1,229
53
0
Ny pendlebil
642
Trøndelag
0
Gjett om dette er offtopic da.. :)
Men, med så mange vettuge folk samlet på ett sted, så er det garantert noen som har innspill også på dette temaet. Jeg har fått enormt mye hjelp til byggeting (nok smiger), så nå er det bilspm som gjelder.
Må ha meg en pendlerbil. Må ha mer komfort og mindre dieselforbruk enn hiacen gir meg.. (jeg vil også høre radio...)
Kjører 100km t/r jobb hver dag. Kan velge mellom motorvei og vanlig fylkesvei, begge er bombelagte (fylkesvei ca halv pris). Bomutgifter blir 5700 i året, billigste alternativ, men noe sliten vei, og 50-60-soner.
Dette er min bil, altså den skal KUN frakte ræva mi til og fra jobb (i verste/beste fall må jeg hente unger). Hiacen beholder jeg til skrot og kjøring av ymse.
Kan evt lade bilen på jobb (hvis noen skulle foreslå elbil), men jobbparkeringen er gratis.
Kollektivt er intet alternativ (ihht selvangivelse). Arbeidstiden er sånn at da må jeg reise kvelden i forveien... Fullt fradrag med andre ord.
Vil ha: varmeapparat (ja, i -20 også), klima og en dugandes handsfreeløsning. Kjørekomfort er mye av grunnen til at hiacen blir reserve, så komfort må det være!
Drivstoffgrådig!!!!, trenger ingen ræserbil.
Minst, minst minst, mulig verditap, grei forsikringsspris.
Budsjett?
Tja, minst mulig selvsagt, men kan strekke banken til 200+, hvis det skulle bli nødvendig.
Jeg kan bytte ofte, hvis det skulle bli rimeligst.
Kjør debatt!
Men, med så mange vettuge folk samlet på ett sted, så er det garantert noen som har innspill også på dette temaet. Jeg har fått enormt mye hjelp til byggeting (nok smiger), så nå er det bilspm som gjelder.
Må ha meg en pendlerbil. Må ha mer komfort og mindre dieselforbruk enn hiacen gir meg.. (jeg vil også høre radio...)
Kjører 100km t/r jobb hver dag. Kan velge mellom motorvei og vanlig fylkesvei, begge er bombelagte (fylkesvei ca halv pris). Bomutgifter blir 5700 i året, billigste alternativ, men noe sliten vei, og 50-60-soner.
Dette er min bil, altså den skal KUN frakte ræva mi til og fra jobb (i verste/beste fall må jeg hente unger). Hiacen beholder jeg til skrot og kjøring av ymse.
Kan evt lade bilen på jobb (hvis noen skulle foreslå elbil), men jobbparkeringen er gratis.
Kollektivt er intet alternativ (ihht selvangivelse). Arbeidstiden er sånn at da må jeg reise kvelden i forveien... Fullt fradrag med andre ord.
Vil ha: varmeapparat (ja, i -20 også), klima og en dugandes handsfreeløsning. Kjørekomfort er mye av grunnen til at hiacen blir reserve, så komfort må det være!
Drivstoffgrådig!!!!, trenger ingen ræserbil.
Minst, minst minst, mulig verditap, grei forsikringsspris.
Budsjett?
Tja, minst mulig selvsagt, men kan strekke banken til 200+, hvis det skulle bli nødvendig.
Jeg kan bytte ofte, hvis det skulle bli rimeligst.
Kjør debatt!
Forslag til bil: 2007 Polo TDi. Sikkert ikke så dyr og sikkert billig i drift. Jeg har likt biler med TDi, de jeg har kjørt har funket bra.
Ellers er jo en halvgammel Skoda Octavia kurrante biler, men dårlige komfort enn i Lanceren.
Pendler selv motsatt veg og endte opp med en 2012 V50 DRiVe pga lavt drivstoffforbruk og god kjørekomfort. Bomavgift gjelder selvsagt - og tid er penger, slik at E6 er svaret her. Reiser du dagen før og liker å høre på NRK P1 kveldsåpent derimot...
Om jeg skulle tenke budsjett, dekker rangen på en Nissan Leaf pendleavstanden min og slipper da bompengene. I og med at arbeidsgiver har P-plasser tilrettelagt for elbil = minimale driftsutgifter.
OK - blåser budsjettet ditt med noen tusenlapper.
Alternativt - skudd fra hofta, i og med at du er bruker her på byggebolig.no: Renault Kangoo ZE er ikke allverdens dyr (billigere enn Leafen i innskudd, men du må lease batteriet) og har stor plass. M.a.o også egnet på fritida.
