712
5
0
Montering av bilradio
3,595
0
Denne frustrasjonen har å gjøre med teknisk installering og jobber som gjøres av "håndverkere", men jeg har enda ikke opphøyet bilen til å bli min "bolig", så derfor går det i Off-Topic-feltet.
Jeg skiftet ut bilradioen - måtte ha inn DAB+, og GPSen var moden for utskifting. Å mekke bil(elektro) er svært langt fra min favoritthobby, så for å få det gjort skikkelig, lot jeg forhandleren stå for monteringen. Når den jobben koster tre tusen, da er det meningsløst å spare hundrelapper på radio/nav, så jeg valgte et system i det øverste prisleiet.
Joda, de skrudde fast radioen. Den ekstra USB-kontakten hadde jeg vist hvor de skulle felle inn i dashbordet, og mannen var ute på lageret og sjekket at det hadde USB innfellingskontakter da jeg bestilte jobben. Da jeg hentet bilen hang USB-kontakten i enden av en kabel som kom ut gjennom en kabelgjennomføring i brønnen over hanskerommet. Oh well, jeg får godta det, da.
Men hva med den linjeutgangen som jeg hadde mast så mye om - jeg ønsket meg en fast nivå linjeutgang (til en lydopptaker), og sammen hadde vi gransket dokumentasjonen: Nei, det fantes ikke; jeg måte ta til takke med utgangen beregnet til ekstra-forsterker. Oh well, jeg får godta det, da. Men hvor er den? Nei... Det hadde de ikke gjort noe med...
Og så var det FM-en, da: Følsomheten var dramatisk mye dårligere enn på den gamle bilradioen, til tross for at jeg nå hadde betalt to tusen kroner for en topp tak-antenne med innebygget forsterker i antennefoten. Nei, påstod de, radioen fungerte, hevdet de og skrudde over på NRK P1. Du kan se sendertårnet til 60 kW-senderen fra moteringsverkstedet. 50 W senderen for NRK Nyheter ligger bak en knaus. På 94,9 MHz? Nei, der er det ikke noen sender, hør selv! ... Til alt hell hadde jeg med meg en liten batteriradio (pris: 700 kr), som jeg kunne slå på: Klar og fin lyd, med en kort antenepisk, inne i bilen - ikke et utvendig antenne med egen forsterker, montert betydelig høyere. (Jeg har kassevogn med hevet tak.)
Men, påsto de, man kan ikke sammenligne bordradioer med bilradioer. De er laget for helt ulike bruksområder (å? er de det?), med helt andre kretsløsninger (å? er de det?), så man kunne ikke vente samme resultater. Å? så jeg må ta med meg bordradioen i bilen hvis jeg vil høre på svake stasjoner? Det virker mer som om dere har glemt å plugge inn FM-antenna!
De trakk ut radioen fra holderen og viste: Jovisst er antenna plugget inn! Men det er så mye forskjellig i antenner at du kan ikke forvente at... Neivel, men hvis en antenne som koster det tredobbelte av hele den portable radioen, under langt bedre forhold (på toppen av ei stålkasse istedetfor inne i den) gir vesentlig dårligere signal, hvorfor bruker vi da ikke en slik portabel-radio-pisk istedetfor de kostbare løsningene?
Etter en drøy times argumentasjon fram og tilbake, der jeg demonstrerte gjentatte ganger hva jeg fikk inn på den lille bærbare, med som var helt dødt i bilradioen, gikk de med på å sjekke opp anlegget. Etter ytterligere en times arbeide (jeg tror de monterte hele antenna på nytt) kom de tilbake: "OK, nå skulle det virke!". Nettopp. Nå har jeg det beste FM-mottaket jeg noen sinne har hatt i bil, ikke det aller mest råtne. Og de hadde plugget inn den ekstra ledningen på linjeutgangen også.
Bare at da jeg kom hjem og plugget inn opptakeren var det ikke spor av signal i andre enden av ledningen. Nok en dag komme sent på jobben (de åpner ikke før halv ni) - da tok jeg ikke med bilen, men ba om å få utlevert nøklene for å få radioen ut av ramma. Nei, de var ikke levert med radioen! Jeg så hvor de skulle være festet i kartongen, men der var det ingen nøkler. Nei, jeg drar ikke hjem for å hente eska så dere skal få se at det ikke er noen nøkler der det skulle være to nøkler! ... Langt om lenge fikk jeg dem til å utlevere meg de nøklene som skulle fulgt med. Da var det bare å titte på baksiden og se at ledningen til min opptaker slett ikke var plugget inn i utgangen til ekstraforsterker, men derimot til linje-inngangen, som signalkilde til radioen. Det tok meg selv to minutter å plugge dem inn rett og få radioen tilbake i holderen.
Grrrrr.... Dette betalte jeg tre tusen kroner for! Neste gang er sjansene store for at jeg ikke lar de som er så "spesialister på bilradio" at de har gjort det til sitt firmanavn. Hvis dette er spesialistene, da lurer jeg virkelig på hvordan de som ikke er spesialister ville ha gjort jobben!
