#22
 543     Asker     0
Beklager at jeg kuppet tråden litt....

Men snakket med verkstedet idag og da holdt de på med å bytte BSI'en. Det er vel såvidt jeg skjønte hoved computeren til bilen?  i et håp om at det kunne hjelpe...

Så det eneste elektriske som ikke er byttet er vel snart pluggledninger og jordingskabelen til dynamoen.....
Signatur
   #23
 3,210     Vestlandet     0
Tror ikke BSI er hovedcomputeren. Bsi er en egen computer for lys, sentrallås, vindusheiser osv.

   #24
 543     Asker     0
BSI ( Built in System Interface ) er vel hoved computeren for bilen, men ikke for motoren ( ECU ). Men som du sier, så styrer denne allt de elektriske som dørlåser, vinduer, takluker osv osv. Jeg tror de har byttet den en gang tidligere også uten at jeg har fått bekreftet dette. E snakket ihvertfall om å bytte sentral enheten for låsene noen måneder tilbake...

Jeg gikk igjennom papirene/ notatene ikveld for å forberede en lang klage til Citroen Norge. Og da ser jeg at jeg har glemt noen verkstedrunder litt opp i tråden!

Bilen ble utlevert ny med 13 km på telleren og skeiv forstilling. Rattet sto ti på tolv når bilen gikk rett frem. Ble fikset noen dager etter at jeg fikk bilen.

Påskeferien ble den kjørt til fjells på vaskebrettvei og jeg trodde den skulle ramle fra hverandre. 2 foringer og en lenkearm ble byttet før 200mil!

Når jeg nå går igjennom notatene, så lurer jeg på hvordan jeg har klart å eie dette makkverket i 8 månder! Har jo alltid hørt om noen av de gamle BX' ene og hvor lunefulle enkelte modeller har vært, men trodde jo at den tiden var over. Blir nok lenge til jeg kjøper en ny Citroen igjen.
Signatur
  (trådstarter)
   #25
 3,234     Vestfold     0

Beklager at jeg kuppet tråden litt....

Men snakket med verkstedet idag og da holdt de på med å bytte BSI'en. Det er vel såvidt jeg skjønte hoved computeren til bilen?  i et håp om at det kunne hjelpe...

Så det eneste elektriske som ikke er byttet er vel snart pluggledninger og jordingskabelen til dynamoen.....


Det går bra. Så lenge vi er innenfor samme kategori.....

Siden det har vært så mye feil, og da med det elektriske i alle former, så hadde jeg helt mer over mot basic. Skal se det kan ligge en eneste ledning som går til jord eller noe slikt. Men det burde de ha målt for lenge siden evnt.

Uansett, jeg håper virkelig, at de nå får den kjerra i stand, så du kan bruke den. Ellers burde de temmelig kjapt ha en ny bil som fungerer fra dag 1 og en stund framover.
  (trådstarter)
   #26
 3,234     Vestfold     0
Skikkelig kvalitetsbil altså. Men jeg lurer på hvordan de klarte å levere den med feil forstilling. Må da ha vært noen som har merka det hos forhandler før du fikk den? Kanskje smelt i et høl på vei til forhandler eller noe slikt under transport. Uansett, slikt skal jo lukes ut på klargjøring (ja, hva er egentlig det i dag? Veive kjapt over med gammalt pusseskinn for å gi lakken noen flere unødvendige riper)?

Den forhandleren der burde vel skjønne nå at de overhode ikke har levert deg det du har bestilt. At du skal behøve å klage til Citroen Norge nå, burde vært totalt unødvendig om de tok sitt ansvar besvisst.

Innenfor kjøpsloven så skal feilretting skje innen rimelig tid. De kan godt dytte foran seg urimelige kostnader ved omlevering/heving, men det hjelper lite når de ikke klarer å reparere den. Gir de deg en ny bil kan de skru på denne til kråka tar dem, og kanskje får den i kjørbarstand en eller annen gang og kan videreselge den da. Du skal iallefall ikke sitte der å lide for dette. Dette er og en bil som bør sendes i retur til fabrikk for å feilsøkes og se hva som har gått galt der, for dette er helt vilt på en 8mnd nybil.....

Får frysninger på ryggen av å lese sånt. Personlig hadde jeg nok eksplodert med de konsekvenser det hadde medført.

   #27
 472     Asker     0
At du har skrevet kontrakt på 3 biler, Stein K, krever en forklaring!

Bytter du hele parken?

For øvrig kjipt å høre om problemene dine.

Jeg har aldri tenkt tanken på å kjøpe merket du har vært uheldig med, og særlig ikke når jeg hører slike historier.

Samtidig er det jo utrolig viktig å ikke høre på enkeltepisoder når det gjelder problemer med selve bilene. De finnes de utroligste historier innenfor alle merker, og man trenger et stort antall erfaringer for å danne et bilde som blir mer korrekt..


Signatur

   #28
 22,342     Akershus     0
Slike historier forteller derimot mye om støtteapparatet rundt. Der har det vært mangelfullt i dette tilfellet
   #29
 543     Asker     0
Neida/joda... Jeg booket 3 biler når de lanserte I3 tidlig i våres/sommer. 1 til meg og 2 til noen kollegaer som også skal ha.

Men DS5`en blir solgt/gitt bort når og hvis den blir reparert. Får de ikke fikset den snart, så kansellerer jeg bilen og krever pengene tilbake. Aner ikke helt hvordan, men brevet/kravet blir sendt til uken.

Var innom verkstedet i dag med reserve nøkkelen. De ville teste den også da det ikke hjalp å bytte BSI`en, alle dørlåser og sensorer osv osv. De skal bytte en LMD boks også i morgen og etter det er verkstedet med spesialtekniker fra Citroen Norge rådløse. Da mener de at de har testet absolutt alle enheter og de har også byttet absolutt alt som har med dette å gjøre.... Det som de synes er morsomst er at alt de har demontert er blitt testet og virker 100% som det skal. Men sammen virker de ikke. De har sågar krysstestet med andre DS5 som de har inne!

Uansett utfall i morgen, så har forhandleren og Citroen brent broen og jeg vil ikke ha noe mer med franskmenn å gjøre på et par tiår. Da bør de i hvert fall komme med et rimelig stort plaster, og det fryktelig fort!!

Jeg kjenner verksmesteren godt gjennom mange år. Og han sier at de aldri har hatt problemer utover de jeg har hatt med rygge alarm og kamera på noen av disse bilene. Jeg har absolutt ingen grunn til å mistenke noe annet heller. Men det gir meg null og nada trøst så lenge min bil er slik!

Signatur
  (trådstarter)
   #30
 3,234     Vestfold     0
Når alle enheter er bytta, er det kun diverse kabling igjen. Skal ikke så mye feilen til før det kan bli en masse krøll.

Det sier jo seg selv at om de ikke har den fiksa i morgen med siste delen, og dermed er rådløse. Da er det kun omlevering/heving som gjenstår. Prøve seg på noe annet da blir i beste tilfelle patetisk.

Som Hans nevner, støtteapparatet. Det er som oftest her den største svikten feilen ligger når det skjer noe. Alle kan oppleve noe med bilen, men da må de ta ansvar å få ordnet det kjapt, uansett hva som må til.