1,420
73
0
Ny bil. Avensis?
350
Rælingen
0
Ble litt impulsiv i dag, og dro med meg en demobil hjem fra Toyota. En splitter ny Avensis stv. med Navitech pakke, 2.0 TDI 126hk. Denne har endel utstyr som keyless, navi med ryggekamera, regnsensor, avblendbart speil, cruise control, innfellbare speil, 6-trinns kasse, alt mulig av sikkerhetsfunskjoner på 3 bokstaver, sota ruter, 17" sommer, 16" vinter, bluetooth HF, multiratt, skinn på ratt og girkule og noe mer jeg ikke husker i farta.
Hvis jeg bestiller en sånn bil ny innen 31/5, kan jeg få denne bilen for 339.500,- inkl alt og ferdig på veien.
Denne prisen inkluderer Navitech-pakka som koster i utgangspunktet 43.000,-. Denne pakken koster nå 3900,-.
Har i dag en 2004 Avensis stv, og er meget fornøyd med denne. Har også en 2003 Yaris Verso varebil (TDI), og denne vil jeg selge privat for å bytte ut med en ny Avensis. (noen som vil kjøpe Yarisen?)
Altså sitter jeg da med 2 Avensiser.
Har tidligere hatt enda en Yaris, Rav4 og Lexus, og man trygt kalle meg en Toyota-fan. Har hatt Audi en gang, og det var en gang for mye. Aldri mer tysk!
Noen som har den nye typen Avensis? Er dere fornøyde? Noe negativt med denne bilen?
Vurderer sterkt å trekke VISA'n på denne bilen...
Hvis jeg bestiller en sånn bil ny innen 31/5, kan jeg få denne bilen for 339.500,- inkl alt og ferdig på veien.
Denne prisen inkluderer Navitech-pakka som koster i utgangspunktet 43.000,-. Denne pakken koster nå 3900,-.
Har i dag en 2004 Avensis stv, og er meget fornøyd med denne. Har også en 2003 Yaris Verso varebil (TDI), og denne vil jeg selge privat for å bytte ut med en ny Avensis. (noen som vil kjøpe Yarisen?)
Altså sitter jeg da med 2 Avensiser.
Har tidligere hatt enda en Yaris, Rav4 og Lexus, og man trygt kalle meg en Toyota-fan. Har hatt Audi en gang, og det var en gang for mye. Aldri mer tysk!
Noen som har den nye typen Avensis? Er dere fornøyde? Noe negativt med denne bilen?
Vurderer sterkt å trekke VISA'n på denne bilen...
Signatur
Trygt og godt kjøp, mener jeg.
Nå har jeg sendt ut kona alene på test-tur med demobilen, så er spent på hva hun sier...
Hehe, prøv en ordentlig tysk bil (ikke audi) før du bestemmer deg for det.
Men for all del, som fremkomstmiddel er en Toyota helt greit. Det er en A-B bil for de som ikke er så interessert i bil. Du får en enkel og grei bil, mest sannsynlig et forutsigbart bilhold med moderat verditap.
Jeg bare skjønner ikke hvorfor man skal kjøpe fremkomstmiddel, når man kan få bil:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28557169
Fordi du betaler 50.000 ekstra for en 2 år gammel bil?
(men for all del, fine biler disse Bimmerene :))
For TS som er fornøyd med sin gamle Avensis vil jeg tro de blir gullande fornøyd med en ny.
Gir ikke noe "cred" i gata, men er trolig et tryggere kjøp (over noen år) enn BMW'en
Eg kan nesten garantere at man vil tippe mykkje forlite km stand på Mercedesen.
NB. har ikkje Mercedes sjølv, men har jobba som blimekanikar i en årekke og veit kva eg snakkar om.
En kammerat av meg kjøper berre Mercedesar som er gått 400 -500000km og er storfornøgde med dei.
seinast for en veke sidan satt det på en kar med han som trudde bilen var gått rundt 100000km, han fikk selvfølgeligvis hakeslepp når han såg km.standen, 450000.