Ang elbil og varme, ser jeg utfordringen der. McGyverløsningen vil være å installere en Webasto med dedikert dieseltank til kupevarming. Nyprisen på en slik løsning er det hvite i øya, men har selv hatt gleden av 5.5 KW dieseloppvarming i kassabilen. Fra iskald til stuetemp på 15 minutter og plusser du på 15 nye = badstu. Ikke verst for å varme opp 8 m2.
V50 og S40 (etter 2004) er samme bilen, i henholdsvis sedan og stasjonsvogn.
D2-motoren (1.6D) er passe sprek i forhold til størrelsen, men drivstoffgjerrig.
Mange av disse bilene har dieselvarmer og blir fort varme.
Mye kjørekomfort i forhold til prisen, en bil til mellom 100 og 200 000 ligger i 2005-2008sjiktet og har gått 80 000-150 000km.
Det ligger færre S40 til salgs enn V50, da stasjonsvogn er mer populær, gir deg litt prutningsmonn. Bilene holder seg generelt godt i pris sammenlignet med andre mindre stasjonsvogner eller sedaner.
Jeg kjører ca 8 mil om dagen selv til jobb (i en SA40), og mener at dette er en bil som ligger veldig godt i sjiktet "bang for buck" hvis du ser både på komfort, pris og driftsutgifter.
Det finnes betydelig billigere biler (ofte franske) med dertil tilhørende problemer, eller dyrere biler med en anelse bedre komfort.
Anbefaler en prøvekjøring!
Partikkelfilter (større sjans for at det må byttes enn med katalysator)
Sjansen for havari i turbo (hvis du sammenligner med bensinbil uten turbo)
Motoren bytter større mengde olje på service
Regenereringsvæske (enkelte modeller)
Registerreim (på enkelte modeller har diesel reim, og bensinevkivalenten kjede)
Dieselvarmer (webasto/eberspracher)(glødeplugg må byttes med 4-6 års intervall)
Generelt mer dippedutter for å klare avgiftskrav med diesel (egr ++)
Jeg sier IKKE at bensin er billigere, men at for mange biler er ikke regnestykket så enkelt og idiotsikkert som det virker som ved første øyekast. Det er mange faktorer som kan jevne det ut. For V50/S40 er det mange fordeler i retning bensin, men det går nok fortsatt i favør av diesel med så lange kjørelengder vi snakker om her. Bare husk å sett av noen av kronene du sparer på diesel til vedlikeholdskostnader
Her utfordrer du min definisjon på "Bil" :)
Men jeg vil anbefale trådstarter til å prøvekjøre aktuelle kandidater. Kjører du langt, tilbringer du automatisk mye tid i bilen, og da er det hvertfall greit å kjøpe en bil du trives i. Kjører du på vei uten midtskille, ville jeg tatt sikkerhet med i bildet også, kanskje ikke for din egen del, men for de som sitter igjen hvis du havner på de evige pendlerveier.
Igjen: prøvekjør aktuelle kandidater innefor budsjett.
IKKE prøvekjør biler utenfor budsjett, det blir det bare tull av!
Jeg er uenig, god gammel pumpedyse diesel pleier som oftest å leve mye lengre enn bilen den sitter i. Diesel kontra bensin på service er omtrent ingen forskjell. Nesten ingen biler for hvermannsen leveres med kjede. Den største ulempen med diesel er kulda. Jeg har diesel, men skal ha bensin neste gang.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
hvis min kjørelengde gjør at bilen faller veldig i verdi, slik at det å bytte bil "ofte" dermed opprettholder en brukbar pris på bilen.
I morgen skal jeg prøvekjøre en stk elbil (jeg sa vel budsjett 200+?).
Leaf, demo, gått 300 mill (3mnd gammel), altså en 2013mod.
Fikk tilbud på en ny en, den skulle de ha 266 for, inkl de 20dagene med leiebil (jeg har dieselbil til kona, så de dagene trenger jeg ikke).
Denne skulle jeg få for 247, med full pupp garanti (57mnd), sommer og vinterdekk.
Vad tycks?
Pre: Mye bil og gunstig pris i forhold til gadgetfaktor.
Contra: Ukjent annenhåndsverdi. Byttekostnadene med batteri på Think var omtrent like store som bilens "verdi"
Med en kjørelengde på 20.000 i året - vil du kunne bytte mens den enda har "nybilgaranti".
Mitt råd ellers er også at du må selge litt i forkant av at det blir besluttet fritak fra bompenger / kjøring i kollektivfelt for El-bil. Når disse godene forsvinner, dumpes prisen. Gestimerer her 50.000 i verditap i sentrumsnære områder.
