(trådstarter)
   #11
 23 352     Akershus     0
Finnes to hovedprinsipp for mellomakselbrems (retarder). Begge har som formål å omforme bevegelse til varme, uten friksjonsbelegg og uten slitasje.

Den ene ligner på converteren mellom motor og automatkasse. Den skuffer olje som deretter må kjøles.

Det andre systemet er i prinsippet en elektrisk generator. Strømmen brennes av enten direkte i generatoren, som må kjøles, i panelovner på taket, eller i nye systemer: lader batteriene.


Motorbrems på amerikansk kan hete jake brake, se Youtube. Her bruker en motoren ved at innsugningslufta bremser. Deretter slippes den komprimerte lufta ot med ditto støy, men det like de jo over there. Dersom en ikke slipper ut trykket, vil motoren bare fungere som en fjær, og bremser svært lite.

Mindre biler har kanskje et spjell her eller der. Det vet jeg mindre om og spør om noen vet.
Signatur

   #12
 2 626     0

Motorbrems på amerikansk kan hete jake brake, se Youtube. Her bruker en motoren ved at innsugningslufta bremser. Deretter slippes den komprimerte lufta ot med ditto støy, men det like de jo over there. Dersom en ikke slipper ut trykket, vil motoren bare fungere som en fjær, og bremser svært lite.

Mindre biler har kanskje et spjell her eller der. Det vet jeg mindre om og spør om noen vet.

Trodde inntil nå at Jake-brake var det samme som eksosbrems, men det er det altså ikke -Jake brake bremser på kompresjonstakta (som KjellTS var inne på) og slipper ut den komprimerte lufta før arbeidstakta slik at sylinderen ikke skal virke som en akkumulator/fjær, mens eksosbremsa rett og slett er et variabelt spjeld (struping) i eksosrøret, som bremser på utblåsningstakta. Eksosbremsa vil ikke gi den samme fjærende akkumulator-virkningen; i og med at eksosventilen uansett stenger når stemplet er på topp, så vil ikke den bremsede eksosen kunne presse stempelet ned igjen.

I teorien kan man vel ha både jake-brake og eksosbrems på samme motor, for tilnærmet dobbel effekt.
HSt
   #13
 33 204     Lillestrøm kommune     0
Dette er litt lenger unna kompetanseområdet mitt en vanlig... men med dieselbil med Cruisecontrol og automat så girer bilen automatisk ned hvis den er i ferd med å rulle over fastsatt hastighet, dette reduserer fartsøkningen.  Dvs en motorbremsfunksjon tilsvarende nedgiring av en bensinbil er i allefall i funksjon her. (Bilen der jeg har sett dette i funksjon på er en Mercedes A).  Hvorfor andre dieselbiler derfor ikke skulle bremse ned ved nedgiring er jeg derfor usikker på. (Og for de som lurer, momentanforbruket registrert er 0).
   #14
 5 432     Akershus     0

En kan motorbremse en bil med bensinmotor. En diesel har ikke noe gasspjell og kan i utgangspunktet ikke motorbremses. Hvordan "simuleres" motorbrems på vanlige diesel personbiler?
Jeg forstår kanskje ikke spørsmålet helt, men mener da bestemt at motorbremsing fungerer bedre på en dieselbil pga høyere kompresjon?

Jeg har kjørt manuell dieselbil i 20 år og bremser aktivt ned bilen med å gire ned i lavere gir. Dette gjør jeg også med bensinbil.

En dieselmotor "bremser" jo umiddelbart, og i større grad enn en bensinmotor, når man slipper gassen. Vet at motorbrems på buss og lastebil dreier seg om andre ting, men det er vel ikke det du mener når du sikter til motorbrems på bensinmotor kontra dieselmotor?
JJ.
   #15
 166     Akershus     0
På "nyere/90 tallet++" dieselbiler så tilfører dem ett visst antall mg med diesel selv om gasspedalen er helt ute. Derfor er det ikke kompresjon som bremser lengere.
   #16
 622     Bergen     0
Så lærte  vi noe i dag og.. :)
Jeg motorbremser daglig en tung varebil med en liten diselmotor, og har alltid tenkt at bremseefekten kun kom av å komprimere "tørr" luft.

Moderne bensinmotorer har jo elektronsik styrt spjeld, så det er ikke nødvendigvis helt lukket med null gass/fult åpent med bånn gass. Das Auto bestemmer selv!  ;D


Men at dieselmotorer ikke bruker spjeld ante jeg ikke. Nå blir jeg liggende våken i natt.. Grin
  (trådstarter)
   #17
 23 352     Akershus     0

Jeg forstår kanskje ikke spørsmålet helt, men mener da bestemt at motorbremsing fungerer bedre på en dieselbil pga høyere kompresjon?


Som nevnt over, kompresjonen alene  har ingen bremsende virkning! Når stempelet passerer øvre dødpunkt, "slår fjæra tilbake" og du er like langt. Jake brake slipper dette kompresjonstrykket ut nettopp av den grunn.

Dersom det i det hele tatt er noen nevneverdig motorbrems på en vanlig personbil, så må det være et spjell, men hvor er det og hvordan styres dette?
Signatur

   #18
 4 110     Akershus (Follo)     0
Spjellet sitter på samme sted som på en bensinmotor. Ingen grunn til å ligge våken.
Det er det (og turtallet) som bestemmer motorkraften. Resten av leamikken sørger for optimal forbrenning ift. spjellåpning/turtall. Eller i dag mengden av luft som suges inn, som igjen er avhengig av disse.

Det styres også på samme måte: Eldre motorer med wire eller stag. Nyere motorer elektronisk.
Signatur
   #19
 5 432     Akershus     0
Nå har jeg aldri dissekert hverken diesel eller bensinmotor, kun kjørt biler med slike montert.

Jeg har sugedieselbil, bensinbil og nyere dieselbil med common rail motor. Alle bilene har jo en merkbar og tildels kraftig bremseeffekt når man girer ned. Denne bremseeffekten kan vel ikke bare komme av motstand i girkassen? Bilen med commonrail diesel har ikke samme bremseeffekt når jeg slipper gasspedalen som sugedieselbilen, men bremser merkbart ved nedgiring.

Spjel eller ikke spjel, en motor som bremser har de iallefall. De andre har vel heller det man bør kalle eksosbrems?
   #20
 1 692     Trondheim     0
Alle forbrenningsmotorer har gasspjeld uansett om det er diesel eller bensin, direkte- eller indirekte insprøytning eller forgasser.
Med spjeld reguleres mengden luft inn til motoren, med forgasser tilføres brensle i insugslufta i forgasseren, i indekte insprøytning rett før insugventil elektronisk eller mekanisk regulert, og på direkte insprøytning elektronisk regulert rett inn i sylinderen.
Det finnes kun ett untak fra dette og det er BMW sin Valvetronic bensinmotor som mangler spjeld helt, mengden insugsluft reguleres istedefor med variabel ventillyft.

Att kompresjon av luft ikke gir motorbrems er vel en sanning med modifikasjon. Kompresjon av luft gir jo energitap i form av varmeutvikling slik at hver kompresjon+eksostakt (hel syklus) gir energitap=brems.

Men generellt er det nok mest den interne friksjonen i motor+ at allt av pumper og generator etc blir dratt rundt som gir "motorbrems" tenker jeg (+selvfølgelig friksjon i drivline )

For alle praktiske formål så kuttes brensletilførselen  i moderna motorer ved motorbrems, er ikke nokk til å gi forbrenning i dieselmotorer og i bensinmotorer er jeg ganske sikker på at den kuttes helt.

MVH
Sakke