Men for all del Toyota er et perfekt framkomstmiddel, men det er litt mykkje plast.
Personlig hadde eg heller brukt 400000kr på en brukt Mersedec, BMW, Audi, Jaguar, el.
Selv er jeg stor fan av nye Mondeo, som er romsligere og morsommere å kjøre, men en del dyrere.
Får meg ikke til å bruke så mye penger på en bruktbil, med eldre teknologi, begynnende lakkrust og uten nybilgaranti. For stor risiko.
Skal du ha billig kjedelig bil i dag, kjøp en 4 år gammel Hyundai med 7 års garanti, da får du billig bruktbil kombinert med 3 års gjenstående garanti
Men da stiller du enda 2 klasser under Toyota når det kommer til kjedelig bil.
Har alltid kjørt japse selv, kjøpte for ~2 år siden en VW Touran. Absolutt bedre bil rent kjøremessig sett, men frykten for at noe dyrt og fjollete skal ryke gjør at jeg syntes japse er bedre.
Billig bil = mer penger til verktøy/oppussing. Værre er det ikke
Har Toyota fått ut fingern og hånda og kan tilby automat (og da fortrinnsvis dobbelclutch fremfor slurekasse) på avensis med diesel enda?
De ligger ikke akkurat i front av den teknologiske utviklingen på bilfronten....
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Toyota er vel kjent for å satse på moden teknologi og enkle vellprøvde løsninger. Ofte gir dette biler uten mye problemer.
Tyske biler blir ofte (for) hightech og har for mye ny flott uprøvet teknologi som lett kan gi overraskelser. Sikkert kjekkt i hastigheter over livsvarig fengsel i Norge.
Uansett har biler mye elekronikk som kan gi dyre reparasjoner. Ofte er det umulig å vite om man får en god bil. Jeg har hatt flere biler fra samme produsent. Noen har vært topp, andre har bare vært problemer.
Min erfaring er at Toyota holder 200 000 km, Ford det samme og VW 300 000 km før de er utslitt.
Rust og elektriske feil er vell ingen ukjent gjennganger på Mercedes, men at enkelte av dem kan gå langt er greit nok, men selv en Mercedes som er gått langt har hatt kostbart vedlikehold opp igjennom.
Har selv hatt gamle Corolla'er som har gått langt, det lengste var vell rett i overkant av 500.000km på en 92 modell, den sveiv som fanken, men rusten som fanken også ;D
En Toyota må stort sett skytes om du ønsker å ta livet av den
Toyotaer er ikke de med fineste designe eller med masse duppedipper som kan gå i stykker, helst så enkelt og spartant som mulig.
Har en 05 modell Hiace 4x4 som ekstra bil, god bil, lite om ingen repperasjoner på den de to årene jeg har hatt den. komfort finnes ikke i en hiace, men den sviver og holder ut, det er det viktigeste for meg
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Men til gjengjeld bytter du ikke girkasse på samme intervall som registerreim på andre biler (og ja jeg er ulykkelig VW eier..)
Er forøvrig stor forskjell på 2l D4D og 1.9 TDI (VAG), i favør av 1.9'en.
Toyotas D4D er dau og føles ut som noe fra 90-tallet. Men hva hjelper det å ha en bra motor når resten av bilen er trøblete? 1.9 VAG TDI i en Toyota derimot, da er ikke bilen fullt så kjedelig
Nei, du skal vel leite rimelig lenge for å finne en Opel eller Toyota som har rulla 400000 km.
Og førarsete vil sjå ut som eit bomba kråkereir, men på Mercedes ob BMW vil det berre vere nokre få rukker.
Eldre VW med automat er skikkelig ræva, ingen tvil om det.
Har en Golf 1,9tdi 2006 modell som konebil, denne har DSG kasse og må si meg kjempe fornøyd med den, bilen har gått rett i overkant av 200.000km og sviver fremdeles som ei klokke, det eneste jeg har byttet på denne bilen er en turbo, bremseklosser og ett hjullager, ellers bare vanlig service
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Nei, du skal vel leite rimelig lenge for å finne en Opel eller Toyota som har rulla 400000 km.
