Hvilket av hjulene er løpehjul? Alle? Nå er det pakka allerede sendt, så det får vente. Med gammel reim av, og ny i hånda er planen å titte på alle andre hjul for å se etter slark. Så starte opp og lytte. Er det tyst da, og lyd når ny reim kommer på er det i alle fall ikke så mange mulige kilder. Og det som må demonteres for å komme til det det hjulet som er på vei, trengs ikke demonteres på nytt for å komme til andre hjul. Da kan de andre like greit få vente til de forteller at de er nær døden.
Opprinnelig plan var at forrige EU-kontroll kom til å være den siste for denne bilen, men den har klart seg såpass bra siden sist at den skal få lov å prøve seg på ny kontroll til høsten hvis kilden til denne ulyden nå forsvinner.
Kjenner ikke motoren din, men typisk 1-3 løpe/strammehjul er det. Du finner vannpumpe, evt. oljepumpe, AC, servo, dynamo og det som ikke er en av disse er løpe-/strammehjul. Enkelte fabrikanter anbefaler å skifte vannpumpe samtidig med reimbytte. Beste er å google rundt litt til du finner noe konkret om akkurat din motor.
Ettersom bilen lever på overtid så ville jeg bare byttet deler som allerede er kaputt.
Det er ialfall hva jeg gjør på min hengertraktor. Samme der, jeg tvilte på at den kom gjennom PKK i fjor høst, men det ble null hull selv om den ser heller shabby ut. Men nå er det jo ikke eksteriørbedømming de driver med på disse kontrollene da.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Jeg kjenner etter om det er tegn til at de bør byttes når reima er av. Hvis de er slarkete tar jeg med hjul på neste delebestilling. Evt tar de etter EU-kontroll hvis det viser seg at traktoren faktisk skal få lov å leve to år til.
Ikke bare slark – kjenn etter om de ruller veldig lett og/eller har ulyd. Da bør du enten få presset fett i dem (vanskelig) eller bytte dem. Tørre lagre er døende lagre.
FedEx ga tydligvis opp, og sendte pakka med Deutche Post. Da kom den i alle fall frem, og sporingen sier at den fortsatt ligger i Tyskland.
SÅ, til dagens problem. Hvordan i all verden får man løsnet skruen som holder svingningsdemperen? Dette er prøvd så langt: 1) Av med viftereim 2) Dynke skruen i wd40 3) Bjelke mellom sete og bremsepedal for å holde hjulene i ro 4) Første gir, clutch ute 5) Latmannsarm på skruen - fjærene i clutchen tar opp hele bevegelsesrommet til latmannsarmen 6) Kile fast svingningsdemperen slik at latmannsarmen kan få nytt tak - fortsatt sluker clutchen hele bevegelsesrommet. 7) Muttertrekker, 450Nm - ingen bevegelse Diverse repetisjoner med wd40 og muttertrekker - ingen bevegelse 9) Spenne fast latmannsarmen og kjøre motor på starteren - pipe faller av skruen 10) Sette en skråbjelke for å holde pipen på plass og kjøre starter igjen - pipe faller av skruen likevel 11) Forsøk på å klemme pipe enda bedre fast - beveglighet i motorfestene gjør at motoren beveger seg litt til siden og pipe faller av like vel
Noen som har andre forslag for å få løs denne skruen?
Det hjalp å skrive om det på byggebolig! Da jeg kom ut for å prøve igjen så jeg at pipa hadde sprukket. Dermed måtte jeg prøve en annen pipe, og da falt IKKE pipa av skruen når motor ble kjørt på starter. Skruen satt fortsatt for hardt til å kunne tas med latmannsarm, men muttertrekkeren klarte nå å ta den. Skruen er av!
Løpehjulene er også slarkete. Det som sitter på strammeren snurrer veldig lett. Det andre stopper ganske raskt når man prøver å sette det igang. Kan det smøres på noe vis?
