1,414
52
0
Hvilken liten "drittbil" som bil nr 2?
8,022
Bærum
0
Hva slags bil ville du kjøpt for 25k kr?
Har så vidt sett på noen Golf fra rundt 98', og noen Civic fra samme årgang.
Skrur selv, men ønsker seff ikke å skru mer enn nødvendig. Rimelige deler er en stor fordel. Noe av det aller viktigste at bilen ikke er utsatt for rust.
Har så vidt sett på noen Golf fra rundt 98', og noen Civic fra samme årgang.
Skrur selv, men ønsker seff ikke å skru mer enn nødvendig. Rimelige deler er en stor fordel. Noe av det aller viktigste at bilen ikke er utsatt for rust.
Signatur
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32207670
- under 25.000
- lav kilometerstand
- liten, men ikke mikroskopisk
- ikke allverdens motor = lavt drivstofforbruk?
Egne prosjektfilmer på YouTube
Har sett på Xsara faktisk. Har hatt Xantia tidligere og vært fornøyd, men Xsara er kanskje grei kvalitet på den også...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Egne prosjektfilmer på YouTube
Biler som er sjeldne å se på veien, kan være vanskelig å skaffe deler til og enda vanskeligere på huggern.
Kjøper du for ny bil (2000 eller nyere) kan det også være vanskelig å finne deler hos huggern, da bilene er for nye til at det er noe volum innom huggern.
Kjøpte en 2002 Mitsubishi Carisma her i sommer for 35 000, veldig fornøyd. Mindre støy innvendig enn en ny Avensis. Litt småtteri som måtte fikses (jada, regreim er småtteri), men går som ei klokke nå. Romslig bil til å være "nummer 2", scorer greit på sikkerhetstester, i motsetning til makrellbokser med 4 hjul.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&_trksid=p2041548.m738&item=320818096840&viewitem=
Ser ut som et artig prosjekt. Synd jeg har et annet "lite" prosjekt i gammalt hus
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Hadde en Seat med VW TDImotor, problemet var at den ikke var galvet, ellers var det en topp bil som nesten var gratis i drift.
Kjøper du en billigbil er vel det viktigeste å sjekke hvilken tilstand bilen er i. Merket er mindre viktig bare bilen er ok.
Dessuten er det mye som er verre enn Ford.
Men setejusteringa er fremdeles vrien.
Ikke mye som er verre enn Ford EsKrot ;)
Hvilke VW har galvanisert karosseri? Når fikk de ulike modellene galv?
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Himla stor lastekapasitet. Vi hadde hele vårt Ikea-kjøkken (minus benkeplate og et høyskap, siden vi hadde glemt å ta med lastebøylene) inni den bilen! Så rett nok ganske heftig senket ut, men det gikk utrolig nok greit. Kanskje ikke heeeelt etter reglene, men pytt. Det var faktisk nesten lovlig... ;D Nå er rett nok kjøkkenet vårt ganske lite, men likevel. Alt var med. kjøkkenhette, vask, kran, skuffer, skap og innredning.
Vi solgte vår Xsara kun fordi vi trengte et større baksete (den tar ikke mer enn 2 barneseter baki, selv om det er isofix for 3), pluss at jeg sliter med en vrang venstrehofte, så jeg ville ha automat.
Hadde glatt handlet en slik igjen, om det hadde vært aktuelt.
Hvordan er automatkassene på Xsara? Holder de 300.000km med jevnt vedlikehold?
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Jeg aner ikke. Vi byttet ut vår pga manuellgir. Men tradisjonelt har jo Citroen ikke vært noe flinke til å sette på gode automater som passer bilen. Dvs, de gjør vel samme feilen som mange andre, for lite kjøling og altfor lange serviceintervaller. På meg kan det virke som at det bare er noen få som klarer å få til dette, og US biler er vel stort sett en av de...
Generelt (de fleste merker) ville jeg vært skeptisk til å handle automat uten at den har vært testet grundig. Ryker fort mye peng om den har lidd av manglende vedlikehold. Har en bekjent med en C4 som sliter med harde skift på en kasse som bare er gått 150KKM med plettfri servicehistorikk.
Har selv en Vectra C nå, med 5-trinns Aisin Warner (Toyota) kasse. Samme kasse en finner i en haug med merker (Ford, Mazda, Toyota, Opel, Citroen, Volvo, m.m.). Standard tiptronic-sak. Er som standard designet med lavt oljetrykk og høy temperatur, dårlig kombinasjon om en ikke har god kjøling. Har en svakhet i ventilsettet, som kun kan unngås med bedre-enn-originalt kjøling, samt oljeflush minst hver 60.000KM.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Den 5-trinns manuellkassen som sto i vår Xsara funket iallfall lytefritt. Gjorde godt å behandle den med teflon (QMI), men uansett problemfri. Ikke akkurat det en forbinder med presisjon, men den gjorde jobben.
