8,623    6    8  

Lærdom: hvordan lade et HELT tomt blybatteri

 5,111     Sørnorge     6
To stk gamle 12V blybatterier på 120Ah har vært seriekoblet til 24V som skulle vært ladet av et solcellepanel. Ved ankomst i påskehelgen var batteriene tomme. Laderen var frakoblet og en lampe var påslått (ikke lysende, men bryter sto på). Batteriene hadde altså stått med en konstant tapping og ingen lading siden nyttår.

Hvor lenge batteriene har vært tomme er ukjent, men man må jo anta at det er snakk om måneder.

Forsøk på lading med solceller førte ingen vei. Batteriene ble derfor tatt med til sivilisasjonen for lading. Før lading ble spenning målt. Det ene hadde 2,5V, det andre -0,003V (hvordan kan spenningen bli negativ?). Antagelig var ikke multimeteret av de beste.

Batteriene ble så forsøkt ladet med biltemas "Batterilader 12 V, 15 A med booster" Art.nr. 37-746.
Batteriet på 2,5V lot seg lade. Det startet på 0,1A i ladestrøm, men tok seg etterhvert opp.
Batteriet på 0V kom ingen vei. Laderen viste feilkode 01. 0V-batteriet ble så tilkoblet et friskt blybatteri (+ til +, - til -) med startkabler i håp om at det friske batteriet skulle kunne gi litt startspenning. Det kom noen gnister ved første kontakt, men etter å ha fått strøm et minutt ble startkablene koblet fra og koblet til på nytt, og da kom ingen gnister. Spenning på dødt batteri ble så målt til 1,9V, raskt synkende til 0,05V. Batterilader ble så forsøkt tilkoblet, med viste nå feilkode 05.
Hjelpebatteri ble tilkoblet igjen, denne gang med amperemeter inkludert, og fortsatt ingen gnister ved tilkobling. Ladestrømmen viste seg å bare være 0,01A.

Hjelpebatteri ble igjen frakoblet, og batterilader tilkoblet, men ikke slått på.
Startkabler ble klemt utenpå klemmene fra batteriladeren og hjelpebatteri tilkoblet. Så ble lader slått på. Ladingen startet da som normalt, selv med to veldig forskjellige batterier tilkoblet i parallell. Etter noen minutter ble startkablene koblet fra. Ladestrømmen hoppet da brått ned til 0,4A, men begynte å stige etter kort tid. Lader ble slått av etter noen minutter. Batterispenning viste da 10,5V. Batterilader ble tilkoblet på normal måte, og ladingen tok til på normal måte.

Så da ser det ut som at trikset for lading av blybatteri som er HELT tomt er å lade det parallellkoblet med et friskt batteri i noen minutter før man lader det på vanlig måte.

Hvorvidt batteriet kommer til å holde på spenningen sin gjenstår å se.

Håper noen får nytte av dette.

   #1
 7,686     Bærum     0
Du får krysse fingrene. Blybatterier har ikke godt av å utlades helt. Moderne ladere må sense en spenning på utgangen for å starte ladingen. Finner du en gammel lader uten elektronikk vil den lade også helt flate batterier.
HSt
   #2
 37,741     Lillestrøm kommune     0
Ofte får en spenningen opp men kapasitet er svært liten eller så er et par celler kortsluttet. Petter kan nok begynne å se etter erstatning
TBL
   #3
 360     Lørenskog     0
Har selv brukt metoden med batteri i parallel, fungerer det, men batteri som har blitt heilt utlandet vil være varig skadet, med redusert kapasitet etter min og andres erfaring.

Batteri vakt som stenger av ved for lav spenning gjør en unngår slike uhell.

Kan også benytte en 12V strømforsyning for å lade opp tomt batteri. Trenger ikkje stor strøm, tar bare lengre tid. Men, best å unngå utlading.
   #4
 23     1
Eei stund siden trådstarter skrev dette. hvordan gikk det med batteriene og kapasiteten i det praktiske liv?

Du opplyste ikke noe om hvilken produsent av lader du benyttet deg av. Dersom laderen er en av de moderne typene er slike ofte konstruert slik at ved tilkopling av batteriet for opplading, så måles batterispenningen av laderen. Dersom denne er under et visst nivå, et nivå så lavt at batteriets egenskaper beregnet til å være på et nivå som normalt vil bety skroting. Også for battericller som er under dette nivået, for eks under 10 volt, så er laderen konstruert slik at den hverken vil avgi ladespenning, normalt 14.4 volt, noe varierende avh. av batteri typer, og eller ei ladestrøm.

Da er «trikset slik jeg kan tolke din historie dit hen, å få tak på et batteri som trenger opplading, men er ikke utladet for eks. under 10.5 volt. Når laderen er tilkoplet dette batteriet som tenger lading, er trikset å kople inn det andre batteriet vha. startkabler til det batteriet som lades opp.

Da vil laderen gi ladestrøm/spenning til begge batteriene. Det er også fult mulig å gjøre det samme trikset på et bilbatteri montert i bil. Når bilen står på omgang, koplet til batteriet som er «dødsens flatt til bilens batteri. Øk turtallet til omring 1800 omd/min., i ca 2 minutter. Eter denne tid kan turtallet senkes til normalt tomgang, og den såkalte ladevippen vil nå konsentrere seg om å avgi ladespenning/ strøm til det batteriet som er flatt.

Håper da at du fikk en positiv opplevelse med batteriene dine?
  (trådstarter)
   #5
 5,111     Sørnorge     1
Batteriene ser ut til å leve godt. Har dog ingen målinger å sammenligne med, så det blir bare med følelsen.

Det hjelpebatteriet jeg brukte var ganske godt ladet fra før (12v/55ah). Det tapper seg nok endel når man paralellkobler med et tomt batteri. Så det er nok ikke nødvendig at hjelpebatteriet er utladet.

Batteriladeren som ble brukt i denne redningsopperasjonen var biltemas 15A varenr 37-746.
TSt
   #6
 15,074     0
Som andre har skrevet så kan batterier tape seg brått når det tilsynelatende er normalt dvs kapasiteten kan være redusert. (I steden for en gjevn utladning kan batteriet stupe ned i spenning på et gitt punkt. Da må det ofte lades lenge for å kommet opp på topp igjen men holdes det godt ladet kan det holde)