(trådstarter)
   #11
 3,706     Ringerike     1
Nei...bare ny spisestue...men det er det vært Wink

Litt info om Italienske Fiori:
De lager som hovedsak betongblandebiler og har som spesialitet selvblandebiler.
Begynte å produsere minilaster i 2009 og avsluttet i 2012, egenprodusert i Italia.
2 modeller: ML700 og ML1200 solgt stort sett i søreuropa og vestover.
2012 ble i rød og ikke gul.
Fiori er Ikke solgt i Norge med unntak at Stemas (importør av Weidemann) hadde en av hver modell som de har blitt "pådyttet" fra moderselskapet i Danmark, som i sin tur hadde fått de fra Nederland Smile Jeg har nå kjøpt ML1200 og ML700'n stå på Finn som siste maskin. Kan helt klart prutes på..... så kjøper noen den her på forumet, så blir vi i hvert fall 2 som har dette klenodiemerket Wink

Noen med minilaster her, erfaring? -  - Bidda
Siste redigering: Thursday, January 29, 2015 5:07:45 PM av Bidda
Signatur

   #12
 3,083     Gol     0
Gratulere med ny maskin Smile Da blir det og brøyte med denne da kontra atv?
Signatur
   #14
 10,486     Akershus     0
Ser du har handlet deg noe nå. Den ser ut som noe skikkelig møl noen har sveiset på maskin og mek, men håper den viser seg å funke greit for det Smile

Avanter har dessverre lett for å bli litt dyre. Det beste kjøpet er gjerne nytt. De selges normalt bare når de har overlevd eieren, eller de er totalt nedkjørt. Jeg var heldig og fant en i første kategori, som også var hyggelig priset.

Hvorfor utelot du de der du sitter på forvogna (og allikevel var med og bød på en avant?)?
Jeg har prøvd begge deler, og er ikke i tvil om at å sitte på forvogna gir en mye bedre kontroll på hva en driver med, samt en mye mer stabil maskin.


Blir det snøfreser 2.0 ? Ny utgave med oljemotor?
Signatur
  (trådstarter)
   #15
 3,706     Ringerike     0
Møl og møl...vi får vel erfaring etterhvert og kan melde tilbake svar på den påstanden.

Avanten jeg bød på var lagt ut til en startpris som gjorde at jeg "kastet prinsipper på havet" Smile

Kan være at versjon 2.0 blir med oljemotor, men ikke i vinter....
Signatur
   #16
 10,486     Akershus     0
Det som er så fint med udokumentert, er at da kan man være litt stor i kjeften, sånn inntil motsatt evt er bevist Smile

Men hvorfor vil du ikke sitte på forvogna? Dårlig erfaring?

En sprett ny maskin bør jo fungere greit, det skulle bare mangle, liksom. Jeg prøvde å google litt, men det var ikke mye å finne. Løftehøyde og sånt ser ganske likt ut som på min, som ikke har teleskop.

Var det avant på auksjonen.no du så på?
Signatur
   #17
 1,076     1484     0
Jeg har iaf hatt begge deler, og kunne ALDRI I VERDEN tenke meg å kjøpe en maskin med pendlende foraksel og sete på bakvogna. Ustabile greier, med dårlig oversikt de jeg har kjørt i alle fall.. Hvor man kjøper, er vel også litt avhengig av hva krav man setter til deler og service, da maskinene ofte er basert på mye like komponenter. Jeg hadde en Norcar, der fantes det knapt en del på lager i Norge, mens Avant har FK stort sett det meste til på lager. Jeg er helt enig i at de gamle Avantene var mer robuste med stålplater , framfor dagens plastic-fantastic look. Nærmere 450timers bruk har dog vist at det ikke er noe STORT problem, selv om kunder som kjører i riving, har tendens til å rive litt mer en bygget de jobber på ( såsom lykter, deksler, dekk og endel annet som er løst.

Jeg er iaf veldig glad i Avanten, men det blir spennede å høre andres erfaringer med andre maskiner.
Noen med minilaster her, erfaring? -  - Bidda
Signatur

  (trådstarter)
   #18
 3,706     Ringerike     0
Har brukt et par mnd på lese meg opp på minilaster.....og etter dette valgte jeg i første omgang å se bort fra de som en satt på forvogna. Har ikke selv erfaring i så måte. Som du (frodes) sikkert vet så har også Avant kommet med en slik type (R).

....nå skal det også sies at jeg ikke er typisk den som følger "hovedstrømmen" Wink

Avanten jeg bød på stod på Finn i 2 dager, ble lagt ut av et finansieringsselskap via en traktorforhandler på Stange.

Jeg henter Fiori'n i morgen ettermiddag, så skulle ikke forundre meg om det kommer noen bilder Wink
Signatur
   #19
 10,486     Akershus     0
Ja, jeg har sett de har kommet med dette R-tullet. De har vel innsett at mange av kundene handler etter bare å ha lest litt, uten egen erfaring Smile

Det er fordeler og ulemper med begge deler. Mye handler det nok om hva man er vant med også.

Jeg kjørte en del jord med en der jeg satt på bakvogna. Det skulle opp i høyden på et torvtak på hytta. Denne hadde en del pendling i midten, og når man da hadde flere hundre kilo jord høyt oppe foran, men selv satt bak, skulle man virkelig holde tunga i rett munn. Det var veldig lite som skulle til før forvogna tippet på seg. Den hadde jo heller ikke allverden vekt på hjula foran, siden motor og lodd satt bak.
Signatur
   #20
 2,788     0
Problemet _enkelte_ opplever med å sitte på forvogna er at man mister den umiddelbare oversikten over hvilken vei maskinen (altså bakvogna) peker. Er man tilstrekkelig uoppmerksom bak rattet, så vet man ikke hvilken vei maskinen vil svinge når man begynner å rygge, i motsetning til førerplass på bakvogna (som alle "full-size" hjullastere har) hvor man umiddelbart ser (uten å bruke speil eller snu seg) hvilken vei leddet/maskinen er vinklet.

Om det er et stort problem i praksis? Tja, man _burde_ vel egentlig ha såpass korttidshukommelse at man husker hvilken vei man hadde svingt midjen når man kjørte fremover, før man skal rygge. Å rygge uten å se seg bakover (enten med vridd nakke eller i speil) er jo strengt tatt heller ikke helt heldig...

Et annet problem er at en førerplass som "henger ut bakover" på forvogna (som på Avanten'e) vil ta ekstra plass i yttersving der det er trangt. Du får et "overheng" bak midjeleddet som stikker ut til siden.

Minilaster skal ha pendling i midjen eller på bakakselen (store hjullastere har stort sett bestandig det siste alternativet), _absolutt ikke_ på framaksel. Når det gjelder førerplass, derimot, så ville jeg nok heller hatt den på bakvogna; ikke fordi jeg ikke vet hvilken vei jeg svinger, men på grunn av det nevnte overhenget.