok et kjent problem på disse. Kan det være du har dels brudd i noe der?
Signatur
  (trådstarter)
   #18
 8,022     Bærum     0

Noen biler er mer vare for kondens en andre, nå er den store tiden for kondens på tanken. Har du du kosta på deg 20kr bare for å eliminere dette. Er vel ikke det, men kan faktisk ha samme oppførsel Smile Må ikke bli sur for det litt freidige, og kanskje dumme forslaget da :)

Ingen forslag er dumme. Kondensfjerner er noe jeg har sluttet å bruke for mange år siden. Jeg har lært at dette ikke er nødvendig å bruke på biler med temmelig moderne innsprøytingssystem....Men det er kanskje feil...?
  (trådstarter)
   #20
 8,022     Bærum     0

Når jeg tenker meg om... Vi hadde trøbbel med dels brudd i ymse kabler som går i en plastkanal på bakside/underside av motor (kabler til dynamo og litt anna). Visstnok et kjent problem på disse. Kan det være du har dels brudd i noe der?

Kanskje? Aner ikke. Har ikke kommet så langt at jeg har begynt å feilsøke kabling. Det er kjipe saker å feilsøke på. Antar at de fleste sensorenes tilkoblinger kan finnes igjen på BSi'en i førerbrønnen. Dermed går det kanskje an å måle motstand over sensorene hhv på sensor og på BSi-siden og sammeligne for å se om det som sendes er likt med det som mottaes ....
   #21
 352     Hordaland     0
Motoren kan være så utslitt og reagere annerledes på gasspådrag når den er kald.  Det greier ikke regulerings sløyfe parametrene til ECUen å kompensere for. Da får du ujevn gang på den når den er kald og vanskelig å kontrollere.  På min citroeng er ECUen montert rett ved siden av kanten til luft inntaket for kupeen.  Den ble fylt med vann etter en vindus lekkasje.  Bare franskmenn gjør slike tabbe plasseringer av viktige deler.
  (trådstarter)
   #22
 8,022     Bærum     0
Både i går kveld og i morges kald-startet bilen fint igjen uten å utvise noen form for symptomer på tomgang. Inkonsekvent oppførsel gjør det selvsagt ikke enklere å feilsøke 8)

Kan hende motoren er utslitt, men den har ikke rundet 100k km enda...
   #23
 6,705     Akershus     0
Høres ut som relativt like problemer som jeg har med min Renault Laguna 2002. Bilen starter, men fra tid til annen står den og jager på rundt 2000 omdreininger. Samtidig lyser en lampe for elektronisk feil i dashbordet. Nødlløsningen dersom dette skjer er å ta av minuspolen på batteriet. Enkelte ganger aktiveres også startsperren, men dette er muligens en anen feil. Feilen med jaging har faktisk oppstått under kjøring også, da var jeg veldig glad for at jeg var ute av køen jeg hadde stått i de siste 15 minuttene og hadde fri passasje gjennom en rundkjøring, for bilen ga bare gass uten at jeg kunne gjøre så  mye mer enn å stagge den litt med bremsen. Vi har for øvrig også problemer med at motoren dør på tomgang.

Jeg skal ikke utbrodere mer på mine problemer, og jeg søker ikke hjelp her. Det jeg egentlig ville si er at vi har hatt kjerra på verksted flere ganger. Først skjøtet de en liten ledning som var brutt og mente det ville hjelpe. Niks. Deretter byttet vi gasspjeldet. Dette har hjulpet noe, men er ikke helt bra nå heller. Forskjellen er vel at vi nå kun opplever problemer når det er kaldt. Slik saken står nå er konklusjonen fra merkeverksted at det er katalysatoren som er gåen, og at det er den som skaper problemene. Så å peile seg inn på lambdasonden er vel ikke helt ute. Det vi fikk vite på verkstedet var at på denne gamle modellen av Laguna fanger ikke diagnoseverktøyet opp feil før sonden (eller noe slikt). Dermed ser alt greit ut når bilen sjekkes. Måten vi fant ut av at katalysatoren var gåen på var at det skranglet når vi kjørte.

Vi har ikke gjort noe med katalysatoren enda, så jeg vet ikke om dette kommer til å hjelpe. Det begynner å nærme seg en grense for hvor mye vi gidder å investere i kjerra :)

For øvrig byttet vi også nøkkelkortleser og fikk nytt nøkkelkort for å avhjelpe problemene med startsperren. Dette har hatt effekt, men ikke 100 %.

