224    10    1  

Leketøy, ikke Newtons cradle, men...

 16 424     Akershus     0

Forsøker å finne link, eller info om et «leketøy» jeg har sett. 

Tenk deg et litt stort grytelokk. Langs kanten en rille og lokket står ørlite på skrå. I rillen ca halve omkretsen ligger stålkuler/kulelagerkuler skulder ved skulder. 
 
Én kule ruller.
Når denne treffer den lange rekka, slås siste kule på motsatt side løs, triller over toppen og slår til køen.
Derved slås siste kule på motsatt side løs, triller over toppen og slår til køen.
Derved slås siste kule på motsatt side løs, triller over toppen og slår til køen.
Derved slås siste kule på motsatt side løs, triller over toppen og slår til køen.



Og slik går nu dagan, i et Perpetuum mobile.


Link, navn, forhandler...? Jeg finner den ikke igjen.
Signatur

   #1
 2 299     Vestlandet     0
Fredriksen og Fybikon forhandler en del unddervisningsutstyr i fysikk, verdt å sjekke. Jeg prøvde å søke på Conservation of momentum, men fant ikke noe som ligner beskrivelsen. Kanskje det er like enkelt å bygge selv?
  (trådstarter)
   #2
 16 424     Akershus     0
Enig i det, men hvordan lage en rille med diameter 20-25cm i «kulelagerkvalitet når en ikke har tilang til egnet dreiebent?
Litt styr også med evighetsfunksjonen.
Signatur
   #3
 2 299     Vestlandet     0
En må prøve å finne et annet produkt som har en skive som kan brukes.
   #4
 4 509     Sørlandskysten     0
Sett skiva fast i bilhjulet. Jekk opp hjulet, start bilen, sett i gir og skiva snurrer. Dette forutsetter at bilen har parkeringsbrems som ikke virker på drivende aksling og evt EPS som kan slås av. Så gjelder det å finne passende anlegg for hoggjernet for å lage sporet. Kanskje en garasjejekk kan gjøre nytten som anlegg?

Kanskje lurt å sette fast bilen med kjetting også, så den ikke stikker av om hjulet plutselig får bakkekontakt.

Hjulet vil nok være mest vibrasjonsfritt om bilen jekkes på bærearmen til hjulet.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 16 424     Akershus     0
Petterg = Petter Smart Laughing

Lite egnet å bruke syncro-Caravellen, må jekke opp 2 hjul, ellers stikker’n:-o

Alternativet er kanskje å legge bilen på siden og bruke felgen på plass?
Signatur
HSt
   #6
 18 091     Sørum     1
Hos meg røk gjengene i saksejekken så bilen må i allefall stå på ordentlige støtter
  (trådstarter)
   #7
 16 424     Akershus     0
En original Ford saksejekk røk i gjengene her også. Stoler aldri på dem mer. Bruker et digert beist av en garasjejekk hjemme og setter støtter og gjerne et dekk under dørkanalen.
Signatur

   #8
 4 509     Sørlandskysten     0
Etter å ha drept 3 dekk (lekkasje mellom felg og dekk) på å bruke dem som støtter, har jeg snekret sammen noen digre klosser i treverk.

Syncro-Caravellen bør vel ha tre hjul i lufta (hvis den er gammel nok)? Bare det på samme aksling som du skal bruke til dreiing som bør ha bakkekontakt. Men har du nyere caravelle vil vel elektronikken ødelegge for prosjektet? Kanskje det lar seg løse ved å nappe ut noen sikringer?
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 16 424     Akershus     0
«Syncro indikerer den gamle viskosekoblingen. Der holder med ett fritt hjul pr aksling og uten at diff-sperrene foran og bak er tilkoblet.

Viskose er forøvrig en rimelig fattigmannsløsning. Skummel understyrt bil i lange, krappe svinger. Dårlig i terreng eller om du har satt deg fast. Enkelte satte inn manuell senterinnkobling, med eller uten viskosekoblingen.
Viskose er greit på rett landevei, brukes av flere. Tror f.eks Subaru og Volvo har brukt det.
Signatur
   #10
 4 509     Sørlandskysten     0
Caravelle (i alle fall 90-talls modellene) er skummelt understyrte også uten syncro. Første utgave av A6 kan jeg ikke huske at var like understyrte med trekk på alle 4. Og de har vel også viskose? Så å skylde på viskosen tror jeg blir feil.

Uansett, det høres ut som om du kan jekke opp hele den ene siden på bilen, og dreie to skiver samtidig.
Signatur