Og førarsete vil sjå ut som eit bomba kråkereir, men på Mercedes ob BMW vil det berre vere nokre få rukker.
[/quote]
Mercedes er vel det bilmerket som har de værste bilstolene ever ;)
Noen jævla ubrukelige og stive campingstoler, de revner jo i som pokker i sidestøttene, tror det er lettere å finne ett helt sete med sittekomfort i en gammel toyota fremfor i en mercedes.
Har selv hatt en del mercedeser opp igjennom, det første som ryker ut er setene og inn med noe annet, de er direkte vonde og ubrukelige å sitte i
Det er vel ikke selve girkassen som er dårlig på de første utgavene, var heller stort sett kløtshen, den ble byttet på garantien på min bil, lagt inne en ekstra kløtshlammell i de nyere modellene.
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Kjøper heller en bil der det er 50% sjans for at eg må reparere for 100000 kroner, enn en bil eg veit eg vil tape 100000 kr på
Fornøyd med Ford så langt. Noen småting er det, men prisen er så mye lavere enn konkurrentene at det kan jeg leve med. Kjøpte en Fiesta året etterpå som nr 2-bil.
Årsaken er at verkstedutgiftene i Norge er veldig høye og at eldre biler må repareres mer enn nye biler. I tillegg er det mange andre fordeler med ny bil, som ikke alltid kan måles i penger:
- Garanti (3, 5 eller 7 år avhengig av bil)
- Siste oppdaterte innen sikkerhet, komfort, utseende etc
- Høyere pris for bruktbilen når den selges
Vi kjøpte begge våre nye, var aldri et spørsmål om noe annet. Vi planlegger jo å ha bilene i 4-5-6 år.
Mykkje feil på elektriska komponentar kom då dei starta produksjonen i Tyrkia for det europeiske markedet.
For 10 år sidan og tilbake var det ikkje mulig å ta livet av dei.
Toyota frå midten av 90 tallet er av dei mest slitesterke framkomstmidlane som er laga.
Kva slags argument er det?
bruktbilprisen er vel eit speglbilde av prisen du betalar for bilen.
kjøper du en 4 år gammal bil, og beholder den i 5 år klart du får mindre for den, enn for en samme sort bil du kjøper ny og selger etter 5 år.
En kompis kjører Avensis diesel og er meget fornøyd.
Eh. Uttalelser som det er helt meningsløse i en diskusjon om valg av bil.
Hvis man søker en bil med minst mulig plunder, se på feilstatistikken. Å høre hva noen få andre individer har hatt av feil med sine biler er totalt irrelevant.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
...men nå er vi jo langt ute på viddene i forhold til det trådstarter lurer på ... ;D
Forøvrig er det nå bevist - ikke alle som kjører tyske biler er drittsekker, men alle drittsekker kjører tyske biler.
http://tomstaavi.vgb.no/2011/05/25/vitenskapen-har-talt-snikerne-kj%C3%B8rer-audi/
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Man kan ikke utelate markedsandelen når man sier noe om hvilke bileiere som er "verstinger". Revidert liste over overtreder/markedsandeler:
20.00 - Posche
10.00 - Range Rover
10.00 - Saab
5.07 - Audi
4.18 - Mercedes
1.83 - BMW
0.55 - Volvo
0.46 - VW
0.45 - Citroen
0.32 - Toyota
0.29 - Ford
Så kun ett av merkene på topp tre er tyske. Tallene sier nok også litt om det forsvinnende lille grunnlaget Staavi baserte statistikken sin på og er dermed helt ubrukelig. "Vitenskapen har talt" my ass. Vitenskapen hadde nok ikke en tøddel med Staavi å gjøre.
Hadde et møte med selger. Fant også ut at jeg får ca. 32.000,- i rabatt på Avensis via jobben min, som har storkundeavtale med Toyota. Dette hjelper BETRAKTELIG på prisen!