Min konklusjon er at jeg styrer unna franske biler ved neste korsvei :)

  (trådstarter)
   #24
 8,022     Bærum     0
Bra info cheffen. Høres ikke ulikt ut, og at lambdasonden kan være å mistenke.

Denne franskmannen er en bil nr 2, og ingen krise om ikke virker. Den ble kjøpt på impuls fordi den var lættisbillig og hadde under 100k km på telleren.

Det er den absolutt siste franske bilen vi kommer til å ha i vårt eie. Dersom den varer 1-2 år til er jeg superfornøyd, og kommer til å vrake den med et smil.
   #25
 352     Hordaland     0
Lit leit at de franske bilene har så mye problemer.  Det er jo flott design på de.  DS'en var jo en perle.  På den siste franske bilen jeg nettopp har kjøpt,  en 99 model Partner,  har jeg oppdaget at kablene for hovedstrøm til tenningsnøkkelen gnager mot gasspedalen med fare for kortslutning.  Det er også mye sjuskete montering av kablene på Berlingoen jeg kjøpte for en tid siden.  På 405 en jeg hadde for mange år siden gikk det nesten hull på bensinslanger pga den lå å gnagde mot deler av motoren som vibrerte.  Når skal jeg lære å styre unna dårlige bilkjøp?
   #27
 3,042     Akershus     0
Gamle biler får lov til å være gretne. Det er en del av sjarmen. Nyere biler derimot...
   #28
 6,705     Akershus     0
De får egentlig ikke lov til å være gretne, men man bør ikke være overrasket om de er det Smile Men den erkjennelsen glemmer man fort når det er minus 10 ute, to unger sitter i baksetet og venter og den gretne gamle gubben ikke vil samarbeide.
   #29
 352     Hordaland     0
Man lærer litt etterhvert.  Jeg var ikke klar over at ECU enheten har innebygget kjøle enhet.  Den burde i  Berlingoens tilfelle ha lensefunksjon.  Har man fransk bil, må man også ha diagnose apparat for å plukke ut feilene.  Av og til får Berlingoen ett ras av falske feilmeldinger. 
Gammel fransk vil ikke gå på tomgang når kald.. - FSD_5118.JPG - Maksmekker
   #31
 352     Hordaland     0
Autel fra Bildiagnose.  Den med berøringsskjerm og mulighet for live data.  Kostet 16 k tror jeg. Meget anvendelig tester, men må oppdateres for ekstra funksjoner
   #33
 923     0
Jeg synes dette kan høres ut som "forgasserising", selv om det er byttet nylig, ville jeg gitt ett forsøk på å rense spjeldhuset innvendig.
Men jeg tipper at problemet er at det iser i spjeldhuset når det er kaldt ute, løsningen, det er forvarming av innsugslufta, dra ett rør fra luftfilterets inntak til en varm plass nær eksosmanifold eller noe i den duren.
Biler med elektronisk spjeld er veldig følsomme for at parkeringsposisjonen er korrekt, er den ikke det så vil de tulle.
   #34
 352     Hordaland     0
De har den på tilbud til 14.900 nå.  Kunne sikkert ha klart meg med en enklere utgave.
   #35
 3,210     Vestlandet     0
Jeg er egentlig godt fornøyd med kvaliteten på de franske bilene jeg har vært borti. Det er dårlige OG gode epler der også - slik som for alle bilmerker. Eneste jeg ikke liker er at de shopper rundt etter deleleverandører midt i en serie, slik at du må følge godt med så du får riktig del. Det er irriterende!
   #36
 215     Sortland     0
Kjøp en boks startgass og let etter falskluftlekkasjer når motoren er kald. (Innsugsmanifoldpakning?)

Men, om temperatursensoren er defekt slik at ECU tror motoren er varm så vil den få for lite bensin og vil gå for lavt ned på tomgang. I videoen din ser man at tomgangsreguleringen ligger og kompanserer for dette hele tiden.

   #37
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0

Jeg er egentlig godt fornøyd med kvaliteten på de franske bilene jeg har vært borti. Det er dårlige OG gode epler der også - slik som for alle bilmerker. Eneste jeg ikke liker er at de shopper rundt etter deleleverandører midt i en serie, slik at du må følge godt med så du får riktig del. Det er irriterende!

