1,414    52    0  

Hvilken liten "drittbil" som bil nr 2?

 8,022     Bærum     0
Hva slags bil ville du kjøpt for 25k kr?

Har så vidt sett på noen Golf fra rundt 98', og noen Civic fra samme årgang.

Skrur selv, men ønsker seff ikke å skru mer enn nødvendig. Rimelige deler er en stor fordel. Noe av det aller viktigste at bilen ikke er utsatt for rust.

   #2
 3,706     Ringerike     0
Ikke unaturlig: Citroen xsara, god bil med lite feil. Bare husk å sjekke varmeapp.register i forhold til lekkasje. Går normalt både bra og billig, mye bedre enn eks. Golf  ;D
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 8,022     Bærum     0
Glemte å si en ting, vurderer alle merker unntatt Ford  ;D

Har sett på Xsara faktisk. Har hatt Xantia tidligere og vært fornøyd, men Xsara er kanskje grei kvalitet på den også...
   #4
 3,706     Ringerike     0
Bedre kvalitet på xsara da den ikke har så mye duppedingser mangler også hydraulikk som kan by på en del kostnader å vedlikeholde når gammel. Vi hadde for et år siden en 1,6 sedan som var strøken, gått 90' km og den solgte vi fort for 22'kr. Xsara er mye bil for pengene.
Signatur
   #5
 2,265     0
Jeg ville "begynt" på høggern. Se hva de har mye av inne, du trenger garantert deler derifra etter hvert :)
Biler som er sjeldne å se på veien, kan være vanskelig å skaffe deler til og enda vanskeligere på huggern.
Kjøper du for ny bil (2000 eller nyere) kan det også være vanskelig å finne deler hos huggern, da bilene er for nye til at det er noe volum innom huggern.

Kjøpte en 2002 Mitsubishi Carisma her i sommer for 35 000, veldig fornøyd. Mindre støy innvendig enn en ny Avensis. Litt småtteri som måtte fikses (jada, regreim er småtteri), men går som ei klokke nå. Romslig bil til å være "nummer 2", scorer greit på sikkerhetstester, i motsetning til makrellbokser med 4 hjul.
   #7
 575     Litt vest,litt nord,og litt vest igjen     0
Som bil nummer 2 så er jo en kassebil veldig grei..caddy,combo osv. Da har du plass til alt drit du skal frakte,rimelig i forsikring og forbruk Smile
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 8,022     Bærum     0
Syns ofte de kassebilene er strippet for alt unntatt ratt og girspak, samt at forsetet ofte ikke kan reguleres pga vegg bak. Men enig i at bil nr 2 gjerne kan være en "oppussingsbil". En stor stasjonsvogn gjør nytten.
   #9
 21,481     Enebolig     0
Se om du finner en billig Honda HRV. Statistisk sett er den visstnok den bilen med minst feil, og den har plass til overraskende mye, pluss at du får firehjulstrekk. Ulempen er vel at den kommer i noen greie farger, og svært mange tvilsomme  Wink
   #10
 5,188     Østlandet     0
Signatur
   #12
 22,342     Akershus     0
Har god erfaring med galvete VWgreier. De ruster ikke og har holdt godt for meg. Litt "duste" feil har det blitt, og deler er enkelt å få tak i. Problemet er importøren, mem man får deler fra mange alternative steder.

Hadde en Seat med VW TDImotor, problemet var at den ikke var galvet, ellers var det en topp bil som nesten var gratis i drift.

Kjøper du en billigbil er vel det viktigeste å sjekke hvilken tilstand bilen er i. Merket er mindre viktig bare bilen er ok.

Dessuten er det mye som er verre enn Ford.

   #13
 923     0
Man finner vel franske pizzabiler i den priskalssen, går billig, greit ogkommmer greit fram, gode å kjøre også...
Men setejusteringa er fremdeles vrien.
  (trådstarter)
   #14
 8,022     Bærum     0

Har god erfaring med galvete VWgreier. De ruster ikke og har holdt godt for meg. Litt "duste" feil har det blitt, og deler er enkelt å få tak i. Problemet er importøren, mem man får deler fra mange alternative steder.

Hadde en Seat med VW TDImotor, problemet var at den ikke var galvet, ellers var det en topp bil som nesten var gratis i drift.

Kjøper du en billigbil er vel det viktigeste å sjekke hvilken tilstand bilen er i. Merket er mindre viktig bare bilen er ok.

Dessuten er det mye som er verre enn Ford.




