1,559    46    0  

Kjøpe brukt familiebil

 534     Møre og Romsdal     0
Hei!

Idag var vi av gårde og henta barnevogna vår(Simo Happy Duo) og det merkast jo då at ein Audi A4 avant ikkje er blant dei største bilane. Har derfor begynt å lukte litt på "ny" brukt bil, og søker litt erfaringer her inne.

Krava er:
4x4(ufravikelig)
Ikkje høg km(under 120.000, helst under 100.000)
GOD plass i baksete/bagasje
Må sjå litt OK ut
Bilen oss har no har verdi kring 200k, og huslånet er stort, så ny bil bør ikkje koste så mykje over 200k.

Har hittil kikka litt på:
-VW passat 4motion
-Skoda Octavia/Superb
-Volvo v70/xc70/90(på xc så blir dessverre km litt høg)
-Mitsubishi Outlander

Hittil så synast eg kanskje passaten ser best ut? Får ei relativt ny bil(2009-2010) med litt tøff design og lav km til rundt 250k.
Signatur

   #1
 2,265     0
Et par kjappe kommentarer/tips:
Skoda er mye bil for penga. Til 250 tusen får du fort en Oktavia som rundt 2 år gammel, masse nybilgaranti igjen! Døllt utseende og relativt kjedelig bil.

Volvo 70 - veldig få biler med 4wd uten at det samtidig er 200+ hester med bensinmotor. (Som gir utslag på pris, alder eller kjørelengde).

XC70 blir fort gaaaammel til den prisen eller mye dyrere.

Outlander: pass på at du betaler rett pris. Den nye outlanderen ble brått 50 000 - 100 000 billigere som ny, enn den gamle, så pass på at det er tatt høyde for dette i bruktmarkedet.


Har du skjør økonomi ville jeg vurdert garanti som ett stort pluss. Spørsmålet er hvorvidt det er greit å gå fra Audi til Skoda, noen finner nok "luksusfallet" litt vel høyt.

(Hilsen en som kjøpte V70 fremfor Oktavia/Superb).
   #3
 2,265     0
Hvis du er seriøs på GOD plass i baksete, så er det bare en bil som gjelder: Superb.
Det er latterlig god plass der.
  (trådstarter)
   #4
 534     Møre og Romsdal     0
Takk for godt og raskt svar :)

Ang. fallet fra Audi til Skoda så er eg ikkje sikker på det vil bli veldig stort, iom at eg no har ein ribba a4, utan diverse snacks som gjerne er kjekt å ha. Må allikavel seie at Passaten virkar å gi veldig mykje for pengane, ilag med Skoda. Superben hadde vore kjekt å ha, men blir kanskje litt dyr. Må ein då ned på Octavia så er det kanskje like greit med ein Passat. Synast også reint utsjånadsmessig så er Passaten eit hestehovud eller to foran.

Vedr. å kjøpe gammal bil for å skru på, så er det nok ein MEGET dårlige idé for min eigen del. Hadde ein volvo v40 t4 eg prøvde meg på, tapte 100k på den på kort tid Wink Er absolutt ingen mekanikar dessverre.
Signatur
   #5
 6,009     Finnmark     0


Krava er:
4x4(ufravikelig)
Ikkje høg km(under 120.000, helst under 100.000)
GOD plass i baksete/bagasje
Må sjå litt OK ut
Bilen oss har no har verdi kring 200k, og huslånet er stort, så ny bil bør ikkje koste så mykje over 200k.


Mitt råd er Subaru,  og det farget av egne bilvalg ;D.....Vi har Tribeca og Outback bensinbiler  ;)
Anbefaler deg å se på Subaru modeller: Forrester, Legacy eller Outback
Det er hvertfall biler som er driftsikre og med gode kjøreegenskaper
Signatur
   #6
 3,234     Vestfold     0
Har selv hatt Octavia 2, har nå Octavia 3. Selv har jeg likt de bilene godt. Mye bil for pengene der. Fadern valgte seg Suberb over Passaten i fjor.