De har sine sider de franske, men jaggu finner en mye morro på på tyske og svenske og.
Franskmennene skulle hatt i ræven så mye som de roter/ikke følger med fargen på kablene. Sattan det er morro når de bytter farge på en ledning midt inne i en strømpe. Det er slikt som kalles krydder i hverdagen, å feilsøke på elektrisk på en fullspekket CX 2.5TRD TurboII. Jeg nekter å tro at en eneste fabrikkarbeider kan ha vært edru da de strakk kablene på de bilene! Relé-er fant en liggende overalt, kablingen mellom de lignet et edderkoppnett. Varmesetene hadde spenning på seg konstant (...). Joda, mye morro.

Hadde en '76 244L, på 80-tallet. En skulle tro det var en kurant bil å finne rette deler til, men jaggu var det mye rot og trøbbel der og. Volvo-forhandleren selv tvilte på sine egne søk, det fantes åpenbart ikke et skikkelig register hvor hvilke chassisnumre som hadde hvilke deler.

Nå har jeg nettopp kjøpt meg en ny Berlingo. Med garantier og serviceavtaler og alt og det. Så får vi se hvor lenge den varer. Så langt virker det merkverdig bra, men ting kan jo snu seg.
Signatur
   #38
 352     Hordaland     0
Det som bekymrer meg om franske biler, er at selv de nye franske bilene er vanskelig å reparere.  En bekjent av meg hadde stygge lyder fra støtdemperen i en 2012 model Partner.  Verkstedet fant ikke feilen før den var inne på verkstedet for andre gang.  Det var noe inne i støtdemperen som var knekt.  De monterte inn ny støtdemper.  Nå gir den nye støtdemperen like mye stygge lyder, men med en annen type lyd.  "Klang, Klang" i humper.  For meg høres det ut som de ikke har skrudd toppboltene til svinglageret fast nok.  Det er merkeverkstedet som har byttet støtdemperen. 
   #39
 3,042     Akershus     0
Det aller, aller fleste nye biler er vanskelig å reparere. Fronten må demonteres for å skifte pære. Mengder med plast må ned for å bytte olje. Mange slike eksempler.

Det er et mye større krav om kompakte biler i dag enn før og da blir ting mer knotete. Det er teknisk vanskeligere løsninger valgt, som en følge av utvikling, og dermed vanskeligere å feilsøke og fikse.

Og ikke minst så gjør verksted feil. Alle som en. Akkurat som oss.
   #40
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0

Det som bekymrer meg om franske biler, er at selv de nye franske bilene er vanskelig å reparere.  En bekjent av meg hadde stygge lyder fra støtdemperen i en 2012 model Partner.  Verkstedet fant ikke feilen før den var inne på verkstedet for andre gang.  Det var noe inne i støtdemperen som var knekt.  De monterte inn ny støtdemper.  Nå gir den nye støtdemperen like mye stygge lyder, men med en annen type lyd.  "Klang, Klang" i humper.  For meg høres det ut som de ikke har skrudd toppboltene til svinglageret fast nok.  Det er merkeverkstedet som har byttet støtdemperen.

Betviler at dette har med at det er komplisert/vanskelig å reparere. Heller et resultat av dårlig/stresset/uengasjert mekaniker/verksted, eller at det har kommet en ny feil. Hele hjulopphenget på en 2012 Partner er så enkelt konstruert at det fremkaller et gjesp hos en middels erfaren mekaniker...
Når det gjelder bilen som trådstarter har, så er den et nokså gjennomsnittlig eksemplar av fransk bil. Temmelig standard greier hele veien.
Signatur
  (trådstarter)
   #41
 8,022     Bærum     0

Kjøp en boks startgass og let etter falskluftlekkasjer når motoren er kald. (Innsugsmanifoldpakning?)

Men, om temperatursensoren er defekt slik at ECU tror motoren er varm så vil den få for lite bensin og vil gå for lavt ned på tomgang. I videoen din ser man at tomgangsreguleringen ligger og kompanserer for dette hele tiden.


Hvordan tenkte du feilsøke med startgassen? Spraye den rundt omkring og se om motoren plutselig booster seg?

Ellers er jeg enig og heller veldig mot tempsensor....Selv om den er bare 3/4 år gammel...Så kabling til den sesnoren er en HOT kandidat.

Blir dog lite skruing neste tiden. Sykemeldt etter å ha vært under kniven, så får nøye meg med å løse problemene teoritisk på forumbasis  :P
   #42
 543     Asker     0
[s]Jeg visste det måtte være for godt til å være sant....!

