2,867
7
2
Induksjonsvarmer på fastrusta bolter
3,210
Vestlandet
0
Er det noen som har prøvd slike kina-induksjonsvarmere på gjenstridige bolter?
http://www.ebay.co.uk/itm/1000W-ZVS-Low-Voltage-Induction-Heating-Board-Module-Coil-Driver-Heater-DIY-/262900059034?hash=item3d36108b9a:g:nRIAAOSwOgdYzQBL
http://www.ebay.co.uk/itm/1000W-ZVS-Low-Voltage-Induction-Heating-Board-Module-Coil-Driver-Heater-DIY-/262900059034?hash=item3d36108b9a:g:nRIAAOSwOgdYzQBL
En butanbrenner fra biltema bør gjøre jobben langt mer effektivt til en lavere kostnad.
Tross det har jeg kjøpt en, bare av ren nysjerrighet. Dvs. jeg har kjøpt en litt mer forseggjort versjon.
Dessuten må ikke viklingene på spolen berøre hverandre som bildene viser.
Jeg har en skikkelig induksjonsvarmer her som er vidunderlig til å løsne styreledd o.l. uten å skade gummien. Den vil nok ikke klare å få styrearmen rødglødende, men det ville jo uansett være langt over hva som er nødvendig eller tilrådelig. Jeg har ikke prøvd den på fastrustede muttere, men der det vil virke med propan/butan brenner så vil denne også virke. Jeg vil nok prøve om jeg kommer over en fastrustet mutter, men har ikke mye av dem da jeg serverer rustløsende/beskyttende olje hver gang jeg er under bilene mine. Selv om jeg ikke skal løsne dem der og da.
Om du må ha dem løs akkurat nå, er mitt beste forslag TIG, neste er Oksy-Acetylen. TIG gir en ekstremt lokal oppvarming. O/A ganske lokal. Niplene er såpass langt unna pakningene at du skal varme lenge før de ryker. Men jeg er mer i tvil om hva slag gugge bremsevæsken konverterer til med så høy varme.
Om det ikke haster så server litt rød Rust Check med en ukes mellomrom. Når den så er løs, gi den en dash grønn Rust Check hver gang du har tilgang under bilen.
Sjekk prisen på nye/overhalte sylindre til trommelbrems. De er i mange tilfeller så billige at det ikke er noe å fomle med gamle gjenstridige.
Noen fant en Luger på tidligere østfronten. Ganske "rød", en uformelig klump. Ble "kokt" i et galvanisk bad noen timer/døgn. Da begynte den å ligne på sitt gamle jeg. Litt mer koking, klubbe, bryting og brekking og plutselig så kunne kneladeren opereres igjen.
Kort sagt, hva var dette og hvordan kan en "koke" caliper og sylindere?