I og med at jeg nå får denne rabatten, ser det ut til at jeg vil oppgradere til Executive-utgaven, som har skinnstoler, el.stoler med minne, stor stereo, xenon med svingbare lamper og div annet småtteri i tillegg det jeg skrev i første innlegg. Executive vil da koste omtrent det samme som Navitech uten rabatt.
Til dere som har sagt at jeg burde vurdere tysk, så glem det. Har man fått Salmonella av salami, så spiser man ikke salami igjen på en stund i hvertfall.
Sånn det ser ut nå, så kommer jeg nok til å skrive under på kontrakt på en Executive innen uka er over. Kona er økonomen i huset, så hun er litt mer skeptisk.
Jeg har hatt VW Passat. Fin bil, men den hadde endel problemer med ulyder i hjuloppheng. Men det som virkelig var krise, var å være kunde hos Møller. Makan til arrogante folk. Been there, done that.
Deretter var det Mondeo. Svær bil med masse utstyr for pengene. Men endel problemer også. F.eks. mistet den all oljen fordi føleren til oljelampa gikk i stykker. Altså mista oljen, men ga ikke noe varsel. Men toppen av kransekaka var da den var inne på Science Fiction-verkstedet til Røhne og Selmer i Sandvika og de glemte å skru på mutterene til bærearmene i forstillinga. Det skranglet ganske godt, for å si det sånn. Da jeg klagde, kom det ikke en unnskyldning engang og prisavslag/kompensasjon var det ikke snakk om. Fikk heller ikke noe svar på henvendelse til direktøren der. Been there, done that.
Nå har jeg Toyota Corolla Verso. Ikke noen problemer utover service og normal slitasje på bremser etc. Og flott oppfølging fra verkstedet. Verkstedet er ikke feilfrie, men de ordner opp hvis det er noe. F.eks. hadde de glemt å bestille nøkkelemne da jeg skulle ha en ekstra nøkkel. Måtte komme tilbake neste dag, men da fikk jeg hele greia gratis.
Neida, hybrid er jo ikke fremtiden så da er di vel ikke i front..
Det å kjøpe bil er sjelden noe man tjener penger på (ihvertfall ikke jeg) så det å tenke på annenhåndverdi kan være smart.
På den annen side så kjøper man jo bil for å bruke den selv, velger farger innvedig og utvendig og det utstyr man mener er "livsnødvendig". Alle har forskjellig prioriteringer, men det "riktige" er mørk bil med mørkt interiør såvidt jeg skjønner.
Personlig har jeg valgt lyst interiør og treverk innvendig, noe som vissnok er ut, men som jeg liker godt, og det er IKKE en Toyota.
Når det gjelder "undersøkelsen" til Tom Staavi så må jeg faktisk si meg enig i mye av det som er skrevet. Det er basert på erfaringer fra Oslo vest/Bærumdistriktet, og ofte er det eieren av de omtalte bilene som kjører i taxi/bussfelt og som poresser seg inn/skifter felt hele tiden og er agressive.
Siden jeg selv har en bil som ligger på topp i den statistikken så skal jeg nyasere litt, siden det faktisk er slik jeg oppfatter det. Det er de store firehjulstrekkerne av type Porsche (Cayenne) som er de man ser bryter loven oftest, men eierne av 911 (
Vel vel, tilbake til poenget, Avensis er i mine øyne på alle måter en grei bil og sjelden et dårlig kjøpe. Men man må ikke ALLTID bare tenke pris, noen ganger skal man tenke trivsel også.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Toyota har aldri vært i front i bilutviklingen. De har basert seg på enkel, velutprøvd teknologi og dermed hatt god driftssikkerhet. Nå som Toyota har begynt å ta i bruk litt nyere teknologi svikter også kvaliteten (jmf. senere års saker).
