3,031    31    1  

Kjøpe tilhenger

 1,659     Bergen     1
Vurderer sterkt å gå til anskaffelse av en tilhenger.

Har sett litt på denne http://www.brenderup.no/hus---hage/produkter.aspx?ProductID=28791&PID=911

Men ser at det står "Dekk 500 x 10". Dette er ikke det dekket som er vist på bildet.
De fleste andre modellene blir levert med 13" dekk. Har dette noe stor betydning.

Skal bruke hengeren stort sett til varekjøring, søppelkjøring etc. etc.....

Noen med erfaring ifra Brenderup hengeren.
Ønsker Tysse men tror ikke Tysse forsvarer prisen på hengerene sine....

Noen med innspill ???

Takk for svar...

   #2
 1,076     1484     0
Enig med forrige taler. 10" er egnet på trillebårhengere, og snaut nok det... ;D
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 1,659     Bergen     0
Ser at denne modellen er eneste i hele katalogen med 10" hjul. Lurer på om det er feil.
Selv den billisgte modellen står oppført med 13" hjul.

Får ringe de og sjekke dette. Virker på meg veldig rart. Er det mulig å sette på større hjul mon tro uten ekstra kostand for meg?
   #4
 570     Askøy-Hordaland     0
Er enig med de andre angående hjulene, 10" er i minste laget. Tror ikke Tysse kan forsvare dobbel pris på tilsvarende henger. Har Tysse henger selv og er fornøyd med den men kunne like godt kjøpt Brenderup hvis jeg skulle kjøpt ny.
   #5
 543     Asker     0
Den du linker til har også faste sider! Kun lemmer foran og bak. Det setter begrensninger ( men det gjør jo nyttelasten på akkurat denne også ). Kan ikke laste fra siden med gaffeltruck for eksemplel.

Jeg ville ha valgt en med min 13" hjul og lemmer alle 4 sider.
Signatur
   #6
 10,486     Akershus     0
Jeg har en diger tysse bilhenger. Veldig bra henger, men tysse er ubrukelige på ettermarked.
Signatur
   #7
 3,234     Vestfold     0
Jeg har den tilhengeren. Min har 10" hjul. Den har riktig nok veldig høy dekkprofil. Jeg trodde det kanskje kunne være en fordel, da det vil ta opp mer hump og dump på norske veier. Men nå er det 3 settet med hjullager på denne hengeren allerede. (her kan det være de har endret på aksling etter den tid).

Ellers har den stort kassemål, og virker brukbar solid. Det som jeg hater mest med denne er det korte draget. Det blir også fort "vinglete" når man har litt last (kjøp den vinkel avstivern til nesehjulet, det hjelper noe).

Min neste henger blir tysse, tredal eller noe sånt.

   #9
 5,432     Akershus     0
Tror kanskje du skal slite litt for å få 13" hjul på denne. Mener det er torsjonfjæring som fungerer slik at akselen vrir seg i gummiforinger ved belastning. Det blir dermed mindre klaring mellom dekk og kasse etterhvert som hengeren blir belastet.

Ser ikke ut som det er allverdens klaring fra før av. Hadde det vært utenpåliggende hjul derimot, men da hadde det antagelig vært 13" hjul. 10" er vel i utgangspunktet brukt for å få en så lav henger som mulig med underliggende hjul.
  (trådstarter)
   #10
 1,659     Bergen     0

Tror kanskje du skal slite litt for å få 13" hjul på denne. Mener det er torsjonfjæring som fungerer slik at akselen vrir seg i gummiforinger ved belastning. Det blir dermed mindre klaring mellom dekk og kasse etterhvert som hengeren blir belastet.

Ser ikke ut som det er allverdens klaring fra før av. Hadde det vært utenpåliggende hjul derimot, men da hadde det antagelig vært 13" hjul. 10" er vel i utgangspunktet brukt for å få en så lav henger som mulig med underliggende hjul.


ser den, men hvorfor er alle andre modeller med 13" hjul da?
Det er bare denne spesifikke modenne som har 10" hjul.-

noe som ikke stemmer her?
Hcva er grunnen. Er 13" hjul på andre hengere som har hjulene under henger. så hvorfor skulle ikke det passe på denne?
   #11
 3,234     Vestfold     0
Det er nok ikke så store forskjellen i omkrets på et normalt 13" hjul og denne 10"  hjulet med høy profill. Så vil anta at det skal gå i høyden/plass.

På bilde til brenderup er det 13" hjul. Den jeg har har som nevnt 10", men den har også skjermer. En annen ting er at impress på 10" felgene er 0. Det er ikke de på 13. Så det kan ha med akselen som brukes også.