EGR og partikkelfilter er gjengangere på SAAB i alle fall og de siste dieselmotorene i SAAB var Fiats suksessmotor som mange har brukt. Et annet problem med motoren er vannpumper som ryker og du ryker på et totalt motorhavari i løpet av sekunder. Bensin er Opel Ecotec-motoren som er bunnsolid. Eneste negative jeg har hørt er en dårlig pakning på servoen.
Nå lyser det kanskje gjennom hvilke bilmerker jeg interesserer meg for og jeg sier ikke at dette gjelder alle merker, men jeg har blitt fortalt mye av det samme gjelder bl.a. VAG. Er det mye likt i resten av bilverden eller er dette unikt for SAAB og/eller Fiat og Opel motorene?
På sommern er jo rekkevidden større, og dermed holder det kanskje med én lading.
Bare vanlig stikklading på jobb og hjemme selvsagt. Er det 8 timer da? Spurte ikke selgern om dette.
Må si det frister med helt stille bil og endelig kunne høre radio/telefon og egne tanker (det siste kan det vel diskuteres om er en glede... :p)
Elbilen er freda til 2017 er den ikke det da?
Dvs, en god stund til enda.
Jeg tror ikke alle goder forsvinner, men kollektiv forsvinner garantert. Kanskje også ferjefritak. Bompenger? Kanskje, men "drivstoffet" er fortsatt billig!
Ingen vet vel heller hvordan den vil avgiftsbelegges mer, kanskje engangsavgiften øker. Eier man allerede en da, så vinner man litt på det..
Uansett et spill dette.
edit: 5 års garanti dekker jo ødelagte battericeller, men selvsagt ikke vanlig slitasje.
Det er langt fler pros enn cons, som jeg ser det :)
Noen som mener noe om pristilbudet?
Egentlig er det vel få biler som har hatt direkte dårlige motorer. Det jeg kommer på er Landrover Discovery, noe Toyotagreier og VW bilene som hadde plast vannpumpe.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Jeg har (sammen med kone og 2 barn) prøvekjørt den aktuelle leafen hos min lokale leafpusher.
Iflg ungene var den kul, det var så kul musikk i den (spilte fra telefonen min over blåtann..).
Kona overlater avgjørelsen til meg, det er mi ræv som skal flyttes sier hun.
Bare det å høre musikken, er nytt, som jeg har nevnt.
Vi startet med full tank, kjørte vel relativt ujevnt, men fikk testet at den lada i nedoverbakker (jeg kan kjøre veldig grådig hvis jeg vil).
Kjørte vel 4-5 mil tenker jeg, måleren viste 7, men den tror jeg ikke var nulla ut (tror).
Det var -4 under hele turen, glatt som faen, men leafen tok seg frem. Etpar oppbremsinger (fullt ut planlagt) ga stopp tvert ift føret. Synes den ligger som ei spyttklyse jeg!
Varme i rattet er fint, og bilen er dugandes god å kjøre, stille og oversiktelig. Automat er livets dessert (et av mine motto), og det kan virke som om jeg er klar for litt dessert nå.
Jeg finner intet direkte negativt som kan få meg fra å kjøpe denne bilen, annet enn at 240+ er fryktelig mye penger å bruke på bil (iflg meg).
Jeg kan gå på en smell når jeg skal selge den om 2-3 år, men mye kan skje på 2-3 år som kjent.
Tror jeg velger piggfritt, jeg kan kjøre hiace de dagene det er superglatt (jeg tviler på om jeg bruker hiacen særlig mye i pendling gitt...)
Jeg må ha meg ei søvnløs natt tror jeg, før jeg bestemmer meg.
Prisene på nybil gjør st de som kjøpte ny for tre år siden vrir seg i fortvilelse. Man får mer for pengene i dag og annenhåndsverdien på pengesluket for tre år siden raser. Tap i prosent fra nybil til tre år gammel for tre år siden var langt lavere enn hva en treåring har tapt seg i dag.
Pris på Leaf til 247 for ny bil er bra - og prisen på en såpass populær bil er nok selgers marked i dag.
Langt laver verditap i dag? sitter vel igjen med ca 50-55 prosent av nypris etter 3 år?
Butikken har garantert meg at rekkevidden med full tank ALDRI vil være under 5 mil, så det går nok bra.
Jeg har i dag bekreftet at jeg skal ha leafen, jeg ga selvsagt beskjed om at det hasta som f, så jeg satser på at det går fort! Skal ha den ila uka minimum!