Jeg skiftet ut bilradioen - måtte ha inn DAB+, og GPSen var moden for utskifting. Å mekke bil(elektro) er svært langt fra min favoritthobby, så for å få det gjort skikkelig, lot jeg forhandleren stå for monteringen. Når den jobben koster tre tusen, da er det meningsløst å spare hundrelapper på radio/nav, så jeg valgte et system i det øverste prisleiet.
Joda, de skrudde fast radioen. Den ekstra USB-kontakten hadde jeg vist hvor de skulle felle inn i dashbordet, og mannen var ute på lageret og sjekket at det hadde USB innfellingskontakter da jeg bestilte jobben. Da jeg hentet bilen hang USB-kontakten i enden av en kabel som kom ut gjennom en kabelgjennomføring i brønnen over hanskerommet. Oh well, jeg får godta det, da.
Men hva med den linjeutgangen som jeg hadde mast så mye om - jeg ønsket meg en fast nivå linjeutgang (til en lydopptaker), og sammen hadde vi gransket dokumentasjonen: Nei, det fantes ikke; jeg måte ta til takke med utgangen beregnet til ekstra-forsterker. Oh well, jeg får godta det, da. Men hvor er den? Nei... Det hadde de ikke gjort noe med...
Og så var det FM-en, da: Følsomheten var dramatisk mye dårligere enn på den gamle bilradioen, til tross for at jeg nå hadde betalt to tusen kroner for en topp tak-antenne med innebygget forsterker i antennefoten. Nei, påstod de, radioen fungerte, hevdet de og skrudde over på NRK P1. Du kan se sendertårnet til 60 kW-senderen fra moteringsverkstedet. 50 W senderen for NRK Nyheter ligger bak en knaus. På 94,9 MHz? Nei, der er det ikke noen sender, hør selv! ... Til alt hell hadde jeg med meg en liten batteriradio (pris: 700 kr), som jeg kunne slå på: Klar og fin lyd, med en kort antenepisk, inne i bilen - ikke et utvendig antenne med egen forsterker, montert betydelig høyere. (Jeg har kassevogn med hevet tak.)
Men, påsto de, man kan ikke sammenligne bordradioer med bilradioer. De er laget for helt ulike bruksområder (å? er de det?), med helt andre kretsløsninger (å? er de det?), så man kunne ikke vente samme resultater. Å? så jeg må ta med meg bordradioen i bilen hvis jeg vil høre på svake stasjoner? Det virker mer som om dere har glemt å plugge inn FM-antenna!
De trakk ut radioen fra holderen og viste: Jovisst er antenna plugget inn! Men det er så mye forskjellig i antenner at du kan ikke forvente at... Neivel, men hvis en antenne som koster det tredobbelte av hele den portable radioen, under langt bedre forhold (på toppen av ei stålkasse istedetfor inne i den) gir vesentlig dårligere signal, hvorfor bruker vi da ikke en slik portabel-radio-pisk istedetfor de kostbare løsningene?
Etter en drøy times argumentasjon fram og tilbake, der jeg demonstrerte gjentatte ganger hva jeg fikk inn på den lille bærbare, med som var helt dødt i bilradioen, gikk de med på å sjekke opp anlegget. Etter ytterligere en times arbeide (jeg tror de monterte hele antenna på nytt) kom de tilbake: "OK, nå skulle det virke!". Nettopp. Nå har jeg det beste FM-mottaket jeg noen sinne har hatt i bil, ikke det aller mest råtne. Og de hadde plugget inn den ekstra ledningen på linjeutgangen også.
Bare at da jeg kom hjem og plugget inn opptakeren var det ikke spor av signal i andre enden av ledningen. Nok en dag komme sent på jobben (de åpner ikke før halv ni) - da tok jeg ikke med bilen, men ba om å få utlevert nøklene for å få radioen ut av ramma. Nei, de var ikke levert med radioen! Jeg så hvor de skulle være festet i kartongen, men der var det ingen nøkler. Nei, jeg drar ikke hjem for å hente eska så dere skal få se at det ikke er noen nøkler der det skulle være to nøkler! ... Langt om lenge fikk jeg dem til å utlevere meg de nøklene som skulle fulgt med. Da var det bare å titte på baksiden og se at ledningen til min opptaker slett ikke var plugget inn i utgangen til ekstraforsterker, men derimot til linje-inngangen, som signalkilde til radioen. Det tok meg selv to minutter å plugge dem inn rett og få radioen tilbake i holderen.
Grrrrr.... Dette betalte jeg tre tusen kroner for! Neste gang er sjansene store for at jeg ikke lar de som er så "spesialister på bilradio" at de har gjort det til sitt firmanavn. Hvis dette er spesialistene, da lurer jeg virkelig på hvordan de som ikke er spesialister ville ha gjort jobben!
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det var her firmaet startet, men de har utsalg/verksted også i Bergen, og monteringsverksted utenfor Oslo (Fjellhamar; det er vel i Strømmen-området) - men så vidt jeg forstår er det der under et annet navn. Det kan jo være det du tenker på.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Med det sagt så burde de få bedriftene som spesialiserer seg på dette her til lands være såpass proffe at slike ting ikke skjer der!