645    10    0  

Konisk bolt sitter fast i gummi

 5,111     Sørnorge     0
Jeg prøver å få løs øvre bærearm foran på bilen. På armen sitter en konisk bolt med mutter. Denne er tredd inn i et metallrør som sitter i en gummiforing som sitter fast i .... en del jeg ikke har noe navn på.

Problemet er altså få løs denne bolten fra røret uten å ødelegge gummiforingen. Mutteren var grei å skru av. Jeg finner ingen måte å holde det røret fast på - det er kun gummien som holder det. Jeg har trukket med så mye kraft som jeg tror gummien tåler. Jeg har prøvd å banke den ut. Jeg har prøvd å banke en skrutrekker mellom bærearmen og røret. Uten at noe hjalp. Underveis har jeg dynket området wd40 mange ganger.

Etter å ha slitt med venstre side en stund, prøvde jeg meg på høyre side. Her var det bare å vippe armen av. Noen forslag til hvordan slike kan løsnes?

Vedlagt bilde viser høyre armen halvveis av.

  (trådstarter)
   #1
 5,111     Sørnorge     0
tja... Det bildet ble vist i editor, men ikke i tråden. Prøver igjen:
Konisk bolt sitter fast i gummi - 20161013_165603.jpg - petterg
  (trådstarter)
   #3
 5,111     Sørnorge     0
Den er tykkere enn skrutrekkeren. Når jeg ikke klarer å banke ned skrutrekkeren, vil jeg vel ikke klare å banke ned den heller? Den må passe veldig nøyaktig til bolten om den ikke skal ende med å presse gummi fra arm (og ende med rør på bolt og gummi uten rør) i steden for rør fra arm.
   #4
 7,686     Bærum     0
Du kan jo slipe den til. Det er viktig å få press på begge sider. Det får du ikke med skrutrekker. Oppvarming kan også hjelpe så lenge du ikke brenner gummien. Varme opp og så kjøle kan ofte hjelpe.
   #5
 4,110     Akershus (Follo)     0
Eller bytte gummiforingen. Det er grenser for hvor lenge man skal pukle med å spare en del som kanskje må skiftes likevel i en ikke for fjern fremtid. Så serverer du denne bolten (og andre) i fremtiden rød Rust Check e.l. ved hvert dekkbytte. Dvs. 2ggr/år. Så kommer den enkelt ut neste gang.

Det har den gamle Volvo purka mi fått i flere år, og bolter kommer ut som de er ment å gjøre.

Signatur
   #6
 25,138     Akershus     0
Å ofre gummien er et alternativ, men denne foringa er vel presset inn? Ny ser den ut til å være dobbelt så stor som hullet den skal inn i?

Varme plæier å være medisin, men det er nok ikke mye en kan tilføre før gummien lukter.
Signatur
   #7
 4,110     Akershus (Follo)     0
Er det en nyere bil så kan det nok hende at det ikke finnes løse foringer. Men det kan hende du finner polyuretanforinger på ettermarkedet. Prøv Powerflex, de hadde ialfall til min Alfa GTV.

At den er for stor kan være fordi mange slike foringer faktisk er 2 foringer presset inn fra hver sin side. Så er stålhylsa presset inn etterpå.
Signatur

   #8
 677     Norge     0
Gi bærearmen et par gode slag innover, der bolten sitter i armen selvfølgelig, deretter setter du på mutteren så den flukter med bolten i underkant, og gir den et par gode slag andre veien. Gjenta prosedyren et par ganger.
Er det vanskelig å komme til å få slått på mutteren, må du bruke en forlenger av et eller annet slag, men ikke slå så hardt at gjengene ryker. 

Hjuloppheng krever litt vold, og det er ikke så lett å  varme når det er gummi rundt, med mindre du svir av foringen helt.

Løsner det ikke, så må du ut å kjøpe deg en passende endeleddsavtrekker.

Foringer er rett frem å bytte, så lenge man har utstyret. Man pleier bare å brenne ut den gamle, og presse inn nye, men det er jo ofte litt verre dersom man ikke hverken har noe å brenne eller presse med.
   #9
 7,686     Bærum     0
Er det mulig å sette en jekk under mutteren slik at vekten av bilen presser på? Jeg mener ikke at man skal varme på delen med gummi, men på delen med bolten. Varming og kjøling vil ofte gi bevegelse nok til at det løsner.
  (trådstarter)
   #10
 5,111     Sørnorge     0
Bolten er horisontal. Den har fått slag begge veier.
Det virker som ingen har noen triks for å få løs denne uten å ta foringen. Delen med foringen heter visst "extension compl-knuckle arm left-hand" og delenummeret gir kun treff som ser helt anderledes ut på ebay.

Konklusjonen er at jeg får prøve meg på kingpin i steden. Formålet er å få løs drivakslingen for å bytte clutch.