Er vel bare å høre med brenderup eller forhandler om det lar seg gjøre.
   #12
 305     Akershus     0
ser ikke problemet med 10" hjul, rulleomkretsen er ikke særlig ulik den på 13" pga dekkdimensjon. Se på Brian James hengere, samt enkelte ifor Williams. Masse 10" der.

Mini har også 10", så dekk er ikke vanskelig å få tak i.
   #13
 10,486     Akershus     0

Men nå er det 3 settet med hjullager


Har produsenten hatt noen tilbakemelding på dette? Det skal jo ikke være nødvendig å bytte hjullager hele tida. Jeg har en drøyt 20 år gammel gaupen her. Den har vært i familien siden ny, og er MYE brukt både på små og lange turer. Kronisk overlesset, dog aldri mer enn 60% hittil. Bremsewirer, bunnen og litt sånt har blitt byttet, men ikke hjullager.
Signatur
   #14
 2,265     0
Hadde en stor Tredal henger fra 1978 en stund i fjor. Alt var i orden enda, var bare bytta dekk på den. Treverket begynte å bli litt slitent, men den hadde nok fint tålt et par år til utendørs. (Denne var ganske stor, 245x165 kasse, med 80 cm høye karmer.
   #15
 797     Nes, Akershus     0
Ulempen med 10" er at det ofte ikke er hyllevare. Og er du på farten uti Norges land "en fredag etter fire" osv og dekket flater ut, er det lettere å da oppdrive noe som passer til en 13" felg. Og så er det ofte billigere også. Det er nemlig et ytterst fåtall tilhengere som har reservehjul!  >:(

Jeg selv ligger i startgropa for å heve flaket og bytte alle fire hjula på min Buster, dels fordi jeg vil ha mulighet for skikkelige vinterdekk på, men også for utvalgets del. Merk at den ble levert med, og er godkjent i vognkort med begge dimensjoner.
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 1,659     Bergen     0
snakket med Brenderup/Thule idag og de bekreftet som at denne 3250s hengeren leveres med 10". Dette var på pga akslingen.

En kunne få levert med 13" hvis en ville, men dette ville ikke lønne seg sa de.
Grunnen til at denne hengeren blir levert med 10" er kun for å holde prisen nede.

Så må tenke litt på dette.
Alternativet er å gå ned i til modellen 3205s med 13".

   #17
 1,574     Trondheim     0
Stalltipset er å velge en henger som er stor nok. Enhver som kjøper en liten henger angrer i etterkant.

Eneste som bør begrense størrelsen, er hvor stor plass du har til å lagre hengeren. Ideelt sett bør du ha langt nok plan til å ta full lengde på byggeplater (250). Da slipper du å kjøre med karmene nede og i det daglige har en mer anvennelig henger.

Proffhentere med alle lemmer avtagbare er klart hyggelig, men koster penger.

Når du vurderer henger, sjekk også festemulighetene for spennbånd. Sikring av last er viktig og mange billighengere har jallaløsninger for den slags.

Signatur
   #18
 25,394     Akershus     0
De fleste varehengere er for korte til plankelass.
Signatur
   #19
 5,432     Akershus     0
Ja, om du bruker samme argumentasjon som at folk flest bor i Kina, stemmer nok det :)

Selv har jeg 2 hengere, èn på 3 meter og én på 4 meters lengde. Den lengste er selvsagt enklest å bruke til store plankelass, men også 3 meteren egner seg til mye. 2,5 meter lange hengere er i underkant. Vil som regel medføre for stort overheng bak, noe som er meget farlig for balansen.
   #20
 8,022     Bærum     0
Jeg har fraktet mange plankelass på min Brenderup 2260S. 5m lange planker går i alle fall fint å "midtstille" på hengeren slik at den blir balansert. Noen kortere henger enn 2.6m ville jeg dog aldri hatt.