Ikke mye som er verre enn Ford EsKrot  ;)

Hvilke VW har galvanisert karosseri? Når fikk de ulike modellene galv?

   #15
 992     Østlandet     0
"Moderne" Skoda gir fremdeles mye bil for pengene. Anbefaler en kikk der.
   #16
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Ser det anbefales Xsara, og du har jo hatt Xantia. Kan fortelle hva vi har opplevd som Xsara-eier: Kjøpte vår '01 Xsara stv 1.6 bensin da den var kjørt knappe 70K. Ved ca 160K solgte vi den for 15.000,- mindre enn vi kjøpte den for! Bortsett fra havari på det elektriske i.f.m. verkstedets feilmontering av starteren, noe Citroen-verkstedet ordnet opp i, så hadde vi henimot null feil på de knappe 100K vi hadde den. Derimot hadde vi mye glede av den bilen. Byttet ordinære slitasjedeler, men ikke noe mer enn det. Bortsett fra et begrenset område midt under bakre del av bilen, var den virkelig rustfri til tross for ingen behandling, og mye kjøring i salt. Den burde ha rustet, for å si det slik  Wink Komfortabel men ganske fast i fisken: Dette var oppgradert utgave, kom i '01, med store frontlykter. Den første varianten var veldig blaut visstnok. Motoren var 110HK bensiner. Litt småsint, likte turtall, meget økonomisk (0.62 i snitt på bykjøring), ikke et feilslag på den. Hjuloppheng er typisk nyere franskt; enkel oppbygging, velfungerende, ingen store svakheter, slitedeler varer sånn passe lenge. Ingen overraskelser.

Himla stor lastekapasitet. Vi hadde hele vårt Ikea-kjøkken (minus benkeplate og et høyskap, siden vi hadde glemt å ta med lastebøylene) inni den bilen! Så rett nok ganske heftig senket ut, men det gikk utrolig nok greit. Kanskje ikke heeeelt etter reglene, men pytt. Det var faktisk nesten lovlig...  ;D Nå er rett nok kjøkkenet vårt ganske lite, men likevel. Alt var med. kjøkkenhette, vask, kran, skuffer, skap og innredning.

Vi solgte vår Xsara kun fordi vi trengte et større baksete (den tar ikke mer enn 2 barneseter baki, selv om det er isofix for 3), pluss at jeg sliter med en vrang venstrehofte, så jeg ville ha automat.

Hadde glatt handlet en slik igjen, om det hadde vært aktuelt.
Signatur
   #18
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0

Høres jo veldig bra ut ...
Hvordan er automatkassene på Xsara? Holder de 300.000km med jevnt vedlikehold?

Jeg aner ikke. Vi byttet ut vår pga manuellgir. Men tradisjonelt har jo Citroen ikke vært noe flinke til å sette på gode automater som passer bilen. Dvs, de gjør vel samme feilen som mange andre, for lite kjøling og altfor lange serviceintervaller. På meg kan det virke som at det bare er noen få som klarer å få til dette, og US biler er vel stort sett en av de...
Generelt (de fleste merker) ville jeg vært skeptisk til å handle automat uten at den har vært testet grundig. Ryker fort mye peng om den har lidd av manglende vedlikehold. Har en bekjent med en C4 som sliter med harde skift på en kasse som bare er gått 150KKM med plettfri servicehistorikk.
Har selv en Vectra C nå, med 5-trinns Aisin Warner (Toyota) kasse. Samme kasse en finner i en haug med merker (Ford, Mazda, Toyota, Opel, Citroen, Volvo, m.m.). Standard tiptronic-sak. Er som standard designet med lavt oljetrykk og høy temperatur, dårlig kombinasjon om en ikke har god kjøling. Har en svakhet i ventilsettet, som kun kan unngås med bedre-enn-originalt kjøling, samt oljeflush minst hver 60.000KM.
Signatur
   #20
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0

Kanskje best å evt gå for manuell når bilen begynner å få litt km på baken ja....

Den 5-trinns manuellkassen som sto i vår Xsara funket iallfall lytefritt. Gjorde godt å behandle den med teflon (QMI), men uansett problemfri. Ikke akkurat det en forbinder med presisjon, men den gjorde jobben.
Signatur
   #21
 10,486     Akershus     0

Kanskje best å evt gå for manuell når bilen begynner å få litt km på baken ja....


Eller kjøpe noe med automat som funker. Min har gått 533.000 nå, og automaten har bare hatt normalt service med oljeskift og litt småjustering de 247.000 km jeg har hatt den.