At Toyota tilbyr en del hybridmodeller kan ikke betraktes som å ligge i front. Ved siden av å være et blindspor miljømessig er det kun i USA at hybrid har noe for seg (enn så lenge). Flåteforbruket i Europa er allerede lavt, mens man i USA kan få en 1/3-2/3 nedgang i forbruk per bil, i resten av verden er forskjellen neglisjerbar. Ta med at man sleper rundt på 3-400 kg ekstra i batterier (som dreper kjøreegenskapene) og at jorden gjennomhulles på jakt etter edle metaller til forgjengelige batteripakker i regnskapet og du er tilbake på at konvensjonelle biler er like snille om ikke snillere mot miljøet.
Utviklingen av ny bilteknologi har europeiske bilprodusenter stått for.
Kuriositet:
Da Lexus (Toyota) skulle lage IS200 kjøpte de en hele bråte BMW E46 og plukket de fra hverandre.
Forskjellige biler har forskjellige kundegrupper. Jeg er helt overbevist at Hyundai Atos kjøres mere forsiktig enn Porsche 911.
Adac statistikken forteller bare hvilke bileiere som har fått stopp og ring ADAC. Noen merker har egne avtaler om redning. Så er det faktorer som kjørelengde og vedlikehold.
Folksam hvor farlig komboen bil og sjåfør er for sjåfør.
PKK undersøkelser handler like mye om bruk og vedlikehold som om bilens kvalitet.
Det er så mye følelser når det gjelder bil. Det finnes masse utvalg, men få biler som jeg ville hatt.
"Det at oljelampen lyser kommer sikkert av en elektrisk feil, det er bare å kjøre videre." - sitat Møller ansatt. (Motoren tikker høyt på tomgang og oljelampe lyser)
Ingen av bilene jeg har gitt opp har hatt en direkte feil med motoren. Motoren var aldri grunnen til at bilene ble spiker. Har heller ikke hatt problemer med drivverk av betydning. Det er alt det andre, særlig rust. Ikke nødvendigvis på karosseri. Jeg hadde en Passat (kjøpt brukt) jeg omtrent ikke vedlikeholdt den klarte 120 000km under mitt strenge regime. Alt mulig under bilen rustet istykker (selv støtdemperne rustet det hull i). Ikke kunne man skru på noe for alle skruer hadde rustet fast/istykker. E18 saltes tydligvis hardt fra Vestfold til Oslo. Dessuten var alle lykter i fronten sprukket, frontruten hadde sprekker og det var 10 000 småskader i lakken. Jeg aner en sammenheng med pukken som brukes til strøing. Etter at kona rygget på en stolpe og clutchen ble svak var det slutt.
Hadde selv en gammel Corolla 82 modell (K70 tror jeg modellen hette), den knuste jeg toppdekselet på motoren med slegge ;D
Fikk ikke lov av min daværende samboer til å kaste bilen, hun var alt for glad i den, så jeg tenkte at om motoren plutselig streiker for henne en dag, så må vi bytte den ut, men kjerringa kjørte rundt med bilen i flere måneder etterpå, hun klaget over litt støy fra motoren en stund, men ettersom alle bitene fra toppdekselet var tygd i stykker av ventilstenger og løftere, så ga den værste lyden seg, det endte opp med at jeg kjørte bilen for egen maskin på skroten, etter ett litt ublidt møte med biltilsynet ved en utekontroll :D
En kan ofte diskutere hva som er den beste bilen, det handler ofte om smak og behag, det handler om erfaringer, følelser og forhold til tidligere modeller en har eid eller oppvokst med.
Mange handler bil med hjert og ikke med hodet, og det går også ofte igjen i argumentasjonene for hva som er den beste bilen
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Ofte så er det også hjertet som står for argumentasjonene for hva som er den beste bilen og ikke nødvendigvis på grunn av at en har peiling eller erfaringer med flere andre bilmerker ;)
Å krittisere favoritt bilmærke til en er jo nesten like ille som å rakke ned på favoritt fotballaget hans, de setter seg til motverge og argumenterer som best de kan for sitt favorittmærke.
