2 029    69    0  

Hvilken vindusspylervæske er best?

 5 111     Sørnorge     0
Jeg har prøvd et utvalg av spylevæskemerker, og felles for dem alle er at de etterlater seg en hinne på vinduet som nesten ikke synes, men det blir som å kjøre i tett tåke når det kommer billys imot.
Det skal bare noen få drypp med regn og et sveip med viskerne for å få bort denne hinnen, men i tider som disse er det ikke uvanlig at det spruter mer fra veien enn fra himmelen. Altså var f.eks kvelden i kveld som å kjøre i mye tettere tåke enn det faktisk var.

I.o.m at noen få dråper regn gjør underverker prøvde jeg å tynne med vann, men det hjalp ingenting.

Så hva har folk god erfaring med?

   #1
 368     Skedsmo     0
Denne hinnen du snakker om mistenker jeg er dårlige pusserblad som ikke må forveksles med alder på bladene, da blir det liggende igjen en hinne med sprit som damper bort nesten på sekundet. Polering / voks program ved maskinvask påvirker også vinduene.

Mekonomen har den beste spylervæska som også tåler mest kulde i følge en test som ble utført på TV2 i høst, prisen er deretter "dyrest". De billigste spylervæskene tåler bare - 5 °C, da ber du om problemer med spyleranlegget ved bruk.

Signatur
  (trådstarter)
   #3
 5 111     Sørnorge     0
Supersikt må prøves. Takk for tipset.

Den forrige kanna med spylevæske var faktisk fra mekonomen. Den som er på nå er fra bilxtra. Jeg forstår meg ikke på tester som rangerer spylevæskene etter hvilken temperatur de tåler. Spylevæske burde jo ha litt andre egenskaper enn å ikke fryse, f.eks å vaske eller ikke etterlate seg en hinne.

Irritasjonsmomentet var ikke nevneverdig mindre da pusserne var nye.
   #4
 368     Skedsmo     0
Det er sikkert ikke noe problem å få spylervæske som duger, konsentrat kan kjøpes, blande selv er alternativ, eller prøve alt som er å få kjøpt for å se hva som er best.

Viktig for meg er at den ikke fryser og helst ikke lukter hjemmebrent ;)
Signatur
   #5
 3 012     Akershus     0
Viskerbladene, når de er helt nye, er satt inn med noe voks for at gummien ikke skal aldres i forpakningen. Denne må man få av. Jeg glemte dette da jeg skiftet viskere sist og klarte nesten å overbevise meg selv om at ruta var utslitt. Litt spylervæske på en fille og litt gnukking så er bladene fine.

At spylerveske testes på frysepunkt virker kanskje litt rart, men ingenting er mer irriterende enn at dunken man kjøpte som skulle tåle -15 fryser med -5. At ruten ikke blir 100% ren er en ting, men en film med frost ser man ikke en tøddel gjennom. Det er jo livsfarlig hvis man holder god fart og temperaturen har falt. Mener det var en svensk test som fant ut at Biltemas versjon tettet dysene ved -10. Testfakta eller hva de nå heter. De har også gitt svært gode skussmål til de billigste Biltema bladene, men stryk til de dyre hvis jeg husker riktig.

Jeg lette lenge og vel etter noe som skulle klare kaldere enn -15 da vi var på langtur i jula. Fant noe svindyrt på Shell (70 spenn for 5L elns) som funket bra, men det lukta bygdefjortissfest ved bruk. Tror nesten man må blande selv for å få noe skikkelig.
   #6
 627     Bergen     0
Det er faktisk forskjell på spylervesker. -Jeg har kjørt med "Comma xtream" i snart ti år nå.
-Når jeg må ty til Statoil i nøden blir jeg sittende å banne over å ha betalt tosifret literpris for noe som gir den nevnte hinnen på ruten.

Kjøper konsentrat i 20liters dunker og blander selv etter temperatur, går ca en dunk i året og koster i 4-500 kr dunken på den lokale motorsjappen.
http://www.justcarbatteries.co.uk/index.php/screenwash/comma-xstream-screenwash-65-c-20l.html

Tidligere brukte jeg "klar sikt". Fungerte fint det og..
  (trådstarter)
   #7
 5 111     Sørnorge     0
Den må prøves!

Du bruker en slik i året? I følge teksten tilsvarer det 400 liter. Hvis du kjører 30.000km i året og har 4liter tank, betyr det at du må etterfylle hver 30. mil. Du må altså fylle spylevæske tre ganger så ofte som du fyller drivstoff. Finnes det noen offisiell rekord for slikt?

   #8
 3 012     Akershus     0
Maks utvanning er 400 liter. Da har du 380 liter vann noe som gir 1/19 blandingsforhold. Tipper den blandingen fryser på -1.  ;D

Kanskje ikke så ille, men jeg antar man blander den litt sterkere. Spesielt på vinteren. Hva bruker du, theShadow, og hva er frysepunktet på da?

Edit: Databladet hadde info.
Når, prosent konsentrat, frysepunkt
Autumn / Summer 5 0
Mild Winter 10 -2
Winter 25 -9
Severe Conditions 50 -25
Extreme Winter 100 -65
   #9
 744     Verdens navle     0
... At ruten ikke blir 100% ren er en ting, men en film med frost ser man ikke en tøddel gjennom. Det er jo livsfarlig hvis man holder god fart og temperaturen har falt...

Tror ikke frysing på ruta har så mye med hva væsken tåler av kuldegrader å gjøre. Saken er vel den at de frosthindrende tilsetningene fordamper raskt så snart man spyler ruta. Er ruta veldig kald fryser dermed væsken til is før vindusviskerne har hatt tid til å gjøre jobben sin. Gjelder å vente til det er varme i bilen, slik at ruta ikke er så kald. Det er i alle fall min teori/erfaring.

For min del bruker jeg billig spylevæske fra Kiwi, og har aldri hatt problemer med verken frost i spylertanken eller film på ruta. Skal sies at jeg aldri er utsatt for -30C. ;D
Signatur
   #10
 3 012     Akershus     0
Eh, hvis kald rute får spylevæsken til å fryse uansett så hadde man hatt et stort problem. Frontruten er ikke oppvarmet når du ligger i 100km/t i -10. Utsiden av denne holder heller nærmere -10. Med vifta på full spiker så klarer du nok å varmen opp flekker, men langt fra hele ruten. Kupevifta konkurrerer i prinsipp mot en enorm vifte som blåser med 100km/t styrke, det er gitt hvem som vinner. Treffer da spylevæsken ruten og har frysepunkt som vann så fryser vannet til is før viskene får gjort stort. Det har noen ganger dette har hendt meg når det har vært skikkelig kaldt og jeg har kjørt med -15 spylevæske av laber kvalitet.