Eller kjøpe noe med automat som funker. Min har gått 533.000 nå, og automaten har bare hatt normalt service med oljeskift og litt småjustering de 247.000 km jeg har hatt den.
Her har du perfekt nr.2-bil : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32306577
Ikke noe japseskrot eller sært fransk ;D
edit : Ser du søker etter drittbil. Da kan du glemme denne, og heller følge de andre tipsene som er kommet
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Rundt 97/98 fikk VW fikk galv, det samme gjelder vel for Octavia og noen Seat. Audi fikk dette på 80 tallet.
Sjekk om modellen du eventuelt skal ha har dette.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31883821
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Vel, galvanisering er ikke bare bare heller. Bare se på MB, som har hatt seriøse problemer med rust. Har jo ikke hjulpet de stort at de var galvet akkurat... Greit nok at de har goodwill-garantier, men det er vel ikke det man trenger, heller noe som faktisk ikke ruster. Skrekken er E-serien fra 96-97. Fy flate òg så den skiten ruster.
Akkurat der vil jeg si at stort sett (med noen unntak) har PSA klart seg fint siste 25 år. De har SVJV aldri reklamert med at bilene er helgalvet, men at de er galvet "der det trengs". Så har de vært flinke å få tak i skikkelig stål, som tåler å bli eksponert for fukt og salt uten at MÅ råtne hull eller lage stygge blærer. Med mine 3 PSA-er kan jeg si at de er de bilene jeg har hatt minst rustproblemer med, punktum. Rustproblem er noe jeg trodde var blitt et ikke-problem, inntil jeg for 3 år siden skulle ut å ha meg en nyere bruktbil (maks 5 år). Ble ganske sjokket over å se at veldig mange biler klassen >5år og >100KKM i stor stasjonsvogn, faktisk hadde rust, tildels ganske alvorlig. Både Mazda 6 og Mondeo ble nokså umiddelbart uaktuelle, etter å ha sett på et par stykker. Passat-en var heller ikke helt rustfri, om ikke like mye som de førstnevnte. C5-en var rustfri, men ble uaktuell av andre grunner. Endte på Vectra C, som ser ut til å holde seg henimot fri for rust.
Det ser ut til å være en vellbrukt bil. Sikkert stein/singel som laget skadene ved hjulbuene. Det som er viktigere er hvor råtten bilen er under (om den er det).
MB, Ford og trolig Mazda brukte noe koransk drittstål og noe feilaktig lim en periode - katastrofe!
Noen PSA biler skal så vidt jeg vet være delgalvet.
Passaten vår, som er galvet har kun rust der den har fått skader. Disse skadene er ikke utbedret og rusten har ikke spredd seg.
Det merkelige er at den gamle Passaten vi hadde også bare fikk rustskader der den ble skadet. (Takk Møller!) Her spredde rusten seg fra skaden. Denne bilen hadde tydligvis god rustbeskyttelse og godt stål.
Det hadde ikke '96 Seaten min. Den rustet bort.
Det værste var '95 Ford Curier. Totalt ødelagt etter 7 år. Den så ikke gal ut, men rusten kom fra innsiden.
E-"serien" (E-klasse) fra 1996-2003 (210) ruster "litt", ja. Veldig mange av dem ruster veldig mye, en del er veldig bra. Der kan man være heldig og finne ordentlig fin bil til lite penger. Disse var ikke galvanisert. Det var først serien etter (211) som ble galvanisert, og de ruster ikke så gæli.
Hva var greia med octaviaen? At det var litt brunt bak forhjulene? Og det etter bare litt over 200.000 km? Må være noe skikkelig søppel, som ikke tåler et par hundre tusen km en gang før lakken blir slått av, og det ruster litt. For såpass lite penger er jo den octaviaen en fin-fin møkkabil. LITT må man regne med hvis man skal ha bil uten å betale for den.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Har selv en 98 Octavia 1,8 som har rullet 272000km og det er den mest feilfrie bilen jeg har vært borti noensinne. Kjedelig men trofast gjennom 10 år. Nå har det riktignok dukket opp noen brune flekker på kanalene og bakluka men akkurat det kan jeg ikke skjønne er noe å klage over etter så mange år og km.
Jeg har skrudd mye bil gjennom de siste 25 årene og er både imponert og forundret over alt som fortsatt er urørt på Octaviaen.
Bl.a er ikke verken drivaksler eller mansjetter rørt, ingen foringer er skiftet, ikke hjullagre, ikke clutch, ikke eksos, motor og girkasse er urørt foruten at jeg har skiftet regreim og vannpumpe EN gang (faktisk 180000km intervall på reg reim).