Argumentene er ofte at min onkel hadde en bil av dette merket en gang og den var bare ræva, for ikke snakke om ett annet merke, det hadde naboen min en gang bla bla bla, det er ikke det som avgjør for meg hva som er god bil, syns rett og slett at en nabo og en onkel er litt for spinkelt grunnlag for å felle noen dom over ett bilmærke.
Hva Naf, Viking og Falk mener eller har for slags tall og stattistikker blir heller ikke helt rett, bilverkstedene er de som har jobb med å vedlikeholde bilparken og er selvsagt de som først finner svakheter og dårlige løsninger på bilene, en eu kontroll sier ikke noe om hva du har kostet på bilen av deler i løpet av de to siste årene siden sist kontroll, de avdekker feil og mangler der og da, men ikke dem som allerede har blitt repparert tidligere.
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Den andre entusiastbilen er av det merke som sto på toppen av verstinglisten over, og er på mange måter en kjedelig bil, alt med den er korrekt, den holder seg usannsynlig godt i pris, og faller nesten ikke i hele tatt om den serves med jevne mellomrom.
Enkelte merker holder seg derfor veldig godt i pris, de engelske ikke, men alle har vi forskjellig prioritering, og forskjellige ønsker.
For de fleste er bil et fremkomstmiddel, og pris, lavt forbruk og god annenhåndsverdi er det eneste som betyr noe. For oss andre, som da har et forhold til bil blir hjerte viktigere, og kjøpene mer og mer ufornuftig. Men lidenskapen SKAL MAN ikke få tatt bort, selv om det er hodeløst.
Og det resulterer i at de fleste av oss har en dagligbil som er trygg og god, gjerne stasjonsvogn og som gjør nytten som en bil skal gjøre, frakte oss trygt fra A til B.
Men i helgene, da kan lidenskapen slippes løs...
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Her lukter det Jaguar eller Aston Martin, eller ? Ufint å spørre om kanskje, ble bare litt nysgjerrig jeg... :-\
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Lettsolg er alle biler bare prisen er lav nok.
Som tidligere nevnt er det mørke biler med mørkt interiør som er inn, men lyse interiør og treverk ikke er inn. For de fleste er vel det ok, og en bil er kun et fremkomstmiddel.
Jeg opplever dog at mange får store trekk på bilene sine når de byttes inn fordi de både har småbulker, striper og generelt er dårlig vedlikeholdt.
Skal en bil holde seg godt i verdi forutsetter det at den også blir behandlet pent, vasket, polert og at servicer følger. Jeg har vært så heldig at jeg hittil ikke en eneste gang har hatt problemer med mine engelske biler, men de må passes på.
I og med at jeg for det meste av tiden beveger meg rundt i Oslodistriktet, benytter jeg kollektivt og kan observere kjøring og kjørevaner. Jeg ser at store SUVer er de som ofte kjører veldig bedritent, men at BMW er et merke som ikke alltid blir sluppet inn i køen og som mange tydeligvis har en negativ connection til. Spesielt har jeg hørt at den nye BMW X6 er en bil mange har et horn i siden til, og ihverfall ikke skal slippe inn når trafikken krever fletting. Vil tro at også Porsche Cayenne har den samme negative utstrålingen, men jeg oppatter det slik at en 911 verken kjøres like grassat eller har en negativ utstråling.
Men det er vel ofte slik at mange ser negativt på slike biler og derfor blir provosert både av prisen, størrelsen, utseende og image.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Det ble en Avensis Executive 2.0 D4D 126hk/310Nm i hvit med sota ruter. Så en hvit demobil hos Toyota, og den var døkul! (ja, dere kan si hva dere vil om verditap på denne fargen om 3-5 år, men det gir jeg blanke i. Den tid, den sorg.)
La også til en Luxurypakke med navi/ryggekamera/hdd/mp3 osv, skinninteriør, el.stoler med minne, el.justerbart ratt.
Ellers er det 17" sommerhjul, 16" vinter, avblendbart speil,innfellbare speil med varme, kromlistbeskytter på bakfanger, tåkelys, keyless, gummimatte i bagasjen pga hund, rollo + hundegitter, el.vinduer, nøkkelfri start- og stoppknapp, regnsensor, bi-xenon som følger svingen, 6-trinnskasse, cruisecontroll, oppgradert interiør i børstet alu, takstativ i alu.profil til skiboks, Defa WarmUp pakke inkl motorvarmer +++.