Så kan iallefall ikke si Skoda har skuffa meg sammenlignet med mange andre biler.
   #7
 74     0
Hvis plass i baksetet er viktig er ihvertfall ikke Octavia 02 mod et klokt valg. Hadde en slik selv og ble overrasket over hvor dårlig plass det var i forhold til Passaten.

   #8
 10,486     Akershus     0

Ikkje høg km(under 120.000, helst under 100.000)
-VW passat 4motion


Sjekk prisen på 120k-service, helst FØR du kjøper noe, og tror du har gjort en kjempedeal på en billig passe lat som bare har gått 118.000km.


Med barnevogn på plass, snakker vi vel også bakovervendt barnesete noen år? Jeg mener at unga MINST bør være 5 år før de snus fremover. Vi har 2 mercedes e-klasse, der det går akkurat greit med bakovervendt barnesete, men heller ikke mer. Folk som er lange i beina har det med å småsurve litt over dårlig plass. I pappas 2010 BMW 3-serie var det relativt trangt å komme seg inn, og i 1996 Volvo S40 vi har er det knapt plass til folk over 140 cm i forsetet når bakovervendt baksete står baki. I tillegg er "lastehøyden" latterlig dårlig i baksetet.

Superb sitter jeg på en del i, og selv om det ikke er min favorittbil, så er det en helt grei sak, og plassen i baksetet er det vel ingen som matcher.
Signatur
   #9
 3,234     Vestfold     0

Hvis plass i baksetet er viktig er ihvertfall ikke Octavia 02 mod et klokt valg. Hadde en slik selv og ble overrasket over hvor dårlig plass det var i forhold til Passaten.


Nå er vel ikke de helt like biler å sammenligne. Passaten må man sammenligne med Superb. Bakseteplassen er kanskje ikke den største i Octavia 2, men går helt fint for barn. Octavia 3 har heldigvis blitt bedre her.
   #11
 64     Langs en fjord     0
Jeg vil også være med å synse litt Smile .

Med bakseteplass, tenker du på beinplass, eller bredde? Altså om du ønsker bakovervendte barneseter, eller tre seter i bredden?

Hvis jeg ikke husker feil (etter iherdig research da vi lette etter bil rundt 2010/2011), er stasjonsvognene med størst bagasjeplass rangert følgende (sier ingenting om innvendig plass):

Mercedes E-klasse
Skoda Superb
Skoda Octavia
VW Passat

Etter her fulgte det tett på med Volvo V70 og Ford Mondeo etc. Uansett, det som er bemerkelsesverdig er jo at Octavia kommer såpass høyt opp på lista, selv om den strengt tatt er en "Golf"-klasse i stasjonsvogn. Hadde en Octavia som leiebil i en måned, og var ganske fornøyd med den. Plass til to barnevogner i bagasjerommet.

Søstera mi har en Passat (2013-modell) med bakovervendt sete. Da er det lite plass igjen i forsetet. Jeg er 172cm og syntes det var trangt (veldig oppreist sittestilling). Til gjengjeld har de stort bagasjerom. Superb er nok bilen som gir deg både i pose og sekk plassmessig.

Selv kjører vi en S-max med to bakovervendte seter. Null problem. Danseplass overalt Smile . Men er jo en flerbruksbil. Mange som ikke liker de.

Ps. Nye Golf stasjonsvogn tar over rundt 605 liter i bagasjerommet. Just mentioning it. Smile
Signatur
   #12
 10,486     Akershus     0
Jeg har (mot min vilje!!) kjørt ford C-max med bakovervendt barnesete, og selv der var det god plass. Plassen var nok også det eneste som var godt med den bilen, og for S-max-eiere håper jeg at S-max er noe ganske annet.
Signatur
   #13
 740     0
Volkswagen Sharan 4-Motion (Family utgaven har integrerte barneseter)?

Levert som 5, 6 og 7 seter. Som 6 seter er det to varianter 2+2+2 og 2+3+1. Førstnevnte bør man unngå spesielt vis man har mer enn 2 barn.