Her har du perfekt nr.2-bil : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32306577

Ikke noe japseskrot eller sært fransk  ;D





edit : Ser du søker etter drittbil. Da kan du glemme denne, og heller følge de andre tipsene som er kommet Smile
Signatur
   #23
 10,486     Akershus     0
Mjo, det var kanskje litt i overkant mye feil, men det er mange sånne å få til 25k, og det er relativt solide greier.
Signatur
   #24
 22,342     Akershus     0

Hvilke VW har galvanisert karosseri? Når fikk de ulike modellene galv?

Rundt 97/98 fikk VW fikk galv, det samme gjelder vel for Octavia og noen Seat. Audi fikk dette på 80 tallet.

Sjekk om modellen du eventuelt skal ha har dette.
   #26
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0

De må ha glemt det på denne octaviaen...
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31883821

:(

Vel, galvanisering er ikke bare bare heller. Bare se på MB, som har hatt seriøse problemer med rust. Har jo ikke hjulpet de stort at de var galvet akkurat... Greit nok at de har goodwill-garantier, men det er vel ikke det man trenger, heller noe som faktisk ikke ruster. Skrekken er E-serien fra 96-97. Fy flate òg så den skiten ruster.
Akkurat der vil jeg si at stort sett (med noen unntak) har PSA klart seg fint siste 25 år. De har SVJV aldri reklamert med at bilene er helgalvet, men at de er galvet "der det trengs". Så har de vært flinke å få tak i skikkelig stål, som tåler å bli eksponert for fukt og salt uten at MÅ råtne hull eller lage stygge blærer. Med mine 3 PSA-er kan jeg si at de er de bilene jeg har hatt minst rustproblemer med, punktum. Rustproblem er noe jeg trodde var blitt et ikke-problem, inntil jeg for 3 år siden skulle ut å ha meg en nyere bruktbil (maks 5 år). Ble ganske sjokket over å se at veldig mange biler klassen >5år og >100KKM i stor stasjonsvogn, faktisk hadde rust, tildels ganske alvorlig. Både Mazda 6 og Mondeo ble nokså umiddelbart uaktuelle, etter å ha sett på et par stykker. Passat-en var heller ikke helt rustfri, om ikke like mye som de førstnevnte. C5-en var rustfri, men ble uaktuell av andre grunner. Endte på Vectra C, som ser ut til å holde seg henimot fri for rust.
Signatur
   #28
 22,342     Akershus     0

De må ha glemt det på denne octaviaen...
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31883821

:(

Det ser ut til å være en vellbrukt bil. Sikkert stein/singel som laget skadene ved hjulbuene. Det som er viktigere er hvor råtten bilen er under (om den er det).

MB, Ford og trolig Mazda brukte noe koransk drittstål og noe feilaktig lim en periode - katastrofe!

Noen PSA biler skal så vidt jeg vet være delgalvet.

Passaten vår, som er galvet har kun rust der den har fått skader. Disse skadene er ikke utbedret og rusten har ikke spredd seg.

Det merkelige er at den gamle Passaten vi hadde også bare fikk rustskader der den ble skadet. (Takk Møller!) Her spredde rusten seg fra skaden. Denne bilen hadde tydligvis god rustbeskyttelse og godt stål.

Det hadde ikke '96 Seaten min. Den rustet bort.

Det værste var '95 Ford Curier. Totalt ødelagt etter 7 år. Den så ikke gal ut, men rusten kom fra innsiden.

   #29
 10,486     Akershus     0

Vel, galvanisering er ikke bare bare heller. Bare se på MB, som har hatt seriøse problemer med rust.


E-"serien" (E-klasse) fra 1996-2003 (210) ruster "litt", ja. Veldig mange av dem ruster veldig mye, en del er veldig bra. Der kan man være heldig og finne ordentlig fin bil til lite penger. Disse var ikke galvanisert. Det var først serien etter (211) som ble galvanisert, og de ruster ikke så gæli.



Hva var greia med octaviaen? At det var litt brunt bak forhjulene? Og det etter bare litt over 200.000 km? Må være noe skikkelig søppel, som ikke tåler et par hundre tusen km en gang før lakken blir slått av, og det ruster litt. For såpass lite penger er jo den octaviaen en fin-fin møkkabil. LITT må man regne med hvis man skal ha bil uten å betale for den.
Signatur
   #30
 1,323     Østlandet     0
VAG er 97 er bra når det gjelder rust, men kan i stedet ha såkaldt zinkslipp. Faktisk 3 kollegaer som har 2007-2008 Passat som nå har fått omlakkert bilene sine pga dette.

