212    6    1  

Land Rover - håndbrekk spretter opp

 5 106     Sørnorge     0
Min bekjentes 1999 freelander som har stått i over et år begynner å nærme seg kjørbar stand. En av de gjenstående feilene er parkeringsbremsen. Bremseeffekten med håndtaket dratt til maks er så sterk at man nesten ikke klarer å snurre hjulet for hånd når hjulet henger i luften. Men enda snodigere er at når man kjører over en dump, så spretter håndbrekkhåndtaket opp ett eller to hakk!

Er det slakk wire som gir denne effekten, eller er det noe helt annet?
Noen som vet hvor strammeskruen til wire befinner seg? (Hva må demonteres for å komme til?)

   #1
 18 808     Akershus     1
For meg høres det ut som om den bilen knapt har håndbrekk: snurre hjul for hånd med tiltrukket håndbrekk? Ikke min bil. Etter ombygging kunne jeg låse bakhjulene på tørr asfalt. Før korrigering kunne en ikke få den til å stå i en bakke engang.
Signatur
TSt
   #2
 6 343     0
Forstår ikke : Bremseeffekten med håndtaket dratt til maks er så sterk at man nesten ikke klarer å snurre hjulet for hånd når hjulet henger i luften.

Både jeg og KjellG mener det da er motsatt at den er så svak at en klarer såvidt å snurre hjulet.

I 1999 var det trolig trommelbrems på håndbrekk. Er båndene slitt ned vil en aldri få full effekt. Justering kan være i begge ender eller inne i trommel.
  (trådstarter)
   #3
 5 106     Sørnorge     0
Ja, brekket er ubrukelig i effekt. Men før jeg starter å demontere tromler (ja, det er tromler) tenkte jeg å høre om noen hadde noen synspunkter på hva som kan forårsake at håndbrekket spretter et hakk opp helt av seg selv. Jeg har litt vanskelig for å forstå at slakk wire og/eller slitte bremsebånd skal være nok til å skape en slik oppførsel.
TSt
   #4
 6 343     0
Hvis håndtaket bare ligger nede og ikke har noen motstand overhode så kan det være at det bare rister opp. Det er jo hakk som hindrer at det detter ned igjen.
   #5
 2 614     0
En kjenning hadde en girspake som stadig vekk spratt ut i fri, midt under kjøring. Han hadde litt dårlig råd på den tiden, men er en skikkelig Petter-Smart-type, så måten han "fikset" det på var å kjøpe to av de kraftigste magnetene han kunne finne på CO, lime fast den ene rett oppunder kula på girspaken, den andre på dashbordet rett ved der spaken pekte når han satte den i femte gir (det var først og fremst i femte at den spratt ut av stilling). Det var fortsatt noen centimeter mellom magnetene, men kraften mellom dem var likevel stor nok til at spaken holdt seg der den skulle.

Jeg er usikker på om jeg vil anbefale din bekjente å feste en magnet i golvet, en annen på bremsehåndtaket. Det avhenger helt av hvor mye Petter Smart han er, og hvor viktig det er at bilen skal se strøken ut.

Dessuten: Løsningen på girspak-problemet ble hengende ved min kjenning i årevis, "alle" flirte av Petter-Smart-løsningen hans, og han gikk ganske lei av å stadig vekk bli minnet på det.
  (trådstarter)
   #6
 5 106     Sørnorge     0
Dette håndbrekket kan hoppe opp mens man står og ser på det, med motor av og ingen vibrasjoner i bilen, som f.eks dørsmell. Man kjenner når man dytter den ned at den ikke har lyst til å bli værende der. Akkurat som at det er en fjær der som vil dytte den opp, men at vekten av håndtaket er litt for tungt for fjæren.