Har man 1-3 barn og tar man ut seter i bakerste seterad så har man en "stasjonsvogn" med enorm lasteplass. Vi løftet sportsvognen rett inn UTEN å slå den sammen ved daglig bruk. Da sto den i lengderetning så annet "rot" ble plassert ved siden av. Bare fotbrettet på vognen ble slått ned og det justerbare håndtaket vippet litt ned. Slapp å slå sammen hele vognen.

4-Motion utgaven har også 3 cm høyere bakkeklaring enn den med forhjulsdrift. Noen har også elektrisk oppvarmet frontrute. Vil bare si hvorfor har ikke alle biler det. Er det litt dugg inni ved kjøring så slipper man defrost funksjonen påslått på klimaen og tilhørende "overopphetet" luft i ansiktet. På med varmetrådene og dugg borte. Også fint når man starter kald bil på vinteren.
   #14
 1,596     0
Har selv en 2007 A4 Avant, og bannes over hvor trangt det er med bakovervendt barnesete. Har nylig snudd dette, men uten den helt store gevinsten plassmessig. En annen ting som irriterer meg i det daglige, er lastehøyden i baksetet. En skal virkelig "lirke" ungen inn i setet sitt, med høye sidestøtter og lav takhøyde. Spesielt med omtanke å unngå knagging av barnets hode borti noe. Deretter er det den nesten umulige manøveren, ihvertfall i et trangt parkeringshus, og få på plass 3-punktsselen. Jeez!!  :-\

Samtidig må jeg si meg positivt overrasket fornøyd med A4'en - den har nå gått 50k uten en eneste feil av noe slag. Alle servicer i Tyskland, så kan vel egentlig ikke si at driftsutgiftene har vært formidable på denne bilen. Med multitronic og masse annet snadder utstyr er dette en knallbil når man er kommet seg ut på veien, men plassmessig ikke en innertier.

Vi hadde forøvrig en Brio Go som gikk rett inn baki - fremdeles plass til handleposer. Og med svært "skiboks" på taket blir det plass til feriebagasjen også...

Selv er jeg veldig lysten på en SUV-variant, gjerne fra en Japansk fabrikk. Forester, CX-5, Qashqai eller noe i den retning. Disse får du vel ofte med 4x4 og diverse også. For vårt behov skulle jeg dessuten gjerne avhjulpet dieselknakkeren med en liten elektrisk rakker til bykjøring. Men vi får vel legge mer penger i husprosjektet først...  ::)

   #15
 740     0
Sharan har seter som kan justeres i lengde retningen så man får bedre plass mot forsetene. Separate stoler som gjør at man kan justere ryggene uavhengig av hverandre. Sovner en så legg den ryggen litt mer tilbake og man slipper at hodet henger forover.
   #16
 2,297     Ski     0
SKYVEDØRER. Det er det viktigste ved en familiebil. Det er mye bedre plass i bredden når det er skyvedører. Det er så mange andre fordeler med skyvedører på familiebiler også. Legg bort kravet om utseende på bilen og kjøp en kasse/pizzabil lignende bil med skyvedører. Livet er for kort til å kjøre rundt i en stasjonsvogn og slite med takboks og dårlig plass når man skal bort. Pug. Expert Tepee er en families drømmebil, dytt alt du trenger inn i bilen og kjør i vei. Fiat Scudo er samme bil og det ligger en del slike på finn nå, vet ikke om Toyota har kommet med personbilutgave av sin modell. Det er så deilig med danseplass inne i bilen, trenger unga å skifte f.eks til trening eller andre ting så kan det også lett gjøres inne i bilen. Har faktisk hatt 2 voksne, 3 barn og 5 sykler inne i bilen (måtte da selvfølgelig ta ut bakerste seterad). Når det gjelder forbruk (120HK) så ligger den på ca 0,7, litt under ved langkjøring om sommeren og litt over ved mye småkjøring.
  (trådstarter)
   #17
 534     Møre og Romsdal     0
Her var det komt mange gode tips gitt, tusen hjertelig :)

Sharan hadde eg faktisk ikkje tenkt på som eit alternativ ein gong, hadde ikkje fått med meg dei kom med 4-motion sidan Touran ikkje gjer det(?). Trur allikavel ein såpass stor bil får vente til nummer 3 evt. er på veg, vil gjerne ha anten stasjonsvogn eller suv denne gangen.