Har selv en 98 Octavia 1,8 som har rullet 272000km og det er den mest feilfrie bilen jeg har vært borti noensinne. Kjedelig men trofast gjennom 10 år. Nå har det riktignok dukket opp noen brune flekker på kanalene og bakluka men akkurat det kan jeg ikke skjønne er noe å klage over etter så mange år og km.

Jeg har skrudd mye bil gjennom de siste 25 årene og er både imponert og forundret over alt som fortsatt er urørt på Octaviaen.
Bl.a er ikke verken drivaksler eller mansjetter rørt, ingen foringer er skiftet, ikke hjullagre, ikke clutch, ikke eksos, motor og girkasse er urørt foruten at jeg har skiftet regreim og vannpumpe EN gang (faktisk 180000km intervall på reg reim).

Starter ble skiftet på ca 150k, bensinpumpe og temp.føler på ca 160, opphengskuler og endeledd på ca 180, støtdempere og fjærer på ca 250 og til slutt turtallsgiver på ca 270.

I tillegg har jeg fikset ledningsbrudd i høyre fordør en eller annen gang og låsesylindrene foran har vært defekte i lengre tid slik at jeg må låse bilen i bagasjelokket.

Som et resultat av dette har jeg selvfølgelig kjøpt en Skoda til, nemlig storebroren Superb med alt utstyr og 1,8T motor. Men den har jo de kjente VAG problemene med coiler og tett oljesil.
  (trådstarter)
   #31
 8,022     Bærum     0
Imponerende historie om den Octaviaen din ja...

Venter nå bare på at FrodeS skal si at 270.000km er ingenting, og hans mercedes har gått et par millioner km uten annet enn å bytte olje og dekk  Wink
   #32
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0


Vel, galvanisering er ikke bare bare heller. Bare se på MB, som har hatt seriøse problemer med rust.


E-"serien" (E-klasse) fra 1996-2003 (210) ruster "litt", ja. Veldig mange av dem ruster veldig mye, en del er veldig bra. Der kan man være heldig og finne ordentlig fin bil til lite penger. Disse var ikke galvanisert. Det var først serien etter (211) som ble galvanisert, og de ruster ikke så gæli.


Vel, det var forhandleren (Algaard i Bergen) som påsto at de var galvet  Wink En bekjent hadde en 97 modell. Fyttegrise så den rustet. Ikke bare det, men det var jo jubel når automaten virket som den skulle. Nødmodus var en daglig sak med den. Orntli møkkabil  ;D
Signatur
   #33
 22,342     Akershus     0
Så mye nød som det er i verden er det ikke rart den er i nødmodus ;D
   #34
 22,342     Akershus     0

Som et resultat av dette har jeg selvfølgelig kjøpt en Skoda til, nemlig storebroren Superb med alt utstyr og 1,8T motor. Men den har jo de kjente VAG problemene med coiler og tett oljesil.
Mine tanker om det er at om man kjøper noe litt mere spenstig blir det lett problemer. Særlig hvis det er brukt. Jeg kan vet at en "gti" er hardere kjørt enn en "1.4". I en Folksam undersøkelse klassifiserte de BMW 323 som en mye farligere bil enn 316. Problemet er nok at eieren av 323en er farligere...
   #36
 10,486     Akershus     0
Jeg har aldri eid en bensinbil, men syns allikevel diesel er litt oppskrytt i en del tilfeller. Har man mye småkjøring, så er det bare tull. Moderne diesler trenger diverse tilskuddsvarmere hvis de i det hele tatt skal bli varme, og enten det er webasto eller elektrisk, så fører det til høyere forbruk, og mer som kan gå i stykker (og gjerne også gjør det). I tillegg er gjerne bensinbiler billigere, og har gjerne gått mindre.
Signatur
   #38
 10,486     Akershus     0
Diesel har noe for seg, men det er en tid for alt, og diesel til småkjøring er bare tull. Folk får gjerne skryte av at de bruker lite diesel på til-og-fra-barnehagen-kjøring, men vet neppe at forbruket til webasto ofte går utenom, og at det fort koster 15.000 å få fikset når den ryker.