Jeg gleder meg jeg
jupp, kom fram bare litt stressa på veien til kontakta, lada etter ca fem ja ,fin bil forresten skvetter like jævlig hver gang snikende ullteppe kommer stille bak og tuter
Jo, en dieselbil bruker klart mindre drivstoff enn en tilsvarende bensinbil.
Grunnen er at dieselmotorer har bedre virkningsgrad (ca 20% kontra ca 16% i vanlig bruk), og at en liter diesel inneholder 11% mer energi enn en liter bensin. Bare å Google.
Denne forskjellen er jo tydelig i bilfabrikantenes oppgitte forbrukstall også.
Tallene der viser vel omtrent 60% (tatt på øyemål) forbruk for Diesel-konfigurasjon med tilsvarende trekkraft sammenlignet med bensin. Hvis man i tillegg legger til grunn en krone i forskjell i pris på drivstoff, så er diesel helt klart et mer økonomisk valg fra et drivstoff-perspektiv.
Hvis man tar med innkjøp, service og gjensalgsverdi, så er det selvfølgelig ikke like enkelt.
.......du mener at altså at dieselbilen bruker 60% av bensin ???
På vanlig biler skiller det typisk 0,1-0,2 liter drivstoff pr 10 km(diesel-bensin).
.....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Stemmer ganske bra med ca 25% høyere virkningsgrad og 11% mer energiinnhold for diesel, vilket gir 72% dieselforbruk i forhold til bensinforbruk.
Nåja...
I tillegg til min gamle diesel-merce, har vi en 1900 kg E-klasse med 2,6-liter V6 bensinmotor, automatgir og drift i alle hjørner. Fantastisk mye bedre bil å kjøre rundt i enn en sånn bitteliten dieseldriter som rister og bråker og kakler og knapt er laget for å transportere siviliserte folk i.
Den går på ca. 8,- pr. mil, altså tilsvarende ca. 0,55 liter diesel på mila. Bilen fikk vi dritbillig fordi folk tror bensinbiler ruinerer dem. Ombygging til LPG kostet 28.000. Inkludert ombygging kostet den rundt 100.000 mindre enn tilsvarende diesel, og går vesentlig billigere. Å kjøre på LPG forutsetter selvsagt at man kan fylle sånt i noenlunde nærhet.
Kjenner jeg får litt frysninger av en del av smårælet det linkes til her.
Forøvrig veldig enig i at moderne diesler ikke er som de eldre. Min snart 22 år gamle dieselbil bare går og går (bikker snart 567.000 km), mens på nyere er det gjerne både slitne dyser, sensorer i hue og r***, tilleggsvarmere, filtre og alt mulig tull som fort kan bli dyrt. Allikevel er dieslene ofte ganske overpriset i forhold til tilsvarende bensin.
Seriøst? Nå er det mest mercedes jeg kan noe særlig teknisk om, men der er det vel knapt noen som leveres med reim.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Ok.
Min har kjede. Byttet det på 500' sånn for sikkerhets skyld
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det samme hadde min forrige bil som var en 88 modell MB 230E.
Ordentlige biler har hatt kjede på mange motorer hele tiden. De tre bilene jeg har eid har hatt kjede 88 mod MB w124, 92 mod MB s124 (dobbelt kjede), 96 mod Bmw E39.
Pendlebilen fikk jeg sist onsdag, og jeg er veldig veldig fornøyd til nå.
Nissan Leaf, komfortabel å kjøre, greier veldig fint og godt innenfor mitt eget stressnivå for tomt batteri på turen til og fra jobb.
Kjørte en del ærend på tur hjem i går, det ble ca 8mil, og da fikk jeg for første gang beskjed om at jeg måtte lade snart. Da hadde jeg ca 9km igjen viste displayet.
Bilen ble ladet etpar timer, hvor så turen gikk ca 2 mil, litt lading mens jeg spilte kort, 2 timer ca. Kjørte så hjem igjen.
Det var -14 når jeg kom hjem, og lavt batteri var igjen synlig.
Skulle bare mangle.
Nå har den stått over natt, er ferdigladet og klar for dagens oppgaver.
Har vel brukt ca 21 kroner og 50 øre på drivstoff de siste 35 mil...
Er du heldig ryker det før garantien utløper.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
om fem år kan jeg kaste bilen, hver dag over 5 år har jeg gratis bil.
Argumentet med batteri og kostnad på slike synes jeg faller på stengrunn. Dette er som med alt annet i fremtiden. Vi vet ikke noe om det.
Arngrens har flyvebiler, vi kan anrike uran som vi benytter stabilt i bilene, norwegian får dreamlineren på vingene og richard branson kommer endelig rundt jordkloden i den forbanna luftballongen sin.
