Kjøpte en boks med diverse skruer på Biltema. Kjekt å ha nå i førjulstider når dama skal pynte.
Fikk en ny damper i postkassa også. Samlingen begynenr å bli stor.
Hva er en damper? En dings som lager damp?
Stemmer Men ikke vanlig damp. Det er en dings som gir meg nikotindamp. Kall det gjerne en nikotininhalator. Kjekt å ha når man skal slutte å røyke, men savner nikotinen.
Hehe, er vel standard påstander fra alle som driver med tectyl, mercasol eller lignende.
Men personlig stoler ikke jeg på folk som sandblåser og grunner ledninger uten å løsne dem fra klipsa engang...
Og hvordan får de sandblåst mellom karroseriplater der platene er punktet sammen? De får ikke gjort det. Så da blir rusten pakket inn og fortsetter å ruste. Samme med inni traverser og kanaler.
Nei, da fåretrekker(<-see what i did there) jeg et produkt som kryper inni overalt. Spesielt siden jeg gjør jobben selv.
Og nei, den drypper ikke. Den er triksotopisk. Dvs tynn ved omrøring og tykk når den er i ro.
Mercasol og co er sikkert fint på sprell ny bil, men for en bil som har rullet 50 000km+ så er det Fluid Film som gjelder.
Og litt lukt av sau er jo bare koselig. Bare byfolk som ikke klarer litt fjøslukt i et par uker.
Signatur
Det er ikke resultatet som teller, men at det tar lang tid og aldri blir helt ferdig...
Jesperkatt: du får kjøpe en Radonmåler, brukte den i røykesluttkurs med noen kjappe kommentarer her på BB , han bekreftet et år senere at han hadde sluttet
(Radon + røyking er mye farligere en tingene hver for seg)
Vi har ikke radon under eller i huset. Kjøpte noen målere for tre år siden og resultatet var meget oppløftende. (iaf for lommeboka)
Men om det er noen som trenger et røykesluttkurs stiller jeg gjerne opp. Etter seks år med dampmaskiner uten verken radon eller røyk, er jeg ganske så dreven.
Hehe, er vel standard påstander fra alle som driver med tectyl, mercasol eller lignende.
Men personlig stoler ikke jeg på folk som sandblåser og grunner ledninger uten å løsne dem fra klipsa engang...
Og hvordan får de sandblåst mellom karroseriplater der platene er punktet sammen? De får ikke gjort det. Så da blir rusten pakket inn og fortsetter å ruste. Samme med inni traverser og kanaler.
Nei, da fåretrekker(<-see what i did there) jeg et produkt som kryper inni overalt. Spesielt siden jeg gjør jobben selv.
Og nei, den drypper ikke. Den er triksotopisk. Dvs tynn ved omrøring og tykk når den er i ro.
Mercasol og co er sikkert fint på sprell ny bil, men for en bil som har rullet 50 000km+ så er det Fluid Film som gjelder.
Og litt lukt av sau er jo bare koselig. Bare byfolk som ikke klarer litt fjøslukt i et par uker.
Denne bilen er en '00 Pajero Sport som har fulgt 100% antirustbehandlingsprogram hos en velkjent antirustsjappe på vestlandet, som bruker disse mer tradisjonelle stoffene som Tectyl/Mercasol. Masse flotte klistremerker diverse steder på bilen som viser at bilen er behandlet, og et eget servicehefte for behandlingene. Hele venstre bakre del av rammen er så råtten at jeg kan spyle flenger med høytrykkspyler. Er det fordi stoffene er så dårlig? Nei. Men dette viser hvor gale det kan gå når en bruker stoffer som er så til de grader avhengig av 100% tørre og rustfrie flater. Jeg fikk bilen for 12.000,-. Dette er en bil som har gått som sjefsbil i et vestlandsfirma, og har hatt jevnlige behandlinger både av eksteriør, interiør, vanlig service og antirustservice. Kostet nesten 1 million kroner i '00. Nå er det delebil. Tragisk for en bil som har blitt forsøkt tatt ekstra godt vare på. Den burde hatt en verdi på 70-100.000,- men jeg fikk den altså for 12, som delebil. Jeg har en identisk bil, registrert 2 dager før denne, som først har gått noen år i Finnmark/Nordland, og bare har gått på den ene Tectyl-behandlingen den fikk da den var ny, samt at jeg har sprøytet med linolje for noen år siden, som ikke er helt ulik lanolin i egenskaper. Den bilen er brun under det hele, men ingen svakheter/gravrust noensteder. Oljebehandling, enten det nå er lanolin, linolje, eller andre oljer/fett, er geniale med at det kryper godt inn i kriker og kroker, så en trenger ikke være så nøye når en behandler. Det varer ikke like lenge der det slites, som i hjulbuer og bak disse, men prisen er lavere så totalkost er mye likt eller litt lavere enn Tectyl/Mercasol. I dører og andre innvendige steder holder det med 1 behandling. Et bilde til av galskapen.