Jeg kjører diesel selv, men det er av den gamle typen, som ikke trenger ekstravarme for å holde temperaturen oppe, og jeg har en del langkjøring. Konebilen brukes stort sett bare til småkjøring, og den sitter det bensinmotor i.
Signatur
   #39
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Varmeren i vår bil bruker rundt 0.2l på å varme opp bilen... Skal ha seriøst mange kaldstarter før denslags forbruk gir seg utslag. Totalt sett (pga kortere oppvarmingstid på motor) påståes det at dieselvarmere er ren økonomi, forbruksmessig sett. Det stemmer rimelig bra med mine forbrukstall også. Derimot er jeg 110% enig i at det er noe godt mannskjit, som aldri lever bilens levetid, og soter og røyker og lukter og f%¤# oldemor  ;D
Vi har forøvrig en OE Eberspächer i en Opel Vectra. Selv på 3-4 minutters kjøring blir det litt lunk i kupeen. Det er bedre enn noen bensiner jeg noengang har hatt  :)
Ellers støtter jeg å styre unna diesel om en ikke skal kjøre relativt mye og langt. Moderne bensinere er IMO omtrent på linje med diesel, selv om de gjerne må kjøres litt annerledes. Vanesak kalles slikt, trur jeg  ;)
Signatur
   #40
 10,486     Akershus     0
Jeg har selv ettermontert webasto i min, men det er for å forvarme. På full pine bruker den 0,7 liter i timen. Da gir den 5 kw effekt.

Jeg har selv merket hvordan en passat 2,0 tdi oppfører seg ved litt minusgrader og gåen varmer. Det er ikke bare snakk om kaldstarter. Ved litt (ikke mange) minusgrader må den varmeren gå konstant for å holde motor og kupé varmt. Veldig mye utgjør det neppe, men noe blir det da.

Når den passaten går på tomgang, viser kjørecomputeren ca. 0,8 liter/time. Ganske unøyaktig hvis varmeren drar nesten like mye.
Signatur
   #41
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Såpass. Jeg har jo en gammeldags diesel i min (2.2DTi, konstruksjon fra 80-tallet SVJV, Vectra C er vel siste modell som brukte den motoren), så den holder kanskje seg litt varmere av natur. Iallfall sjelden min varmer snurrer noe særlig lenger enn bort til barnehagen, 5 minutter unna. litt lenger på grisekalde dager.
Signatur
   #42
 575     Litt vest,litt nord,og litt vest igjen     0
Varme varierer vel veldig fra bil til bil. en eg kjenner har en audi a6 2.5 diesel fra 90 tallet. der tar det minst 15 min før det er lunk i kupeen. og vi har en vw caddy 1,9diesel på jobben,der tar det ikkje mangen minuttene før det er varme,den er faktisk raskere varm enn min pangsin saab med turbo. (får fort varm motor med bensin og turbo)
Signatur
   #43
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Minner meg om den gang jeg og en bekjent skulle kjøre i mange timer med en Galaxy 1.9 TDi en kald vinterdag (dvs rundt 10 minus) i 2001. Varebil, husker ikke helt om det var åpen eller lukket varevegg, men aner meg at den var lukket siden den var ganske støysvak der vi satt framme. Etter 1,5 time (!) var den værste duggen vekke fra våre sidevinduer, og vi orket å ta av oss jakker og slikt. Det værste er at det faktisk var en dieselvarmer i den, som gikk å surret bak ved bakhjulet. Men hva den gjorde er ikke godt å si. Varmt ble det aldri i den bilen, ikke før sommeren kom iallfall  ;D Dvs, 1 ting ble det lunk i, og det var den oppvarmede frontruten...
Signatur
  (trådstarter)
   #44
 8,022     Bærum     0

Varme varierer vel veldig fra bil til bil. en eg kjenner har en audi a6 2.5 diesel fra 90 tallet. der tar det minst 15 min før det er lunk i kupeen. og vi har en vw caddy 1,9diesel på jobben,der tar det ikkje mangen minuttene før det er varme,den er faktisk raskere varm enn min pangsin saab med turbo. (får fort varm motor med bensin og turbo)


Man styrer hvor fort det blir varmt med høyrefoten.... (jeg har også Saab med bensin og turbo)  Wink
   #45
 1,307     Hardanger     0


Man styrer hvor fort det blir varmt med høyrefoten.... (jeg har også Saab med bensin og turbo)   ;)


Fin unnskyldning hvis du blir stoppet av UP på en kald dag  Grin Grin
Signatur
   #46
 575     Litt vest,litt nord,og litt vest igjen     0


