#11
 242     0
petterg har i dag luftet dette for en mekaniker jeg var sammen med i dag. De hadde på verksted hans noen biler de sleit med, da tok de å kuttet av skiven, altså skjærte av en halvmåne mot navet, uten å skjære i navet. Da fikk de tatt bort spennet og brekt den løs, uten å skade hjulager eller andre deler.

Er jo enig i at dette høres mye lurere ut enn hammer, men hammer har altid virket for meg. Husk å smør anleggsflatene når du setter det sammen igjen.

pwb
   #12
 2,283     Ski     1
Det enkleste er å kjøpe noen gode bolter og muttere, disse skrur du igjennom hullene der kaliperen satt, boltene på innsiden. Da kan du dytte av skiva med å holde fast muttern med fastnøkkel og skru på bolten. Virker garantert. snu skive rundt etter hvert som du dytter den utover. Men kjøp skikkelige bolter og muttere.

Fant denne: https://www.youtube.com/watch?v=mtsTJCRljAs

   #13
 24,668     Akershus     0
Snedig. Dog, ville vært forsiktig med for mye makt her. En kommer med en kraft som calipperfestet ikke er beregnet på.
Signatur
   #14
 10,486     Akershus     0
den bøylen som kalipper er festet i


Anker

Holder på å bytte bremseskiver bak på Primera P12, 2004.
slått med hammer (med en klut imellom)

Hvilke triks finnes for dette?


Fjern kluten.
Større hammer
Varme opp

Og som sagt over her, husk hørselvern. Det blir voldsomt skarpe lyder av dette. 

Sist jeg sleit med sånt, satt jeg en diger avdrager på, som dro ut bremseskiva, mens den dyttet mot drivakslingen i midten. Satt skiva i spenn så den bøyde seg, og banket løs med feit hammer. Skal du gjøre noe sånt, så vær veldig obs på at den kan komme med en voldsom fart når den løsner, så sørg for klar bane. 
Signatur
  (trådstarter)
   #15
 5,111     Sørnorge     0
Farten og banen begrenser man ved å ha et par hjulmuttere sitte løst på. Kjekt å slippe stålklumper på flere kilo flygende rundt.