Joda, bare å heve leasingen får jeg beskjed om. Så kommer det i dag en liten bisetning om at alt er greit!, men innskuddet får du ikke refundert.... Det er jo bare 60.000,- ut vinduet  ??? Alle parter er jo nå enige om at bilen ikke kan brukes. Men ingen vil ta kosten ( Citroen Norge gidder ikke å bry seg. "Dette er en sak mellom deg og forhandler" ).

Ringer opp og spør pent om de er riktig friske. Da sier forhandleren at leasing selskapet ikke vil frigi innskuddet. Ringer så leasing selskapet og de sier at de ikke kan frigi noe jeg ikke har betalt til dem. Du har jo betalt innskuddet til forhandleren... Så da starter ny kasteball korrespondanse som i hvert øyeblikk ender med CC: til forbruker rådet, Broom og Autofil med mer.....[/s]

Sorry, postet i feil tråd ja... Har lagt inn på riktig sted, men får jo ikke slettet denne.
Signatur
   #43
 3,210     Vestlandet     0

Jeg visste det måtte være for godt til å være sant....!

Joda, bare å heve leasingen får jeg beskjed om. Så kommer det i dag en liten bisetning om at alt er greit!, men innskuddet får du ikke refundert.... Det er jo bare 60.000,- ut vinduet  ??? Alle parter er jo nå enige om at bilen ikke kan brukes. Men ingen vil ta kosten ( Citroen Norge gidder ikke å bry seg. "Dette er en sak mellom deg og forhandler" ).

Ringer opp og spør pent om de er riktig friske. Da sier forhandleren at leasing selskapet ikke vil frigi innskuddet. Ringer så leasing selskapet og de sier at de ikke kan frigi noe jeg ikke har betalt til dem. Du har jo betalt innskuddet til forhandleren... Så da starter ny kasteball korrespondanse som i hvert øyeblikk ender med CC: til forbruker rådet, Broom og Autofil med mer.....


Du posta kanskje i feil tråd... Men, her er det "gloves off" som gjelder ja tror jeg. Bra hvis du kunne få ansvarsfraskrivelsen fra begge skriftlig. Ingenting som er så irriterende som når saken løser seg i tv2-hjelperdeg og de som har gjort en feil påstår at det hele var en misforståelse/dårlig kommunikasjon.
  (trådstarter)
   #45
 8,022     Bærum     0
Vurderte om jeg skulle slette de siste innleggene deres gutter - men siden dette både er OT OG Stein-K sin historie også handlet om franske biler så la gå..Hehe.  ;D
Men fortsett gjerne innspill om hans problemer her :
www.byggebolig.no/off-topic-chitchat/hva-forventer-du-av-en-ny-bil-og-hva-kan-du-godta-av-feil/

Cool
   #46
 3,210     Vestlandet     0

Blir dog lite skruing neste tiden. Sykemeldt etter å ha vært under kniven, så får nøye meg med å løse problemene teoritisk på forumbasis  :P


Søk etter kanalen Scannerdanner på youtube, så har du nyttig underholdning noen dager.
   #47
 6,705     Akershus     0
Oppdaterer denne tråden med de siste nyhetene om min Laguna 2002, ref. innlegg på side 1 i denne tråden der jeg opplyste om at bilen stod og jaget på 2000 omdreininger.

Feilen er nå lokalisert og rettet. Verkstedet fikk feilmelding på gasspjeldet som ble byttet i september 2013. Det var dermed lite trolig at det var noe galt med dette, men pilen pekte i retning av brudd i en ledning til spjeldhuset. Dette viste seg å være riktig og feilmeldingen på spjeldet var bare et symptom på en annen feil.

Feilen ble funnet og utbedret på et lokalt verksted uten merketilknytning.

De tidligere gangene jeg har hatt bilen på verksted for å få utbedret denne feilen har det vært på merkeverksted i både i Norge og Sverige. Erfaringene fra dette er at merkeverkstedene i veldig liten grad anstrenger seg for å finne årsaken, men hopper på konklusjonen om å bytte dyre deler med en gang i beste prøve og feile-ånd. Den ene gangen jeg hadde bilen på merkeverksted i Norge var det med uttrykkelig beskjed om å gå nøye over bilen for å prøve å finne årsaken. Selv om dashbordlampen for feil på det elektriske har lyst når feilen oppstår, og jeg fortalte det til dem gjentatte ganger, har det åpenbart ikke slått dem å sjekke ledningsnettet. Det må jeg si jeg synes er skuffende når det er tale om verksteder som i utgangspunktet skal kjenne min bil godt.