Til sist et bilde av den andre Pajeroen, som har fått seg linolje fra tid til annen: "Take a pick". Denne siste bilen er forøvrig kjørt 320.000KM mens den første, som er plukk råtten i rammen, er kjørt ca 200.000...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Kult! Legg gjerne ut noen bilder og erfaringer med påføringsprosessen:)
Will do
Stemmer
Men ikke vanlig damp. Det er en dings som gir meg nikotindamp. Kall det gjerne en nikotininhalator.
Kjekt å ha når man skal slutte å røyke, men savner nikotinen.
Vinterhageprosjekt
ikke alle som liker denne typen rustbehandling:
https://www.facebook.com/kolloenantirust/
står litt om det nede på siden
Hehe, er vel standard påstander fra alle som driver med tectyl, mercasol eller lignende.
Men personlig stoler ikke jeg på folk som sandblåser og grunner ledninger uten å løsne dem fra klipsa engang...
Og hvordan får de sandblåst mellom karroseriplater der platene er punktet sammen? De får ikke gjort det. Så da blir rusten pakket inn og fortsetter å ruste. Samme med inni traverser og kanaler.
Nei, da fåretrekker(<-see what i did there) jeg et produkt som kryper inni overalt. Spesielt siden jeg gjør jobben selv.
Og nei, den drypper ikke. Den er triksotopisk. Dvs tynn ved omrøring og tykk når den er i ro.
Mercasol og co er sikkert fint på sprell ny bil, men for en bil som har rullet 50 000km+ så er det Fluid Film som gjelder.
Og litt lukt av sau er jo bare koselig. Bare byfolk som ikke klarer litt fjøslukt i et par uker.
(Radon + røyking er mye farligere en tingene hver for seg)
Kjøpte noen målere for tre år siden og resultatet var meget oppløftende. (iaf for lommeboka)
Men om det er noen som trenger et røykesluttkurs stiller jeg gjerne opp. Etter seks år med dampmaskiner uten verken radon eller røyk, er jeg ganske så dreven.
Vinterhageprosjekt
Denne bilen er en '00 Pajero Sport som har fulgt 100% antirustbehandlingsprogram hos en velkjent antirustsjappe på vestlandet, som bruker disse mer tradisjonelle stoffene som Tectyl/Mercasol. Masse flotte klistremerker diverse steder på bilen som viser at bilen er behandlet, og et eget servicehefte for behandlingene. Hele venstre bakre del av rammen er så råtten at jeg kan spyle flenger med høytrykkspyler. Er det fordi stoffene er så dårlig? Nei. Men dette viser hvor gale det kan gå når en bruker stoffer som er så til de grader avhengig av 100% tørre og rustfrie flater. Jeg fikk bilen for 12.000,-. Dette er en bil som har gått som sjefsbil i et vestlandsfirma, og har hatt jevnlige behandlinger både av eksteriør, interiør, vanlig service og antirustservice. Kostet nesten 1 million kroner i '00. Nå er det delebil. Tragisk for en bil som har blitt forsøkt tatt ekstra godt vare på. Den burde hatt en verdi på 70-100.000,- men jeg fikk den altså for 12, som delebil.
Jeg har en identisk bil, registrert 2 dager før denne, som først har gått noen år i Finnmark/Nordland, og bare har gått på den ene Tectyl-behandlingen den fikk da den var ny, samt at jeg har sprøytet med linolje for noen år siden, som ikke er helt ulik lanolin i egenskaper. Den bilen er brun under det hele, men ingen svakheter/gravrust noensteder.
Oljebehandling, enten det nå er lanolin, linolje, eller andre oljer/fett, er geniale med at det kryper godt inn i kriker og kroker, så en trenger ikke være så nøye når en behandler. Det varer ikke like lenge der det slites, som i hjulbuer og bak disse, men prisen er lavere så totalkost er mye likt eller litt lavere enn Tectyl/Mercasol. I dører og andre innvendige steder holder det med 1 behandling.
Et bilde til av galskapen.
Til sist et bilde av den andre Pajeroen, som har fått seg linolje fra tid til annen:
"Take a pick". Denne siste bilen er forøvrig kjørt 320.000KM mens den første, som er plukk råtten i rammen, er kjørt ca 200.000...
Kjøpte meg en god og gammel varmtvannsvasker likegodt. Danskbygget, fra 80-tallet, og har forhåpentligvis noen år igjen