17 109    72    16  

Løsne fastrustet mutter

 5 111     Sørnorge     1
Jeg sliter med å få løs en flensmutter på bilen. Målet er å få den av uten å skade bolten. Den har fått flere runder med 5-65, varmepistol, og banking mens den ble forsøkt skrudd med 80cm arm. Det endte med at den ble rundt.
Jeg kjøpte så en mutterkløyver http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Mutterklyver-2000016970/
Den klarer imidlertid ikke å kløyve helt inntil gods/flens, slik at den tar egentlig bare ytre halvdel av mutteren. I tillegg kommer den bare til fra en kant.
Det er også for trangt for vinkelsliper. Jeg kommer ikke engang til med kutteskiva uten vinkelsliper.
Mutter er 14mm. Bolten tror jeg er en M10.

Noe gode forslag for å få av denne mutteren?

   #1
 2 413     Ønsker ikke besøk av deg     0
På slike muttere bør du bruke muttertrekker.

Glem mutterkløver, den ødelegger bolt og mutter. Det beste er å varme den opp med acetylen. Da skrur den seg nesten ut selv. Du kan også prøve å dele mutteren i to med en dremel, minikutteskive. Så bruke stemjern og hammer mens du slår på den i sporet med vridene virkning.

Hvis mutteren er svekket med spor i siden (dremel) kan du prøve sveisetang som verktøy for å få grep.
   #2
 1 060     Jevnaker     2
Hvis du har fått et hakk i mutteren kan du prøve å sette en meisel i sporet og banke skruen rundt og da kan du kanskje få splittet den. Sitter den kronglete til? Hva er det til?

Regner med det er japse-bil siden det er 14mm? Tongue
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 5 111     Sørnorge     1
Den er festet mellom stabstag og nedre bærebro foran. Bolten er en del av leddet i stabstaget, og ikke noe jeg har lyst til å bytte. Den ville ikke sittet kronglete til om det ikke var for at den var bygget inn i bærebroa med vegger på tre sider.
Gjør muttertrekker noe annet enn å skru rundt litt fortere enn man skrur for hånd?

Bilen har både 14, 16 og 18mm. Ikke noe jeg har brukt andre steder.
   #4
 118     0
Viss du har tilgang på sveiseutstyr, helst mig eller mag, kan du prøve å sveise en ny mutter på den som er rundet. Bruk en mutter som er en god del større, så det blir plass til å sveise enten inni eller under alt etter hvor du kommer til. Da får du varmet den skikkelig, og får godt grep. Husk å vente til den er kjølt seg ned før du prøver å skru. Det er en stor fordel å bruke muttertrekker på rustne muttre og bolter som henger fast. Mindre sjanse for å runde mutteren. Hjelper også å marinere den godt i rustløser, gjerne noen timer, og reingjør mutter og gjenger godt med stålbørste. Biltema billig plugg i stikkontakten muttertrekker funker til slikt, og til å løsne hjulmuttre, men er stor tung og klumpete.
jaf
   #5
 5 444     tromsø     0
Går det å bore med en 3mm stålbor for å få et styrehull 2 mm inn og eventuelt gå litt opp i diameter. Bore for å svekke bolt. Hvis den er vanskelig å komme til. Hvis det kun er tilgang fra 1 side.
   #6
 3 658     1
Er du forresten helt sikker på at bolten ikke er sveiset fast? Hadde et tilsvarende problem da jeg skulle installere tilhelgerfeste på en Peugeot - løsningen var å skru ut bolten og la mutteren sitte fastsveiset...
   #7
 10 486     Akershus     0
rustløser, gjerne noen timer


Skal jeg skru opp ting som jeg vet sitter godt, har jeg gjerne på rustløser hver dag i en uke. Da er det håp om at det trenger litt inn.

Varme opp området rundt, og kjøle ned bolten, så er også sjansen litt større for at ting samarbeider. Kjølespray er fint til sånt.
Signatur

   #8
 2 413     Ønsker ikke besøk av deg     2
Det er enorm forskjell på latmannsarm og muttertrekker. Rent teknisk, muttertrekkeren "slår" skruen rundt i en slik fart at stålet ikker kommer utenfor sin plastiske grense og knekker av.

Hvis du prøver å dra til mutteren (som er rustet godt fast) med jevn torsjon, er det stor fare for at du drar skruen rett av. Det er nesten håpløst å løsne skruer og muttere slik på eldre biler, hvis de sitter utsatt til og mangler korrosjonsbeskyttelse.

Jeg hjalp en kar engang som hadde samme problemet på en subaru wrx. Han dro til mutteren og skruen knakk. Løsningen ble å bore opp hullet og sette inn en ny bolt og mutter. Anbefaler styrkeklasse 10.9 hvis du skal finne ny bolt. Tools kjeden selger slike i standarddimmensjoner.
   #9
 5 990     Finnmark     0
Kom ikke til å kutte noe bolter og splinter til støttelabber på gammel campingvogn.........altfor trangt...
Kom da på at jeg hadde Dremel med små kutteskiver, som jeg brukte!
Kanskje du kan fjerne mutter med noe slikt?
Signatur
   #10
 21 716     Akershus     0
Kommer du til med en drill (dremel)

Fikk ut ytre hylse av et nålelager med drill og slipestift. Slipestiften kan formes ("dreies") ved å la drillen gå og bruke en vinkelsliper på den.
Signatur