Edit: Fjernet avsnitt om vannpumpe som støykilde, da dette ved nærmere ettersyn viste seg å være AC. Vannpumpa drives ikke av reima i det hele tatt. Kun servo, ac og dynamo drives av reima. AC lager lyd når den er er på, men det er mer en durelyd. Det er ikke kilden til ulyden som denne tråden handler om - med mindre ulyden faktisk er hjulet på AC når dette er frikoblet. I så fall er det ikke noe jeg bryr meg videre med.
Løpehjulene er også slarkete. Det som sitter på strammeren snurrer veldig lett. Det andre stopper ganske raskt når man prøver å sette det igang. Kan det smøres på noe vis?
Nei! Det vil isåfall være en kortvarig glede.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Nå er det pakka allerede sendt, så det får vente. Med gammel reim av, og ny i hånda er planen å titte på alle andre hjul for å se etter slark. Så starte opp og lytte. Er det tyst da, og lyd når ny reim kommer på er det i alle fall ikke så mange mulige kilder. Og det som må demonteres for å komme til det det hjulet som er på vei, trengs ikke demonteres på nytt for å komme til andre hjul. Da kan de andre like greit få vente til de forteller at de er nær døden.
Opprinnelig plan var at forrige EU-kontroll kom til å være den siste for denne bilen, men den har klart seg såpass bra siden sist at den skal få lov å prøve seg på ny kontroll til høsten hvis kilden til denne ulyden nå forsvinner.
Det er ialfall hva jeg gjør på min hengertraktor. Samme der, jeg tvilte på at den kom gjennom PKK i fjor høst, men det ble null hull selv om den ser heller shabby ut. Men nå er det jo ikke eksteriørbedømming de driver med på disse kontrollene da.
Da skal jeg slutte å gnåle om løpehjul.
SÅ, til dagens problem. Hvordan i all verden får man løsnet skruen som holder svingningsdemperen?
Dette er prøvd så langt:
1) Av med viftereim
2) Dynke skruen i wd40
3) Bjelke mellom sete og bremsepedal for å holde hjulene i ro
4) Første gir, clutch ute
5) Latmannsarm på skruen - fjærene i clutchen tar opp hele bevegelsesrommet til latmannsarmen
6) Kile fast svingningsdemperen slik at latmannsarmen kan få nytt tak - fortsatt sluker clutchen hele bevegelsesrommet.
7) Muttertrekker, 450Nm - ingen bevegelse
Diverse repetisjoner med wd40 og muttertrekker - ingen bevegelse
9) Spenne fast latmannsarmen og kjøre motor på starteren - pipe faller av skruen
10) Sette en skråbjelke for å holde pipen på plass og kjøre starter igjen - pipe faller av skruen likevel
11) Forsøk på å klemme pipe enda bedre fast - beveglighet i motorfestene gjør at motoren beveger seg litt til siden og pipe faller av like vel
Noen som har andre forslag for å få løs denne skruen?
Da jeg kom ut for å prøve igjen så jeg at pipa hadde sprukket. Dermed måtte jeg prøve en annen pipe, og da falt IKKE pipa av skruen når motor ble kjørt på starter. Skruen satt fortsatt for hardt til å kunne tas med latmannsarm, men muttertrekkeren klarte nå å ta den. Skruen er av!
Løpehjulene er også slarkete. Det som sitter på strammeren snurrer veldig lett. Det andre stopper ganske raskt når man prøver å sette det igang. Kan det smøres på noe vis?
Edit: Fjernet avsnitt om vannpumpe som støykilde, da dette ved nærmere ettersyn viste seg å være AC. Vannpumpa drives ikke av reima i det hele tatt. Kun servo, ac og dynamo drives av reima.
AC lager lyd når den er er på, men det er mer en durelyd. Det er ikke kilden til ulyden som denne tråden handler om - med mindre ulyden faktisk er hjulet på AC når dette er frikoblet. I så fall er det ikke noe jeg bryr meg videre med.
Ulyden er i alle fall borte når viftereima er av.
Nei! Det vil isåfall være en kortvarig glede.