Så om noen skulle oppleve liknende problemer - ikke begynn å bytte dyre deler med det første. Jeg har totalt svidd av 10000 - 15000 på bytting av deler før mitt utmerkede lokale verksted fant ut at feilen skyldtes brudd på en simpel ledning.
   #48
 6,426     tromsø     0
Citroen c4 1,6 hdi 2006 har en fantastisk feil. Når lyset i askebeger går så går justering på hovedlys for høyt (mye) og blender all møtende trafikk. Skiftes askebeger ? pæren, så virker alt igjen. Fant feilen ved å Google med automatisk oversettelse og en ny pære. En på et forum hadde levert inn bilen 2 ganger til autorisert forhandler og fikk den tilbake med samme feil.
   #49
 22,342     Akershus     0
Alt snakket her om franske biler gjør faktisk at jeg for første gang er topp fornøyd med den mest upålitelige tyske bilen jeg har hatt ;D
  (trådstarter)
   #51
 8,022     Bærum     0
Har konsekvent hatt den franske på min 30min motorvarmer før hver eneste start etter første innlegg i denne tråden, og da har det ikke vært noen problemer.
Men det er absolutt siste franske bilen denne familien har, den vrakes eller selges så fort erstatning er i boks.
   #52
 176     ski     0
jeg synes det er alt for mange som kjøper franske biler, de er upålitelige og stygge og blitt altfor dyre.Slutt å kjøp dem sier jeg, så jeg kan få de litt billigere igjen :-X
Signatur
   #53
 352     Hordaland     0
Tålmodigheten min er snart slutt nå med den 11 år gamle bilen.  Berlingoen lever sitt eget liv, stopper uten grunn,blinker med frontlysene i lang tid etter bilen er forlatt og speedometeret virker kun i deler av kjøreturen.  Den eneste relevante feilmeldingen i ECU etter disse feilen, er feil på kjøle enhet i ECU.  Ser på forumet at PSA gruppen ikke var heldig med BSI interface modulet.  Modulet som samler all data og sender de ut igjen. Modulet prioriterer selv hva som skal ut av data.  Ikke bra med en slik stjerne arkitektur som er avhengig av et modul for å styre alt i bilen.  Da er det langt bedre med vanlig can bus der det er mer oversikt over hvilke feil som opptrer og ikke masse usamenhengende feil i et kjør.  Ikke flere PSA bil kjøp i denne familien lenger.
  (trådstarter)
   #54
 8,022     Bærum     0

Ser på forumet at PSA gruppen ikke var heldig med BSI interface modulet.  Modulet som samler all

Uheldig...Tja....BSi'en er pill råtten i vår Xsara også - forårsaker alle mulige feil.  Siden de har videreført designet i årevis virker det som de er på bærtur med vilje heller enn at det er uflaks..
   #55
 352     Hordaland     0
Ikke rart det blir ustabilt el nett i franske biler med plassering av jordingspunkter nede ved gulv teppe.  Jordingspunktene burde vært plassert 10 cm lenger fremme og oppe under panser utløseren.  Jordingspunktene e011 og e013 i berlingo.
Gammel fransk vil ikke gå på tomgang når kald.. - berlingo jordpunkt.jpg - Maksmekker
  (trådstarter)
   #56
 8,022     Bærum     0
Ups. Jeg er ikke overrasket dog.
Det som er vanskelig å ta innover seg er den salige blandingen av teknologiske nyvinninger kombinert med denne typen håpløsheter som går igjen i de franske bilene.

Nå skal min franske på ny EU-kontroll, og så forhåpentligvis selges til første og beste.
   #58
 3,234     Vestfold     0
Å legge jordingen slik er vel i det beste et tegn på at det ikke er proft gjort /gjennomtenkt. Noen ganger er det de mest elementære og enkle ting som lager de største problemene. Å flytte denne jordningen som nevnt, kunne nok ha hjulpet veldig.
   #59
 352     Hordaland     0
De to siste dagene har jeg kjørt forbi to havarerte nyere VW biler så det er ikke så ille med noen små og middels problemer med de franske bilene.  Berlingoen fikk renset tomgangs regulatoren, ordnet 9 korroderte jordings punkter og en mengde andre kontakter.  Flere løse lednings strekk ble sikret og en dyse skiftet ut.  Nå er det håp for nye mil på veien. 
   #61
 186     Bergen     1
Ingenting galt med franske biler om man vedlikeholder de og er obs på de skavankene som kan oppstå :P

