3 021    88    12  

Ny bil nr 2, hva skal jeg velge?

 8 022     Bærum     0
Trenger en nyere bil nr 2. Budsjettet er max 75k. Kravene er automat og ikke mindre enn Golf-størrelse. Helst bensin. Hva ville du valgt?

   #1
 895     0
Har selv en octavia som ble bil nr.2 hos oss da vi kjøpte ny. Vil anta at disse fås i prisklassen du beskriver. Utenom vanlig slitasje har det vært lite tull (bank i bordet), men nå etter godt over 200 000km fusker turboen litt av og til. Men det løser seg med en omstart...
   #2
 3 802     0
Peugeot 307 eller Nissan Leaf. Leaf koster nok litt over 75, men det sparer du inn på bruken.
  (trådstarter)
   #4
 8 022     Bærum     0
5 seter. Brukes til.... Familiegreier, det vanlige, kjøring av unger på aktiviteter, henting i barnehage,  handling, en tur til IKEA i ny og ne osv.

Jeg har selv denne listen:
Saab 9-3 Sportcombi 2005-2007
Skoda Octavia stv 2005-2007
Mercedes B-klasse 2005-2006
VW Golf 2005-2006
Nissan X-trail aut.,  2005+
Subaru Legacy 2005+

Automat på Octavia er lik DSG,  med alt det drar med seg på godt og vondt. Har egentlig mere trua på vanlig sluromat.
Fransk utgår.
   #5
 5 990     Finnmark     0
Subaru Forrester er "problemfri" bil, men bensinforbruk er litt høyere en Legacy pga lavere giring.........
Subaru Outback in den prisklasse har kun bensin/automatgir og er vår bil nr 2....
Sjekk om toppakninger er byttet ved kjøp av brukt Subaru med noen km...... Tror det gjelder spesielt 2,5 litern 😀
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 8 022     Bærum     0
Stemmer, jeg har også lest om toppakning og 2.5 motor på Subaru.

Glemte forøvrig Volvo V50 aut, bensin. 2005+. Veldig få av dem, men innbiller meg at v50 har lite rust og generelt bra kvalitet.
   #7
 895     0
Har ikke du a6 og DSG fra før? Sånn mtp. girskift og hvor behagelig og sømløst det er, så er det milevis forskjell til Subaru Forrester i alle fall. Synes den automatkassa er helt horribel på årsmodellene du vurderer! Men mulig det har lite å si i bil nr. 2. Kommer jo litt an på hvor lange avstander du skal kjøre hver dag osv. om du rekker å irritere deg.

  (trådstarter)
   #8
 8 022     Bærum     0
Har a6 som primærbil ja. Den har tiptronic, ikke DSG. DSG er kongen på automat når den fungerer. Men har lest at bla svinghjul ryker hyppig og hva med de to clutchene inni der, hvor lenge varer de?...
   #9
 5 990     Finnmark     0
Har a6 som primærbil ja. Den har tiptronic, ikke DSG. DSG er kongen på automat når den fungerer. Men har lest at bla svinghjul ryker hyppig og hva med de to clutchene inni der, hvor lenge varer de?...

Noen årsmodeller Audi med 2,5TDi og DSG er jo svartelistet hos IF pga mange havari...... Vet ikke om de ryker pga km eller at de chippes opp!
Signatur
   #10
 969     Trøndelag     0
A6 2,5 TDI svartelistet hos if var vel ute av produksjon lenge før DSG ble lansert?

For øvrig sies det at DSG med tørrplateclutcher (de svakere motorvariantene) kan være problematiske, mens kassene med våte clutcher er minst like driftssikre som en vanlig automatkasse.