Varme varierer vel veldig fra bil til bil. en eg kjenner har en audi a6 2.5 diesel fra 90 tallet. der tar det minst 15 min før det er lunk i kupeen. og vi har en vw caddy 1,9diesel på jobben,der tar det ikkje mangen minuttene før det er varme,den er faktisk raskere varm enn min pangsin saab med turbo. (får fort varm motor med bensin og turbo)


Man styrer hvor fort det blir varmt med høyrefoten.... (jeg har også Saab med bensin og turbo)   ;)


Jo det er sant,hehe Smile men eg er glad i saab'en min,så drar den ikkje til turtallsperra på kald motor Wink
Signatur
   #47
 3,706     Ringerike     0

..... Ikke bare det, men det var jo jubel når automaten virket som den skulle. Nødmodus var en daglig sak med den. Orntli møkkabil  ;D


Når det gjelder automaten og nødmodus så er det feil på magnetventiler i kassa og ZF (tysk automatprodusent) som laget disse levert samme feil også til PSA sine biler. Har selv nå en C5 med denne feilen.
Signatur
   #48
 10,486     Akershus     0


..... Ikke bare det, men det var jo jubel når automaten virket som den skulle. Nødmodus var en daglig sak med den. Orntli møkkabil  ;D


Når det gjelder automaten og nødmodus så er det feil på magnetventiler i kassa og ZF (tysk automatprodusent) som laget disse levert samme feil også til PSA sine biler. Har selv nå en C5 med denne feilen.



Kan i hvert fall garantere at automaten i e-klasse ikke er levert av ZF.

Normalt er automatene til Mercedes veldig bra. De holder lenge, og tåler skikkelig juling. Hos Mercedes er det kun automat tilgjengelig på de modellene med litt ordentlig motor.

Det skal dog sies at det var noe plunder med de aller første 5-trinn elektronisk styrte som kom på 96/97-modellen av e-klasse.


ZF leverte kasser til noe vito, og det er vel ingen Mercedes-modeller som har hatt mer plunder med automatene.
Signatur
   #49
 22,342     Akershus     0
Finnes det en eneste bra ting med Vito? Jeg vet at importøren måtte fikse bilene før de ble solgt, og selv da var det feil på omtrent alt mulig etter kort tid.
   #50
 10,486     Akershus     0

Finnes det en eneste bra ting med Vito? Jeg vet at importøren måtte fikse bilene før de ble solgt, og selv da var det feil på omtrent alt mulig etter kort tid.


Hmmm...

Du kan være heldig og finne en med god mønsterdybde i hjulene, sånn siden den aldri har blitt brukt stort.


Første generasjon vito var vel det man kan kalle mandagsbil, uansett hvilken dag de ble laget. Aller verst var de med 2,8 bensin (VAG-motor), og automat (fra ZF). Hvis de i tillegg hadde luftfjæring, var galskapen komplett.

Det skal allikevel sies at det er en del av dem som er ganske ålreit. Jeg kjenner flere som har kjøpt sånne nesten gratis og kjørt lenge uten noe problemer. Når de fungerer, så er de ganske gode å kjøre i forhold til mye annet kasseræl.

Jeg syns litt synd på de som har fått sånne som trygdebiler, og knapt hatt annet enn problemer med dem. De må vel ha bilen i noe sånt som 13 år før de kan få ny.


Generasjon 2 av vito er ganske bra.
Signatur
   #51
 744     Verdens navle     0

... Folk får gjerne skryte av at de bruker lite diesel på til-og-fra-barnehagen-kjøring, men vet neppe at forbruket til webasto ofte går utenom...

En Webasto på full pinne (5kW) bruker bare rundt en halvliter diesel pr. time. Det blir et knøttlite bidrag til det totale forbruket pr. mil.
Signatur
   #52
 10,486     Akershus     0

En Webasto på full pinne (5kW) bruker bare rundt en halvliter diesel pr. time. Det blir et knøttlite bidrag til det totale forbruket pr. mil.


Thermotop C/Z bruker 0,7 liter på full load (5kw). Klart det blir knøttlite, men det er ikke mye som skal til for å gå fra f.eks. 0,6 til 0,7 på mila. På tomgang kan det bortimot fordoble faktisk forbruk i forhold til kjørecomputer, så gjør man som en del gjør, at man lar bilen gå 10 min på tomgang før man kjører, og så en kort tur, vil det knøttlille bidraget utgjøre ganske mye misvisning.

Jeg prøver bare å si at det er ikke noen grunn til å selge en bensinbil som bruker 0,8 for å kjøpe en diesel bare fordi noen fedre i barnehagen skryter av at deres bruker 0,6.
Signatur