Vanlige feil:
- Jordingspunkter (her er det greit å gå over og gjerne legge opp nye punkter.
- Irr i multikontakter, rens og noe elektropasta\grease her gjør susen i mange år fremover. Sjekk om det er vann under teppet på førersiden.. Her ligger det en festlig liten krabat av en multikontakt som kan gi deg mange koselige feil :P
- CPS(crank position sensor), gjør at det er et helvete å få start på bilene når de er kalde (ofte ligger disse plassert rett under en kjølevannslange, som igjen drypper rett ned på sensoren og gjør at denne begynner å dumme seg). Det sørgelige her er at denne føleren ikke gir noen feilmeldinger om den ikke fungerer.
- Tempfølere


Kjører fransk selv for tiden..Og har det meste av diagnoseutstyr tilgjengelig om det skulle være noe Smile
   #63
 186     Bergen     0
Nå kjøpte jeg inn mitt diagnoseutstyr (Lexia\PP2000) siden jeg har plukket på "en del" citroen og peugeot de siste årene. Greit verktøy til å få fortgang i feilsøkingen i allefall. Og når det koster 500kr på eBay er ikke kostnaden så stor at det gjør meg noe siden tiden=pengene fort er innspart under feilsøking Smile Har også et Autel MaxiScan MS509 liggende for å få ut generiske feilkoder fra andre biler "kjekt å ha".

De største problemene til franskmennene når det kommer til bil er at de prøver å skvise inn mest mulig nyvinninger og fancy elektroniske ting, uten heeeelt å vite hvordan de skal sikre at utstyret holder seg funksjonabelt over lang tid..

Ser at det er frustrerende å feilsøke, prøve, feile osv. osv. og ja, jeg har vert der selv . Både med franske, tyske og svenske biler.

Begynn uansett med det billigste og enkleste først. Og ta det gradvis derfra, så finner du nok ut av det etter hvert..
   #64
 3,210     Vestlandet     0
Leser den Lexia'n merkespesifikke koder for citroen/peugeot altså?
   #65
 186     Bergen     0

Leser den Lexia'n merkespesifikke koder for citroen/peugeot altså?


Jepp... Er i utgangspunktet samme verktøy de bruker på PSA-verkstedene\fabrikken\forhandlere.
Kan funksjonsteste de forskjellige modulene, lese ut nøyaktige feilkoder med potensielle løsninger på problemet osv. osv. Veldig praktisk.
   #66
 3,210     Vestlandet     0
Tøft! Hadde vært kjekt med noe som kunne lese flere koder og mer live data noen ganger. Vet du om den er såkalt bi-directional - at man kan skru på f.eks kjølevifta (for å teste) ved hjelp av scanneren?

Jeg håper forhandlerne og fabrikken bruker noe som koster mer enn 500kr, men man vet jo aldri;)
   #67
 186     Bergen     0

Tøft! Hadde vært kjekt med noe som kunne lese flere koder og mer live data noen ganger. Vet du om den er såkalt bi-directional - at man kan skru på f.eks kjølevifta (for å teste) ved hjelp av scanneren?

Jeg håper forhandlerne og fabrikken bruker noe som koster mer enn 500kr, men man vet jo aldri;)


Jepp...dette verktøyet fungerer fint til å funksjonsteste saker og ting med Smile Speedometer-test, kjølevifte av\på, injectortesting, bensinpumpe av\på +++ du kan lese ut trykk i fuelrail, og alt av livedata ellers. Er et veldig omfattende verktøy (som jeg selv ikke er i nærheten av å kunne fullt ut).

Ser du holder til på vestlandet.. om du bor i nærheten av Bergen, er det ingenting i veien for at du evt. kan teste oppsettet jeg har her om det skulle være ønskelig.
   #68
 3,210     Vestlandet     0
Jeg er på østlandet for tiden, har bar ikke oppdatert profilen. Men takk for tilbudet:)
   #69
 352     Hordaland     0
Flere overaskelser med BSI  boksen i Berlingoen.  Den slår på strømmen til alle brukerne på dager med mye regnvær uten at noen er i bilen.  Ikke bra det her i Bergen.  Setter nå inn en arduino som kutter strømmen til bsi i boksen dersom det kommer spenning ut av den uten at nøkkelen er i.  Må ha de riktige forsinkelsene til sentral låsen.  Investerer ikke noe ny bsi i en så tvilsom bil.