Levering ca. 24. juni.
Gleder meg!
(PS: Har en 2003 mod Yaris Verso D4D varebil til salgs om noen er interessert. Er i superbra teknisk stand!)
363.000,- inkl alt, klar på veien. Denne prisen er også inkl jobb-rabatt. Uten rabatt er prisen 395.000,-
Takk takk. Jeg og kona gleder oss masse til uke 25, for da kommer Grimstad og monterer garasjen + Avensisen blir levert fredag samme uke.
Yarisen jeg bruker på jobb i dag, blir byttet ut med 04 Avensisen vi allerede har, og kona får æren av å kjøre den nye.
Ja, det kan jo være så mangt...
Men, man danner seg jo et bilde (bokstavlig) av enkelte "gjengangere" på forumet. Og positivt ment, med sedvanlige korrekte, gjennomtenkte og velartikulerte svar, samt utvilsomt til daglig et ulastelig antrekk, klarer ikke jeg helt å se for meg Mr. incognito i en Mini-morris. Vil anta at noe mer håndsydd skinninteriør enn som så er mer kledelig ;)
Likevel, siden du selv nevner Mini, er det i mitt hode mer nærliggende å anta at du kunne hatt en forkjærlighet for "Bauhaus-bilen" Citroën Visa (er det det den heter ? Minnes vi leide en slik på Ibiza i 1987). Skal vel vanskelig gjøres å lage en mer firkantet blikkboks og dermed lik et funkishus på hjul. ;D
Men siden nevnte vidunder hverken er engelsk eller særlig lavenergi, står fortsatt mine forrige tips ved lag...Uvisst av hvilken grunn har jeg liten tro på at du hverken kjører Rolce eller Range Rover.
Nei, er ikke sedan jeg har kjøpt. Må ha stasjonsvogn når man har barn og hund. Det er utrolig hard konkurranse mellom butikkene i mellomsegmentet, som Toyota, Ford, Skoda osv., slik at prisene må dumpes. Synes jeg fikk en bra bil til den prisen, men jeg hadde ikke giddet å betalt fullpris for den.
Kos deg med nybil!
Det som er flott med Avensisen var mye flott elektronikk og lyse skinnseter. Dessuten har den et meget godt rykte og er lett å selge videre.
Men, skal man ha motorkraft så ville jeg gått for Mondeo 140hk diesel eller 163hk dieselen deres. Mondeo 2011 modell ligger bedre på veien og oppleves stivere. Må si jeg er imponert over deres 140hk dieselmotor. Veldig turtallsvillig og trekker jevnt helt opp til rødmerking. Masse NM som du har tilgjengelig fra 1500 o/min.
Har i dag Mondeo Titanium X med chippet 190hk TDCI og med sine 460NM må jeg si dette er en behagelig "ulv i fåreklær" familiebil.... Har rundt 300NM fra 1650 o/min og kan ikke si jeg merker om det er ei campingvogn bak eller ikke (ok, litt merkes det ved start)
Nyeste 2011 modell Mondeo Titanium S leveres med samme 2,2 TDCI motor med da med 200HK orginalt. Ikke dyr er den heller, rundt 550 000,- med masser av utstyr.
Selv satser jeg på Subaru Outback 2.0D Premium når jeg skal bytte bil til vinteren. Boxerdieselen er strålende og 4-hjulstrekket markedets beste (sies det). Enten den eller en Volvo XC60 D5 (2010 modell).
Lekehusbloggen min
Terassebyggebloggen
260m2 bta trehus etter TEK07, Thermia Optimum G2 8kw i serie med 200ltr OZO Super. 180m energihull. Roth vannbåren varme.