Akkurat som shaukaas seier, så er eg MEGET fornøgd med a4 avant'en min, har køyrt han 74.000 km sjølv no, og ikkje noko problem med han. Der er også kurrant med plass når ein legg ned seta til å frakte store ting, og seinast igår kveld frakta eg STORE mengder panel på taket :)

Akkurat no kikar eg mest på denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46946033&searchclickthrough=true
Ser ut som det er veldig mykje for pengane. Lav km, lenge til 120k-service, ser ganske så strøken ut, interiøret er det eg anser som flottast i Passaten(med dobbel-din og delskinn).

Superb'en slit eg med å finne gode eksemplar innanfor den prisramma eg har sett. Octavia finn eg mange av.
Signatur
   #18
 6,009     Finnmark     0
Viktig å tenke på driftssikkerhet når man kjøper bruktbil.....
Dessverre så er ingen av flerbruksbilene høyt oppe på slike statistikker!
Det som også begynner å bli en viktig faktor, er om det finnes merkeforhandler der man bor.

Signatur
   #19
 2,297     Ski     0

Viktig å tenke på driftssikkerhet når man kjøper bruktbil.....
Dessverre så er ingen av flerbruksbilene høyt oppe på slike statistikker!
Det som også begynner å bli en viktig faktor, er om det finnes merkeforhandler der man bor.


Vel, kjøper man seg en flerbruksbil til 200.000 som har tapt seg 300.000-400.000 på 5-6 år og man setter av å bruke f.eks 20.000 i året på vedlikehold/reperasjoner så har man mye bil for pengene.
   #20
 6,009     Finnmark     0


Viktig å tenke på driftssikkerhet når man kjøper bruktbil.....
Dessverre så er ingen av flerbruksbilene høyt oppe på slike statistikker!
Det som også begynner å bli en viktig faktor, er om det finnes merkeforhandler der man bor.


Vel, kjøper man seg en flerbruksbil til 200.000 som har tapt seg 300.000-400.000 på 5-6 år og man setter av å bruke f.eks 20.000 i året på vedlikehold/reperasjoner så har man mye bil for pengene.


Er forsåvidt enig med deg, men ofte koster EU kontrollen 20000 kroner på disse bilene ???

"Nye" feil som det blir mer og mer av, og krever merkeverksted er feil som ikke fantes før:
Check enige varsel, uteglemt nøkler + startsperre, alarmer, sikkerhetsmodus(må resettes), partikkelfilter, lambasonder....................
Signatur
   #21
 336     Northwest     0
En er nødt til å være fokusert på kostnader ved brukt bil.

Jeg har en kommende reperasjon på min bil og tilbudene varierer fra 11 til 28 tusen for utbedring og det er faktisk Mekonomen som er desidert dyrest.
   #22
 10,486     Akershus     0

Mekonomen som er desidert dyrest.


Ikke uvanlig det. På bremseslanger til vår E-klasse var de vesentlig dyrere enn merkeverkstedet.
Signatur
   #23
 544     Nedre Romerike     0

"Nye" feil som det blir mer og mer av, og krever merkeverksted er feil som ikke fantes før:
Check enige varsel, uteglemt nøkler + startsperre, alarmer, sikkerhetsmodus(må resettes), partikkelfilter, lambasonder....................

Godt å vite at min Saab (årsmodell 1992) er kvalifisert som ny bil Grin Check Engine lyser nesten bestandig og lambdasonde har den også (antakelig ødelagt, derfor Check Engine).