Starter ble skiftet på ca 150k, bensinpumpe og temp.føler på ca 160, opphengskuler og endeledd på ca 180, støtdempere og fjærer på ca 250 og til slutt turtallsgiver på ca 270.
I tillegg har jeg fikset ledningsbrudd i høyre fordør en eller annen gang og låsesylindrene foran har vært defekte i lengre tid slik at jeg må låse bilen i bagasjelokket.
Som et resultat av dette har jeg selvfølgelig kjøpt en Skoda til, nemlig storebroren Superb med alt utstyr og 1,8T motor. Men den har jo de kjente VAG problemene med coiler og tett oljesil.
Venter nå bare på at FrodeS skal si at 270.000km er ingenting, og hans mercedes har gått et par millioner km uten annet enn å bytte olje og dekk
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Vel, det var forhandleren (Algaard i Bergen) som påsto at de var galvet
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7940890
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Jeg kjører diesel selv, men det er av den gamle typen, som ikke trenger ekstravarme for å holde temperaturen oppe, og jeg har en del langkjøring. Konebilen brukes stort sett bare til småkjøring, og den sitter det bensinmotor i.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Vi har forøvrig en OE Eberspächer i en Opel Vectra. Selv på 3-4 minutters kjøring blir det litt lunk i kupeen. Det er bedre enn noen bensiner jeg noengang har hatt :)
Ellers støtter jeg å styre unna diesel om en ikke skal kjøre relativt mye og langt. Moderne bensinere er IMO omtrent på linje med diesel, selv om de gjerne må kjøres litt annerledes. Vanesak kalles slikt, trur jeg ;)
Jeg har selv merket hvordan en passat 2,0 tdi oppfører seg ved litt minusgrader og gåen varmer. Det er ikke bare snakk om kaldstarter. Ved litt (ikke mange) minusgrader må den varmeren gå konstant for å holde motor og kupé varmt. Veldig mye utgjør det neppe, men noe blir det da.
Når den passaten går på tomgang, viser kjørecomputeren ca. 0,8 liter/time. Ganske unøyaktig hvis varmeren drar nesten like mye.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Man styrer hvor fort det blir varmt med høyrefoten.... (jeg har også Saab med bensin og turbo)
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Fin unnskyldning hvis du blir stoppet av UP på en kald dag
Jo det er sant,hehe
Når det gjelder automaten og nødmodus så er det feil på magnetventiler i kassa og ZF (tysk automatprodusent) som laget disse levert samme feil også til PSA sine biler. Har selv nå en C5 med denne feilen.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Kan i hvert fall garantere at automaten i e-klasse ikke er levert av ZF.
Normalt er automatene til Mercedes veldig bra. De holder lenge, og tåler skikkelig juling. Hos Mercedes er det kun automat tilgjengelig på de modellene med litt ordentlig motor.
Det skal dog sies at det var noe plunder med de aller første 5-trinn elektronisk styrte som kom på 96/97-modellen av e-klasse.
ZF leverte kasser til noe vito, og det er vel ingen Mercedes-modeller som har hatt mer plunder med automatene.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hmmm...
Du kan være heldig og finne en med god mønsterdybde i hjulene, sånn siden den aldri har blitt brukt stort.
Første generasjon vito var vel det man kan kalle mandagsbil, uansett hvilken dag de ble laget. Aller verst var de med 2,8 bensin (VAG-motor), og automat (fra ZF). Hvis de i tillegg hadde luftfjæring, var galskapen komplett.
Det skal allikevel sies at det er en del av dem som er ganske ålreit. Jeg kjenner flere som har kjøpt sånne nesten gratis og kjørt lenge uten noe problemer. Når de fungerer, så er de ganske gode å kjøre i forhold til mye annet kasseræl.
Jeg syns litt synd på de som har fått sånne som trygdebiler, og knapt hatt annet enn problemer med dem. De må vel ha bilen i noe sånt som 13 år før de kan få ny.
Generasjon 2 av vito er ganske bra.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
En Webasto på full pinne (5kW) bruker bare rundt en halvliter diesel pr. time. Det blir et knøttlite bidrag til det totale forbruket pr. mil.
Thermotop C/Z bruker 0,7 liter på full load (5kw). Klart det blir knøttlite, men det er ikke mye som skal til for å gå fra f.eks. 0,6 til 0,7 på mila. På tomgang kan det bortimot fordoble faktisk forbruk i forhold til kjørecomputer, så gjør man som en del gjør, at man lar bilen gå 10 min på tomgang før man kjører, og så en kort tur, vil det knøttlille bidraget utgjøre ganske mye misvisning.
Jeg prøver bare å si at det er ikke noen grunn til å selge en bensinbil som bruker 0,8 for å kjøpe en diesel bare fordi noen fedre i barnehagen skryter av at deres bruker 0,6.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.