Du har rett i at de største motorene til nye Avensis ikke er helt på topp. Er derfor de fleste biltester jeg har lest, har ment at det holder med 126 hk diesel i forhold til ytelse og ikke minst pris. De største motorene til Avensis er for dyre til at de er verdt pengene i mellom i forhold til en 126hk. Testene sier også at 126hk dieselen er omtrent like sprek som 140hk til de tyske bilmerkene + Ford. Jeg har altfor lite grunnlag til å sammenligne 126 hk Toyota mot 140 hk fra en annen produsent, men jeg følte at demobilen jeg fikk med hjem var mer enn sprek nok.
Kjører ikke Rolls Royce nei, hehe, men hadde ikke hatt problem med en litt eldre Bentley Arnage. Men jeg hadde bilsen på service for ikke lenge siden og da fikk jeg låne en Jaguar X stv. Akkurat den jeg lånte var en 3 liter V6 med firehjulstrekk men de finnes med en 2 liters diesel som stasjonsvogn og da finnes det brukte utgaver i fra ca kr. 150.000,- for en 2005 modell. Det er et stort verditap fra den er ny men for den summen og oppover for man faktisk en flott bil med skinninteriør, treverk og gode kjøreegenskaper, og ikke minst bruker den ca 0.6 l/m.
Smak og behag, min erfaring med engelske biler har bare vært positiv og dersom man tar vare på dem så holder de seg i verdi og de holder lenge. Dog har de de et ganske høyt verditap etter at de er nye, men kjøper man en slik bil noen år gammel er det i mine øyne mye bil for pengene.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Det var i grunn min tanke også. Det finnes mye bra tysk.
Jeg er ikke spesielt begeistret for Toyota, men de kommer seg stadig, og til den prisen han har fått tilbud på, så blir det vanskelig å argumentere mot. De er også flinke på kundebehandling, og da står vi egentlig bare igjen med at bilene er litt kjipe, og at 126 hk er litt sløvt. Han har jo hatt flere toyota tidligere, og ser åpenbart ut til å leve godt med det.
Fornuftsmessig er det bare å løpe å kjøpe.
(men jeg hadde heller kjøpt en pent brukt e-klasse eller 5-serie)
Min har akkurat bikket 520' :)
De fleste biler går omtrent så langt eierene gidder å ta vare på dem. Det er ikke mye påkost jeg har på min, men den får litt nye deler innimellom, helst før ting går gæli. Jeg har hatt den siden 286.000 km, og aldri opplevd å bli stående langs veien.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg synes den kjører bedre, men det var den største motoren og den satt i mine øyne godt i svingene, og var satt opp litt sporty.
Men jeg oppfatter det slik at det er litt mindre plass i bagasjerommet, generelt litt bedre plass i Mondeoen. Men jeg synes den tar det igjen i finish, lyd og utstråling. Men det er ikke en bil som alle liker selv om dette ikker er den Jaguaren som utståler mest feil signaler.
Hensikten med å nevne denne bilen var å informere om at det finnes et rimelig alternativ som nok ikke har samme driftskvalitet som Toyota har, men som tar det igjen litt på finnish og særhet.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Har selv kjørt en del Avensis som leiebil (2010mod) og jeg må si jeg desverre synes at bilen virker billig inni. Joda, det ryker sikkert ikke, men man får ikke akkurat noen wow-opplevelse.
Trygg bil til en rimelig penge, for den som tenker fornuft og ikke status.
Personlig må jeg nok inrømme at jeg er svak for Audi, og derfor så kjører jeg Audi i dag. Knallfornøyd med bilen og den er flere hakk vassere enn Avensis både når det gjelder motor og kvalitetsfølelse. Men den koster også en del mer, men det har vel med interesse å gjøre...
De som er bilfanatikere kjøper seg vel neppe en Avensis med en 126HK. diesel.
Men at du gjør et dårlig kjøp, sett fra ett fornuftig synspunkt ved å velge Avensis kan jeg vel nesten si med sikkerhet at du ikke gjør
Blir en A7 nå med diesel og etter å ha prøvd den er jeg fornøyd med utseende, plass og finish.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.