Til trådstarter: Kan bekrefte det som andre har sagt om Octavia. Vår ble solgt omtrent rett etter turen fra sykehus etter familieforøkelse. Jeg holdt på å knekke tenningsnøkkelen da jeg hadde babysete bak meg. Vi har gått over til Superb og er veldig fornøyd med plassen (ikke bare med plassen). Jeg er 1,95 m, kona 1,85 m og hun kan sitte bak meg uten at det blir for lite beinplass for noen av oss. Tre barneseter bak har vi ikke prøvd, to pluss en ikke altfor feit voksen går bra. Bagasjerom på Octavia I (2003) og Superb (2013) føles derimot omtrent like stor. Kanskje fordi bakruta på den gamle Octavia'en går brattere ned.
   #24
 5,337     Tromsø     0



Krava er:
4x4(ufravikelig)
...
Må sjå litt OK ut
...


Mitt råd er Subaru,  og det farget av egne bilvalg ;D.....Vi har Tribeca og Outback bensinbiler  ;)
Anbefaler deg å se på Subaru modeller: Forrester, Legacy eller Outback
Det er hvertfall biler som er driftsikre og med gode kjøreegenskaper


Støtter den, etter at jeg konverterte fra forhjulsdrift og Citroën til Subaru Legacy for fem måneder siden.
- God plass, sannsynligvis designet for nord-amerikanere og ikke for japanere.
- Veldig firehjulstrukket, 50/50 foran/bak.
- Om den ser OK ut er selvsagt en smakssak.  ;)
- Noen digger boxer-motor-lyden, andre ikke, men det bidrar i alle fall til den symmetriske AWD-en med jevnlange drivaksler og lavt tyngdepunkt.
Signatur
   #25
 744     Verdens navle     0
For å tenke litt utenfor boksen: Hva med en Jeep Grand Cherokee?

http://www.finn.no/finn/car/used/result?sort=0&carmodelmake=0%2F776&carmodelmake=1%2F776%2F2143&PRICE_FROM=150001&PRICE_TO=250000

Vanskelig å få med så lav kjørelengde som du antyder, men romslige og kule biler som ikke alle har!
Signatur
   #26
 2,297     Ski     0

For å tenke litt utenfor boksen: Hva med en Jeep Grand Cherokee?

http://www.finn.no/finn/car/used/result?sort=0&carmodelmake=0%2F776&carmodelmake=1%2F776%2F2143&PRICE_FROM=150001&PRICE_TO=250000

Vanskelig å få med så lav kjørelengde som du antyder, men romslige og kule biler som ikke alle har!


Flotte biler, men man bør kunne skru litt selv. Ville valgt bensinmotoren da det er lettest å få tak i deler til, og det har jo vært en del feil med dieselmotorene.
   #27
 744     Verdens navle     0
Problemet med diesler tror jeg var på enda eldre biler, med en noe tvilsom 2.5L VM italiensk dieselmotor med hang til overoppheting og sprekte blokker.

De nyere CRD-dieslene er fra Mercedes og ganske problemfrie, etter det jeg har forstått.
Signatur
  (trådstarter)
   #28
 534     Møre og Romsdal     0
Grand Cherokee'en var eit kreativt forslag, og bilen er fin som sådan, men eit par ting gjer at denne ikkje er aktuell for oss i denne fasen:
-Eg vart litt skremt av den slalom-testen som vart utført på Jeep for nokre år sidan
-4,7 V8 er tøft, men passar nok ikkje inn i den sparebluss-fasen oss er i no med unge på gang og huset som treng oppussing for alle penga. (Eg satt seinast igår og kika på Ford Excursion V10 sidan søstra mi hadde dette før, meget grom bil som er brutal på alle måtar, ikkje minst forbruket som stort sett låg på 2-2,2 litar uansett om ein hadde tom bil eller drog gravemaskin Smile )
Signatur
   #29
 10,486     Akershus     0
Da vi skulle ha "ny" bil, var valget allerede falt på E-klasse, og med ønske om 4wd. Selv om vi kjører 25.000 i året, fant vi ut at vi kunne kjøre bensinbil i veldig mange år før det totalt sett ble billigere å handle dieselbil. En 2004 E240 4matic med godt med utstyr fikk vi for 180.000, mens tilsvarende diesel begynte langt over 300.000.