Husker fra jeg gjorde research på hengere at jeg syns stadig at hengere på 205cm var på ymse tilbud og generelt lå mye lavere i pris enn de som var min 2.4m. Men dersom en skal bruke hengeren til et snev av oppussing tror jeg man vil angre på alt som er kortere enn standard platehøyde - 240cm.
   #21
 797     Nes, Akershus     0
Finner man en med uttrekkbart drag, og hovedsaklig laster småskrot, er det ikke krise om flaket ikke er 2,5m langt. Fadern har en gammel liten en på 120*120 (tror jeg), men den er grei å dra lange ting på. Selvsagt ikke en hel stabel gips eller masse tungt, og man SKAL sikre ordentlig,  men hvis lagerplass er et tema, så kommer man allikevel langt. Og det finnes jo fortsatt noen som selger dette nytt...
Signatur
   #22
 3,234     Vestfold     0


Men nå er det 3 settet med hjullager


Har produsenten hatt noen tilbakemelding på dette? Det skal jo ikke være nødvendig å bytte hjullager hele tida. Jeg har en drøyt 20 år gammel gaupen her. Den har vært i familien siden ny, og er MYE brukt både på små og lange turer. Kronisk overlesset, dog aldri mer enn 60% hittil. Bremsewirer, bunnen og litt sånt har blitt byttet, men ikke hjullager.


Nei, har aldri giddi å melde om det. Men det burde nok ha vært gjort.

Har og en 30 år gammal gaupen henger. Aldri bytta hjullager på, kun strammet til en kvart omdreining en gang. Den er brukt langt mer enn den nyere brenderupen. Så den al-ko akslingen på denne har vært lavmåls hva gjelder lager.

   #23
 5,432     Akershus     0

Finner man en med uttrekkbart drag, og hovedsaklig laster småskrot, er det ikke krise om flaket ikke er 2,5m langt. Fadern har en gammel liten en på 120*120 (tror jeg), men den er grei å dra lange ting på. Selvsagt ikke en hel stabel gips eller masse tungt, og man SKAL sikre ordentlig,  men hvis lagerplass er et tema, så kommer man allikevel langt. Og det finnes jo fortsatt noen som selger dette nytt...
Uttrekkbart drag er egentlig genialt, men det finnes som regel bare på små hengere uten brems. Jeg hadde en yrkesskoleprodusert henger med slikt drag, kunne legge på utrolig lange gjenstander.
   #24
 10,486     Akershus     0
Jeg har to hengere med uttrekkbart drag, en 1992 gaupen med tipp og 1300 kg totalvekt, samt en 1985 motrail med 499 kg totalvekt. Begge har bremser.
Signatur
   #25
 5,432     Akershus     0
Ja det finnes nok i enkelte tilfelle, mener Tredal også har noen slike. Problemet er nok at det koster en del mer å produsere, så det er ikke noe man finner stort utvalg av.
  (trådstarter)
   #26
 1,659     Bergen     0
Ja da kan jeg meddele at jeg gikk for en brenderup 3250sb. Med brems. Fikk en grei pris hos ak, da de ikke kunne levere henger 3250s da de slet med å få denne modellen inn fra leverandør. Pris inkl omreg, nesehjul og mva ble 12000. Grei pris det. Er 13"hjul så topp henger. Anbefales.
Kjøpe tilhenger - 8b571c01d18550e05c997affe5bd7a75.jpg - ferale
   #27
 115     0
Gratulerer med et godt kjøp. Jeg har helt likt henger som jeg kjøpte i 2006. Jeg ga vel omtrent det samme som deg i nominelle kroner, så du har nok gjort et godt kjøp.

Jeg kjøpte et kapell i tillegg, men det er ikke så mye brukt. Må si hengeren at tjent meg bra i alle disse årene, og jeg er godt fornøyd. Min henger heter Brenda, så det hadde vært fint om du kaller din noe annet  Wink
   #28
 532     Søgne     0
Proffhengere har slike fjærsystemer og dempere.. Det utgjør utrolig mye på kjøreegenskaper og komfort.

Kjøper bare tredal..
Kjøpe tilhenger - 250_x18112005611.jpg - Corak
Signatur
   #29
 923     0
Har en `79 Svela, skiftet ett hjullager for 5 år siden, det andre, som har gått uten navkopp de siste 15 årene er like fint, men ligger ett nytt lagersett klart i kjelleren.

Ellers om dere skal kjøre mye plank, har jeg god erfaring med Tyllis-hengere.
   #30
 1,126     Østfold     0
Har en av de minste gaupen hengere, egenvekt 150 kilo uten brems.

Den brukes mye her i huset.
Siden den er så lett så er den nesten ei trillebår
og brukes derfor ofte som akkurat det, trillebår!

Betalte 5000 på finn for den, da var den som ny.


   #31
 10,486     Akershus     0

Har en av de minste gaupen hengere, egenvekt 150 kilo uten brems.

Den brukes mye her i huset.


Er det ikke en fordel med en som kan brukes utendørs også?  8)


Vår gamle 1300 kg gaupen med vipp ble totalvraket av en som lånte den. Nå insisterer han på å rette den opp, noe som kan bli interessant.
Signatur