Hvis mange nok handler elbil blir batteriene kostende omtrent det et regreimskifte inkl service koster på en audi f.eks.
Blir jo ikke som alt annet i fremtiden,?dette er jo tekonlogi som på brukes på ny måte(og deler av den er ny) og den store X faktoren er jo nettop hvordan batteriene vil oppføre seg i Norsk vinterkulde over tid
Komfort var etterhvert litt viktig for meg ifb med daglig pendling, og regnestykket med elbilbehovet mitt var egentlig helt greit.
I verste fall koster det like mye som om jeg skulle kjøpt/kjørt og vedlikeholdt en diesel/bensinbil.
Altså like greit å hive bilen ;D
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Eg trudde Leaf brukte i området 0,2 - 0,25 kWh/km?
Så på 350 km bør du ha brukt 70-90 kWh eller noko slik?
Og det koster ikkje meir enn 21 kroner og 50 øre?
Er det solceller på taket på den?
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Jeg kjøper ikke el-bil før de får tilhengerfeste, stasjonsvogn og lading en gang i uka. ;D
Om vi så skal bytte ut odentlige biler med slike batterigreier så blir det vel å drive dem med importert kraft som er alt annet enn "grønn".
Forøvrig er batteriene for tiden untatt ROHS direktivet. Mon tro hvorfor de trenger et slikt unntak? Det er det lite snakk om.
Og hva med større uhell? Bensin og diesel krever jo oksygen for å frigi energien. Og det at tanken eksploderer er noe som bare skjer på amerikansk film. Men et batteri med meget lav indre motstand er klart for å frigjøre mye energi på veldig kort tid. Det kan bli spennende å jobbe i Viking/Falch i fremtiden om det blir mange slike biler!
I byer er de en løsning på problem med lokal forurensning. Men ville ikke også gassdrift være det?
Sammenligner du en elbil med førstegenerasjon bensinbil, er sikkert elbilen en del bedre. Det kreves utvikling over tid for å få gode elbiler som er miljøvennlig, både i produksjon og drift (energiutvikling). For å få til utvikling, trengs penger og erfaring med elbiler. Begge deler skaffes gjennom salg av elbiler.
Å si ting som "jeg skal aldri kjøre elbil, fordi de vil alltid forurense mer enn dagens alternativer" viser liten innsikt i hvordan verden fungerer og utvikler seg.
Det er ikke gitt at vi kommer til å oppleve at 90% av bilene er elektriske, men ett sted må bilprodusentene starte for å komme i mål om 50-100 år.
Dette blir litt som diskusjonen vedrørende kreftmedisin og prisen på disse som har gått den siste tiden. Det du hovedsaklig betaler for er utviklingen av neste generasjon kreftmedisin, ikke pillene du faktisk får.
Hva om det ikke var vilje til å betale for kreftmedisin for 40 år siden, og utviklingen hadde stått stille siden da, hvor gode sjanser har du til å overleve i dag med kreft?
Jeg har forøvrig ikke elbil, men kan være tilbøyelig til å kjøpe det. Men jeg erkjenner da at jeg kanskje ikke sparer miljøet akkurat i dag, men at jeg tror det er nyttig i det lange løp.
Det kan også nevnes at det i fremtiden vil bli mer "grønn kraft" produsert i de store utland. Man må starte et sted for at utviklingen skal nå frem.
Så får man håpe at "Ola" klarer å beregne når staten mener at elbiler skal påpakkes avgifter på lik måte som vanlige biler.
Når elbiler blir brukbare, vil prisene på elbiler synke, volumet øker (og prisen på fossilbiler øke), med følger at strømprisen vil øke. Høyere strømpris gir høyere villighet til å investere i solcellepaneler og plusshus.
Store mengder solcellepaneler kan gi store døgnvariasjoner i produksjonen på de store kraftverkene, da solcelle = null på natten og maks midt på dagen. Større atomkraftverk og kullkraft har svært trege reguleringssystemer uten å måtte kjøre med store tap. Vannkraft og vindkraft er genialt således, du kan gå fra full produksjon til stopp på få sekunder, mot flere dager på kull/atom uten å måtte fyre for kråkene.
Vindkraft "taper" kraften nå den ikke hentes ut, men vannkraft magasinerer opp til neste dag.
Nordmenn er sikkert ikke værre enn andre land, men når man diskuterer saker "på gata" er ofte tidssperspektivet "neste år" og økonomifokuset "min økonomi". Det funker sikkert bra for deg, men dårlig for barnebarna dine.