Siden vi likte bilen, så slang vi 28.000,- etter den, og kjører nå billigere pr. mil enn selv de minste dieslene uten 4wd.
Signatur
   #30
 744     Verdens navle     0

Grand Cherokee'en var eit kreativt forslag, og bilen er fin som sådan, men eit par ting gjer at denne ikkje er aktuell for oss i denne fasen:
-Eg vart litt skremt av den slalom-testen som vart utført på Jeep for nokre år sidan
-4,7 V8 er tøft, men passar nok ikkje inn i den sparebluss-fasen oss er i no med unge på gang og huset som treng oppussing for alle penga. (Eg satt seinast igår og kika på Ford Excursion V10 sidan søstra mi hadde dette før, meget grom bil som er brutal på alle måtar, ikkje minst forbruket som stort sett låg på 2-2,2 litar uansett om ein hadde tom bil eller drog gravemaskin Smile )


De fleste av de aktuelle JGC-ene har vel 2,7 CRD dieselmotor, som bruker under literen på blandet kjøring.
http://www.dinside.no/85342/test-jeep-grand-cherokee-2-7-crd-overland

Og den beryktede slalomtesten var med en WK2, som er en mye nyere utgave enn de vi her snakker om.

Signatur
  (trådstarter)
   #31
 534     Møre og Romsdal     0
Ville berre komme med ei lita oppdatering her. Har ikkje fått kjøpt oss ny bil enda, mykje pengar som går med til oppussing osv. Men bilen står inne til 120.000 km service no, samtidig som EU-kontroll skulle bli tatt. 14500,- for dette. Men igår tidlig ringte verkstedet, og sa at samtlige bremseklossar- og skiver må byttast, samt at begge bakfjørene var knekt. Ytterligare 13k :'( Blir nok ei stund til oss får bytta bil no som budsjettet ryk litt, evt. så kjem bilbyttet meget fort :D

Mest aktuelle kandidatar så langt:
-Passaten tronar på topp, finn ingen andre som gir like mykje bang-for-bucks. Mest aktuell er 7.-generasjon, men 8.-gen fristar også sidan bagasjeplassen er økt fra 603 til 650 liter. Synast dog 7.-generasjon ser bedre ut av ein eller annan grunn.
-Skoda Octavia, men synast dei ofte har traust interiør
-Subaru Legacy, er nok den minste av kandidatane. Fin bil ellers
-Eldre Mercedes E-klasse er ein litan outsider, fann ein lekker e320 amg63-look på finn til brukbar pris, men då har den sjølvsagt gått 250.000 km, og litt av kvart begynner sikkert å bli klart for utbytting. Trur nok det blir å kjøpe ein bil av nyare årgang, slik at ein får garanti/reklamasjonsrett i begynnelsen.
Signatur
   #32
 10,486     Akershus     0
Husk at det er du selv som betaler for garantien. Det blir et regnestykke.

Bytte alle skiver og klosser, samt to bakfjærer for 13.000 hørtes veldig mye ut.
Signatur
   #33
 6,009     Finnmark     0

Husk at det er du selv som betaler for garantien. Det blir et regnestykke.

Bytte alle skiver og klosser, samt to bakfjærer for 13.000 hørtes veldig mye ut.


Originaldeler? 2 fjærer, 4 skiver og  4x4 stk klosser koster jo litt også i tillegg til timeprisen!
Signatur
   #34
 10,486     Akershus     0
Sikkert en helt grei pris hvis man absolutt må ha originaldeler, byttet av merkeverksted. Tror jeg ville tatt en ringerunde og hørt med andre verksteder.
Signatur
  (trådstarter)
   #35
 534     Møre og Romsdal     0
Tenkte eigentleg det var ein relativt fair pris eg, det er jo ein del som skal gjerast, samt at dei sa at sidan bilen er Quattro så regnar dei 6 arbeidstimar kun for å skifte bakfjørene. Å gjere det sjølv er dessverre ikkje eit alternativ, då eg er relativt opptatt om dagen med oppussing, å vere nybakt far, jobbe fullt samt prøve å få trent Grin Verkstedet er ikkje merkeverkstad, men underlagt Mekonomen.
Signatur
   #36
 6,009     Finnmark     0

Tenkte eigentleg det var ein relativt fair pris eg, det er jo ein del som skal gjerast, samt at dei sa at sidan bilen er Quattro så regnar dei 6 arbeidstimar kun for å skifte bakfjørene. Å gjere det sjølv er dessverre ikkje eit alternativ, då eg er relativt opptatt om dagen med oppussing, å vere nybakt far, jobbe fullt samt prøve å få trent Grin Verkstedet er ikkje merkeverkstad, men underlagt Mekonomen.


3 timer per fjær,  det er vel altfor mye? (kaffe/matpauser er vel inkludert i arbeidstiden da >Sad)
Signatur
   #37
 8,022     Bærum     0

Ville berre komme med ei lita oppdatering her. Har ikkje fått kjøpt oss ny bil enda, mykje pengar som går med til oppussing osv. Men bilen står inne til 120.000 km service no, samtidig som EU-kontroll skulle bli tatt. 14500,- for dette. Men igår tidlig ringte verkstedet, og sa at samtlige bremseklossar- og skiver må byttast, samt at begge bakfjørene var knekt. Ytterligare 13k :'( Blir nok ei stund til oss får bytta bil no som budsjettet ryk litt, evt. så kjem bilbyttet meget fort :D

Mest aktuelle kandidatar så langt:
-Passaten tronar på topp, finn ingen andre som gir like mykje bang-for-bucks. Mest aktuell er 7.-generasjon, men 8.-gen fristar også sidan bagasjeplassen er økt fra 603 til 650 liter. Synast dog 7.-generasjon ser bedre ut av ein eller annan grunn.
-Skoda Octavia, men synast dei ofte har traust interiør
-Subaru Legacy, er nok den minste av kandidatane. Fin bil ellers
-Eldre Mercedes E-klasse er ein litan outsider, fann ein lekker e320 amg63-look på finn til brukbar pris, men då har den sjølvsagt gått 250.000 km, og litt av kvart begynner sikkert å bli klart for utbytting. Trur nok det blir å kjøpe ein bil av nyare årgang, slik at ein får garanti/reklamasjonsrett i begynnelsen.


Ocativa i samme selskap som E-klasse ?
Octiavia blir liten sammenlignet med Passat og E-klasse. Den er 466cm lang. E-klasse er 487cm. Riktignok har man prioritert bagasjeplass i Octavia, men et sted må man stjele fra - og det er bakseteplassen - den er utrolig dårlig.

Passaten er nok et trygt og kurrant valg.
   #38
 5,337     Tromsø     0
Jeg stusset også på at Subaru Legacy ble nevnt som minst, som jeg oppfatter som diger i forhold til Skoda Octavia. Så googlet jeg "bagasjevolum Skoda Octavia" og fant ut at nyeste Octavia har vokst og fått tilnærmet samme basjevolum med nedlagte seter og tilnærmet samme utvendige lengde som min 12 år gamle Legacy.
Signatur
   #40
 10,486     Akershus     0
E-klasse W/S210 og C-klasse W/S203 skal man være litt ekstra obs på, ja.
Signatur
   #45
 10,486     Akershus     0
Alt som er laget av stål ruster før eller siden. 211, som kom 2002/03 (sedan/stv) er mye bedre.
Signatur
   #46
 6,009     Finnmark     0

Ok. Så 2004-> modeller er noenlunde trygt mhp rust?


Viktigere faktor er HVOR bilen kommer fra, altså klimaet den har vært i :D
Også salting av veiene er forskjellige i vårt langstrakte land!
......stor klimaforskjell på vestlandet og feks midtfinnmark
Signatur